نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟
مایکل جردن - ایر جردن
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

روز چهارشنبه ۵ آوریل فیلم سینمایی «ایر» که در مورد همکاری اسطوره بسکتبال و برند ورزشی مشهور است، به اکران درآمد.

فیلم سینمایی «Air» به کارگردانی بن افلک و بازی مت دیمون روز چهارشنبه ۵ آوریل ۲۰۲۳ به اکران درآمد. داستان فیلم در مورد نحوه همکاری مایکل جردن با کمپانی نایکی و تغییر تجارت ورزشی جهان است.

دیمون نقش سانی واکارو، فروشنده نایکی را بازی می‌کند، در حالی که افلک در نقش فیل نایت، بنیانگذار میلیاردر نایکی ظاهر می‌شود و کریس مسینا نقش دیوید فالک، ایجنت جردن را بازی می‌کند. شخصیت جردن در فیلم ظاهر نمی‌شود.

داستان سانی واکارو

واکارو در سال ۱۹۸۴ نایکی را متقاعد کرد تا با جردن، که در NBA تازه‌کار بود، به توافق برسد. آنها به او قراردادی ۵ ساله به ارزش ۱۵ میلیون دلار پیشنهاد کردند و برند «ایر» جردن را ایجاد کردند. نایت خاطرنشان کرد: «امضای قرارداد با جردن بهترین تصمیمی بود که در زندگی‌ام گرفتم.»

همانطور که گیرمو گارسیا در نشریه مارکا گزارش داد، نایکی در ۱ آوریل ۱۹۸۵ یک کفش ورزشی سفید، قرمز و مشکی را عرضه کرد که اکنون در کل جهان مشهور است: جردن ۱. جردن در مسابقات همان فصل از این کفش استفاده کرد.

قیمت اولیه کفش ۶۵ دلار بود. این کفش‌های ورزشی تنها در شش ایالت برای فروش گذاشته شد و فراتر از حد انتظار ظاهر شد. نایکی انتظار داشت در سال اول ۱۰۰۰۰۰ جفت از این کفش را بفروشد اما تنها در عرض یک ماه ۴۵۰۰۰۰ جفت فروخت. این کفش‌ها از همان ابتدا تعجب همه را برانگیخته بودند زیرا برای اولین بار بود که چنین طرحی بر پای بازیکنی دیده می‌شد. کفش تبدیل به پدیده جهانی شد و همه می‌خواستند یک جفت از کفش تعیین‌کننده‌ترین بازیکن بسکتبال را داشته باشند.

مایکل جردن

چرا کفش جردن ۱ رکورد گینس را شکست؟

با وجود اینکه امروزه انواع مدل‌های ایر جردن در رنگ‌های مختلف به بازار عرضه شده، یک جفت کفش وجود دارد که از بقیه خاص‌تر است: کفش‌هایی که مایکل جردن در بازی با شیکاگو بولز در سال ۱۹۸۵ پوشید. این کفش کالای محبوب کلکسیون‌دارها است و در سال ۲۰۲۰ در خانه حراج ساتبیز به قیمت ۵۶۰ هزار دلار به فروش رفت. طراح کفش پیتر مور است و امضای مایکل جردن هم بر یک سمت کفش نقش بسته است. کفش با قیمت نجومی‌اش رکورددار گران‌ترین کفش ورزشی فروخته شده کتاب گینس شد.

امروزه قیمت نایک ایر جردن ۱ مدل لجندز آو سامر بلک حدودا ۷۰۰۰ دلار است، و جردن سال گذشته ایر جردن ۳۷ را به بازار عرضه کرد.

چرا جردن نایکی را به جای آدیداس انتخاب کرد؟

به گزارش وال استریت ژورنال، جردن در سال ۱۹۸۴ آدیداس را بیشتر از نایکی دوست داشت و دلش می‌خواست با آنها قرارداد ببندد. جردن تازه‌کار بود و آدیداس می‌خواست با مردان بزرگ معامله کند. آنها در را به روی مایکل جردن بستند و جردن با نایکی قرارداد امضا کرد و بزرگترین تجارت ورزشی را رقم زد.

آدیداس هم مقصر نبود زیرا هیچکسی در سال ۱۹۸۴ فکرش را هم نمی‌کرد که جردن به بهترین بازیکن بسکتبال تاریخ تبدیل شود. اما بعید است از اینکه چنین شانس بزرگی را از دست دادند افسوس نخورند.

مایکل جردن

این مطالب را هم بخوانید:

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

قهرمان جام ملت‌های فوتسال آسیا؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی