۴۲
وضعیت اسفبار اینترنت در ایران/ فقط یک کشور وضعیت بدتری دارد!
زمان مطالعه: ۲ دقیقه

داده‌های سرف‌شارک می‌گوید ایران دومین کشور محدودکننده اینترنت در سال ۲۰۲۲ بوده و رتبه اول متعلق به «جامو و کشمیر» است.

داده‌های وب‌سایت «سرف‌شارک» نشان می‌دهد ۱۴ درصد از کل محدودیت‌های اینترنتی اعمال‌شده در سال ۲۰۲۲ به ایران اختصاص دارد و از این حیث پس از ایالت جامو و کشمیر، کشورمان در رتبه دوم قرار گرفته است.

«سرف‌شارک»، شرکت فعال در حوزه امنیت، گزارشی از وضعیت محدودیت‌های اینترنتی در سال ۲۰۲۲ منتشر ساخته. در این گزارش به آمارها و وب‌سایت‌های مختلفی همچون نت بلاکس استناد شده است. البته بخش‌های معدودی از این گزارش به‌نظر نادرست می‌آیند، اما کلیات آن صحیح است.

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲ بیش از ۴ میلیارد نفر در دنیا، محدودیت در اینترنت را تجربه کرده‌اند. ایران نیز با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در رتبه دوم جهان از نظر بیشترین تعداد این محدودیت‌ها در سال میلادی گذشته قرار گرفته است.

طی سال گذشته میلادی نوعی از محدودیت‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت اینترنتی در ۳۲ کشور جهان حاکم بوده که ۱۳ کشور از سال‌های قبل‌تر این محدودیت‌ها را اعمال کرده بودند.

متوسط زمان قطع یا اختلال اینترنت در سال ۲۰۲۲ حدود ۳۳ ساعت گزارش شده است، شبکه‌های اجتماعی نیز به‌طور متوسط ۱۱۴ روز فیلتر را تجربه کرده‌اند؛ یعنی یک‌سوم از کل سال! بد نیست بدانید قاره آسیا بیشترین سهم را در اعمال محدودیت‌های اینترنتی داشته است.

«فیسبوک» هم بیش از سایر شبکه‌های اجتماعی با تیغ تیز فیلترینگ و محدودیت روبه‌رو شده است. براساس داده‌های سرف‌شارک، از سال ۲۰۱۵ تاکنون تقریباً نیمی از جمعیت جهان به شکلی متأثر از فیلتر فیسبوک بوده‌اند. اینستاگرام و تیک‌تاک نیز در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

فیلترینگ ایران بالاتر از افغانستان و روسیه

درحالی‌که به‌نظر می‌رسد همسایه شرقی ایران تمایل بیشتری به اعمال محدودیت در اینترنت داشته باشد، اما کشور ما بالاتر از افغانستان و دومین کشور در دنیا از لحاظ وضع محدودیت‌های اینترنتی در سال ۲۰۲۲ است.

آن‌طور که سرف‌شارک گزارش کرده است، ایالت جامو و کشمیر، ایران، هند، سودان، بورکینافاسو، زیمبابوه، پاکستان، روسیه، کوبا و سیرالئون ده کشور جهان از حیث تعداد محدودیت‌های اینترنتی در سال گذشته میلادی هستند.

ایران با یازده مورد محدودیت اینترنتی جدید در سال گذشته میلادی و سهم ۱۴.۱ درصدی از کل محدودیت‌ها، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. براساس این گزارش، دولت ایران در سال گذشته دو شبکه اجتماعی را فیلتر، اینترنت چهار منطقه را قطع کرده و پنج قطع سراسری اینترنت را در کارنامه داشته است.

بیشترین محدودیت‌های طولانی‌مدت اینترنت

داده‌های سرف‌شارک نشان می‌دهند در سال ۲۰۲۲، اینستاگرام و واتس‌اپ در ایران بیش از ۲۴۰۰ ساعت فیلتر شده‌اند (ادامه دارد) و قطع سراسری اینترنت نیز حدود ۳۳۰ ساعت بوده است.

در این گزارش با استناد به آمارهای نت بلاکس، محدودیت اسکایپ در ایران به مدت ۲۳۵۳ ساعت درج شده است که به‌نظر می‌رسد صحیح نیست. فیلتر اسکایپ، لینکدین و اپ استور کمتر از یک ماه زمان برد و اواخر مهرماه رفع فیلتر شدند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظرات

  • منتشرشده: ۳۴
  • در صف بررسی: ۰
  • غیرقابل‌انتشار: ۸
  • سهیل IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۳
    والا اینی که ما استفاده میکنیم فیلتر نته نه اینترنت سرعتشم که اسمی فورجیه ولی در واقع در حد دیال آپه
    • عل IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      اولین کشور از رو فقیری و بدختیه اما تو کشور ما مسعول دوست نداره کشور پیشرفت کنه فقط بر سر مردوم حکومت کنه
    • محمد IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
      دلیلش قوانین قدیمیست که به اوپراتورها دیکته میشود.البته نظارتی هم نیست! مثلا حداقل سرعت برای سرویش پرسرعتی مثل 4G و یا 4.5G باید 100مگابیت یا 10مگابایت باشد اما حداثل سرعت در قواین 256کیلوبایت ذکر شده! من الان اینترنت همراه اول استفاده میکنم بسته اینترنت اختصاصی بقیمت 380هزار تومان خریداری میکنم که در طول روز سرعتش نهایتا 500کیلوبایت بزرو میرسد و نوسان شدیدی دارد! خب شکایت هم کنیم اوپراتور میگوید حداثل سرعت را برای سرویسهای پرسرعت 256کیلوبایت قرار داده اند! یعنی عملا کاربر شکایتی نمیتواند بکند و باید با کم شدن سرعت و کیفیت بسازد! اگر این قوانین بدرخواست مردم بروز بشود بسیار عالیست! قوانین در ایران بیشتر بسود دزدان و سودجویان و کلاهبرداران و مفسدان و کمفروشان است.کشور اسلامی.... سرعت که پهنای باند سرویس پرسرعت 4.5G تا 300مگابیت یعنی 30مگابایت هم جا دارد و میرسد! سرعت که پهنای باند سرویس پرسرعت 4.5G تا 150مگابیت یعنی 15مگابایت هم جا دارد و میرسد!
  • ناشناس IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    من خودم بچه خوبیم(کنایه) ولی الحق ظلمه هر کاری میکنی حتی تو بازی با محدودیت روبه‌رو میشی البته آمریکا هم فیلتر کرده اوضاع از این لحاظ خرابه
    • مائده US ۰۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
      جوک میگی، دموکرات ترین کشور دنیا فیلتر کرده🤣🤣، وقتی خزعبلات صداوسیما و ۲۰۳۰ رو باور میکنی نتیجه‌اش میشه این حرفهای دو زاری و چیپ
  • جواد IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    جانم ایران
  • سید IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    واین خود یک نمونه از دیگر زوایای سطح زندگی مردم بدبخت ایران است که با چه مشکلات سعی در زنده ماندن خود و خانواده دارند وقشر خاصی قدرت طلب و انحصار گر مسبب این وضعیت هستند و نفع و سود آنها در همین وضعیت هست و بر همین اوضاع اصرار و پافشاری می‌کنند زیر نقاب دین و مذهب قایم شدن
  • سید IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    حکومت مردم دار یعنی این. یاد بگیرید
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    دنی ا باید در برابر این فیلترینگهای منطقی فکری بکنه چون از دست ملت کاری ساخته نیست، گردش آزاد اطلاعات حق مردمه، اینترنت پرسرعت و با قیمت مناسب حق مردمه، فرهنگ انسانی حق مردمه.
  • کیوان IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    رکوردی هست که جابجا نکرده باشیم؟؟
    • محمد IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      بزرگترین شبکه گاز رسانی دنیا....
  • علیرضا محمدی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    همتی همون موقع گفت اینا بیان سرکار منظورش رییسی و دارو دستشه .اینترنت رو میبندن .همینجورم شد
    • سینا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      آخه یکی نیست به آقای همتی بگه شما که در راس حکومت بودید چیکار کردید؟ رئیس جمهور.. وزیر.. نماینده مجلس.. قاضی.. دادستان توی مملکت ما هیچ کاره اند.. الکی ساز مخالف نزدنید همه شما سوار یه کشتی هستید شما اصلاح طلبان و اصول گرایان روز دعوا میکنید شب با هم کباب میخورید.. همتون عین همید.. ضمنا توی مملکت ما تصمیم گیریها جای دیگه ست.. پس دوستان زیاد به حرف اینا توجه نکنید..
  • MMD IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    خیلی جالبه که کشورهایی که نام برده شده از هیچ نظر حال و روز خوشی ندارن. فقر وفلاکت بیداد میکنه. وضعیت فرهنگی اسفناک و آمار مهاجرت از این کشورها سرسام آوره.
    • دانیال IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      دقیقا نمیان ببینن که چند کشور و حتی چه کشور هایی از ایران جلو تر و قوی تر هستند اصلا به فکر مردم نیستند. مردم کی هستن؟ شیکم مهم تره
  • سینا IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    ایران رو... ویران کردند.. بعدش میگن ما رکورد زدیم... گیر یه مشت بیسواد وبا مغزهایی منجمد و 1400سال عقب افتاده... افتادیم... آیا راه نجاتی هست؟؟؟؟ مردم چه جوری بگن با این وضعیت مخالفند؟؟ صدای مردمو نشنیدید توی انتخابات فرمایشی؟؟؟ آقا شما برین بهشت.. جایی که شما نباشید بهشت ماست.. با دین و دنیاو آخرت ما کاری نداشته باشید.. بس کنید...
  • آرتان مرسلی IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    پس کره شمالی چی؟ چه حرفا
  • ماندانا IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    خوبه.... الان گوشی بابای من خوبه
  • علیرضا IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    اینم بگید که ایران سال قبل در معرض بزرگترین حمله ترکیبی قرار گرفت. اینم بگید که قدرت رسانه دست آمریکا و غرب هس و قطعا از این قدرتشون علیه دشمناشون که اکثرن آسیایی ان استفاده میکنه
  • شهروند IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    نه فقط اینترنت از همه لحاظ اسفباره
  • ایرانی IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    الان آپ استور از مهرماه از فیلتر در آمده!!؟؟
    • مهرداد IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
      اینستا مهمه واتساپ مهمه گوگل پلی مهمه یوتیوپ مهمه تل مهمه اینارو باید فیلترشو بردارن ، اونی که تو گفتی بدرد هیشکس نمیخوره
  • ادم IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
    دولت دولت فیلترینگ و مخالف همه چیز
  • نگین IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    خداوکیل پیگیر سرعت نت همراه باشید خیلی کنده بیشتر داخل ساختمان
  • آ US ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    هههههههههه دیگه به جز خنده به حال و روزمون کار دیگری نمیشود کرد این همون خنده ای هست که از گریه و ضجه و شیون و داد و بیداد بدتره
  • هادی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    به امید خدا از رتبه دوم به رتبه اول جهانی صعود میکنیم و نشان میدهیم که چقدر بدبخت هستیم
  • امیر IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۵
    سلام. لطفا کتاب، آمارها دروغ میگویند را بخوانید.
  • نوید IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۸
    داداش اپ استور که هنوزم فیلتره.کی برای شمارو باز کردن؟!!!!!!
  • عدالت خواه IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
    به امید نابودی مافیای سرخ...✌️
    • سینا IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      ماذا فاذا؟؟؟؟
  • محمد2 IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    دلیلش قوانین قدیمیست که به اوپراتورها دیکته میشود.البته نظارتی هم نیست! مثلا حداقل سرعت برای سرویس پرسرعتی مثل 4G و یا 4.5G باید 100مگابیت یا 10مگابایت باشد اما حداقل سرعت در قوانین 256کیلوبایت ذکر شده! من الان اینترنت همراه اول استفاده میکنم بسته اینترنت اختصاصی بقیمت 380هزار تومان خریداری میکنم که در طول روز سرعتش نهایتا 500کیلوبایت بزور میرسد و نوسان شدیدی دارد! خب شکایت هم کنیم اوپراتور میگوید حداثل سرعت را برای سرویسهای پرسرعت 256کیلوبایت قرار داده اند! یعنی عملا کاربر شکایتی نمیتواند بکند و باید با کم شدن سرعت و کیفیت بسازد! اگر این قوانین بدرخواست مردم بروز بشود بسیار عالیست! قوانین در ایران بیشتر بسود دزدان و سودجویان و کلاهبرداران و مفسدان و کمفروشان است.کشور اسلامی.... سرعت و پهنای باند سرویس پرسرعت 4.5G تا 300مگابیت یعنی 30مگابایت هم جا دارد و میرسد! سرعتو پهنای باند سرویس پرسرعت 4G تا 150مگابیت یعنی 15مگابایت هم جا دارد و میرسد!
  • اصغر IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۸
    همه وعده هایی دادند یکی یکی داره محقق میشه البته به روش مهندسی معکوس
  • ایرانی بدبخت IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    از وزیر ارتباطات می خواهم خانواده اش را استرالیا به ایران بیاورد تا از اینترنت پر سرعت اقای زارع استفاده کند
  • دانیال IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    اقا شانس مارا ببین افتادیم بذترین قاره ازبدترین قاره هم افتادیم خاورمیانه.درخاورمیانه افتادیم بدترین کشور.ازکشور بازافتادیم بدترین شهر.ازبدترین شهرافتادیم بدترین محل.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی