نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

بازیکنان چاپکوئنسه در حالی که خودشان را برای قهرمان شدن آماده میکردند در پرواز ابدی جان دادند.

رؤيای قهرمانی در پرواز ابدی جان داد

بعدازظهر روز دوشنبه 28 نوامبر 2016 به وقت محلي هنگامي كه اعضاي تيم «چاپكوئنسه» برزيل آماده ميشدند تا در در ديدار رفت فينال رقابتهاي «سودآمريكانا» به مصاف تيم «اتلتيكو ناسيونال» كلمبيا بروند فكرش را هم نميكردند رؤياي قهرماني براي آنها به يك رؤياي ابدي تبديل شود. همه بازيكنان با روحيه بسيار خوب عكسها و ويدئوهايشان را در شبكههاي مجازي منتشر ميكردند و براي كسب اولين جام بينالمللي تاريخ باشگاه چاپكوئنسه بار سفر به «مِدلين» كلمبيا را بستند. پرواز چارتر شماره 2933 «لاميا ايرلاينز» با 68 مسافر شامل بازيكنان و كادر فني تيم چاپكوئنسه و جمعي از خبرنگاراني كه براي پوشش ديدار فينال سودآمريكانا در اين سفر حضور داشتند و 9 خدمه از فرودگاه بينالمللي «ويرو ويرو» واقع در شهر «سانتاكروز» كشور بوليوي به مقصد كلمبيا از باند فرودگاه بلند شد و هيچگاه به زمين ننشست. پيش از رسيدن به فرودگاه «خوزه ماريا كودووا» شهر «ريونگرو» كلمبيا از هواپيما درخواست فرود اضطراري به برج مراقبت ارسال شد و لحظاتي بعد در ساعت 21:45 اين هواپيما از رادار محو شد. پس از آن بود كه خبر رسيد هواپيماي حامل بازيكنان تيم چاپكوئنسه به مقصد نرسيده و احتمالاً تمامي سرنشينان آن هم از بين رفتهاند. ابتدا اعلام شد دليل سقوط هواپيما مشكلات الكتريكي بوده اما بعد از آن در گزارشها آمد كه كمبود سوخت باعث شده تا هواپيما به مقصد نرسد و در منطقه «لايونيون» كلمبيا سقوط كند.

 

 از سري D تا پرواز ابدي

روز دهم ماه مي سال 1973 باشگاه «چاپكوئنسه» از ادغام دو باشگاه «اتلتيكو چاپكوئنسه» و «اينديپندنته» در شهر كوچك «چاپكو» واقع در ايالت جنوبي «كاتارينسه» برزيل تشكيل شد. زمان زيادي طول نكشيد تا اين تيم بتواند به سري A برزيل برسد و سال 1978 اولين حضور سبزپوشان در سطح اول فوتبال سرزمين قهوه بود. دوران حضور در سري A براي چاپكوئنسه زياد نبود و به تدريج آنها به دستههاي پايينتر سقوط كردند. بيشتر عمر اين باشگاه در سري C و D سپري شد تا اينكه سال 2009 تيمي كه لقب «وردائو» (سبز بزرگ) را يدك ميكشيد توانست سالهاي خاطرهانگيز فوتبالش را شروع كند. سال 2009 اين تيم از سري D به سري C برگشت و پس از سه فصل موفق شد در سال 2012 با حضور در رده سوم به سري B برسد. فصل 2013 در سري B چاپكوئنسه نايبقهرمان شد تا از فصل 2014 رؤياي حضور در سطح اول فوتبال برزيل براي آنها دوباره محقق شود. چاپكوئنسه در سري A تيم مطرحي نبوده اما همين كه توانسته با حضور در ردههاي چهاردهم و پانزدهم دو فصل خودش را در ليگ حفظ كند عملكرد خوبي است. البته با وجود اينكه چاپكوئنسه در ليگ برزيل تيم قدرتمندي محسوب نميشود در رقابتهاي منطقهاي برزيل سابقه 5 قهرماني دارد. «وردائو» كه يكي از تيمهاي رقابتهاي قهرماني كاتارينسه است موفق شده در سالهاي 1977، 1996، 2007، 2011 و 2016 جام قهرماني را بالاي سر ببرد. در كشور برزيل علاوه بر ليگ، تيمها در رقابتهاي منطقهاي كه درون هر ايالت برگزار ميشود هم شركت ميكنند و چاپكوئنسه هم يكي از تيمهاي خوب ايالت كاتارينسه محسوب ميشود. در آمريكايجنوبي رقابتهايي تقريباً شبيه به رقابتهاي ليگ اروپا وجود دارد با اين تفاوت كه مثلاً تيم چاپكوئنسه به دليل عملكرد خوب در رقابتهاي «كوپا برزيل» 2016 موفق شده به همراه 7 تيم برزيلي ديگر در اين رقابتها حاضر شود. اين تيم از دور دوم در رقابتها حاضر شد و با شكست دادن تيمهاي «كويابا» برزيل، «اينديپندنته» آرژانتين، «جونيور» كلمبيا و «سنلورنزو» آرژانتين راهي فينال شد. فينالي كه ميتوانست باعث شود اولين قهرماني بينالمللي تاريخ چاپكوئنسه به دست بيايد اما هيچگاه برگزار نشد. البته «اتلتيكو ناسيونال» رقيب اين تيم در فينال پيشنهاد داده جام قهرماني به چاپكوئنسه تعلق بگيرد و بعيد هم نيست اين اتفاق رخ بدهد.

 

چاپكوئنسه معاف از سقوط

پس از اتفاق تلخي كه براي باشگاه چاپكوئنسه رخ داد برخي از باشگاههاي برزيلي در اقدامي هماهنگ از فدراسيون فوتبال برزيل درخواست كردند تا براي سه فصل اين تيم از سقوط به دسته پايينتر معاف شود. كورينتيانس، پالميراس، سانتوس، سائوپائولو، پورتوگوئسا و كوريتيبا باشگاههايي هستند كه چنين درخواستي را مطرح كردهاند و حتي اعلام كردهاند حاضرند براي سه فصل به اين باشگاه بازيكن قرض بدهند تا بتواند براي حضور در رقابتهاي ليگ احيا شود. در همين راستا ويدئويي منتشر شده و در آن آمده است: «ما همگي غمگين هستيم و بابت اين تراژدي تلخ ناراحتيم اما كمك خواهيم كرد. ما رؤساي باشگاههاي برزيل كمك ميكنيم كه باشگاه چاپكوئنسه به بالاترين سطح رقابتهاي فوتبال در برزيل بازگردد. با ديگر باشگاهها هم صحبت خواهيم كرد تا پروژهاي راهاندازي شود كه به موجب آن بازيكنان خوبي به اين تيم قرض بدهيم تا در رقابتهاي فصل 2017 بتواند رقابت كند.»

 

 آرزوهاي بر باد رفته فوتباليستهاي برزيلي

تيم فعلي چاپكوئنسه تيمي در حال رشد بود. «كايو جونيور» مربي 51 ساله اين تيم مربي مطرحي در فوتبال برزيل بود و سابقه نشستن روي نيمكت تيمهاي پالميراس، فلامنگو و بوتافوگو در ليگ برزيل و تيمهاي عربي الغرافه قطر، الجزيره و الشباب امارات را داشت و حتي در ليگ قهرمانان آسيا تيمهاي او برابر تيمهاي ايراني قرار گرفته بودند. كايو موفق شد جان تازهاي به تيم چاپكوئنسه بدهد و تيمي يكدست ساخته بود كه البته با مرگ خود او و 19 بازيكن تمام آرزوهايشان بر باد رفت. آمار نهايي كشتهشدگان اين سانحه 71 نفر بوده كه از اعضاي تيم چاپكوئنسه 19 بازيكن به علاوه كايو جونيور مربي تيم در بين كشتهشدهها بودند. در كنار آنها جمعي از خبرنگاران براي پوشش رقابت فينال سودآمريكانا راهي كلمبيا ميشدند كه 22 نفر از فاكس، گلوبو، آربياس و چند شبكه راديو و تلويزيوني بودند. از بين اين 22 نفر تنها «رافائل هنزل» خبرنگار «راديو اوئسته» زنده مانده است.

 

مدافع سابق اتلتيكو و صبا در بين كشتهشدهها

كايو جونيور براي اين بازي مهم 22 بازيكن را در ليست خودش قرار داده بود. از بين اين 22 نفر تنها 4 بازيكن زنده ماندند. «دانيلو» دروازهبان اصلي 31 ساله تيم يكي از اين 4 نفر بود كه به دليل شدت جراحات در بيمارستان درگذشت. «جكسون فولمن» دروازهبان ذخيره 24 ساله تيم كه البته با وجود اينكه زنده مانده يك پاي خودش را از دست داد و عملاً دوران فوتبالش خاتمه پيدا كرد. «آلن روشل» مدافع 27 ساله تيم كه از اينترناسيونال به صورت قرضي در چاپكوئنسه توپ ميزد. «نتو» ديگر مدافعي كه 31 ساله است و سابقه بازي در سانتوس برزيل را هم داشته. البته در ليست تيم چاپكوئنسه نام 32 بازيكن به چشم ميخورد كه برخي از آنها بازيكنهاي جواني بودند كه كمتر به بازي گرفته ميشدند و شايد در آينده نقش پررنگتري در تيم داشته باشند. چند بازيكن مطرح در بين كشتهشدهها حضور دارند. «كلبر سانتانا» مدافع 35 ساله و كاپيتان تيم كه سابقه بازي در اتلتيكومادريد، سانتوس و فلامنگو را داشته. سانتانا با روخيبلانكو در ليگ قهرمانان هم بازي كرد و در جام اينترتوتو هم قهرمان شد. «برونو رانخل» مهاجم 34 ساله تيم كه اميد اول گلزني آنها بود و در العربي قطر هم بازي ميكرد. «فيليپه ماچادو» مدافع 32 ساله سابق تيم صباي قم كه فصل قبل يكي از بازيكنان خوب ليگ برتر ايران بود و سابقه بازي در تيم زسكا صوفيه بلغارستان را هم داشت.

 

 بازيكنان و مربياي كه در سانحه هوايي كشته شدهاند بدين شرح هستند:

آيلتون كانِلا (مهاجم، 22 ساله)

دِنر (مدافع چپ، 25 ساله)

مارسلو (مدافع، 25 ساله)

ماتئوس بيتِكو (هافبك دفاعي، 21 ساله)

كاراملو (مدافع راست، 22 ساله)

خيمنس (مدافع راست، 21 ساله)

لوكاس گومس (مهاجم، 26 ساله)

كمپس (مهاجم، 34 ساله)

آرتور مايا (هافبك تهاجمي، 24 ساله)

آنانياس (هافبك تهاجمي، 27 ساله)

دانيلو (دروازهبان، 31 ساله)

فيليپه ماچادو (مدافع، 32 ساله)

سرخيو مانوئل (هافبك دفاعي، 27 ساله)

ژيل (هافبك دفاعي، 29 ساله)

برونو رانخل (مهاجم، 34 ساله)

كلبر سانتانا (مدافع، 35 ساله)

ژوسيمار (هافبك، 30 ساله)

ويليام تيگو (مدافع، 30 ساله)

تياگوئينيو (مهاجم، 22 ساله)

كايو جونيور (سرمربي، 51 ساله)

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی