نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

زيدان كه ماه مي ‌گذشته، رئال‌مادريد را فاتح ليگ قهرمانان اروپا كرده، حالا هم با اختلاف 6 امتياز نسبت به بارسا، صدرنشين ليگ است و با همين صدرنشيني راهي نوكمپ مي‌شود.

زیدان؛ آقای جدید اروپا

17 اوت 1994 زماني كه زيدان به عنوان يكي از پديدههاي بوردو به تيم ملي فرانسه دعوت شده بود، در اولين بازي ملياش مقابل جمهوري چك (2-2) به ميدان رفت و هر دو گل فرانسه را زد. همانموقع ميشد حدس زد كه ادامه زندگي فوتبالي زيدان به عنوان يك بازيكن چقدر درخشان است. حالا در 44 سالگي، عادت به درخشيدن در ميادين هنوز از سر زيزو نيفتاده؛ هرچند كه حالا عرصه از بازيكني به مربيگري براي او عوض شده است. زيدان حرفهاش را زير سايه سرمربيگري آنچلوتي در رئالمادريد به عنوان دستيار شروع كرد و سرانجام ژانويه 2016 هم به صورت رسمي به عنوان سرمربي تازه رئالمادريد شروع به كار كرد. او در شرايطي هدايت كهكشانيها را به دست گرفت كه در آن زمان در تيم دوم رئالمادريد مشغول به كار بود و رافا بنيتس سرمربي رئاليها بود. نتيجه نگرفتن آن اسپانيايي كار را به جايي برد كه بالاخره اين فرانسوي سرمربي مادريد شد. «كاري كه همين حالا زيدان در همين مدت كوتاه انجام داده، ارزشش بيش از هر كلمه ديگري است». اين جمله را داور شوكر، گلزن سابق رئالمادريد به «اكيپ» ميگويد.

 

هموار كردن مسير پرآشوب

زيدان كه ماه مي گذشته، رئالمادريد را فاتح ليگ قهرمانان اروپا كرده، حالا هم با اختلاف 6 امتياز نسبت به بارسا، صدرنشين ليگ است و با همين صدرنشيني راهي نوكمپ ميشود. او البته افتخار ديگري را هم همراه خودش دارد: ثبت 32 بازي بدون شكست. زيزو حالا فقط دو بازي بدون شكست ديگر نياز دارد تا به ركورد تاريخ باشگاه رئالمادريد برسد (34 بازي بدون شكست در فصل 1989-1988). همين كارنامه تا همينجا زيدان را تبديل به يكي از مؤثرترين مربيان رئالمادريد كرده است. زيدان با ورودش به رئالمادريد، نظم و ديسيپلين را در دل اين تيم پرآشوب حاكم كرد و خيلي سريع به سمت مسير روانشناختي رفت تا روحيه برتريجويي را به بازيكنانش تزريق كند. زيزو در اين مدت هم تلاش كرده همواره از بازيكنانش در مقابل رسانهها حمايت كند و همه چيز را سر جاي خودش قرار داده؛ از روحيه دادن به بازيكنان معمولي گرفته تا به اوج رساندن ستارههاي تيمش. او تجربه سالها حضور در جمع كهكشانيها را حالا به طور ويژه در تيمش خرج ميكند.

 

باهوش

 فرناندو ايهرو، كاپيتان سابق رئالمادريد هم ديگر قديمي اين باشگاه است كه با «اكيپ» درباره زيدان حرف زده. او ميگويد: «زيدان واقعاً كاربلد است. فراموش نكنيم او روي نيمكت بزرگترين باشگاه دنيا نشست و توانست خيلي زود هرگونه شرايط سخت و دشواري را هضم كند. اداره كردن رختكن اين باشگاه كه هيچوقت كار سادهاي نبوده و اميال شخصي بازيكنان معمولاً در آن چربيده، هنري بوده كه از دست زيدان برميآيد». براي اثبات حرفهاي ايهرو كافي است به اتفاق ماه سپتامبر گذشته رجوع شود؛ جايي كه در فاصله سه روز مانده با بازي رئالمادريد مقابل دورتموند در ليگ قهرمانان اروپا، زيزو تصميم گرفت كريس رونالدو، ستاره پرتغالي تيمش را در ديدار مقابل لاسپالماس (2-2) از زمين بيرون بكشد. كريس عصباني بدون اينكه به صورت زيدان نگاهي كند، روي نيمكت نشست. رسانهها صحبت از بحران بين اين دو چهره بزرگ كردند ولي زيدان در كنفرانس خبري حرفش را زد: «كريس بايد گهگاهي استراحت كند». فرداي آن روز در تمرينات رئالمادريد، زيدان موضعش را مشخص كرد: «من احمق نيستم و رونالدو هم باهوش است. هر دوي ما براي يك چيز اينجا هستيم». دو روز بعد رونالدو، دروازه دورتموند در ليگ قهرمانان را باز كرد (2-2) و كل زمين را طي كرد تا خوشحالي بعد از گلش را با زيدان تقسيم كند. پايان حرف و حديثها.

 

جسارت تاكتيكي

با شروع فصل جديد، زيدان رو به موضوع تازهتري آورده است. او كه ماههاي اول حضورش در مادريد محتاطتر كار ميكرد حالا با افزايش اعتماد به نفسش، سيستمهاي مختلف تاكتيكي را در تيمش پياده كرده است. با توجه به مصدوميتهاي زيادي كه بازيكنان مادريد (پپه، رونالدو، بنزما، مودريچ، راموس، بيل...) داشتهاند او رفتهرفته چهرههاي ديگري را رو كرده؛ آسنسيو و لوكاس واسكس و البته كواچيچ، نمونهاي از اين بازيكنان هستند كه درخشش لازم را داشتهاند. زيدان با اين حال با تغييرات تاكتيكياش بيشتر ارتباط برقرار كرده؛ از 3-3-4 گرفته تا 1-3-2-4 و 1-1-4-4...  در همه اين سيستمها موفقيت لازم را داشته؛ نمونهاش استفاده از ناچو در سمت چپ تيمش در برتري مقابل گيخون و البته استفاده از ايسكو در دربي مادريد كه اتلتيكو را با هوشمندي 3 بر صفر شكست دادند. «بازي با اتلتيكو نمونه بارز موفقيت زيدان و موفقيت برنامههاي اوست. بازيكنان به خوبي در برنامههاي او جا گرفتهاند و زيدان هم 100 درصد بازيشان را از آنها ميگيرد».

 

فوتبال نازيبا؟

حالا نكتهاي كه براي زيدان همچنان در هالهاي از ابهام قرار دارد سبك بازي رئالمادريد است؛ هواداران انتظار بازيهاي زيباتر را دارند. در اين مورد زيدان همچنان ترجيح ميدهد با همان فرمول بنيتس كار را پيش ببرد و تا زماني هم كه تيمش نتيجه ميگيرد، خيلي مورد انتقاد قرار نميگيرد. البته فرناندو ايهرو ميگويد هنوز بايد به او زمان داد: «همه مربيان براي اينكه سبك خودشان را به تيم قالب كنند نياز به زمان دارند. اين تحميل سبك هم چيزي نيست كه با 6 ماه زمان به دست بيايد. زيدان به خوبي از اطرافش شناخت دارد؛ او دقيقاً ميداند برنابئو چه چيزي ميخواهد. من كه به شخصه نگراني بابت اين موضوع ندارم».

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی