نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۹
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

چند سالي مي‌شود استفاده از عينك‌هايي با تأثير استروبوسكوپي (انعكاسي) مد شده و نمونه‌هاي تازه‌اي از اين عينك‌ها در ميان ورزشكاران مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

عينك شگفت‌انگيز!

ورزش حرفهاي دنيا اين روزها، مرزهاي جديدي را طي ميكند؛ ورزشكاراني كه در اين سطح مشغول بازي و فعاليت هستند همزمان با آنكه بدنهايشان را تنومند و قوي ميكنند به آمادگي بيشتر مغز و ذهنشان هم ميرسند. اسمش را گذاشتهاند «بدنسازي مغز!» و ميگويند در كنار «بدنسازي» ركنهاي جداييناپذير ورزش حرفهاي است. در همين راستا است كه حالا چند سالي ميشود استفاده از عينكهايي با تأثير استروبوسكوپي (انعكاسي) مد شده و نمونههاي تازهاي از اين عينكها در ميان ورزشكاران مورد استفاده قرار ميگيرد. البته استفاده از اين عينك چندان هم تازه نيست چون براي اولين بار 20 سال پيش مايكل جردن اسطورهاي از آن استفاده كرد ولي خيلي زود از دور خارج شد. حالا با مدرن شدن بيشتر اين عينكها دوباره استفاده از آن رايج شده است.

 

خاصيت ريتم و نورشكني دارند يعني اينكه شدت نور و فلش حاصل از اين نورها را كم و زياد ميكنند. در نوع پيشرفته آنها فقط دستگاهي كه موسيقي پخش كند كم است ولي از لحاظ فناوري چيز ديگري كم ندارد. فعلاً هم ورزشكاران فوقحرفهاي از اين عينكهاي استروبوسكوپي استفاده ميكنند. عينكهايي كه با كريستال مايع تحت پوشش قرار گرفتهاند و باعث ميشوند تا روشنايي در صدم ثانيهاي از شفاف به مات و بر عكس تغيير كند (دقيقاً حالتي مثل پلك زدن فوقالعاده سريع). البته استفادهكنندگان از اين عينك ميتوانند سرعت اين تغيير نور را با توجه به سنسورهايي كه كنار دسته عينك تعبيه شده كم يا زياد كنند؛ البته در مواردي بسيار كم و يا بسيار زياد اين سرعت قابل تغيير است.

 

قيافه جديد دروازهبان تيم ملي سوئيس

در حاشيه مرحله انتخابي و البته مرحله نهايي جام ملتهاي اروپا بود كه قيافه يان زومر، دروازهبان تيم ملي سوئيس، تغييرات اساسي پيدا كرده بود؛ نه به اين خاطر كه مثلاً مدل موي جديدي را امتحان كرده بود بلكه به اين خاطر بود كه با عينكهايي شبيه به عينك آفتابي در تمرينات تيم ملي سوئيس همراه ميشد. غافل از اينكه، آن عينكها همين عينكهاي استروبوسكوپي بود كه دروازهبان تيم ملي سوئيس چند وقتي ميشود از آن استفاده ميكند. ماه ژوئن گذشته او در صحبتهايي با «اكيپ» درباره دلايل استفاده از اين عينك گفت: «وقتي اين عينكها را ميزنم مغزم در صحنهها بيشتر درگير ميشود و سرعت واكنشم را بالاتر ميبرد. واقعيت اين است كه هميشه به ورزشهاي ديگر نگاه و تلاش ميكنم نوآوريهايي كه در آنها صورت گرفته را استفاده كنم.» منظور دروازهبان سوئيسي باشگاه مونشنگلادباخ به اتفاقاتي بود كه دو ماه پيش از آنكه از اين عينكها استفاده كند در آمريكا افتاده بود. در واقع دو ماه قبل از زومر، جو موئر بازيكن حرفهاي بيسبال در آمريكا بود كه اين عينكها را زده بود. بعدها برنامهاي در شبكه تلويزيوني ESPN هم فاش كرد دليل اصلي پيشرفت استيفن كري، فوقستاره بسكتبال گلدناستيت و يا كاوهي لئونارد (بهترين مدافع NBA) استفاده از همين عينكها بوده است. برندون پاين يكي از مربيان استيفن كري درباره استفاده اين بازيكن از چنين تكنولوژياي ميگويد: «استفاده از اين عينكها در گرفتن تصميم با اندك زمان موجود ارتباط مستقيمي دارد. در واقع بازيكنان با اين شيوه كمترين زمان را هدر ميدهند. چيزي كه ما دنبال آن هستيم اين است كه بازيكنان به معناي واقعي صحنهها را به صورت آهسته ببينند.»

و اول مايكل جردن!

اولين باري كه يك ورزشكار حرفهاي از اين تأثيرهاي استروبوسكوپي استفاده كرده به سالها قبل يعني سال 1990 برميگردد. جايي كه مايكل جردن، اسطورهاي دنياي NBA خيلي اتفاقي با اين عينكها آشنا شد. در آن زمان، تيم گراور، مربي شخصي مايكل، در تمرين برايش اين عينكها را آورد. آن زمان، جردن در مسابقه از فلش دوربينهاي زيادي كه از او عكس ميگرفتند خسته شده بود و نميتوانست در لحظه پرتاب عملكرد خوبي داشته باشد ولي بعد از استفاده از اين عينكها در تمرين، به طرز محسوسي در پرتابها پيشرفت داشت و بعدها گفته شد كه حتي به استفاده از اين عينكها معتاد شد. از همان زمان بود كه كمپاني نايكي، كه علاوه بر پوشاك، دستي هم بر صنعت صوت و تصوير دارد تصميم گرفت پيشرفتي در آن عينكها حاصل كند. پيشرفتي كه حاصل شد و مايكل جردن بعدها از نمونههاي پيشرفته اين عينك استفاده كرد. با اين حال تا سال 2011 طول كشيد كه نسل پيشرفته اين عينك با نام «اسپارك ويپور» ساخته و روانه بازار شود. بعد از آن بود كه استفاده از اين تكنولوژي در سطح اول تبديل به يك بايد شد ولي يك سال بعد يعني سال 2012، نايكي مجبور شد ساخت اين عينكها را متوقف كند. ماجرا از اين قرار بود كه مدير تجاري برند اسپارك به خاطر اقدام به قتل زن و بچهها به 20 سال زندان محكوم شد.

بازيكنان سيتي هم دست به كار شدند

اين واقعه تأثير منفي روي بازار گذاشت و عينكهايي كه با 800 دلار به فروش ميرسيد تا 300 دلار افت كرد. البته اين عينكهاي 300 دلاري سري جديدي بودند كه بعد از منتشر شدن مقالهاي درباره فوايد استفاده از اين عينك، دوباره روانه بازار شدند. سال 2013 نايكي دوباره با همكاري محققان زيادي استارت اين كار را زد و استفاده از آنها نزد بازيكنان هاكي روي يخ كارولينا هوريكانس رايج شد و نتايج تحقيقي كه از اعضاي اين تيم گرفته شد مثبت از آب درآمد. برندون پاين درباره اين عينكها ميگويد: «استفاده از اين عينكها تأثيرات عصب-عضلاني ويژهاي دارد.» معني سادهاش ميشود اينكه وقتي شما از اين عينكها داريد اگر كسي توپ تنيسي را به سمت شما پرتاب كند ولي زاويه ديد شما به گونهاي باشد كه نتوانيد همه توپ را ببينيد، مغز شما وادار ميشود مسير توپ را خيلي سريع تخمين زده و به عضلات دستور ميدهد خيلي سريع در آن مسير آن هم در كمترين زمان ممكن حركت كند. اينطور شد كه پاي اين عينكها به دنياي فوتبال هم كشيده شد چون سال 2014 بود كه مسئولان كمپاني نايكي با وارد شدن به تمرينات منچسترسيتي، اين عينكها را در اختيار آنها قرار دادند تا از دنياي حرفهاي عقب نيفتند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی