۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

علی دایی سرمربی نفت تهران چند روز پس از حکم کمیته انضباطی درباره محرومیتش صحبت های جنجالی را درباره وضعیت فوتبال ایران مطرح کرده است.

دایی: کاری کردند پرسپولیس قهرمان نشود/ در ورزشگاه را به روی استقلالی ها می بندیم

به گزارش خبرورزشی و به نقل از سایت باشگاه نفت، علی دایی در خصوص رای صادره کمیته انضباطی گفت: هیچ وحدت رویهای در تصمیمات کمیته انضباطی نمیبینم. کسانی هستند که کنار زمین دست به یقه شدهاند اما به رغم گذشت چند هفته هنوز حکم نهایی صادر نشده است. همچنان در حال بررسی هستند و میگویند پرونده مفتوح است اما رای درباره من را در سریعترین زمان ممکن صادر میکنند بی آنکه حق دفاع برای من قائل باشند.

دایی ادامه داد: من هم به اندازه خودم سواد حقوقی دارم و با دوستان حقوقی هم مشورت میکنم. این همه تناقض در رفتار و آرای کمیته انضباطی قابل پذیرش نیست. مثلا رای دو جلسه محرومیت و ده میلیون جریمه دادهاند بعد میگویند جریمه قابل اعتراض است و محرومیت قطعی! آقایان، مجموع این دو مجازات میشود یک رای. در همه قوانین از زمان حمورابی و کوروش تا الان میگویند فلان رای قابل تجدیدنظر هست یا نیست. نمیگویند مجازات قابل تجدیدنظر است. وقتی یک بخش یک رای قابل تجدیدنظر باشد مابقی بخشها هم قابل تجدیدنظر است. این را حتی در قانون آیین دادرسی کیفری قبلی در ماده ٢٣٤ و قانون فعلی در ماده ٤٢٩ هم ذکر کردهاند و امری کاملا واضح است. نمیدانم چرا اینجا میخواهند قانون مملکت را هم زیر سئوال ببرند و آن را تغییر بدهند.من وقتی در قبال اتهام و تخلف انتسابی حق دفاع دارم در همه موارد آن میتوانم از خودم دفاع کنم. نمیشود که مثلا دادگاه رای بدهد فلانی هم اعدام شود هم دیه بدهد. بعد بگویند اعدام قطعی و دیه قابل تجدیدنظر است. اول اعدامش کنید بعد میتواند نسبت به دیه اعتراض کند. الحمدالله همه اعضای کمیته انضباطی وکیل و قاضی هستند و من نباید اینها را بگویم چرا که خودشان اشراف کامل دارند.

سرمربی نفت تهران تصریح کرد: سال قبل رایی در باره سید مهدی رحمتی که خیلی هم برایم عزیز است دادند و گفتند تخلف لیگ برتر فقط در لیگ برتر اجرا میشود و تخلف در جام حذفی هم در جام حذفی. گفتند این را از مقررات فیفا برداشت کرده اند بعد حالا یک حرف دیگر میزنند. بالاخره روال را مشخص کنید. نمیشود هر جور سلیقه و دلبخواه شما باشد جلو برویم.

دایی افزود: آییننامه فیفا را میخواهند در ایران اجرا کنند. برخی موارد را اجرا میکنند و برخی را هم نه! اصلا کجای کار فوتبال ما با فیفا شباهت دارد؟ حالا بعضی پشت پردهها ، خدا را شکر بین ما و فیفا رقابت است. البته در فیفا دستگیریها وجود دارد در فوتبال پاک ما نه. میگویند آرا حتی اگر قابل تجدیدنظر هم باشد بلافاصله اجرا میشود. این قاعده کجای قانون است؟ اگر در فیفا این حرف را میزنند دلیل دارد. چون بلافاصله میشود پرونده را به استیناف برد و کمیته استیناف آنجا همیشه فعال است اما آیا اینجا هم همین شرایط حاکم است.

سرمربی نفت تهران یادآور شد: با برخی احکام به نوعی جدیدا دستگاه درآمدزایی فحش شمار در فدراسیون نصب شده که بر اساس آن درآمدزایی های قابل توجهی شکل میگیرد. منِ علی دایی یا هر مربی و بازیکن دیگری نود دقیقه به خودمان و خانوادهمان رکیکترین توهینها میشود اما باید سکوت کنیم، بعد بر اساس همان توهینها فلان تیم جریمه نقدی میشود تا پول به حساب فدراسیون برود، خندهدار نیست؟ هشت پنالتی ما را به گفته کارشناسان نمیگیرند در جام حذفی استقلال به ما گل آفساید میزند اما کنار زمین اعتراضی معمولی داشتم و در کنفرانسها هم به ذکر اشتباهات پرداختم. با اینکه عمری در فوتبال بودم اول از طریق افراد رسانهای تیم و باشگاه پیگیر میشوم که کارشناسان داوری چه گفتهاند و بعد به سالن کنفرانس میروم. خود آقای کامرانیفر هم تحت تاثیر این میزان اشتباه داوری به زیان نفت و نوع رفتار تیم ما با من تماس گرفت و تشکر کرد. حالا یک بار تحت تاثیر اشتباهات و فشارهای قبلی و آن بازی که اعتراض کنیم و حق یک تیم بخش خصوصی را مطالبه کنیم شمشیر آقایان آماده است. همین کارها را کردهایم که بخش خصوصی از فوتبال فراری است و رغبتی به حضور در فوتبال ندارد.

دایی با انتقاد از عملکرد فدراسیون گفت: مشکل اصلی در نوع اداره فوتبال ماست. یک صندلی با دو نفر را گذاشتهایم و صندلی بازی راه انداختهایم. همیشه یکی از آن دو نفر روی آن صندلی است و برنده بازی به حساب میآید. نمیخواهیم کار زیر بنایی کنیم فقط نفرات را جابجا میکنیم و متاسفانه هیچ تغییر مثبتی در روند کاری فدراسیون دیده نمیشود و مشخص نیست رییس برخی کمیتهها از کجا و چگونه و با چه معیارهایی انتخاب شدهاند. متاسفانه کسانی که سررشتهای از فوتبال ندارند توقع دارند مقابل ظلم سکوت کنیم اگر دفاع از حق جرم است مرا مجازات کنید. شما بگویید در بازی با سپاهان داور چه کاری برای حریف نکرد؟ بازیکن ما را به ناحق اخراج کرد، پنالتی اشتباه گرفت بر خلاف همه قوانین مثل توپ جمعکن توپ را از گلر ما گرفت تا حریف سریعتر کرنر بزند و وقت تلف نشود، من یاد نگرفتهام در مقابل ناحقیها سکوت کنم و تا آخر عمرهم سکوت نمیکنم. سه سال قبل تیم پرسپولیس با من داشت قهرمان میشد به خاطر تماشاگران یک امتیاز از ما کم کردند. این حکم را هر کجای دنیا نشان میدادیم از ما تست عقل میگرفتند. حالا بماند که همان فصل تماشاگران برخی تیمها اعتراضهای به مراتب تندتر داشتند اما امتیازی از آنها کسر نشد شاید بدین خاطر که از حاشیه امنیت برخوردار بودند. تاریخ مصرف کسر امتیاز به خاطر شعارها هم فقط همان فصل بود و پرسپولیس با بنده به خاطر همان کسر امتیاز قهرمان نشد. همان فصل یک تیم غیر نظامی به اندازه بیش از انگشتان دو دست سرباز معاف شده با کارت پایان خدمتهای مسئلهدار داشت. انگار هر کس از آن حوالی رد شده بود یک کارت برایش گرفته بودند. چه اقدامی انجام دادید؟ چه حکمی صادر کردید؟ با کدام خاطی برخورد کردید؟ چرا قهرمانی پرسپولیس را که حق مسلمش در آن فصل بود، به پرسپولیس برنگرداندید؟ اگر پرسپولیس، استقلال و تراکتورسازی هم این تخلقات را داشتند همین واکنش را داشتید؟! لای کتاب حافظ سکه دادند و در برنامه ٩٠ هم نشان دادند. چه شد؟ چه کسی محروم شد؟ قبول کنید فقط برای علی دایی کتاب قانونتان واو به واو خوانده و اجرا میشود. من هم بلدم بازی کنم و با اعتراض های به اصطلاح مدنی همه چیز را زیر سئوال ببرم. کاری دارد در واکنش به تبعیض، تناقضهای اثبات شده و یک بام و دو هواها در یک بازی من و همه نیمکتنشینها نود دقیقه پشت به زمین بایستیم؟ فکر میکنید بازخوردش در سطح دنیا از این آرای فدراسیون کمتر است؟ برانکو یک کلام انتقاد از برنامهها کرده. سریع احضارش میکنند .پس آزادی بیان در این فوتبال یعنی چه؟ هر کس حرف زد احضار میشود؟ دست بردارید. اینجا پادگان که نیست فوتبال است.

دایی ادامه داد: از بازی با استقلال من را محروم کرده اند. استقلال هم در بازی خانگی محروم از تماشاگر است و قطعا هوادارانش برای بازی با ما به ورزشگاه تختی میآیند چون ما میزبانیم. این بعد از آن همه جنجال و فحاشی در بازی حذفی معنایش چیست؟ ما که هواداری نداریم و میزبان هم هستیم. درب ورزشگاه را میبندیم تا کسی وارد نشود.ما میزبانیم و میخواهیم بدون تماشاگر بازی کنیم. فوقش ده درصد میهمان را به آنها میدهیم. اگر بنا به لجبازی است ما هم بلدیم.

دایی در ادامه گفت: امیدوارم فدراسیون نخواهد روال اشتباه و تبعیض آمیزش را ادامه دهد. به دکتر سلطانیفر هم میگویم وزیر قبلی هر جور خواست با فوتبال برخورد کرد اما به خودمان میگفتیم او فوتبالی نبوده و نمیشود ایرادی گرفت. شما اما فوتبال و آدمهایش را خوب میشناسید. بعضیها در این فوتبال فقط سایه بلندی دارند مثل سایههای بلند دم غروب. فریب آنها را نخورید و برای فوتبال چارهای اساسی بیاندیشید.

دایی در ادامه تصریح کرد: رفتن به جام جهانی خیلی خوب است و دست کیروش و تیمش درد نکند که تا اینجا خوب نتیجه گرفتهاند اما رفتن به جام جهانی دردی از این دردهای اساسی حل نمیکند که اگر میکرد بعد از سه دوره رفتن به این جام پس از انقلاب تکلیف فوتبال مان اینی نبود که میبینیم. دایی درباره شکایت استقلال گفت: ویدیوی حرفهای بنده در کنفرانس خبری موجود است. بروند و ببینند. برخلاف برخی انقدر شجاعتش را داشتم که قبل از بیان واکنش خود درباره فحاشیها، از هواداران فهیم و فرهیخته استقلال عذرخواهی کنم. انتظار عذرخواهی هم از سوی مدیران باشگاه استقلال را نداشتم چون اگر بنا به عذرخواهیشان بود لیدرهای کانون هوادارانشان آن فحاشیها را از برخی تماشاگران مطالبه نمیکردند. این شکایت دیگر آخر مغلطعه و سفسطه بازی است. چرا بعد از چند هفته و در آستانه بازی بعدیمان یادشان افتاده شکایت کنند. آن هم بعد از آن همه فحاشی که صدای اساتیدی مثل آقایان پروین، مایلیکهن و خیلیهای دیگر را هم درآورد و حتی آقای جهانیان رییس محترم هیات مدیرهشان هم با شجاعت آن اتفاقات را محکوم کرده و از من عذرخواهی کردند. قطعا آقای وزیر برای جمع شدن اپیدمی فحاشیها و توهینها در ورزشگاهها فکری عاجل کرده و اینگونه دست پیش گرفتن و جسارت باشگاهی که ایشان رییس مجمع آن هستند را ریشهیابی خواهند کرد تا معلوم شود این جریانات در آستانه بازی دو تیم از کجا اب میخورد و هدف چیست. بنده باز هم و این بار با صدایی بلندتر میگویم که از هواداران فهیم و فرهیخته استقلال پوزش میطلبم اما برخی که به بنده فحاشی کردند آن توهینها را به خودشان کردهاند و اگر هرکس هم در پسِ پرده صحنه گردان بودهاند توهینها نوش جان خودش.

دایی همچنین گفت: متاسفانه من ایران نبودم و صحبتهای آقای طاهری مدیرعامل محترم سپاهان را دیروز شنیدم. باید به ایشان یادآوری کنم اینجا فوتبال است و با هندبال کاملا فرق میکند. منی که در هندبال نبوده ام از آن سررشتهای ندارم و نمیتوانم درباره آن نظر بدهم شما هم نمیتوانید در مورد فوتبال اطلاعات کاملی داشته باشد. متاسفانه در برنامه 90 در مورد آقای شجاع خلیلزاده که از بهترین مدافعان ایران است حرفهایی زدید که باید یادآوری کنم همه مردم ایران آن بازی کذایی پرسپولیس و سپاهان را بیاد دارند که آقای شجاع خلیلزاده که یکی از بهترین مدافعان ایران هستند چگونه به بازیکن پرسپولیس فن کمر زد و بعد هم با کف دست به صورتش کوبید. آقای طاهری لطفا دلایل باختتان را در جاهای دیگر ریشه یابی کنید و اینکه آن را گردن دیگران بیاندازید صحیح نیست.

گفتهاید هواداران شما با چشم گریان از ورزشگاه رفتهاند . تیمتان را تقویت کنید تا این اتفاق تکرار نشود. با این استدلالها معتقدید تیم کم هوادار نباید تیم پرهوادار را شکست بدهد! پرهوادارتر از پرسپولیس و استقلال و تراکتورسازی که نیستید و اگر این استدلال را بپذیریم پس آن تیمها نباید شکست بخورند.

من فقط از تبریک عجیب وغریب آقای کامرانیفر به بنیادیفر تعجب میکنم. آقای کامرانیفر دفاع از اشتباه ، خودش یک اشتباه بزرگتر است. کسی که یک اشتباه میکند یک اشتباه است اما وقتی برای توجیه اشتباهش هزار دلیل بیاورد، میشود هزار و یک اشتباه. بازی در اصفهان است و داور شهرکردی انتخاب میکنند که دو قدمی اصفهان است. میگویید گلر سپاهان نباید اخراج شود چون توپ در اختیار مهاجم نبوده، آیا شدت ضربه و بازی خطرناک دروازهبان سپاهان اخراج نداشت؟ عیسی آلکثیر هنوز دارد فیزیوتراپی میکند.

او در پایان گفت:حق گرفتنی است و باید برای آن جنگید متاسفانه ما گاهی اوقات خدا را فراموش میکنیم و به بنده خدا میچسبیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی