۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

وین رونی رکوردی زد که تا سالها او را در تاریخ باشگاه شیاطین سرخ به عنوان رکورددار جاودانه کند.

وِيــن‌؛ مــردِ ركـوردشكــن

به گزارش روزنامه خبرورزشی، شنبه بيستويكم ژانويه 2017، روز خاصي براي وين روني بود. او از مدتها قبل انتظار به ثمر رساندن گل شماره 250 و رسيدن به ركورد سِر بابي چارلتون را ميكشيد. منچستريونايتد برابر استوكسيتي با گلبهخودي خوان ماتا عقب بود و ژوزه مورينيو تصميم گرفت مثل بسياري از ديدارهاي گذشته وين روني را اين مرتبه از دقيقه 67 به ميدان بفرستد. روني 31 ساله علاقه زيادي داشت تا ركورد منحصربهفرد خودش را در ديدار حيثيتي برابر ليورپول بزند اما اين اتفاق به بازي بعدي موكول شد. با اين وجود روني گلي استثنايي زد تا گل دويستوپنجاهمش براي هميشه در ذهنها باقي بماند. آخرين ثانيههاي ديدار يك ضربه ايستگاهي از گوشه سمت چپ محوطه جريمه براي شياطينسرخ به دست آمد و كاپيتان روني با اعتمادبهنفسي مثالزدني پشت اين توپ ايستاد. در حالي كه همه منتظر ارسال او روي دروازه براي زدن ضربه سر بودند روني توپ را بر فراز دستان لي گرانت به گوشه دروازه فرستاد تا تيمش از يك شكست دور از خانه رها شود.

 

پشت سر گذاشتن ركورد 44 ساله

وين روني سال 2004 از اورتون در ازاي 30 ميليون پوند به منچستريونايتد پيوست. او كه با پيراهن آبيهاي بندر ليورپول وقتي 16 ساله بود با گلزني به آرسنال نامش را مطرح كرد در اولدترافورد اسطوره شد. بيش 13 سال از روزي كه روني جوان برابر فنرباغچه در نخستين بازي خودش هتتريك كرده بود گذشت و او 250 گل در اين سالها به ثمر رساند. در اين راه گلهاي بهيادماندني هم كم به ثمر نرسانده كه يكي از آنها قيچي برگردان در دربي شهر منچستر بود. گلي كه اغراق نيست اگر آن را برترين گل تاريخ ليگ برتر بدانيم. روني كه سال گذشته ركورد 237 گل دنيس لاو اسكاتلندي را پشتسر گذاشته بود امسال به هدف بزرگتر خودش هم رسيد. در حالي كه ماههاي قبل بارها خبر جدايي روني از منچستريونايتد را شنيديم او با وجود نيمكتنشيني در اين تيم ماند تا ركوردها را بزند و با تلاش جايگاهش در تركيب شياطينسرخ را پس بگيرد. در ديدار برابر ريدينگ در جامحذفي روني با ركورد 249 گل زده سِر بابي چارلتون برابري كرد و روز شنبه هم موفق شد با زدن گل شماره 250 از چارلتون بزرگ گذر كند تا اين ركورد پس از 44 سال شكسته شود. نكته خوب ديگر در ركورد وين روني اين است كه او 250 گل خودش را در 546 بازي به ثمر رسانده در حالي كه چارلتون 758 بازي براي منچستريونايتد انجام داده بود. روني به طور ميانگين 0/46 گل در هر ديدار براي يونايتد به ثمر رسانده كه از اين حيث در رده چهارم پايينتر دنيس ويوليت (0/61)، دنيس لاو (0/59) و جك راولي (5/0) قرار ميگيرد. اين دومين گل روني در فصل جاري بود و نشان داد با وجود حضور روي نيمكت ميتواند ركوردش را بهبود ببخشد. البته روني هنوز يك ركورد ديگر از بابي چارلتون را پيشروي خودش دارد. چارلتون در ليگ انگليس 199 مرتبه گل زده در حالي كه روني آمار بهتري در رقابتهاي اروپايي دارد. روني با 180 گل زده در ليگ برتر هنوز 20 گل ديگر ميخواهد كه در اين رقابت هم از چارلتون گذر كند.

 

يك تير؛ دو ركورد!

گل ديدني وين روني برابر استوكسيتي در ورزشگاه بريتانيا يك ركورد ديگر را هم به نام كاپيتان منچستريونايتد ثبت كرد. او موفق شد گل هشتادوهشتم خودش در بازيهاي خارج از خانه در ليگ برتر را به ثمر برساند و ركورد 87 گل زده آلن شيرر گلزن افسانهاي نيوكاسل و ساوتهمپتون را هم بشكند. پس از اين دو گلزن بزرگ هم سه بازيكن انگليسي ديگر قرار دارند. فرانك لمپارد هافبك سابق چلسي 85 گل بيرون از خانه زده بود و اندي كول ستاره خط حمله منچستريونايتد و مايكل اوون ستاره ليورپول، نيوكاسل و منچستريونايتد به ترتيب با 83 و 70 گل در ردههاي بعدي قرار گرفتهاند.

تشكر روني از چارلتون

وين روني كه حالا با 250 گل زده برترين گلزن تاريخ يونايتد است و ركورد سر بابي چارلتون را شكسته، بعد از شنيدن تبريك اين اسطوره از او قدرداني كرده است. روني با گلي كه در وقتهاي اضافه از روي ضربه آزاد به استوكسيتي زد، يك امتياز را براي تيمش گرفت. مهاجم 31 ساله يونايتد بعد از بازي عكسي يادگاري هم با اسطوره باشگاه گرفت و گفت: «اين براي من افتخار بزرگي است كه به برترين گلزن تاريخ يونايتد تبديل شدهام. از سر بابي و سخنان دلگرمكنندهاش بعد از بازي هم تشكر ميكنم.»

 

روني در ادامه در مورد احساسات دوگانهاش بعد از اين بازي صحبت كرد چون با اين تساوي شياطين سرخ تيم ششم جدول باقي ماندند و شانس مهمي را در رسيدن به جمع چهار تيم بالاي جدول از دست دادند: «واضح است كه الان احساس غرور ميكنم. كمي احساس عجيبي است. مسلم است كه ما هر سه امتياز اين ديدار را ميخواستيم اما به آن نرسيديم اما در نهايت لحظه پرافتخاري براي من به دست آمد تا ركوردي را كه مايه غرور من است به نام خودم ثبت كنم. من مدتهاي زيادي است كه براي يونايتد بازي ميكنم و طي سالها اين گلها را به ثمر رساندهام اما اينكه بالاخره روز شكستن اين ركورد فرا رسيد، برايم حس خوشايندي را به همراه داشته.»

اعداد وين روني

250) تعداد گلهاي وين روني با پيراهن منچستريونايتد كه بهترين ركورد اين باشگاه است.

6) روني از لحاظ تعداد بازي، ششمين بازي تاريخ منچستريونايتد است كه 546 مرتبه با پيراهن اين تيم به ميدان رفته.

72) تعداد گلهاي وين روني براي تيم نونهالان اورتون در يك فصل زماني كه فقط 11 سال سن داشت.

25) گلي كه در ماه اكتبر سال 2002 برابر آرسنال به ديويد سيمن زد و باعث شد تا روني در 16 سالگي معروف شود.

17) زماني كه نخستين بازياش را با پيراهن تيم ملي انگليس برابر استراليا در فوريه 2003 انجام داد، تنها 17 سال و 111 روز سن داشت.

30) باشگاه منچستريونايتد 30 ميليون پوند در سال 2004 براي جذب يك بازيكن جوان به اورتون پرداخت.

3) روني 28 سپتامبر 2004 برابر فنرباغچه براي اولين بار پيراهن منچستريونايتد را پوشيد و هتتريك كرد.

17) در اولين فصل حضورش در منچستريونايتد 17 گل در 43 بازي براي شياطين سرخ زد و بهترين بازيكن جوان فصل انگليس شد.

5) وين روني پنج مرتبه با منچستريونايتد قهرمان ليگ برتر شده است.

27) بيشترين تعداد گلي كه در يك فصل براي منچستريونايتد به ثمر رسانده، در فصل 2012-2011 بود كه 27 گل وارد دروازه رقبا كرد.

1) يك مرتبه قهرماني در ليگ قهرمانان اروپا را در سال 2008 همراه با منچستريونايتد كسب كرده كه با پيروزي در ضربات پنالتي در ليگ قهرمانان اروپا به دست آمد.

53) تعداد گلهاي روني براي تيم ملي انگليس 53 است كه بهترين گلزن تاريخ سهشير هم محسوب ميشود.

119) تعداد بازيهاي روني براي تيم ملي انگليس 119 است كه او را در رده دوم پس از پيتر شيلتون قرار ميدهد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی