نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

برخی از بازیکنان بزرگ دنیای فوتبال شانس مربی بزرگ شدن را دارند.

اسطوره‌ها در صفِ مربيگری

به گزارش روزنامه خبرورزشی، «بازيكن بزرگ مربي بزرگ نميشود.» بسياري بر اين باور هستند كه اسطورههاي فوتبال دنيا در مربيگري موفق نخواهند بود و اين فرضيه ثابت شده است. پيش از اين ديدهايم كه بزرگاني همچون ديگو مارادونا و لوتار ماتئوس موفقيت چنداني در مربيگري كسب نكردند و قيد ادامه فعاليت به عنوان مربي را زدهاند اما زينالدين زيدان سرمربي رئالمادريد با عملكرد بسيار موفق در اولين سال حضورش روي نيمكت كهكشانيها اين ادعا را به نوعي نقض كرد. در حال حاضر بازيكنان بزرگي هستند كه با سپري كردن دورههاي مربيگري و گرفتن مداركشان آماده حضور روي نيمكت تيمهاي مختلف هستند و برخي هم براي مربيگري در باشگاههاي سابقشان خيز برداشتهاند. بازیکنان بزرگي كه شانس دارند در آينده به مربيان بزرگ تبديل شوند را معرفي خواهيم كرد.

 

 استيون جرارد

ژانويه 2016 بود كه اسطوره ليورپول علاقهاش به كار كردن در كنار يورگن كلوپ را نشان داد. استيون جرارد از تعطيلات ليگ MLS استفاده كرد و به انگليس برگشت تا چند روز مجدداً در تمرين ليورپول حاضر شود. از آن زمان بود كه شايعه بازگشت كاپيتان استيوي جي محبوب سرخهاي مرسيسايد به آنفيلد به گوش رسيد. جرارد اين روزها پس از خداحافظي از فوتبال و درآوردن پيراهن لسآنجلس گلكسي به بندر ليورپول بازگشته تا در اولين فرصت دوباره در باشگاه ليورپول مشغول به كار شود. او 28 سال خودش را در اين باشگاه سپري كرد و ميتواند مربيگري را هم مثل دوران بازي در همين باشگاه شروع كند. فدراسيون فوتبال انگليس روي او و لمپارد براي آينده سهشير حساب كرده است.

 

 فرانك لمپارد

داستان فرانك لمپارد هم تقريباً مشابه دوست و همتيمي قديمي خودش در تيم ملي انگليس است. هافبك باهوش سابق چلسي از وقتي از اين تيم جدا شد دلش با بازگشتن به جمع آبيهاي لندن بود. از نيويوركسيتي جدا شده و به انگليس برگشته اما اخيراً در اظهارنظرهايش اعتراف كرده دوست دارد همچنان بازي كند اما لمپارد 38 ساله را ديگر اين روزها ميتوان در قامت يك مربي ديد. او هوش بالايي دارد و روي نيمكت هم از آن ميتواند استفاده كند. آنتونيو كونته از حضور لمپارد روي نيمكت چلسي استقبال كرده و اعلام كرده كه هر وقت كاپيتان سابق تيم علاقه داشت ميتواند در كنار او مربيگري را شروع كند.

 

فيليپ لام

لام را ميتوان ذاتاً يك مدير ناميد. كاپيتان بايرنمونيخ هنوز به صورت واضح اعلام نكرده در پايان فصل خداحافظي كرد يا خير. با اين وجود خبر حضور او به عنوان مديرورزشي روي نيمكت بايرنمونيخ شنيده ميشود. باشگاه بايرنمونيخ از آن دسته باشگاههايي است كه به خوبي اسطورههايش را به كار ميگيرد و بسياري از آنها اكنون در كادر مديريتي يا ردههاي پايه باشگاه فعال هستند. لام كه دوران باورنكردني در بايرن داشته و با انجام بيش از 450 بازي يكي از ركودداران باوارياييها محسوب ميشود. كاپيتان فعلي بايرن بيشتر تمايل به مديريت دارد تا مربيگري اما ميتوان تصور كرد او مربي خوبي بشود.

 

 پاتريس اِورا

مدافع چپ فرانسوي يوونتوس در جامجهاني 2010 با جنجالهايي كه به وجود آورد، نشان داد ميتواند بازيكنان را به خوبي مديريت كند! اِورا هم قدرت رهبري خوبي دارد و پيش از اين در فصل 2011-2010 سرالكس فرگوسن گفته بود كه از بين بازيكنانش دو نفر هستند كه آينده خوبي در مربيگري خواهند داشت؛ يكي پاتريس اِورا و يكي رايان گيگز. اِورا اطلاعات خوبي براي شروع كردن مربيگري دارد و باشگاه منچستريونايتد هم از حضور او در كادر مربيگري ژوزه مورينيو استقبال كرده است.

 

 ژابي آلونسو

چند روز پيش ژابي آلونسو هافبك 35 ساله اسپانيايي بايرنمونيخ هم اعلام كرد در پايان فصل كفشهايش را آويزان ميكند. او در طول دوران بازياش در ليورپول، رئالمادريد و بايرنمونيخ با چند مربي بزرگ كار كرده و تجارت خوبي كسب كرده است. توشاك، بنيتس، پيگريني، مورينيو، گوارديولا، آراگونس، دلبوسكه و آنچلوتي همگي ذهن آلونسو را براي حضور روي نيمكت يك تيم آماده كردهاند. هوشمندي آلونسو با تجربه تركيب خواهد شد و بدون شك از او يك مربي بزرگ خواهد ساخت.

 

 رايان گيگز

ستاره ولزي سابق شياطينسرخ در باشگاه منچستريونايتد كارش را به عنوان مربي آغاز كرد و حتي در مقطعي كوتاه هم مربي موقت بود. او سالها توسط سرالكس فرگوسن تعليم ديده و حضور در كنار مربي بزرگ اسكاتلندي براي او كلاس درس خوبي بوده است. گيگز پس از جدايي فانخال از منچستريونايتد از اين تيم جدا شد و در كادر مورينيو جايي نداشت. شايد اين اتفاق براي گيگز بهتر باشد چراكه ميتواند در اولين فرصت هدايت يك تيم ليگ برتري را برعهده بگيرد.

 

 ژاوي

اسطوره بارسلونا در اظهارنظرهايش هميشه عنوان ميكند كه رؤياي مربيگري در بارسلونا را دارد و آينده خودش را روي نيمكت نوكمپ تصور ميكند. او فعلاً در تيم السد قطر مشغول بازي است ولي هر وقت كه كارش در اين كشور عربي تمام شود به كاتالونيا بازخواهدگشت. ژاوي 36 ساله در آكادمي آسپاير قطر با بهترين امكانات در حال گذراندن دورههاي مربيگري است و ميتواند مهندسي كردن خودش را در آينده روي نيمكت ادامه دهد. الگوي او در مربيگري پپ گوارديولاست.

 

 آندرهآ پيرلو

ستاره سابق خط مياني تيم ملي ايتاليا هم يكي ديگر از بازيكنان بزرگي است كه ميتوان او را به عنوان يك مربي بزرگ تصور كرد. چه كسي دوست ندارد براي تيمِ پيرلو بازي كند؟ هافبك فعلي تيم نيويوركسيتي آمريكا هم به پايان دوران بازي خودش نزديك ميشود و ميتوان تصور كرد در آينده يك مربي خاص شود. البته پيرلو هيچگاه به طور واضح اعلام نكرده قصد دارد در آينده مربي شود.

 

 اريك كانتونا

شايد باور نكنيد اما يكي ديگر از ستارههاي سابق ليگ برتري كه ميتواند مربي خوبي شود و كاريزماي يك مربي بزرگ را دارد، اريك كانتونا است. اسطوره فرانسوي منچستريونايتد كه بيشتر خودش را در سينما مشغول كرده، ميتواند در مربيگري هم موفق باشد و بد نيست كه شانسش را در اين زمينه امتحان كند. براي بسياري هم جالب خواهد بود كه زير نظر كانتوناي بزرگ بازي كنند و حضور او به عنوان مربي ميتواند خبرساز باشد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی