۰
دوشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

رویارویی استقلال و الاهلی در دبی باعث می‌شود تا هموطنان‌مان در امارات به ملاقات آبی‌پوشان پایتخت بیایند و ضمن حمایت از آنها، خاطرات زیادی هم برای‌شان زنده شود. خاطره روزهایی كه فوتبالیست‌های زیاد ایرانی در لیگ امارات توپ می‌زدند، تعداد زیادی از آنها هم استقلالی بودند.

به گزارش روزنامه خبرورزشی در میان بازیكنان استقلال نفرات سرشناسی داشتهایم كه در لیگ امارات توپ زدهاند. روندی كه از اواخر دهه پنجاه آغاز شد و تا همین چند سال قبل هم تداوم داشت. حالا با حضور استقلال در دبی ناخودآگاه یاد حضور قدیمیهای آبیپوش در فوتبال امارات می افتیم.

نظری و روشن، مردان طلایهدار

در میان استقلالیها؛ حسن نظری و حسن روشن جزو اولین نفراتی بودند كه در لیگ امارات توپ زدند. بعد از جام جهانی 1978 آرژانتین و همزمان با آغاز جنگ تحمیلی در ایران كه باعث تق و لق شدن فوتبال در ایران شده بود، این دو استقلالی فیكس تیم ملی راهی امارات شدند و چند ماه پس از آن، مرحوم غلامحسین مظلومی هم به جمع آنها اضافه شد. این سه چند سال در لیگ امارات توپ زدند. نظری از دبی به آمریكا رفت، مظلومی فقید به ایران برگشت و حسن روشن پس از پایان دوران بازیگریاش در همان امارات مشغول مربیگری شد و اتفاقاً برای همین تیم الاهلی كه حریف امشب استقلال محسوب میشود، سالیان متمادی كار كرد.

***

روند حضور ستارگان استقلال در لیگ امارات از اواسط دهه شصت تا اواخر هشتاد اصلاً پررنگ نبود اما با رفتن فرهاد مجیدی به الوصل در سال 79 روند جدید حضور آبیها در این كشور شروع شد. پس از فرهاد شاهد حضور بازیكنان استقلالی همچون: آرش برهانی، علیرضا نیكبختواحدی، داریوش یزدانی، میلاد میداودی، رضا عنایتی، علی سامره، ایمان مبعلی و... در لیگ برتر امارات بودیم. البته بعضی از آنها ابتدا در امارات لژیونر شدند و پس از آن به استقلال تهران پیوستند. نفراتی كه مبعلی و میداودی از جمله آنها بودند.

مربیان استقلالی

استقلال جدا از بازیكن، افرادی را داشته كه در امارات مربیگری كردهاند. جدا از حسن روشن كه وصف آن رفت، عبدالعلی چنگیز هم سالهاست در عرصه فوتبال پایهای امارات شاغل است، به این نفرات باید منصور پورحیدری فقید، جلال طالبی و اصغر شرفی را هم اضافه كرد كه از اواخر دهه پنجاه تا اوایل دهه شصت در امارات به ویژه شهر دبی مربیگری میكردند. از سوی دیگر اگرچه حشمت مهاجرانی و حسن حبیبی به عنوان پاسیهای اصیل شناخته میشوند اما فراموش نكنیم كه در دوران جوانی برای استقلال بازی كردهاند و البته هر دو نفر نیز سابقه مربیگری در امارات را هم یدك میكشند. به ویژه حشمتخان كه در فوتبال امارات بسیار معتبر و محترم است.

... و بالاخره اینكه زدراكو رایكوف، سرمربی بزرگ و فقید استقلال (تاج) نیز مقطعی در امارات مربیگری كرده است. همچنین ولادیمیر جگیج آخرین سرمربی خارجی استقلال قبل از انقلاب هم پس از انقلاب چند ماهی در دبی شاغل بود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی