نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پرسپولیس شب گذشته به مصاف الهلال عربستان رفت تا اولین قدم خود را در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا 2017 برداشته باشد.

گزارش ویژه| کارنامه پرسپولیس در آسیا

به گزارش روزنامه خبرورزشی  پرسپولیس در رقابتهای آسیایی سابقهای 48 ساله دارند و در این سالها در 87 بازی به میدان رفتهاند (با احتساب بازی دیشب) و البته فقط یك جام كسب كردهاند.

86 بازی، 42 برد، 23 باخت و 21 تساوی

پرسپولیس به جز بازی دیشب 86 بار در رقابتهای مختلف آسیایی (جام باشگاههای آسیا، جام برندگان جام و لیگ قهرمانان) به میدان رفته و 42 پیروزی به دست آورده است. سرخها 23 بازی را باختهاند و در 21 دیدار هم به تساوی رسیدهاند.

129 گل زده، 82 گل خورده و 39 كلینشیت

در این 48 سال و 86 بازی، پرسپولیس 129 بار دروازه حریفان خود را باز كرده و در مقابل 82 گل نیز دریافت كرده است. دروازهبانان پرسپولیس در این 48 سال جمعاً 39 بار موفق به كلینشیت شدهاند و در 47 دیدار دیگر گل دریافت كردهاند.

آغاز با شكست

اولین بازی پرسپولیس در جام باشگاههای آسیا به 27 دیماه سال 47 بازمیگردد. سرخپوشان در آن دیدار با حساب یك بر صفر مغلوب كوجیوی ژاپن شدند. این بازی در تایلند برگزار شد و سرمربی پرسپولیس در آن دیدار شادروان پرویز دهداری بود.

9 گل برای پنجاب بیچاره!

بهترین برد آسیایی پرسپولیس به 30 آذر 69 و رقابتهای اولین دوره جام در جام باشگاههای آسیا بازمیگردد. پرسپولیس در اولین دیدار خود در آن رقابتها به مصاف پنجاب پاكستان رفت و حریف ناتوان خود را با حساب 9 بر صفر شكست داد. این بازی در آزادی برگزار شد و فرشاد پیوس به تنهایی 7 گل برای پرسپولیس به ثمر رساند. مجتبی محرمی و حسن شیرمحمدی دیگر گلزنان پرسپولیس در این بازی بودند. علی پروین هم سرمربی پرسپولیس در آن دوران بود. برد 6 بر یك مقابل الشباب امارات در سال 91، دیگر پیروزی پرگل آسیایی سرخهاست.

شكست 5 بر یك مقابل الغرافه

بدترین شكست آسیایی سرخها هم به باخت 5 بر یك مقابل الغرافه در چارچوب لیگ قهرمانان آسیا بازمیگردد. این دیدار اول اردیبهشت 88 برگزار شد و خاطره تلخی برای پرسپولیسیها رقم خورد. تنها گل پرسپولیس در آن دیدار را علی كریمی به ثمر رساند و هدایت پرسپولیس در آن دیدار را نلو وینگادا عهدهدار بود. سرخپوشان یك بار هم در سال 77 با نتیجه 4 بر یك به الهلال باختهاند.

وقفه 20 ساله!

حضور پرسپولیس و در كل نمایندگان فوتبال ایران در رقابتهای آسیایی دچار یك وقفه 20 ساله بوده است. سرخپوشان پس از تساوی بدون گل مقابل نماینده رژیم اشغالگر قدس در 6 بهمن سال 47، دیگر بازی آسیایی نداشتند و این وقفه طولانی سرانجام 26 خرداد 67 با پیروزی 5 بر صفر سرخها برابر سانفرس سریلانكا شكسته شد. در آن بازی فرشاد پیوس و محمدحسن انصاریفرد هركدام 2 گل و ضیا عربشاهی یك گل برای پرسپولیس به ثمر رساندند.

پیروزی به یاد ماندنی مقابل آلیما

یكی از به یادماندنیترین بردهای آسیایی پرسپولیس، پیروزی سال 75 مقابل آلیمای قزاقستان است. پرسپولیس بازی رفت را در آلماتی با 3 گل به آلیما باخته بود و باید برای صعود به مرحله بعد دستكم 4 گل میزد. سرخپوشان 9 شهریور 75 و در ورزشگاه آزادی با 5 گل علی دایی (2 گل)، كریم باقری، رضا ترابیان و افشین پیروانی حریف قزاق خود را شكست دادند و به مرحله گروهی رقابتها راه یافتند.

فرشاد بهترین گلزن، كریمی دوم است

در این 86 بازی و 129 گل زده، سرخپوشان 60 گلزن داشتهاند كه بهترین آنها فرشاد پیوس با 12 گل زده است. بعد از فرشاد، علی كریمی با 8 گل زده و ایمون زاید و غلام وفاخواه با 5 گل زده در رتبههای بعدی هستند. جالب آنكه علی دایی تنها 2 گل در رقابتهای قارهای برای پرسپولیس به ثمر رسانده است.

آغاز درخشش خداداد از پرسپولیس

خداداد عزیزی سال 75 پیراهن پرسپولیس را به عنوان یار كمكی پوشید و در رقابتهای گروهی و مرحله نیمهنهایی مجموعاً 4 گل برای این تیم به ثمر رساند. درخشش خداداد در جام باشگاههای آسیا مقدمه درخشش او در تیم ملی و كسب عنوان بهترین بازیكن آسیا در سال 1996 بود.

4 شكست متوالی 3 بر صفر!

10 بازی آخر پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا با 6 پیروزی و 4 شكست همراه بوده است. اما آنچه بیشتر نگرانكننده و عجیب است، اینكه هر 4 شكست پرسپولیس برابر الاتحاد عربستان، النصر عربستان، لخویای قطر و الهلال عربستان با نتیجه 3 بر صفر بوده است.

تكرار تاریخ در سوم اسفند

پرسپولیس علاوه بر بازی دیروز (سوم اسفند) برابر الهلال یك بار دیگر هم در همین تاریخ به مصاف این تیم رفته و به پیروزی رسیده بود. سرخپوشان 3 اسفند 76 در تهران با تكگل سهوی مهدویكیا، الهلال را شكست داده بودند.

رقابت با 20 كشور و 40 باشگاه

پرسپولیس طی 48 سال گذشته با نمایندگان 20 كشور آسیایی در قالب 40 باشگاه دیدار داشته است. قطر با 5 تیم مختلف رودرروی پرسپولیس قرار گرفته و عربستان و امارات هم با 4 تیم مقابل سرخها قرار گرفتهاند. در این میان بودهاند كشورهایی كه نمایندگانشان تنها یك دیدار با سرخپوشان داشته و در آن یك بازی هم برنده بودهاند. به عنوان مثال محمدان بنگلادش 28 خرداد 67 با هدایت ناصر حجازی 2 بر یك پرسپولیس را شكست داد و این تیم را از گردونه بازیهای آسیایی حذف كرد. این بازی تنها نبرد پرسپولیس با یك باشگاه بنگلادشی تا به امروز است.

5 گل آسیایی ایمون زاید

خیلیها درخشش ایمون زاید در پرسپولیس را فقط مختص شهرآورد زمستان 90 و پیروزی 3 بر 2 پرسپولیس میدانند. این در حالی است كه این مهاجم گلزن ایرلندی- لیبیایی در رقابتهای آسیایی برای سرخپوشان 7 بازی انجام داد و 5 گل نیز به ثمر رساند. زاید در پیروزی 6 بر یك پرسپولیس برابر الشباب امارات هتتریك كرد. این دیدار اول فروردین 91 برگزار شد و غلامرضا رضایی، امیرحسین فشنگچی و علی كریمی زننده دیگر گلهای پرسپولیس بودند. مصطفی دنیزلی سرمربی پرسپولیس در آن دیدار بود.

12 بازی یك جام، 74 بازی هیچ!

تنها جام آسیایی پرسپولیس (جام برندگان جام آسیا) 26 مهرماه سال 70 به دست آمده است. در واقع سرخها بیش از 25 سال است در انتظار یك جام آسیایی دیگر هستند. پرسپولیس جام آسیایی خود را با پیروزی در دوازدهمین بازی خود كسب كرده و پس از آن طی 74 بازی قارهای توفیقی به دست نیاورده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی