نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تقابل بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن سالیان اخیر بارها تکرار شده و در همین راستا مقایسه دو شهر می‌تواند جالب باشد.

پاريس - بارسلونا‌؛ تقابل دو شهر

به گزارش روزنامه خبرورزشی، الان ديگر ميشود گفت دو شهر جدانشدني هستند؛ پاريس و بارسلونا در 5 فصل گذشته بدون در نظر گرفتن اين دو بازي، 4 بار ميزبان هواداران تيم رقيب بودهاند و حسابي از حال و هواي مردم و شهر همديگر باخبر شدهاند. اگر در اين بازه زماني 5 ساله نتايج ورزشي بيشتر به نفع بارساييها چربيده ولي دليلي نميشود كه از لحاظ بافت شهري و فاكتورهايي براي زندگي در شهرها، بارسلونا چربش قابل ملاحظهاي نسبت به پاريس داشته باشد. ضمن اينكه نبايد فراموش كرد بازيكنان زيادي در نقاط مختلفي از دنيا بودهاند كه به دليلي غير از دلايل ورزشي حاضر به بستن قرارداد با تيم مد نظرشان نشدهاند. براي پيشينه چنين موضوعي و مورد مشخصي كه پاي بارسلونا در ميان باشد بايد سري به 10، 12 سال قبل زد جايي كه رينالد پدروس بازيكني كه به زحمت توانست تيم آماتوري به نام ني يور در فرانسه را پيدا كند انتخاب عجيبي كرد. او در گزارشي كه «اكيپ» نوشته با پشيماني از گذشته ياد ميكند و ميگويد: «بعد از نانت از تيم بارسلونا پيشنهاد داشتم و خيلي پشيمانم كه پيشنهاد آنها را رد كردم». دليل رد پيشنهاد بارسا ربطي به مسائل ورزشي نداشت؛ اولين فرزند او متولد شده بود و همسرش نميخواست فرانسه را ترك كند و به بارسلونا برود. آنها درگير آب و هوا و شرايط زندگي در فرانسه بودند و سبك زندگي در بارسلونا چندان به مذاق همسرش خوش نيامده بود.

 

آب و هوا و نوع زندگي: برتري با بارسلونا

تابستان 1965 مد شده بود بازيكنان براي انتخاب باشگاهشان فاكتورهاي جالبي را در نظر بگيرند؛ اوج خواسته آنها هم سه مورد بود: «هواي صاف، آفتابي و داشتن ساحل». بعدها اين موضوع سوژه آهنگي براي فرانسوا دوگلت هم شد. اين موضوع شايد دليلي براي پاريسي شدن كوين تراپ، دروازهبان پاريسنژرمن هم باشد چون او هم روزي روبهروي دوربين باشگاه قرار گرفت و گفت: «به نظر من اين شهر با آفتابي كه دارد زيباترين شهر دنياست». با اين حال بايد به اين فاكتورها توجه كرد؛ از لحاظ آب و هوايي پاريس بازي را به بارسلونا ميبازد. اين شهر در مقايسه با رقيب اسپانيايياش سردتر است در پاريس به طور ميانگين دماي هوا بين 8 تا 16 درجه است در شرايطي كه ميانگين دماي هوا در بارسلونا بين 11 تا 19 درجه است. در پاريس در طول يك سال 1690 دقيقه هوا آفتابي است در حالي كه در كاتالونيا 2510 دقيقه در سال هوا كاملاً آفتابي است. مورد ديگر اينكه در پاريس ساحل واقعي وجود ندارد. شايد ديگر موردي كه اين دو شهر را از هم متمايز كند به مركز شهرها برگردد جايي كه بارسلونا با مركز شهر كوچكش جذابيت چنداني براي توريستها ندارد؛ مركز اين شهر جمعيت كمتري دارد و طبيعتاً مردمش ميتوانند خونگرمتر باشند ولي ستارههاي جوان فوتبال شانس كمتري دارند تا از ديد مردم شهر كه مشتاق صحبت، سلفي و عكس گرفتن با آنها هستند در امان بمانند. مواردي كه در مركز شهر پاريس دقيقاً ميتوان برعكسش را پيدا كرد.

 

سليقه غذايي: برتري با پاريس

دو مكتب وجود دارد؛ يكي اسپانيولي، كافه تاپاس، كه بارسلونا از اين حيث كاملاً غني است و نوع تاپاسهايي كه درست ميكنند فوقالعاده متنوع است. مورد دوم هم رستورانهاي گرانقيمت است كه علاوه بر شكيل بودن غذاها رقمهاي بسيار قابل توجهي هم بايد براي خوردن آن نوع غذاها پرداخت كرد. شايد «شكموها» ابتدا تظاهر كنند غذاهاي كاتالونيايي را خيلي دوست دارند ولي آنها هم خيلي زود از اين نوع غذاها زده ميشوند. براي غذاها در پاريس فقط كافي است به اين مورد اشاره شود كه 107 رستوران پرستاره وجود دارد؛ اين موضوع فارغ از بقيه رستورانهاي سرپايي است كه در اين شهر به مردم سرويس ميدهند. نكته اينكه در بارسلونا 25 رستوران پرستاره وجود دارد.

 

موارد فرهنگي: برتري با پاريس

شايد نيازي نباشد سري به همه موارد فرهنگي در دو شهر زد؛ مقايسه موزههاي موجود هم ميتواند كمك زيادي كند. معروفترينش همان «لوور» در پاريس است، فارغ از اينكه اين شهر مونتمر و اورسي را هم دارد. شمارش جشنوارهها، سينماها و تئاترهايهاي متعدد در پاريس هم وقت زيادي ميگيرد. البته بارسلونا هم موزه ميرو و پيكاسو را در دلش ميبيند كه براي بسياري از بازيكنان مختلف در سراسر دنيا مثل توريستها جذابيت خودش را دارد.

 

زندگي شبانه: برابري دو شهر

نه بارسلونا و نه پاريس هيچكدام در زمره شهرهاي شب زندهدار دنيا قرار نميگيرند ولي با اين حال ميشود كافهها و كلابهاي مطرحي را در هر دو شهر پيدا كرد كه تا صبح در آنها بيداري موج ميزند. نيمار در زندگي فعلياش در بارسلونا ديده شده كه خستگيهايش را در كلابها سپري ميكند. براي پاريس هم بهتر است از رونالدينيو پرسيده شود كه بهترين جاها براي سپري كردن شب كدام كلاب است!

 

ديدن و ديده شدن: برتري با بارسلونا

مطمئناً پاريسنژرمن تلاش زيادي ميكند چهرههاي مشهور دنيا را به پارك دوپرنس بكشاند؛ افرادي مثل ريحانا، خواننده معروف آمريكايي كه فصل پيش به پارك دوپرنس آمد يا افرادي مثل بيانسه و شوهرش جي زي كه دو سال پيش در پارك دوپرنس ديده شدند. با اين حال خيلي سخت است كه پاريس در اين زمينه بتواند رقيبي براي بارسلونا باشد؛ آنها طرفداران بزرگي مثل كوبي برايانت، فوق ستاره NBA، بار رافائلي يكي از سرشناسترين مدلهاي دنيا، اسنوپ داگ و گيتاريستهاي رولينگ استون را دارند كه معمولاً در جايگاه ويژه نوكمپ حضور دارند و سخت ديده ميشوند. البته در اين بين نبايد شكيرا، خواننده معروف كلمبيايي كه همسر جرارد پيكه مدافع بارسلونا هم هست را از قلم انداخت. او بيش از 60 ميليون آلبوم در سراسر جهان فروخته است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی