۰
شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۴
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

عصر تازه را می‌توان عصر فوتبال نامید؛ عصری كه در آن می‌شود بدون سُم ستوران و توپ و تانك و بمب و زمین‌لرزه و آتشفشان و خشونت، زمین را شش و آسمان را هشت كرد. بازی برگشت تیم‌های بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن اعلامیه رسمی ورود زمین به عصری جدید بود.

 حالا فوتبال میتواند به خود ببالد كه فراتر از تمامی ابزارها و امكانات، مردم دنیا را شیفته اتفاقات عجیب و دور از ذهن خود كرده است. كاری كه سینما با آن همه دروغ و تبلیغات و سوپراستارهای خوشرنگ و لعابش نتوانستند به سرانجام برسانند اما فوتبال با همه سادگی و همان توپ گرد و مستطیل سبزش موفق به انجام آن شد. چهارشنبهشب بخش عمدهای از مردم سیاره فرسوده زمین پای گیرندههای تلویزیونی برای لحظاتی لذت یك پرواز واقعی را احساس كرده و با گل دقیقه 96 سرخیو روبرتو یك دور كامل ماه را طواف كردند. اینكه چه تعداد از ساكنین زمین از بازگشت تاریخی بارسا به لیگ قهرمانان شاد شدند، مهم نیست؛ نكته حائز اهمیت، پیروزی فوتبال بر تمام رقبای دیگرش بود. رقیبانی از جنس سیاست، موسیقی، سینما و ادبیات كه در آنها انواع و اقسام مفاسد و بیاخلاقیها رواج یافته و به مخاطبانشان تعمیم داده میشود. فوتبال در میان چنین حریفانی كه همه جذابیتهای منفی دارند و البته و متأسفانه پرطرفدار هم هستند، توانسته جایگاه امروزش را به دست آورد.

فوتبال پیش از این هم یك قدم بزرگ از حریفان بیبند و بارش پیش بود، به یاد بیاوریم زمانی كه پیراهن نایلونی مسی بر تن نوجوان افغان تا مدتها سوژه مهم اخبار رسانههای جهان بود و یا آن حركت انساندوستانه و بیبدیل كریس رونالدو در حمایت از آوارگان سوری و تحت سرپرستی قرار دادن كودك سوری كه هنوز هم مورد توجه رسانههای دنیاست اما معجزه نوكمپ بهسان ضربه نهایی بر پیكر دیگر داعیهداران فرهنگسازی در دنیای معاصر بود. رئالمادرید و بارسلونا تیمهایی فراملیتی هستند. آنها در سراسر دنیا طرفداران پرشمار و دوآتشهای دارند. شاید تا پیش از دقایق پایانی آن بازی خاص به جز هواداران بارسا هیچكس دوست نداشت آن نتیجه عجیب رقم خورده و بارسا به دور بعد صعود كند اما مطمئناً وقتی كار به گل ششم رسید، همه فوتبالدوستان دنیا صرفنظر از علاقهمندیهای خود آرزو كردند تا آن اتفاق تاریخی رقم خورده و معجزه فوتبال كامل شود. به ثمر رسیدن آن گل همان لحظه تاریخی شادی همه هواداران فوتبال دنیا بود. لحظهای كه همه عاشقان فوتبال عالم را به لبخند و تحسین واداشت. گرچه برخی هم به درستی، تصمیمات داور را در رقم خوردن نتیجه مؤثر دانستند اما باز هم نمیشود برد قاطع و تاریخساز شاگردان لوئیس انریكه را كه از همان دقیقه نخست مهیای خلق شگفتی بودند، بیارزش كرد. گاهی در راه خلق یك معجزه، گل به خودی و پنالتی مشكوك هم دست دوستی با خالق آن اثر میدهند!

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی