۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ژابی آلونسو به صورت رسمی خداحافظی خودش از فوتبال در پایان فصل را اعلام کرد.

خداحافظی با ژابی؛ آقای خونسرد

به گزارش روزنامه خبرورزشی، در لابهلاي شلوغيهاي پيروزي دراماتيك بارسلونا مقابل پاريسنژرمن، يك خبر ديگر دنياي فوتبال را تحت تأثير قرار داد. ژابي آلونسو، هافبك 35 ساله بايرنمونيخ، تصميم گرفت خبر خداحافظياش از مستطيل سبز را چندماه زودتر اعلام كند. ژابي هم خوشتيپ بود، هم خونسرد و هم در نوع خودش بهترين. او بود كه در يك فصل حضور در ليگ برتر به ركورد بيش از هزار پاس دست پيدا كرد، او بود كه در طول دوران فوتبالش 15 جام به دست آورد و او بود كه پنجمين بازيكن با سابقه تيم ملي اسپانيا به حساب ميآمد. اگر ميخواهيد بازيهاي ژاوي را تماشا كنيد، تا آخر فصل بيشتر مهلت نداريد. آقاي خونسرد نه به قطر ميرود و نه ثروت چينيها او را اغوا ميكند. ژابي اسپانيايي، در آلمان كفشهايش را آويزان ميكند.

 

دومي با سوسيهداد

تقريباً همه آلونسو را از زمان حضور در ليورپول به ياد دارند اما او در سوسيهداد چهره شد. كاپيتان تيم جان توشاك، بهترين بازيكن آن زمان سوسيهداد بود كه سال 2003 در لاليگا دوم شد و فقط دو امتياز از رئالمادريد كم آورد. او قبل از اينكه با انتقال 10 ميليون پوندي راهي ليورپول شود عنوان بهترين بازيكن سال اسپانيا را دريافت كرد.

 

اولين گل

آلونسو به بندر آنفيلد آمد و زير نظر هموطنش رافائل بنيتس كارش را شروع كرد. خيلي طول نكشيد كه با تيم هماهنگ شد. او در ليورپول 19 گل به ثمر رساند اما اولين بار برايش مزه ديگري داشت. ژابي در بازي با فولام از روي ضربه ايستگاهي به گل رسيد تا تيمش بازي را 2 بر صفر برنده شود.

 

فينال استانبول

آقاي خونسرد ميتواند تا لحظه آخر زندگياش به خود ببالد كه يكي از اعضاي ليورپول در فينال 2005 استانبول بوده است. ريباند پنالتي كه آلونسو تبديل به گل كرد، نتيجه مسابقه را به 3-3 تغيير داد. در واقع اين گل تكميلكننده بازگشت قرمزها به جام بود. خودش كه آن شب را اينطور توصيف ميكند: «بهترين لحظه در دوران حرفهاي فوتبالم.»

 

قهرماني جام حذفي

يك سال بعد از آن قهرماني دراماتيك در ليگ قهرمانان اروپا، قرمزهاي مرسيسايد دوباره در پنالتي برنده شدند. اين بار اما نه در ليگ قهرمانان، بلكه در جامحذفي انگليس و ورزشگاه ملينيوم. در فينال سال 2006، ژابي آلونسو دو گل به وستهم زد و يك پاس گل داد تا همه چيز 3-3 مساوي شود.

 

لمس جام طلايي

آلونسو جزو بازيكناني بود كه در همه بازيهاي تيم ملي اسپانيا در جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي بازي كرد. او خودش را در فلسفه تيكي تاكاي ويسنته دلبوسكه گنجاند. به همين خاطر قهرماني در جام جهاني برايش لذت ديگري داشت.

 

لاليگا با رئالمادريد

سال 2009 وقتي توانست در ليگ برتر به ركورد بيش از هزار پاس برسد، با پيشنهاد 30 ميليون پوندي رئالمادريد مواجه شد. او در كنار كاكا و كريستيانو رونالدو به مادريد آمد تا جزو خريدهاي كهكشاني 2 فلورنتينو پرس لقب بگيرد. با اين حال كهكشانيهاي 2، براي قهرماني لاليگا 3 سال صبر كردند و 2012 بود كه با ژوزه مورينيو لاليگا را فتح كردند.

 

يورو 2012

بازيكن خوشتيپ تيم ملي اسپانيا در جريان يورو 2012 آمار بازيهاي خود در لباس ماتادورها را به عدد 100 رساند. تورنمنتي كه پر از اتفاقات ريز و درشت برايش بود. ژابي در مرحله يكچهارم نهايي دو گل به فرانسه زد، در بازي با پرتغال در نيمهنهايي پنالتياش را خراب كرد و در نهايت با اين تيم قهرمان شد.

 

لادسيما

اولين و آخرين باري كه ژابي فاتح ليگ قهرمانان شده بود به همان فينال استانبول برميگشت. 9 سال طول كشيد تا او دوباره جام نقرهاي را لمس كند. البته اين بار لذت دوچنداني برايش داشت چراكه با دهمين قهرماني رئالمادريد در اين تورنمنت مصادف شده بود. اتفاق جالب اين بود كه او به دليل محروميت در بازي فينال حضور نداشت و از سكوهاي ورزشگاه ليسبون نظارهگر قهرماني همتيميهايش بود.

 

ركوردشكني در ليگ قهرمانان

يكي از بازيكناني كه بعد از فتح دسيما مجبور به ترك رئال شد آلونسو بود. او تصميم گرفت به آلمان برود و براي بايرنمونيخ بازي كند. آلونسو زير نظر پپ گوارديولا سبك جديدي از فوتبال را تجربه ميكرد و البته كه توانست به خوبي از پسش بربيايد. او در فوريه 2015 و در جريان تساوي بدون گل مقابل شاختار دونتسك اوكراين، به ركورد هزار بازي در ليگ قهرمانان اروپا دست پيدا كرد. ژابي يازدهمين بازيكني بود كه به اين ركورد رسيد و نامش را كنار اسطورههايي همچون پائولو مالديني، جان تري و تيري آنري جاودانه كرد.

 

افتخار پشت افتخار در بوندسليگا

شايد اينطور تصور ميشد كه با حضورش در بايرن ديگر آن درخشش سابق را نداشته باشد اما آلونسو دو بار پشت سر هم با اين تيم قهرمان بوندسليگا شد و اكنون در آستانه فتح سومين جام قرار دارد. اين قهرماني ميتواند بهترين خداحافظي را براي آلونسو رقم بزند؛ البته اگر لايپزيك اجازه دهد.

 

آلونسو: دوست دارم در اوج خداحافظي كنم

هافبك اسپانيايي بايرنمونيخ در پيام توئيتري خود اينطور به خبر خداحافظياش واكنش نشان داد: «فكر ميكنم كه تصميم سادهاي نبود اما بر اين باورم كه زمان مناسبي براي بازنشستگي است. هميشه به اين فكر ميكردم كه بهتر است تا دير نشده، به دوران بازيگريام پايان بدهم. هنوز هم حس خوبي دارم اما بر اين باورم كه زمان مناسبي را براي بازنشستگي انتخاب كردم. با فوتبال زندگي كردم و دوستش داشتم. خداحافط ورزش زيبا.»

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی