نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

گستره جغرافیایی لیگ برتر در فصل جاری محدود است!

فوتبال پرتماشاگرم آرزوست

16 تیم شركتكننده از 6 استان و شهر هستند و این در حالی است ایران متشكل از 31 استان است.
به گزارش خبر ورزشی، البته در هیچ جای دنیا اینطور نیست كه همه استانها در لیگ برتر تیم داشته باشند و ورزش تنها در فوتبال خلاصه نمیشود. حتی در بسیاری از كشورها میبینید تیم اول تیمی از پایتخت نیست. به طور مثال در آلمان تیم اول بایرن مونیخ است. 
با این حال حضور 16 تیم از 6 استان در لیگ برتر نشان میدهد بودجه دولتی فقط به چند استان خاص و چند تیم خاص اختصاص دارد و اگر این نگاه به تیمهای پرطرفدار شهرستانی هم وجود داشت امروز شاهد پویایی بیشتر در لیگ برتر میبودیم. 
تیمهای حاضر در لیگ برتر را میتوان به سه بخش تقسیم كرد. تیمهای پرطرفدار كه عبارتند از پرسپولیس، تراكتورسازی، استقلال، سپاهان و صنعت نفت. تیمهایی كه حضورشان گرمابخش بازیهاست. تیمهای كمطرفدار را میشود اینطور معرفی كرد. ذوبآهن، استقلال خوزستان، فولاد خوزستان، پدیده مشهد، سیاه جامگان و ماشین سازی. 
البته اتفاق افتاده این تیمها در برههای استادیوم را مملو از جمعیت كردند منتها فراز و نشیب در كارنامهای كه از خود به جا میگذارند سبب كاهش محبوبیت آنها در گذر زمان شده و در مواقعی هم اتفاق میافتد كه بازی این تیمها در حضور تماشاگرانی برگزار میشود كه انگشتشمارند. 
و تیمهای بدون طرفدار. تیمهایی كه نتایج آنها برای اهالی فوتبال حائز اهمیت نیست اما حضورشان به فوتبال كمك میكند؛ فوتبال باشگاهی و فوتبال ملی. این تیمها عبارتند از: نفت تهران، پیكان، گسترش فولاد، سایپا و صبای قم. 
بدترین فكر در مورد این تیمها این است كه در پی انتقال یا هبه آنها برآمد. پیكان در قزوین به سرانجامی نرسید و به تهران بازگشت. سایپا خیلی زود بار سفر را از كرج بست و صبای قم كه از تهران رفته به تیمی بیپول تبدیل شده! تیمی كه فقط برای انجام بازی به قم میرود و اصلاً و ابداً بین قمیها محبوب نیست. همانطور كه اشاره شد حضور این تیمها به فوتبال باشگاهی و ملی كمك میكند و یقیناً حضورشان بیشتر از عدم حضورشان به نفع فوتبال است. پاس تهران را یادتان هست؟
اما كاش حمایتی كه از این تیمها میشد از برخی تیمهای پرطرفدار میشد تا شاهد حضور آنها در لیگ برتر میبودیم و یا صاحبان این تیمها به جای تیمداری اسپانسر تیمهای پرطرفدار میشدند. تیمهایی چون...
1- سپیدرود رشت 
این فصل و به دفعات دیده شده بازیهای سپیدرود دستكم 15 هزار تماشاگر داشته، حتی در روزهای برفی! آنها اینقدر سپیدرود را دوست دارند كه در روزهای سرد زمستان در برفروبی به باشگاه كمك میكنند. 
سپیدرود در آستانه صعود به لیگ برتر است اما نكته آزاردهنده در این تیم بیپولی است. صرف حضور در لیگ برتر اگر مشكلات مالی این تیم بیشتر نشود تنها دغدغهها را بیشتر خواهد كرد. بیشك حضور این تیم در لیگ برتر تماشاگران بیشتری را به استادیوم شهید عضدی رشت خواهد كشاند و چه بسا این تیم مجبور شود برای ادامه بازیهای خانگی به استادیوم سردار جنگل برود. 
2- ملوان 
محمد مایلیكهن میگوید استادیوم تختی بدتر از ساختمان پلاسكوی تهران است. سرمربی تیم ملوان درست میگوید. بعد از دهههای متمادی هنوز تیم ردیف بودجه مشخصی ندارد و نیروی دریایی هم نمیتواند تیم را از نظر مالی ساپورت كند. انزلی مهد استعداد است تا جایی كه میتواند ملوان را تبدیل به یكی از قطبهای اصلی فوتبال كشور كند اما دریغ از بیپولی. 
باز جای شكرش باقی است در انزلی دنیامالی هست و با هر زحمت و كوششی شده پول میگیرد تا تیم به حیات خود ادامه دهد. كاش دوباره منطقه آزاد انزلی تیم را زیر پوشش میبرد. 
3- نساجی 
دو، سه دههای است كه این تیم برای حضور در جمع برترینهای كشور تلاش میكند اما این مهم تاكنون محقق نشده! با اینكه چند سالی است اداره تیم به بخش خصوصی واگذار شده. بخش خصوصیای كه یا پول نداشته و اگر پول داشته تصمیماتی برای تیم گرفته كه به صعود تیم به لیگ برتر كمك نكرده است. نمونهاش این فصل، 17 هفته به تیم پول ندادند و در تعطیلات زمستانی 40 در صد پول به تیم تزریق كردند. یا تغییر مسگرساروی در جریان فصل و در حالی كه از 6 بازی 13 امتیاز گرفته بود. 
نساجی پرطرفدارترین تیم دسته اولی است و حضور این تیم در لیگ برتر یقیناً استادیوم شهید وطنی قائمشهر را شرمنده خود خواهد كرد. 
4- ایرانجوان بوشهر
شاید محبوبیتش در بوشهر به اندازه شاهین بوشهر نباشد اما در سالهای اخیر معرف ستارههای بزرگی به فوتبال كشور بوده. نمونهاش مهدی طارمی. آقای گل لیگ برتر یا عزتا... پورقاز.
ایرانجوان بوشهر اگر حمایت شود نه تنها استادیوم شهید بهشتی بوشهر مملو از جمعیت خواهد شد بلكه هر فصل چند ستاره را به فوتبال ایران معرفی خواهد كرد. این تیم حتی تا آستانه صعود به لیگ برتر هم پیش آمد اما در همه سالهای اخیر دغدغهاش مشكلات مالی بوده و ظاهراً قرار نیست به این زودی از مشكلات مالی خلاص شود. 
5- فجر سپاسی
حضور فجرسپاسی در لیگ برتر نعمت بود. جوانانی را در خود جای میداد كه همه تبدیل به ستارههای ایران میشدند اما از روزی كه فجر از لیگ برتر رفته جوانانهای سرباز سرانجام خوبی پیدا نكردهاند و حتی بعضی از آنها مجبور شدند برای گذران خدمت به پادگان بروند. 
حضور فجرسپاسی در لیگ یك و نزدیك شدن این تیم به لیگ 2 خبر ناخوشایندی است به خصوص برای بازیكنانی كه سرباز میشوند. نقش فجرسپاسی در پرورش ستارهها بیبدیل بود. 
6- استقلال اهواز 
استقلال خوزستان آمد كه جانشین استقلال اهواز شود اما هیچگاه در دل مردم جا نشد! این طبیعی بود. وقتی اصل وجود دارد مردم به فرع توجه نمیكنند.
استقلال اهواز كه كمتر از یك دهه قبل نایبقهرمان لیگ برتر شد امروز در آستانه سقوط به دسته دوم است. یك اهواز بود و یك استقلال و سكوهای مملو از جمعیت تختی اهواز. 
روزهای خوب گذشته قابل تكرار است اگر از این تیم حمایت شود. 
حرف آخر
فوتبال با تماشاگر زنده است 
فوتبال با تماشاگر زنده است. حضور تیمهای پرطرفدار در لیگ برتر بهتر از حضور تیمهایی است كه هیچ محبوبیتی بین مردم ندارند و ترفندهایی چون اهدای جایزه به تماشاگر دردی را دوا نمیكند. البته نمیشود رأی به نابودی این تیمها داد و همانطور كه اشاره شد حضور این تیمها به پویایی فوتبال باشگاهی كمك خواهد كرد اما كم توجهی به تیمهای پرطرفدار شهرستانی بیانصافی است. تیمهایی كه مایه دلگرمی و غرور خیلی از جوانان هستند و اوقات فراغت آنها را پر میكنند. به نوعی میشود گفت هزینه كردن برای این تیمها هزینه كردن برای جوانان ایرانی است و تأثیرگذاری آن كمتر از اقدامات مشابه فرهنگی نیست.
امروز و در كشورهای توسعه یافته از ورزش به عنوان بهترین سلاح برای مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی یاد میشود به خصوص فوتبال كه جذابترین و مهیجترین رشته ورزشی به حساب میآید. ناامید كردن طرفداران این تیمها فقط جفا به فوتبال نیست، جفا به جوانانی است كه عاشق این تیمها هستند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی