نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

يوسين بولت قهرمان اسطوره‌اي دووميداني، سريع‌ترين بشر تاريخ و يكي از پرافتخارترين ورزشكاران المپيك، اين روزها از بازنشستگي‌‌اش لذت مي‌برد‌؛

بولت: قهرمان هستم و هميشه برای برنده شدن مسابقه می‌دهم

به گزارش خبرورزشی، او كه سال 2017 از دنياي دووميداني خداحافظي كرده حالا به فكر تست دادنش در باشگاه دورتموند است و ميخواهد فوتباليست حرفهاي شود. بخشهايي از گفتوگوي او با روزنامه «فيگارو» را از نظر ميگذرانيد.

* خداحافظي شما از دنياي دووميداني در آخرين رقابت مسابقات جهاني با مصدوميت همراه شد. دوران نقاهت را چطور سپري كرديد؟

از همان ابتداي مصدوميت مراقبتهاي لازم را انجام دادم و بعد هم كه پزشك معالجم خيلي ساده به من گفت اجازه بده زمان، مصدوميتت را برطرف كند. خب بعد از آن ديگر نتوانستم تمرين كنم و چارهاي به غير از صبر كردن نداشتم. حالا اما مصدوميتم كاملاً برطرف شده و هيچ مشكلي ندارم.

* از اينكه مسابقهتان با مصدوميت به پايان رسيد ناراحت شديد؟

بعد از مسابقه شديداً ناراحت بودم. من قهرمان هستم و هميشه براي برنده شدن مسابقه ميدهم؛ اين چيزي است كه به خاطرش مشهور شدم. البته نميتوانم به خاطر اين موضوع از خودم شكايتي داشته باشم آن هم بعد از آن همه كار مهمي كه در دوران حرفهايام انجام دادهام. تنها چيزي كه واقعاً ناراحتم كرد مصدوميت بود نه شكست خوردن در آن مسابقه.

* اتفاق جالبي كه آن زمان رخ داد رفتار جاستين گاتلين آمريكايي بعد از برنده شدنش در دوي 100 متر بود؛ او آمد و جلوي شما زانو زد. رفتارش شما را تحت تأثير قرار داد؟

كارش را به نشانه احترام زياد ميدانم. ما 5 سال با هم مسابقه داديم و او بالاخره توانست برنده شود... با اين حال او احترامش را به من نشان داد چون جاستين ميداند من براي ورزشمان چه دستاوردي داشتم.

* خب حالا كه از دنياي دووميداني خداحافظي كردهايد، دلتان براي چه چيزي تنگ شده است؟

ساده بگويم براي مسابقه دادن؛ انرژي گرفتن از جمعيت و هواداران.

* نزديك به يك دهه، دووميداني به لطف رفتار و عملكرد باورنكردني شما، جهش فوقالعادهاي در دنيا پيدا كرد. فكر نميكنيد الان كه ديگر خداحافظي كردهايد، تماشاگران از دووميداني دلزده شوند؟

اميدوارم اينطور نباشد هرچند كه جذب تماشاگر و هوادار كار بسيار سختي خواهد بود. من هميشه به سباستين كو (رئيس فدراسيون بينالمللي دووميداني) ميگفتم هر كاري از دستم برآمد انجام دادم تا به دنياي دووميداني كمك كنم؛ ورزشي كه براي من كلي خوشحالي و موفقيت همراه داشت. از زماني كه جزئي از اين ورزش ميشوي مسئوليت داري كه اين رشته را بزرگتر كني، حالا مهم نيست كه چه كسي باشي.

* زندگي كنونيتان بعد از خداحافظي از دووميداني، چه تغييراتي كرده است؟

خب ديگر تمرين نميكنم! بازنشسته شدهام و نيازي هم به تمرين كردن ندارم. با اين حال، امسال تصميم گرفتهام خيلي جدي دوباره دست به كار شوم چون حجم عضلانيام را از دست دادهام. بازگشتن به سالنهاي بدنسازي يكي از كارهايي است كه در تقويم سال 2018 خود گنجاندهام.

* روزهايتان را چطور سپري ميكنيد؟

اگر اسپانسرها برايم برنامهاي نچيده باشند، در خانهام ميمانم و استراحت ميكنم. با دوستانم هم دومينو بازي ميكنم. حالا هر كاري كه دلم بكشد انجام ميدهم!

* از چه چيز اين زندگي جديد خوشتان ميآيد؟

اينكه مجبور نيستم صبح زود بيدار شوم، پس تا ديروقت بيدار ميمانم و مسابقات فوتبال را ميبينم.

* امسال قراردادهاي اسپانسري جديدي امضا كردهايد. از مدتها قبل به اين فكر كرده بوديد كه به عنوان سفير برندهاي مختلف، بعد از خداحافظيتان از دووميداني، مشغول به كار شويد؟

هميشه ميخواستم برند منحصر به فرد خودم را بسازم. در طول دوران حرفهايام تصوير خوبي از خودم به جا گذاشتهام و پاي صحبت با كمپانيهاي بزرگ نشستهام. در اين مورد از مدتها قبل با تيم همراهم مشورت كردهام. ميدانستم خداحافظي كنم باید سفرهاي زيادي بروم و بيش از پيش با اسپانسرهايم همكاري كنم. پيشبينياش را ميكردم و حالا در حال يادگيري اين حرفه هستم.

* خب با توجه به همين تصوير خوبي كه از خودتان به جا گذاشتهايد، دنبال اين نيستيد كه از اين تصوير در جاي ديگري بهره بگيريد؟

يكي از اهدافي كه براي خودم در نظر گرفتهام اين است كه فوتباليست شوم. در همين ماه مارس يك هفته بايد دورتموند تست بدهم. بيصبرانه منتظرم تا آن روز برسد و اميدوارم با تيم اصلي تمرين كنم چون ميخواهم خودم را محك بزنم. اگر تست خوبي داشته باشم به كارم در اين مسير ادامه ميدهم؛ اگر نه كه تمركزم را ميگذارم روي همكاري با اسپانسرها و يا چيز ديگري. اين تست دادن ميتواند تأثير مستقيمي در برنامههاي آتيام داشته باشد.

* واقعاً فكر ميكنيد توانايي لازم براي تبديل شدن به يك فوتباليست حرفهاي را داريد؟

من ورزشكاري هستم كه هرگز محدوديتي براي خودم ترسيم نكردهام. زياد فوتبال بازي ميكنم و يكي از دوستانم، بيبي گاردنر كه در ليگ برتر انگليس بازي ميكرده (بولتون از سال 98 تا 2012) به همراه يك مربي باشگاهي ديگر دارند با من تمرين ميكنند. تلاش زيادي كردهام تا بتوانم در اين عرصه موفق شوم. واقعاً دوست دارم بازي كنم و قانع شدهام ميتوانم چنين كاري هم انجام بدهم.

* اين عشق به فوتبال شما از كجا نشأت ميگيرد؟

همان زمان كه بچه بودم به عنوان دروازهبان بازي ميكردم و بعد رفتهرفته سرعتي شدم و توانستم در زمين پيشروي كنم و دست آخر در فوتبال به عنوان مهاجم نوك به كارم پايان دادم. پست مورد علاقه امروزم بازي به عنوان بال چپ است.

* و عشق بياندازه شما به منچستريونايتد از كجا ميآيد؟

خيلي اتفاقي عاشق منچستريونايتد شدم؛ آن هم به خاطر گل فوقالعادهاي كه فان نيستلروي با پيراهن اين تيم زد.

* در ماه دسامبر، مجسمهاي از شما در ورزشگاه ملي كينگستون در جامائيكا ساخته شد. چه احساسي در اين مورد داريد؟

وقتي جوانتر بودم و در اين ورزشگاه قدم ميزدم هرب مك كنلي يا مرلن اوتي را ميديدم؛ شخصيتهايي كه در زمره بزرگترينهاي جامائيكا بودند و براي دووميداني اين كشور كارهاي بزرگي انجام دادند. در آن زمان كوچكترين ايدهاي نداشتم كه روزي ممكن است من هم به چنين جايگاهي برسم. هيچ وقت نگفتهام شايسته داشتن مجسمه هستم ولي كشورم به اين نتيجه رسيد كه من به اندازه كافي شايستگياش را دارم؛ اينكه من به كشورم كمك كردهام و جايگاهش را بالاتر بردهام، آنها هم تصميم گرفتند عشقشان به من را نشان دهند. واقعاً احساس باورنكردني دارم... 

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی