نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

وقتی قرار باشد یک گفت‌وگوی مفصل با یک چهره شاخص ورزشی داشته باشی خیلی مهم است که او در صحبت‌هایش، شجاعت، صداقت و رک‌گویی را داشته باشد تا هم مصاحبه‌کننده و هم مخاطب از شنیدن و خواندن آن لذت ببرد.

باقری: هیچ بازیکن پرسپولیس را در حد اروپا نمی‌بینم

به گزارش خبرورزشی، آنهایی که کریم باقری را میشناسند خیلی خوب با خصوصیات او آشنا هستند، خصوصیاتی که بارزترین آن صداقت و شجاعت در بیان واقعیات است. بیجهت نیست که همبازیان سابق باقری از او بهنیکی یاد کرده و شاگردان فعلیاش نیز بهشدت وی را دوست دارند. بهاعتقاد خیلیها کریم باقری از نظر فنی و اخلاقی از آن دسته از فوتبالیستهایی است که شاید دیگر در فوتبال ایران نظیرش پیدا نشود.

آقا کریم، شما در نهایت وارد عرصه مربیگری شدید. تفاوت این دوره از حضورتان در فوتبال با دوران بازیگری را در چه میبینید؟
سؤال سختی است! وقتی که بازی میکردیم همه حواسمان به بازی کردن بود. دوره بازیگری با زمان مربیگری خیلی فرق میکند. شما در کار مربیگری باید خیلی چیزها را یاد بگیرید، حواستان جمع باشد و تمرکز داشته باشید. کلاً مربیگری خیلی  با بازی کردن متفاوت است. در زمان بازی شما 90 دقیقه بازی میکنید و تمام میشود، اما کار مربیگری خیلی سخت است و استرس زیادی دارد و هرکسی در این کار موفق نیست. مربیگری آدمی را میخواهد که اهل این کار باشد و در وجودشان مربیگری باشد، از نظر بیانی باید خیلی خوب با بازیکن و همه گروههایی که درگیر مسائل فوتبال هستند، صحبت کند. الآن نزدیک به چهار دوره است که مربیگری میکنم. یک سال با آقای دایی بودم و 2.5 سال هم هست که کنار آقای برانکو هستم. چالش خوبی است و باید ببینم از این چالش، خوب بیرون میآیم یا نه. هرچقدر بتوانم تجربه خوب به دست بیاورم به من کمک میکند و فکر میکنم در این دو سه سال خیلی چیزها را یاد گرفتم و میتواند در آینده مربیگریام که بخواهم دقیقتر و حرفهایتر کار کنم به من کمک کند. باز هم میگویم شاید نتوانم سرمربیگری کنم و هنوز چیزی مشخص نیست، اما اینکه کنار این گروه هستم تجربه خیلی خوبی است. البته اینکه گفتم شاید نتوانم سرمربیگری کنم 50 ــ 50 است.

 اوایل تردید داشتید که وارد مربیگری شوید. فکر میکنم اولین بار هم برای این شغل یحیی گلمحمدی به شما پیشنهاد همکاری داد، درست است؟
مربیگری شرایط سختی دارد و هر فردی برای این کار خوب نیست. آن زمانی که آقای گلمحمدی به من پیشنهاد داد بهعنوان مربی نبود، فقط میخواست کنار تیم باشم. حالا لطف ایشان بود که در آن مقطع کوتاه کنار تیم بودم، نه بهعنوان مربی، بیشتر با یحیی و بقیه دوستان کنار هم کار کردیم، اما از زمان آقای دایی بهعنوان مربی کنار تیم بودم، چون در کلاس مربیگری شرکت و مراحل مربیگری را طی کرده بودم. کلاس C را زیر نظر استاد وحید امیری و بعد از یک سال کلاس B را زیر نظر استاد محصص و بعد از آن کلاس A را زیر نظر استاد اقبالی گذراندم، الآن هم در خدمت تیم هستم و در  آینده اگر کلاسی باشد که بهدردم بخورد، میتوانم شرکت کنم.

 بهخلاف خیلیها که یکشبه سرمربی شدند و سرمربیگریشان مقطعی هم بود، شما یکشبه سرمربی نشدید، آیا پیشنهادی به شما شد که نپذیرفتید یا خودتان این مسیر را انتخاب کردید؟
نه، چون از اول هم گفته بودم علاقهای ندارم، پیشنهادی هم به من نشد. خودم هم نظرم این بود هم زمانی که فوتبال بازی میکردم و هم موقعی که مربیگری کردم، پله به پله جلو بیایم، چون اگر شانس یک موقع سراغ من بیاید، باید هم تجربه خوبی داشته باشم و هم دیدگاهم عوض شده باشد. خودم هم دوست نداشتم که فوتبالم تمام شد حتماً سرمربی شوم، باید یاد بگیرم که اخلاق و خصوصیاتم به این کار میخورد یا نه. در این دو سه سال بعضی چیزها را میشنوم و یاد میگیرم که امیدوارم در آینده بهدردم بخورد و از اول هم نیتم این بود که پله به پله جلو بروم و کنار مربیان کار اصولی مربیگری را بیاموزم.

و عدمموفقیت مربیان قبلی؟
 این ثباتی که در این سه سال بود آن موقع نبود. من یادم هست که سال 86 که قهرمان شدیم خیلی مسائل حاشیهای اطراف تیم بود که سال بعدش که آقای قطبی سرمربی بود، متأسفانه در مسائل مدیریتی آنقدر مشکل کنار تیم بود که یادم هست آقای علیآبادی و سعیدلو با آقای کاشانی درگیری داشتند، اینها باعث شد کاشانی برود و در ادامه افشین قطبی هم رفت. پس از آن اتفاقات مربی دیگری آمد و مشکلات مدیریتی باعث شد آن سال نتیجه نگیریم، در حالی که بازیکنان خوبی هم داشتیم.

از همان روزی که شما با آقای برانکو کار کردید یکسری اتفاقات در تیم رخ داد که در نهایت منجر به اخراج پیام صادقیان شد، خیلیها میگویند باقری باعث آن شد و پیام  را کنار گذاشت، اگرچه در حقش لطف کردید، همینطور است؟
 من همیشه با بازیکن جوانی که به تیم میآید صحبت و راهنماییاش میکنم. یادم هست در تیم جوانان ایدم تبریز که بودم، بعد از یک سال آمدم بزرگسالان، آقای احد شیخلاری بازیکن ملیپوش ما بود و خیلی هم معروف بود. او خیلی چیزها را به من میگفت، در حالی که آن موقع نه حواشی و روزنامه و تلویزیون و موبایل نبود، اما بزرگترهای تیم با من و دیگر جوانان صحبتهای زیادی را کرده و  راهنماییمان میکردند. شرایط الآن با 20 سال پیش خیلی فرق کرده است، آن موقع نه امکانات مالی و استادیوم و زمین تمرین داشتیم و نه خیلی دیگر از امکانات رفاهی دیگر، نه پیام، ما بازیکنان بااستعداد خیلی زیادی در کل کشور داریم مخصوصاً وقتی به پرسپولیس و استقلال میآیند، شرایط را طوری رقم میزنند که حواشی کنارشان باشد، در حالی که فوتبال حرفهای شما به یک چشم بر هم زدن تمام میشود، 10 یا 15 سال و فوق فوقش 20 سال، اما در نهایت زود تمام میشود، ولی بازیکنان جوان فکر میکنند این 10 سال را که از دست بدهند دیگر نمیتوانند کاری کنند، در حالی که شما میتوانید 15ــ10 سال با اعتبار خوب و شهرت و محبوبیت کار کنید، ولی متأسفانه بعضی از جوانان ما بهطرف مسائل منفی میروند. ما خیلی از بازیکنان را داشتیم که مثبت بودند و پیشرفت کردند، حالا شما پیام را گفتید، متأسفانه خیلی به خودش لطمه زد، خیلی با هم صحبت کردیم و بعد از آنکه از تیم ما جدا شد به تیم علی دایی رفت و  علی هم خیلی با او صحبت کرد، اما در نهایت اتفاقاتی برایش افتاد که در ایران نتوانست فوتبالش را ادامه دهد. امیدوارم در ترکیه بهدور از حاشیه ببیند که چهکسانی برایش خوب بودند و چهکسانی بد بودند، بتواند اینها را تجزیه و تحلیل کند و این موقعیت خیلی خوب بود که بتواند فکر کند.

شما فکر میکنید مهدی میتواند مسیرش را با این تفکرات درست طی کند؟
در ایران کل ورزش و فوتبال ما در استقلال و پرسپولیس خلاصه میشود. شما روزنامهها را ببینید. 90ــ80 درصد مطالب و عکسها به این دو تیم اختصاص دارد. شما هرچقدر بگویید نه، اما این حواشی هست. در شرایطی که در کشورهای دیگر این صحبتها نیست، مثلاً در اروپا اینطور نیست هر روز از شما عکس بگیرند و مصاحبه کنند. آنجا شاید 15ــ10 بازی خوب کنید یک مطلب کوچک از شما بنویسند یا مثلاً سالی یکی از شما مصاحبه بگیرند، اما در مملکت ما یا خیلی بالا هستیم یا خیلی پایین، وسطمان خالی است، خیلی از چیزها را رعایت نمیکنیم. یک بازیکن را اینقدر بالا میبریم یا اینقدر زمین میزنیم که طرف خودش را پیدا نمیکند. فکر میکنم در قطر مهدی مثل اینجا نیست، میتواند همین صحبتی که در مورد پیام کردم، برای مهدی هم اتفاق بیفتد و او بتواند خودش را پیدا کند. در قطر اطراف مهدی نسبت به ایران خلوتتر است، خیلی میتواند فکر کند و فرصت دارد که بهتر تصمیم بگیرد. انشاءالله بتواند از آنجا به اروپا برود و فکر میکنم اگر این اتفاق رخ دهد تماشاگران ما خوشحال میشوند از این جهت که او حداقل با رفتنش به قطر به هدف خود برسد.

 در این وسط هم فقط پرسپولیس ضرر کرد!
بله، پرسپولیس که ضرر کرد. در این شرایط خاص که حالا ما نزدیک بازیهای آسیا هستیم و بازیکن نمیتوانیم اضافه کنیم، در حالی که میتوانستیم دو سه بازیکن خوب اضافه کنیم تا به ما در آسیا کمک کنند، لطمه خوردیم.

شاید اگر در ابتدای فصل پرسپولیس سروش رفیعی را حفظ میکرد بهتر بود. موافق این مسئله هستید؟
ببینید، آنهایی که رفتند جایگزینهایشان آمدند و ما مشکلی از این بابت نداریم و مجبور هستیم با همین بازیکنان در آسیا هم ادامه دهیم، اما اگر این اتفاقات نمیافتاد و محرومیتی گریبانگیر باشگاه نمیشد بازیکنانی که به ما اضافه میشدند قطعاً کمک خوبی بودند، هرچند بازیکنان فعلی ما هم بازیکنان خوبی هستند و از نظر آمادگی در سطح مناسبی قرار دارند. انشاءالله که بتوانیم این مرحله را پشت سر بگذاریم.

کیروش اعتقاد دارد بازیکنانی که در لیگ ایران بازی میکنند آن توانایی بدنی را ندارند که در جام جهانی مقابل اسپانیا و پرتغال به میدان بروند، شاید به خاطر همین قضیه میخواهد کل اردیبهشتماه ملیپوشان تیمش را در اختیار داشته باشد؟
کیروش هم برای خودش یکسری برنامهریزی دارد که بتواند بازیکنان را در بهترین شرایط آماده کند، مسلما کار آسانی نیست، ایشان هم میخواهد طبق برنامهاش جلو برود، ولی من فکر میکنم این بازیکنان دوره قبل هم جام جهانی بازی کردند؛ شرایط مثل الان بود، هم اردوها و هم برنامهها مثل الان بود. آن موقع هم یادتان باشد که جلوی 3 تیم همگروه تیممان خوب بازی کرد و مقابل آرژانتین موقعیتهای خوبی داشتیم، حتی میتوانستیم پنالتی هم بگیریم. توان تیم ملی ما الان بالا است، ولی در آن مقطع کیروش باید تیم ملی را با آمادگی کامل به جام جهانی برود.

 شما گروه ایران را در جام جهانی چطور میبینید؟
خیلی دوست دارم که  با حضور اسپانیا و پرتغال با چالش خوبی روبهرو میشویم. فکر میکنم بازی کردن جلوی تیمهای مطرح و بهترین بازیکنان جهان خیلی برای بازیکنان و تیم ملی ما خوب و مفید باشد، از این قضیه هم نباید بگذریم که تمام حواس ما به اسپانیا و پرتغال است در حالی که مراکش هم خیلی تیم خوبی است و اکثر بازیکنانش در اروپا هستند و بازی سختی جلوی مراکش خواهیم داشت.

در همین مقطع اگر به شما پیشنهاد سرمربیگری پرسپولیس بدهند قبول میکنید؟
نه به هیچ وجه.

 در این یکی دو سال اخیر به شما پیشنهاد سرمربیگری تراکتورسازی داده نشد؟
خیر، من در این سطح نیستم که  پیشنهاد سرمربیگری تراکتورسازی را داشته باشم. من خودم را میگویم، اصلا نباید این پیشنهاد داده شود، هر کس باید سر جای خودش باشد و کارش را بکند، تقریبا تا یک سال پیش هم با تراکتورسازی ارتباط داشتم، آن موقع که سردار جعفری بودند و با هم صحبت میکردیم. بعد از ایشان هم آقای عباسی بودند با ایشان در تماس بودم، اما الان دیگر ارتباطی با تراکتورسازی ندارم.

 فکر میکنید ورود مربیان ترکیهای برای فوتبال ما میتواند مثبت باشد؟
ببینید نه ترکیهای، شما از هر جا مربی خوب بیاورید میتواند تاثیرگذار باشد، شما ببینید در تیم ملی آقای کیروش، در استقلال آقای شفر و در پرسپولیس آقای برانکو، کارهایی کردهاند که اثرات آن را در فوتبال ایران میبینند. مردم در پرسپولیس و استقلال تغییر و تحولات را میبینند، حالا این مربیان چه از ترکیه یا جای دیگر باشند میتوانند تاثیر و تغییر و تحول ایجاد کنند.

 در پرسپولیس فعلی در چه پستی نیاز به تقویت داشت که نشد؟
ما اگر بتوانیم فوروارد بگیریم خوب است که متاسفانه نشد. در بقیه پستها بازیکن داریم، ولی فوروارد همین 2 نفر را داریم، اگر یکی از آنها مصدوم شود مجبوریم از وحید امیری استفاده کنیم.

 در پست مهاجم آقای گل دارید که به تیم ملی دعوت نمیشود؟
درست است که علیپور امسال واقعا شرایط خیلی فوقالعاده داشته و فکر میکنم پتانسیل بیشتر از این هم دارد، ولی در تیم ملی فورواردهای ما را ببینید، شرایطشان اینطور است که الان 2-3 سال کنار هم هستند، سردار آزمون، قوچاننژاد، انصاریفرد و جهانبخش همه در اروپا شرایط خوبی دارند. غیر از سردار آزمون که امسال شرایطش خوب نیست ولی بقیه شرایط ایدهآلی دارند، خودتان میدانید که باید چند تا فوروارد باشند و شاید بیشتر از این هم امکانش نباشد، ما هم باید خودمان را جای سرمربی بگذاریم و ایشان هم نظرات و سلیقه خودشان را دارند.  من فکر میکنم علیپور اگر همینطور ادامه دهد، چنانچه در این مقطع هم نشود، چون سن و سالش طوری هست که میتواند در آینده موفق شود، نباید ناامید شود، باید همینطور ادامه بدهد و تلاش کند تا بتواند مربی تیم ملی را قانع کند که او را دعوت کنند.

 شما در پرسپولیس فعلی بازیکنی را میبینید که در اروپا بازی کند؟
نه نمیبینم.

در تیم ملی چطور، بازیکنی هست که بتواند بعد از جام جهانی به اروپا برود؟
به شرط اینکه در این 3 بازی، بازیهای خوبی انجام دهند.

 بعضیها میگویند سبک بازی تیم ملی طوری است که اجازه  نمیدهد بازیکنی خلاقیت خودش را نشان دهد؟
تیمهای اروپایی مدافع هم میگیرند و شاید یک بازیکن شاخص دفاع ما را اروپاییها گرفتند. دیدید ما جلوی آرژانتین  چند موقعیت داشتیم و اگر در این 3 بازی بازیکنان بتوانند خودشان را نشان دهند میتوانند موفق باشند، چون آنجا باشگاههای زیادی بازیها را زیر نظر میگیرند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی