نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

امیر آل بن‌یعقوب که سه‌شنبه شب برای استقلال شمشیر را از رو بسته بود و به شکل کاملاً تابلویی می‌خواست استقلال را مقابل رقیب اماراتی‌اش سلاخی کند، اولین ناداوری نیست که به جان تیم‌های ایرانی می‌افتد.

رد پای شرط‌بندی و دلارهای نفتی در رسوایی داوری

به گزارش خبر ورزشی، نداشتن کرسی در AFC و بینفوذ و زور و پول و قدرت بودن در تشکیلات کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شده در تمام بزنگاههای تاریخی قضاوت داوران علیه ایران باشد و این صدالبته فقط نقطه ضعف فدراسیون ۵ ستاره مهدی تاج نیست و از گذشته تا هنوز، تیمهای ایرانی چه در رده ملی و چه در سطح باشگاهی گزینههای خوبی برای قربانی شدن بودند.

اگر از دهه ۸۰ میلادی که سوتهای پراکندهای از داوران عرب علیه فوتبال ایران میشنیدیم بگذریم، مکافات ما از هیروشیما ۱۹۹۲ شروع شد، آنجا که جمال شریف خودفروخته و کمکهایش به شکل جانبدارانهای برای ژاپن میزبان سوت میزدند و آخر هم بازیکنان ایرانی وقتی دیدند حریف پرچمها و سوتهای تیم ناداوری بازی مقابل ژاپن نمیشوند، شریف سوری را کتک زدند.

۴ سال بعد در جام ملتهای آسیا، ۱۹۹۶ امارات، یک جمال دیگر که جمال قندور نامیده میشد اما بهتر بود جمال مزدور خطاب شود، بازی نیمهنهایی ایران و عربستان را با سوتهای بودار خود آلوده کرد و باعث شکست ناحق تیم ملی کشورمان شد. اشتباههای فاحش این داور مصری، سعودیها را در حالی که در مرحله گروهی ۳ بر صفر به ما باخته بودند، به فینال فرستاد.

البته همان سالها، ما هم بیکار نبودیم و شیطنتهایی میکردیم. مثلاً داریوش مصطفوی یک سال، تیم داوری عراق را حدود دو هفته در تهران نگه داشت و از آنها حسابی پذیرایی کرد تا هر دو بازی آسیایی استقلال و پرسپولیس مقابل حریفان آسیای میانه را واقعاً برای ما درآوردند و به تیمهای ایرانی در راه جبران شکستهای سنگین بازیهای دور رفت کمک کردند.

همین اواخر هم شاهکار قصاب استرالیایی بنجامین ویلیامز را داشتیم که در مرحله حذفی جام ملتهای آسیا، با اخراج سختگیرانه مهرداد پولادی به عراق ضعیف کمک کرد، ایران قدرتمند را شکست بدهد. حالا اگر اسم اشتباه میلوراد مازیچ صرب در جریان قضاوت بازی ایران و آرژانتین را سلاخی نگذاریم و پنالتی صددرصدی که او باید روی اشکان دژاگه اعلام میکرد و نکرد را اشتباه داوری بدانیم، بقیه موارد سلاخی محض است.

این سلاخیها را خارج از فوتبال هم تجربه کردیم. نمونهاش کاری که جلود عراقی در هیئت زوری (مثلاً ژوری) وزنهبرداری با بهداد سلیمی کرد. این عراقی که با یک ایرانی دوست صمیمی و با بقیه ایرانیها دشمن قدیمی است، در المپیک و جهانی مدالهای بهداد سلیمی را دزدید. در کشتی هم
 عبد ولی بختبرگشته را داریم که در المپیک ۲۰۱۲ قربانی ناداوری و توافق پشت پرده شد. در کاراته و تکواندو و جودو هم از داوری و ناداوری کم لطمه نخوردهایم اما حالا قاضی مالزیایی بازی استقلال و العین روی دست تمام سلاخهای قبلی بلند شده است. یک افتضاح بزرگ در امارات رقم خورده و حالا برخی منابع از رد پای شرطبندها میگویند، از این که احتمالاً داور مالزیایی با یک بنگاه شرطبندی در ارتباط بوده و دستور داشته مانع پیروزی استقلال شود. همین که بنگاههای شرطبندی برد استقلال را یک به ۵ و یک به ۶ دستهبندی کرده بودند، شکبرانگیز است. این بنگاهها معمولاً مردم را به سمت شرط بستن روی یک تیم ترغیب میکنند و بعد شرایطی را به وجود میآورند که آن تیم برنده نشود. با چنین ذهنیتی بعید نیست داور مالزیایی که از مقر شرطبندها و قماربازها میآید، چنین کاری کرده باشد اما نمیتوان نقش دلارهای عربی را هم نادیده گرفت. تیمهای عربی بارها و بارها ثابت کردند میتوانند نتیجه هر دیداری را بیرون زمین رقم بزنند.

حالا بنیعقوب چه از بنگاههای شرطبندی خط گرفته باشد و چه از اماراتیها پول، استقلال را سلاخی کرده است.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی