نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

علیرضا فغانی در مورد شرکت در آخرین سمینار داوری جام جهانی که در دبی در حال برگزاری است صحبت های زیر را مطرح کرده است:

فغانی: کمک داورها هم موافق استفاده از ویدئو هستند

به گزارش خبرورزشی،وی در مورد حضور در این دوره اظهار داشت: این آخرین دورهای است که در سال ۹۶ پشت سر میگذاریم. در دو دوره قبلی در ابوظبی و دوهه حضور داشتیم که در آن دورهها فقط داوران شرکت کردند. در دوره دوهه تست بدنی گرفته شد که خوشبختانه با موفقیت پشت سر گذاشتیم. در سمینار فعلی که برای اولین بار با حضور کمکداوران شرکت کردیم از آنها تست گرفته میشود. در ماه آینده در مورد استفاده از کمکداور ویدئویی در جام جهانی تصمیمگیری میشود. مسئولان داوری فیفا اعتقاد دارند باید از قبل روی این مسئله کار کنند تا اگر تصمیم به استفاده از کمکداور ویدئویی از قبل کلاسهای لازم در این ارتباط برگزار شده باشد. به همین خاطر در این سمینار روی این مسئله بحث و گفتوگو میشود.

*  کمک داور ویدئویی به فوتبال کمک میکند

وی در مورد اینکه آیا استفاده از کمکداور ویدئویی به جذابیت فوتبال کمک میکند، خاطرنشان کرد: قطعاً به فوتبال کمک میشود. تیمها میتوانند حق خود را بگیرند و من بهعنوان داور دوست دارم اگر اشتباهی کردم، همانجا این اشتباه تصحیح شود تا بحثی برای بعد از بازی نماند. مثلاً در یکی از بازیهای پرسپولیس و ذوبآهن توپ به شکم بازیکن پرسپولیس برخورد کرد و من پنالتی گرفتم. بعدازآن بازی بحث زیادی صورت گرفت. اگر کمکداور ویدئویی در آنجا وجود داشت، همانموقع این تصمیم تصحیح میشد و دیگر بعد از بازی بحث و گفتگویی باقی نمیماند.

* کمک داورها هم موافق استفاده از ویدئو هستند

داور بینالمللی فوتبال ایران در رابطه با اینکه کمکداورها هم با این مسئله موافق هستند عنوان کرد: بله، صد درصد همین است. آنها هم همین نگاه من را دارند و دوست دارند اگر اشتباه تأثیرگذاری اتفاق بیفتد، همان موقع تصحیح شود و بحث و گفتگویی باقی نماند. در مورد برخی از اشتباهات یک عمر صحبت میشود، تیم ملی ایرلند با هند تییری هانری حذف شد. یک عمر در مورد آن صحنه صحبت خواهد شد، اگر آن زمان کمکداور ویدئویی بود این تصمیم درست میشد و دیگر بحثی باقی نمیماند.

* به ما نگاه زنگ تفریح ندارند

فغانی در مورد اینکه نگاه جامعه داوری دنیا به داوری ایران چطور است، گفت: در چند سال اخیر ما در جام ملتها، جام کنفدراسیونها و المپیک حضور تیمی موفقی داشتیم. مهمترین بازی هر تورنمنت هم فینال آن است. ما در فینال المپیک قضاوت کردیم. در نیمهنهایی جام کنفدراسیونها قضاوت کردیم و دیگر حالت زنگ تفریح را نداریم. جزو تیمهای داوری هستیم که روی آن حساب میکنند و نگاهشان عوض شده است.

* اتفاقات مثبت گذشته تضمین کننده آینده نیست

داور بینالمللی فوتبال ایران در پاسخ به این سؤال که خیلیها منتظر حضور یک تیم کامل داوری از ایران در جام جهانی هستند و امیدوارند این تیم به دیدارهای مراحل بالایی و حتی فینال جام جهانی برسد، گفت: ما باید سعی کنیم تا روز آخر خودمان را در سطح استاندارد و بالا نگه داریم. توقع از ما و همه داوران بالا است. اتفاقات مثبتی که در گذشته رخ داده، تضمینی برای قضاوتهای ما در مراحل بالاتر نیست. تمرینات یک هفته قبل از آغاز مسابقات و قضاوتی که در اولین بازی داریم، نشان میدهد که چه بازیهایی را باید به ما واگذار کنند. گذشته و عملکرد داوران در تورنمنتهای قبلی مشخصکننده دیدارهای آینده داوران نیست.

* میخواهیم دید خوبی از خودمان به جا بگذاریم

وی در مورد اینکه کولینا مطرحترین داور تاریخ در این دوره حضور دارد و او چه صحبتی مطرح کرده است، گفت: تابهحال به بحث فردی نرسیدهایم و همیشه فاصلهها را حفظ میکنیم. فعلاً بحث کلی است و آنها خواستهها و برنامههایی که دارند را در کلاسها مطرح میکنند، ما هم تلاشمان را میکنیم تا حداکثر امتیازات و نمرهها را در بحثهای فنی، گفتگویی و... کسب کنیم و میخواهیم یک دید خوبی از خودمان به جا بگذاریم و کار به بهترین شکل پیش برود.

* دوره بعدی در ایتالیا است

فغانی در پاسخ به این سؤال که دوره بعدی چه زمانی برگزار میشود، خاطرنشان کرد: دوره بعدی یک ماه بعد در ایتالیا برگزار میشود. تیمهای داوری که در جام جهانی هستند، در آن دوره شرکت میکنند و امیدوارم تیم ما هم بتواند حضور یابد.

* با کمک داور ویدئویی هم امکان اشتباه هست

داور بینالمللی فوتبال ایران در پاسخ به این سؤال که گفته میشد اشتباهات داوری بخشی از فوتبال است و با حضور کمکداور ویدئویی این حرف دیگر مصداقی ندارد، گفت: امکان اشتباه با کمکداور ویدئویی هم وجود دارد. همانطور که در جام کنفدراسیونها این اشتباه پیش آمد، بههرحال از پشت مانیتور هم انسان کنترلها را انجام میدهد. تمام تلاش فیفا این است که اشتباهات با بررسیهای چندباره به حداقل برسد.

* کمک داور ویدئویی جذابیت فوتبال را کم نمیکند

وی در رابطه با اینکه ممکن است با کمکداور ویدئویی جذابیتهای یک بازی کم شود، اظهار داشت: جذابیت فوتبال با اشتباه داوری نیست، جذابیت فوتبال خیلی از مسائلی است که در فوتبال ایران استفاده نمیشود. باید فوتبال باعث جذابیت شود. اشتباه داوری بازی را با هیجان روبرو میکند، اما برخی دلچرکین و دلشکسته میشوند. گاهی یک اشتباه باعث از دست دادن جام جهانی میشود، مثل همان اتفاقی که در بازی ایرلند و فرانسه رخ داد. اشتباهات بزرگی که برای خیلی از کشورها اثرات منفی بدی داشته است، قطعاً جذاب نیست. ممکن است در طول یک لیگ هواداران تیم از اشتباه علیه رقیب شاد شوند، این اشتباهات هیجان به وجود میآورد اما لذتبخش نیست.

* اول فیلمبرداری را درست کنیم بعد به کمک داور ویدئویی برسیم

فغانی در رابطه با اینکه چه زمانی این تکنولوژی در ایران استفاده میشود، تصریح کرد: اگر همان دوربینهای فیلمبرداری در ایران درست شود، برایمان کفایت میکند تا اینکه بخواهیم به کمکداور ویدئویی برسیم. از سال آینده کمکداور ویدئویی در کتاب قانون وارد میشود و در جایی که امکانات وجود داشته باشد، میتوانند از این تجهیزات استفاده کنند. باید هزینهای انجام شود تا این ابتداییترین تصویربرداری بهبود پیدا کند و بعد به فکر این مسئله بیافتیم.

* امیدوارم در وهله اول تیم ملی از گروه خود صعود کند

داور بینالمللی فوتبال ایران در پایان، یادآور شد: از شما تشکر میکنم که همیشه اخبار خوب و مثبتی از ما انعکاس دادید. همه تلاشمان را میکنیم تا بتوانیم به جام جهانی برسیم و اگر حضور داشتیم تلاش میکنیم پله پله پیش برویم، امیدوارم این راه برای داوران جوان ادامه داشته باشد. امیدوارم مثل ژاپن و... نمایندهای از فوتبال ایران در کنار تیم ملی در جام جهانی حضور داشته باشد. امیدواریم در وهله اول تیم ملی از گروه خود صعود کند و بعد از آن ما هم بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم و اگر بهعنوان نماینده ایران حضور داشتیم قضاوت خوبی داشته باشیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی