۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

يا علي بگو حماسه‌اي به پا كن دوباره... يا علي بگو خدا هوامونو داره...

ياسين تركی:كريس رونالدو آهنگ من را شير كرد

به گزارش خبرورزشی، حتماً اين آهنگ را بارها بعد از پيروزيهاي تيمهاي ورزشي ايران شنيدهايد. آهنگي كه به طور كلي آهنگهايي مثل «دلاوران نامآوران به نام يزدان پيروز باشيد» و...  را كنار زد و حالا صدا و سيما از اين آهنگ خواننده جوان براي القاي حس شادي در كنار وطندوستي و ميهنپرستي استفاده ميكند. در اين گفتوگو پاي صحبتهاي حامد محضرنيا خواننده اين اثر نشستيم در حالي كه به تازگي تيتراژ يك برنامه پرطرفدار ورزشي را هم خوانده و خواست تا اسم اين برنامه محفوظ بماند تا سورپرايزي نوروزي براي ورزشدوستان باشد.

*متولد 1367 در اصفهان و با اصالتي مازندراني هستم. 10 سالي ميشود كه در عرصه موسيقي فعاليت ميكنم و تاكنون نزديك به 40 تيتراژ تلويزيوني داشتم. برنامههايي مثل سينما گلخانه، امروز هنوز تموم نشده، مردمچي ميگن و...  الان هم تيتراژ برنامه زماني براي خنديدن از شبكه 3 را خواندهام كه تا 15 فروردين هر شب روي آنتن است. مهمترین كار تيتراژم در سالهاي اخير هم مربوط به يك برنامه ورزشي معتبر است كه در ایام نوروز پخش ميشود و چون هنوز قطعي نيست نامش را نميتوانم اعلام كنم.

*خيليها مرا با آهنگ معروفي كه پس از موفقيتهاي تيمهاي ورزشي از صدا و سيما پخش ميشود، ميشناسند. آهنگ قهرمان ايراني كه با يا علي بگو شروع ميشود حسابي گل كرد.

* اين آهنگ خيلي اتفاقي توليد شد. در سال 2014 نزديك جام جهاني بود كه بيش از 200 اثر ساخته شده بود تا از بين آنها تلويزيون يكي را براي تيم ملي فوتبال پخش كند. من براي كار ديگري در حال رفتن به استوديو بودم كه ديدم مسابقات واليبال در حال برگزاري است. آن زمان واليبال حسابي گل كرده و همزمان با جام جهاني فوتبال بود. به ذهنم خطور كرد كه كاري براي آنها توليد كنم. نه شعر داشتيم نه ملودي اما در عرض 10 دقيقه شعر و ملودي آن آمد و انگار خدا ميخواست به من حال بدهد كه در عرض 2 ساعت اين كار را ساختيم. حتي كاور براي آهنگ نداشتيم و اين آهنگ با عنوان قهرمان ايراني براي اولين بار تلويزيون بعد از موفقيت واليباليها پخش كرد. كار به جايي رسيد كه فدراسيون واليبال تيتر زد يك خواننده كه براي واليبال خوانده، ميخواهد خودش را به اين رشته بچسباند در حالي كه من قبلش چندين تيتراژ خوانده بودم. آن زمان دلم شكست و ميخواستم مصاحبه كنم اما منصرف شدم.

*واليبال ايران بازي اول و دوم را باخت اما بازي سوم كه ايتاليا را بردند تلويزيون اين آهنگ را پخش كرد. فكر ميكردم اشتباه شنيدم. بازي بعد دوباره پخش كردند. بعد از آن جام جهاني فوتبال هم وقتي مقابل آرژانتين آن بازي جانانه را انجام داديم اين آهنگ پخش شد. آن زمان از بين بيش از 250 آهنگ اين آهنگ من انتخاب شده بود.

*براي اجرايي براي صدا وسيما به زيبا كنار رفته بودم كه آقاي علي قانع كه آن زمان تهيهكننده برنامه گلخانه بود و الان قائم مقام شبكه ورزش هستند من را ديد و گفت كجا هستي و خيلي دنبالت ميگشتيم چون فكر ميكرد، آن آهنگ را يك نفر آنور آبي خوانده ولي چون يا علي داشت تصميم گرفتيم پخش كنيم. آنجا بود كه من فهميدم مافيايي در صدا و سيما نيست و آنطور كه حرف ميزنند پشت پردهاي وجود ندارد. الان هم به هر مناسبت آهنگم پخش ميشود و حتي روي بيلبوردها هم در زمان المپيك عبارت يا علي بگو كه برگرفته از آهنگ من بود را زده بودند.

*سرود جام جهاني كه هر دوره مطرح ميشود ربطي به اين سرودها كه از تلويزيون پخش ميشود، ندارد و نظر فدراسيون فوتبال است و با ديدگاه صدا و سيما متفاوت است. من برنامهاي براي خواندن آهنگ جديد براي تيم ملي در اين جام جهاني ندارم چون با اين كار زيرآب خودم را زدهام چون كار قبلي خيلي گرفته است. شبكه نسيم يك نظرسنجي در سال قبل گذاشت و آهنگ من بهترين قطعه شد در حالي كه نفراتي چون احسان خواجهاميري، امير تاجيك و آهنگ بر طبل شادانه بكوب هم بودند اما من اول شدم.

*2 آلبوم به نامهاي استثنايي و جاذبه داشتم. يك كنسرت در دو سانس هم در آمل داشتم اما ديگر نه كنسرت ميدهم و نه آلبوم. مردم براي آلبوم پول نميدهند و برش و بازتاب تك آهنگ بيشتر است و سعي ميكنم تك آهنگ را ارائه كنم.

*من كاپيتان تيم نونهالان و نوجوانان ذوبآهن بودم اما در رده جوانان آقاي حاج رسوليها مربي بود و مرا خط زد. اتفاقاً در مراسمي ايشان را ديدم و به او گفتم كه مرا خط زدي و گفت اگر اين كار را نميكردم الان خواننده نشده بودي. الان هم خواننده باشگاه ذوبآهن هستم و البته طرفدار اين تيم.

*روزنامه خبرورزشي را هر زمان وقت كنم ميخوانم و روزنامهاي قابل احترام و دوستداشتني براي من است.

*پيشبيني من در مورد جام جهاني اين است كه قطعاً در بازي اول به مراكش ميبازيم اما در مورد پرتغال و اسپانيا معتقدم با اين دو تيم مساوي ميكنيم.

*موسيقي ما جايي مافيايي شده و هيچ چيز سر جايش نيست. اين كنسرتهايي كه اعلام ميكنند سولد اوت (sold out) شده، فيك است و مثلاً فلان مسئول برگزاري كنسرت با يك بانك يا مؤسسه قرارداد ميبندد و بليتها را با قيمت پاييني ميفروشد تا سالن پر شود. خدا را شكر من بدون كنسرت به همه چيز رسيدم و خودم را وارد اين واديها نكردهام.

ياسين تركي:كريس رونالدو آهنگ من را شير كرد

 

*به او لقب نابغه چهار انگشتي را دادهاند. براي اينكه پي ببريد چرا به ياسين تركي اين را ميگويند مصاحبه زير را بخوانيد اما همين قدر بدانيد كه ياسين تركي در آينده بيشتر نامش به عنوان آهنگسازي صاحب سبك و كاربلد شنيده خواهد شد و همين الان هم خيلي از طرفداران خاص موسيقي آهنگهاي او كه براي برخي خوانندگان سرشناس ساخته را شنيدهاند.

*ياسين تركي متولد 1371 در اصفهان هستم. موسيقي را از سه سالگي با موسيقي ارف يا كودك آغاز كردم. دليلش اين است كه تدريسش جوري هست كه براي كودكان تهيه شده است. با ساز پيانو از اول راهنمايي آشنا شدم و سپس به هنرستان موسيقي رفتم. كار آكادميك را با ساز ويولون شروع كردم و چون به طور مادرزادي دست چپم يك انگشت كمتر دارد گفتند اين ساز را نميتواني و سراغ سنتور و بعد سه تار رفتم و تا مرز اخراج شدن هم مرا بردند. دردوران هنرستان با اميد حاجيلي آشنا شدم و ساز ترومپت را از او ياد گرفتم و رهبر اركستر هنرستان بودم. در يك جشنواره هم رتبه اول را كسب كردم. حس كردم سطح موسيقي من بالاتر از هنرستان موسيقي است با اين حال به سربازي رفتم و مسير زندگيام عوض شد. به پيشنهاد اميد حاجيلي خواننده شدم و چند تا ترك خوب هم داشتم اما دل من پيش موسيقي و آهنگسازي بود.

*در فيلم سينمايي هفت معكوس ساخته مهدي خسروي كل كار موسيقي آن با من بود. با خوانندههاي مختلفي هم كار كردم. اميرعباس گلاب، شهاب مظفري، مسيح و آرش، بابك جهانبخش، مهدي يغمايي، ساسي مانكن و حسين تهي.

*بيشتر روي كارهاي خارجي فوكوس كردم. در ايران پيشينه دارم و ميتوانم مجوز بگيرم اما تصميم دارم موسيقي را درخارج از ايران ادامه بدهم و دكتراي موسيقي بگيرم.

*آهنگي داشتم به نام دلاو (the love) كه آن را سال 2012 براي شبكه سه فرستادم كه فراخوان براي چند آهنگ داده بودند اما آن را نپذيرفتند. اين تك آهنگ را براي يك سايت تخصصي موسيقي فرستادم كه بعدها ديدم يكي از شبكههاي لهستان آن را روي يكي از گلهاي كريس رونالدو قرار داده است. در روسيه شبكهاي اجتماعي به نام وي كي هست كه پروفايل اختصاصي رونالدو اين آهنگ را شير كرده بود.

*براي يكي از برنامههاي مطرح ورزشي تلويزيون هم آهنگ ساختم كه آن را به زودي گوش خواهيد كرد.

*شرايط فراهم شود براي تيم ملي هم آهنگ ميسازم و حتي ميخوانم اما پيشنهادي نشده است و شايد خودم كاري را بسازم.

*زياد اهل فوتبال نيستم. همين شهرآورد 86 را ديدم مشخص شد كه سطح فوتبال ايران بالا نيست و به نظر يك شوخي بود. براي فوتبال ايران درجام جهاني آرزوي موفقيت دارم اما كار سختي در جام جهاني داريم.

*به نظرم ميتوانيم ژانر موسيقي ورزشي هم داشته باشيم. مثلاً باشگاههاي استقلال يا پرسپوليس و تيمهاي معتبر براي خودشان آهنگهاي اختصاصي داشته باشند.

*شركت آيفون براي گوشي آيفون 7 درخواست رينگتون(زنگ تماس) كرده بود كه 100 تا ميخواست اما من نتوانستم بيش از 10 تا درست كنم چون خيلي سخت بود.

*اوضاع موسيقي ايران خوب نيست و مثل زايندهرود خشك شده است. من كاري كه دوست دارم را نميتوانم انجام بدهم. ميانه خوبي با خوانندههاي ايراني ندارم و همين حامد محضرنيا را قبول دارم كه هميشه ميخواهد كاريهاي خوب و باكيفيت داشته باشد.

 

 

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی