۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

وینفرد شفر گفت: آنهایی که می‌گفتند استقلال موفق نمی‌شود، الان در اتاق نشسته و گریه می‌کنند.

شفر: موفقیت کارلوس عزیز یعنی موفقیت من

به گزارش خبر ورزشی، استقلال در سالی که آخرین روزهایش را سپری میکنیم دو نیمه متفاوت را سپری کرد؛ بخش اول سال به منصوریان بازمیگردد که اگرچه با نایبقهرمانی در لیگ برتر شروع شد ولی شکست تلخ مقابل العین سیر نزولی آبیپوشان را آغاز کرد و کار به جایی رسید که در اوایل پاییز، علیمنصور رفت و یک مرد آلمانی به جای او صاحب منصب شد. وینفرد شفر آمد تا سکان کشتی توفانزده استقلال را در دست بگیرد. مردی که در روزهای آغازین کمتر کسی تصور میکرد بتواند استقلال را به ساحل نجات برساند ولی مرد مصمم آلمانی قدم به قدم جلو رفت و موانع را از پیشرو برداشت؛ به طوری که حالا همان لشکر شکستخوردهای که تحویل گرفت، به فینال جام حذفی رسیده، در لیگ قهرمانان آسیا مدعی است و البته به تکرار عنوان نایبقهرمانی در لیگ برتر هم بسیار امیدوار است.

دیروز فرصتی دست داد تا در این روزهای پایانی سال سراغ شفر برویم و با او گپ بزنیم البته گفتوگویی متفاوت. حرفهایی نه فقط از جنس فنی بلکه گفتمانی از جنس هنر، سیاست و البته عید نوروز. حرفهایی که در طول سال بسیار کمتر از زبان او شنیده بودیم. شفر در عین این که با صراحت حرف میزد سیاستمداری خودش را هم حفظ میکرد تا حرفهایگریاش را به رخ بکشد.

* شما سالها در امارات زندگی کردهاید، آیا در آنجا تصور و مشاهدهای از عید نوروز ما دارید؟

دوستان ایرانی خوبی داشتهام و در مورد ایران زیاد شنیده بودم ولی با نوروز زیاد آشنا نبودم البته وقتی به تهران آمدم و عید نزدیک شد، از طریق دوستانم شروع به تحقیق و مطالعه در مورد نوروز کردم. میدانم که به ملاقات بزرگترها میروید و این سنت بسیار پسندیدهای است. از طرف دیگر فهمیدهام که سفرهای پهن میکنید و هنگام تحویل سال همه دور آن جمع میشوید که حرف اول تمام اجزای تشکیل دهنده آن با S (سین) آغاز میشود. این سفره برای ایرانیها نماد سرزندگی، امید و موفقیت است. این روزها در هر نقطه شهر که میروم اجزای آن را میبینم، به خصوص از این گلدانها (به ظرف هفتسین اشاره میکند) و ماهی قرمز زنده زیاد دیدهام.

* ماهی قرمز هم زیاد دیدهاید؟

بله. اتفاقاً چند روز قبل داشتم قدم میزدم و یک مغازه داشت از همین ماهیها میفروخت (به ماهی قرمز پیش رویش اشاره میکند) مغازهدار وقتی مرا دید با مهربانی به سمت من آمد و یک ماهی قرمز در ظرف به من هدیه کرد. آنجا متوجه شدم که علاوه بر هفتسین، ماهی هم با این که حرف اول آن با S شروع نمیشود سر سفره میگذارید.

* بنابراین شما اولین عیدی خودتان را گرفتید؟

بله. اولین عیدیام برای عید نوروز یک ماهی قرمز از یک فروشنده محترم و عزیز بود. امیدوارم برایم سال خوبی باشد (میخندد).

* سایر نمادهای عید نوروز را هم دیدهاید؟ مثلاً حاجی فیروز؟ همان مردی که چهرهاش را سیاه میکند و در خیابانها مردم را شاد میکند.

اوه، بله، بله، دیدهام. چند روز قبل دیدم (احساساتی میشود) یک آقایی بود که چهرهاش را سیاه کرده و لباس قرمز تنش بود. ابزار موسیقی هم دستش بود (داریه زنگی) و خیلی شاد بود. وقتی از دوستانم پرسیدم، گفتند چنین افرادی در روزهای منتهی به بهار برای این که پیامآور شادی و رسیدن نوروز باشند، با چنین هیبتی به خیابان میآیند. ما هم در آلمان کاراکتری شبیه به حاجی فیروز شما داریم اما اسم آن چیز دیگری است.

* البته ما چهارشنبهسوری را هم داریم و امسال شما هم برای اولین بار آن را در تهران تجربه کردید. یک شب با صدای ترقه، نارنجک و بوی دود!

بله، سهشنبه شب شاهد آن بودم و صداها را میشنیدم. یک صحنهای دیدم که در خیابان آتش روشن کرده بودند و ملت از روی آن میپریدند. چهارشنبهسوری تهران واقعاً خطرناک است (میخندد) البته در آلمان به مناسبت شب سال نو و یا سایر مراسم، آتشبازی و نورافشانی نظیر همین چهارشنبهسوری شما داریم که مورد استقبال مردم و به ویژه جوانان قرار میگیرد.

* برسیم به اسفند، ماهی که برای استقلال بسیار دشوار بود و از آن به عنوان ماه جهنمی برای تیم شما یاد میکردند ولی حالا اسفند برایتان حکم یک ماه بهشتی را پیدا کرده است.

برنامه مسابقات به گونهای بود که از قبل میدانستیم چقدر برنامهمان فشرده و دشوار است. از نبرد با الریان و الهلال گرفته تا ۲ بازی مقابل العین و البته شهرآورد پایتخت که همیشه جذاب، حساس و البته بسیار هم مهم است. قبل از این که وارد برهه دیدارهای روزهای پایانی بهمن و پس از آن اسفند شویم، گروهی از افراد باهوش میگفتند استقلال موفق نمیشود و روزهای سخت و ناموفقی در انتظارش است ولی حالا که چنین نتایج خوبی گرفتهایم، دیگر این افراد را نمیبینم. اینها کجا هستند؟ شاید در یک اتاق خودشان را زندانی کرده و گریه میکنند (میخندد). ما شهرآورد را بردهایم و حالا همه تهران به رنگ آبی درآمده است.

* پیروزی بر الهلال و بردن پرسپولیس. به نظر بسیاری از کارشناسان، شما عیدی خودتان به هواداران استقلال را پیشاپیش پرداخت کردهاید.

وقتی الهلال را بردیم، نه تنها استقلالیها بلکه تمام مردم ایران شاد بودند و من این خوشحالی را در چهرهشان میدیدم. بردن الهلال کار بسیار بزرگی بود که مردان جسور من موفق به انجام آن شدند. پس از آن هم شهرآورد بود که برای هواداران استقلال خیلی مهم است. شهرآورد همیشه برای هر تیمی اهمیت دارد و این غیر قابل کتمان است.

* البته شاید عیدی سوم و تکمیلی برای استقلالیها، تمدید قرارداد شما برای فصل بعد باشد؟

تمدید قرارداد؟ حالا در موردش حرف میزنیم. اجازه بدهید کارها روال خودش را طی کند. نکته مهم اینجاست که من عاشق استقلال هستم. عاشق تیم خودم هستم. ما روزهای بسیار سختی را سپری کردیم و به موفقیت رسیدیم. همین که استادیوم آزادی برای جدال با العین مملو از تماشاگر میشود، دلیل موفقیت ماست. میدانید ما چطور به این مرحله از کامیابی رسیدهایم؟ ما همه با هم همدل و یکصدا هستیم. برای موفقیت همه با هم یکی شدیم و یکی هم هستیم. یک تیم برای رسیدن به اهدافی بزرگ.

* برای برانکو عیدی ندارید؟

ببینید شهرآورد همیشه شهرآورد است، خیلی هم مهم است، اصلاً هم کتمان نمیکنم که برای موفقیت در آن باید تا سر حد مرگ تلاش کرد. ما روز دهم اسفند با تمام وجود برای خودمان و هواداران بازی کردیم که خوشبختانه حاصل آن هم پیروزی مقابل پرسپولیس بود. یادم هم نرفته که پاییز امسال وقتی من تازه ۲ هفته بود سرمربی استقلال شده بودم هم شهرآورد بود و پرسپولیس آن بازی را برد. حساب شهرآورد جداست ولی وقتی داستان آن تمام میشود، حکایت شکل دیگری به خودش میگیرد. دلم میخواهد پرسپولیس با برانکو از گروهش در لیگ قهرمانان صعود کند. واقعاً خوشحال میشوم اگر چنین اتفاقی رخ بدهد. پرسپولیس رقیب ماست اما رقیبی کاملاً محترم که در لیگ قهرمانان آسیا به عنوان نماینده ایران وارد زمین میشود.

* از شما به عنوان یکی از گزینههای احتمالی جانشینی کارلوس کیروش یاد میکنند. آیا احتمال دارد سال آینده پس از جام ملتهای آسیا با شما به عنوان سرمربی تیم ملی کشورمان مصاحبه کنیم؟

تیم ملی؟! (مکث میکند و لبخند میزند) من ۳ بار سرمربی تیمهای ملی بودهام، به جام جهانی هم رفتهام. دوست دارم کارلوس کیروش عزیز همراه با تیم ملی ایران نتایج بسیار خوبی بگیرد و شاهد آن باشم که برای اولین بار تیم شما از مرحله گروهی جام جهانی صعود کند. موفقیت تیم ملی ایران یعنی موفقیت من. فراموش نکنید که بازیکنان ملیپوش در باشگاهها ساخته میشوند. کامیابی تیم ایران یعنی موفقیت همه باشگاههای ایران. یعنی موفقیت من و سایر مربیان باشگاهی. موفقیت ایران یعنی موفق شدن شاگردان ملیپوش من. یعنی خوشحالی و کامیابی امید ابراهیمی، روزبه چشمی، وریا غفوری و تکتک بازیکنان استقلال که در تیم ملی حضور دارند.

* ما تاکنون وینفرد شفر را فقط از بعد ورزشی دیدهایم ولی نمیدانیم مردی که جشنواره سینمایی معتبر برلین همه ساله در کشورش برگزار میشود آیا از سینمای ما هم اطلاعاتی دارد؟ میدانید که تاکنون ۲ فیلم ایرانی برنده اسکار شدهاند؟

آن دو فیلمی که شما میگویید (جدایی نادر از سیمین و فروشنده) را ندیدهام اما از سینمای شما خبرهای زیادی شنیده و میدانم سینمای قدرتمندی دارید. یک دوست در جامائیکا داشتم که مستندساز بود و یک مستند در رابطه با بسکتبالیست آمریکایی ساخته بود که هم در NBA بازی کرد و هم در لیگ ایران حاضر شد. البته شنیدهام که همین چند وقت قبل یک فیلم ایرانی در جشنواره برلین حاضر شد و سر و صدای زیادی راه انداخت.

* اسم آن فیلم خوک بود.

خوک؟ چه جالب. متأسفانه اسمش را یادم رفته بود.

* راستی حتماً خبر دارید که «آنگلا مرکل» چند روز قبل دوباره صدراعظم آلمان شد؟

بله. ۳ روز قبل بود. به خانم مرکل تبریک میگویم. ایشان واقعاً زن قدرتمندی است. در مناصب سیاسی وقتی حضورتان در یک سمت مهم تداوم پیدا میکند، گاهی اوقات نقاط ضعف شما برجسته میشود و تواناییهایت تحتالشعاع قرار میگیرد اما در مورد خانم مرکل اینطوری نیست. آلمان با هدایت او قدرت خودش را افزایش داده و حالا یکی از قطبهای بسیار مطرح صنعت دنیاست. خوشحالم که از نظر صنعتی رابطه بسیار گرمی میان ایران و آلمان وجود دارد.

* نمیخواهیم شما را اذیت کنیم (شفر به احترام ما کنار سفره ایستاده و به تمام سؤالات ایستاده پاسخ میداد) اگر حرف خاصی مانده بفرمایید.

امیدوارم سال بسیار خوبی در انتظار همه مردم باشد. چه طرفداران استقلال و چه سایرین. سالی سرشار از موفقیت برای فوتبال ایران، استقلال و مملو از صلح و آرامش برای ایران و جهان. من سرمربی استقلال هستم اما صادقانه و قاطعانه میگویم همه مردم ایران، مردمان بسیار خوبی هستند که بسیار مورد علاقه و احترام من هستند. عید شما و همه همکاران رسانهایتان نیز مبارک.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی