۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تكنولوژی وار (كمك‌داور ویدئویی) از آن جمله تكنولوژی‌هایی است كه همه دنیا انتظارش را می‌كشند تا با بهره‌‌گیری از آن اشتباهات انسانی در دنیای فوتبال به حداقل برسد و كمتر شاهد لغزش‌های داوری باشیم.

اگر VAR بود، نتیجه ال‌كلاسیكو چطور رقم می‌خورد؟

به گزارش خبرورزشی ، در این میان و در مورد استفاده از تكنولوژی ویدئویی در داوری، ابهامات زیادی وجود دارد كه این ابهامات از داوران آغاز شده و به خبرنگاران منتهی میشود. صبح روز دوشنبه بود كه كارلوس ولاسكو كاربایو، مسئول آموزش تكنولوژی وار به داوران اسپانیایی، به داوران لالیگا توضیح داد استفاده از این تكنولوژی در جریان یك بازی چه تفاوتهایی را رقم میزند و بهترین مثال برای این ماجرا، جنجالهایی بود كه در بازی یكشنبهشب الكلاسیكو رخ داد و به این موضوع پرداخته شد كه اگر در بازی الكلاسیكو، از تكنولوژی وار استفاده میشد، بازی به چه نحوی پیش میرفت.

طبق توضیحات موجود تنها زمانی از تكنولوژی وار در جریان بازی استفاده میشود كه یك اشتباه واضح و بارز مشخص رخ داده باشد و داور درخواست استفاده از این تكنولوژی را نماید. صحنه مورد بحث باید كاملاً مشخص و شفاف باشد. به عنوان مثال در مورد صحنهای كه بارساییها معتقد بودند بیل باید از داور كارت قرمز میگرفت، نمیتوان توسط تكنولوژی وار تصمیمگیری كرد و یا صحنهای كه رئالیها به اخراج لیونل مسی اعتقاد داشتند. این ماجرا در مورد كارت زرد دومی كه به اعتقاد بازیكنان باید به سوارس و راموس داده میشد هم صدق میكند.

یكی از صحنههایی كه در صورت وجود تكنولوژی وار، داور میتوانست از آن استفاده كند خطای پنالتی روی مارسلو و همچنین گل مسی بود. یكی به خاطر خطای واضح جوردی آلبا روی مارسلو و دیگری به خاطر خطای سوارس روی واران قبل از به ثمر رسیدن گل مسی.

جای دیگری كه استفاده از این تكنولوژی میتوانست در الكلاسیكو به كار بیاید، صحنه آفساید اعلام شده كریستیانو رونالدو و سپس آسیبی بود كه در پی این تصمیم به بارسا وارد شد. قانون واضح است و در صورتی كه تردیدی وجود داشته باشد، كمكداورها نمیتوانند پرچمشان را بالا بیاورند. در چنین لحظاتی با تكنولوژی وار میتوان تصمیم گرفت. بازی در آن صحنه مبهم ادامه مییابد و بعد از آن تصمیم گرفته خواهد شد.

تحلیل داوری ایتورالده گونسالس در مورد الكلاسیكو

ایتورالده گونسالس داور سرشناس و اسبق اسپانیایی به مرور دقیق بازی الكلاسیكو پرداخته و در گزارشی یادآوری كرده در صورت استفاده از تكنولوژی وار در بازی الكلاسیكو چه اتفاقاتی رخ میداد:

1- خطای خشن بیل روی اومتیتی كارت قرمز مستقیم داشت: داور میتوانست صحنه را بازبینی كرده و در نهایت بیل را اخراج كند. وار دستوری برای اخراج بازیكن نمیدهد ولی به داور پیشنهاد بازبینی صحنه را میدهد و تصمیم نهایی با داور است.

2- گل دوم بارسا قابل بازبینی است. گلی كه مسی زد و قبل از آن سوارس روی واران مرتكب خطا شده بود. آیا با وار میتوان صحنههای گل را از ابتدای شروع حركت بازبینی كرد؟ ابتدا به چه معناست؟ به این معنا كه از زمانی كه تیم گل زننده صاحب توپ شده میتوان صحنه را بررسی كرد. در این صحنه سوارس با خطا مالك توپ میشود و بعد از آن در هیچ لحظهای رئالیها توپ را مال خود نمیكنند و این صحنه منتهی به گل مسی میشود. با وار میتوان صحنه را بازبینی و گل را مردود اعلام كرد. محدودیت زمانیای برای مردود اعلام كردن گل وجود ندارد و تنها محدودیت این است كه مالكیت توپ بین تیمها عوض نشده باشد.

3- خطای پنالتی جوردی آلبا روی مارسلو: داور میتوانست با تكنولوژی وار صحنه را بازبینی كند. البته تنها داور بازی است كه میتواند تشخیص دهد پنالتی است یا نه. او برای بازبینی صحنه باید منتظر توقف لحظهای بازی یا دور شدن توپ از محوطه جریمه دو تیم شود.

4- دو آفساید برای هر یك از دو تیم (آفساید كریس در نیمه اول و آفساید راكیتیچ در نیمه دوم).

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی