۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سایت AFC به بررسی وضعیت تیم ملی فوتبال کشورمان به عنوان یکی از نمایندگان قاره کهن در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه پرداخت.

ایران جوانترین و بلندقدترین تیم آسیایی حاضر در جام جهانی

به گزارش  خبرورزشی ،  سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)  در فاصله 10 روز مانده تا شروع جام جهانی 2018 روسیه به بررسی و آنالیز تیم ملی فوتبال ایران پرداخته است. در این گزارش آمده است: ایران برای نخستین بار در تاریخ خود برای دو دوره متوالی جواز حضور در مسابقات جام جهانی را کسب کرد و بزرگترین داراییاش کارلوس کیروش است که هفت سال است در ایران حضور دارد.

 بررسی اجمالی

با لغو سه بازی از 6 دیدار دوستانه از پیش برنامهریزیشده، ایران آمادهسازی ایدهآلی برای جام جهانی 2018 نداشته، اما با وجود وفور استعداد در ترکیب تیم ملی، کیروش همچنان اطمینان دارد که تیم تحتهدایتش در روسیه عملکرد قدرتمندی به نمایش خواهد گذاشت.

با وجود قرار گرفتن در کنار اسپانیا، قهرمان دو دوره جام جهانی و پرتغال و مراکش در گروهی که به آن لقب گروه مرگ را دادهاند، بسیاری بر این باورند که ایران میتواند رقبای خود را در روسیه به دردسر بیندازد.

با داشتن خط دفاعی که در 18 بازی از مرحله انتخابی جام جهانی 2018 تنها 5 گل دریافت کرد و خط حمله تقویتشده که چند مهاجم آماده قاره آسیا را در اختیار دارد، ایران میتواند رقبای خود را غافلگیر کند به شرطی که سرمربی پرتغالی این تیم تاکتیکهای درستی را اتخاذ کند.

نحوه صعود

ایران تنها تیم آسیایی بود که بدون شکست راهی جام جهانی 2018 شد. آنها با صدرنشینی در گروه A از دور پایانی از مرحله انتخابی منطقه آسیا و با اختلاف 7 امتیازی نسبت به تیم دوم جدول یعنی کره جنوبی، بلیت سفر به روسیه را گرفت. سردار آزمون با 11 گلزده و مهدی طارمی با 8 گلزده کمک کردند تا تیم ملی تمامی بازیهای خانگی خود را با برد پشتسر بگذارد و تنها در بازی آخرش که صعودش از پیش به جام جهانی قطعی شده بود، در ورزشگاه آزادی مقابل سوریه تن به تساوی 2 بر 2 داد.

بازیکنان کلیدی

علیرضا جهانبخش، بال 24 سال تیم ملی با به ثمر رساندن 21 گل عنوان آقای گلی لیگ اردویژه هلند در فصل 18-2017 را از آن خود کرد. زیرکی و فیزیک ورزشکاری او قطعاً امید اصلی تیم ملی ایران برای انجام کارهای خلاقانه خواهد بود.

سردار آزمون که بسیاری او را مستعدترین فوتبالیست ایران میدانند، بهترین گلزن در بین ملیپوشان فعال ایران است. او تا کنون در 31 بازی ملی 23 گل برای ایران به ثمر رسانده است.

سعید عزتاللهی، هافبکی که تعادل لازم را به تیم ملی میبخشد، بازیکنی است که با ترکیبی از فیزیک بدنی خوب و مهارت فردی در میانه میدان برای ایران بازی میکند.

 

سرمربی

کارلوس کیروش، سرمربی پیشین تیمهای ملی امارات، آفریقای جنوبی و پرتغال، ایران را برای دومین دوره متوالی به مسابقات جام جهانی رسانده است. در سال 2014 تیم ملی با سرمربیگری کیروش تنها یک امتیاز از سه بازی مرحله گروهیاش کسب کرد، اما موفق شد اولین بازی بدون گلخورده خود در تاریخ رقابتهای جام جهانی را پشت سر بگذارد. کیروش سال گذشته موفق شد تیم ملی را تا مرحله یکچهارم نهایی جام ملتهای آسیا برساند، جایی که در ضربات پنالتی مغلوب عراق  و از گردونه رقابتها حذف شد.

استاد پاس

شاگردان کیروش در بازی مقابل اسپانیا و پرتغال، با دو خط میانی خیلی خوب روبهرو خواهد شد و حضور سعید عزتاللهی در میانه میدان برای ایران حیاتی خواهد بود. این هافبک یک متر و 90 سانتیمتری به خاطر محرومیت یک جلسهای بازی اول ایران در جام جهانی را مقابل مراکش را از دست خواهد داد، اما بازگشت او به ترکیب ایران برای دو بازی بعدی، شانس تیم ملی ایران را بیشتر میکند.

عزتاللهی 21 ساله در بین بازیکنان تیم ملی با 299 پاس، بیشترین پاس سالم را در بازیهای مرحله انتخابی داده و ارزش او را به اتصالش به خط دفاعی سهنفره ایران نشان میدهد.

ثبات دفاعی

اگر یک جنبه تیم تحتهدایت کارلوس کیروش به طور دائم در حال پیشرفت بوده، آن خط دفاعی این تیم است. در دور سوم از مرحله انتخابی جام جهانی 2018، تیم ملی در 10 بازی تنها دو گل دریافت کرد.

ایران در 9 بازی متوالی دروازهاش را بسته نگه داشت و تنها در حالی در بازی آخر در تساوی 2 بر 2 مقابل سوریه دروازهاش باز شد که صعودش به جام جهانی از قبل مسجل شده بود.

کیروش تصمیم گرفت سیدجلال حسینی، مدافع میانی باتجربه خود را از لیست تیم ملی کنار بگذارد. کاپیتان پرسپولیس در مرحله انتخابی 6 بازی برای ایران انجام داد، اما سرمربی پرتغالی تیم ملی در نظر دارد تا از پژمان منتظری از استقلال و مرتضی پورعلیگنجی از السد در قلب خط دفاعی خود استفاده کند.

آمار جالب

تیم ملی فوتبال ایران با میانگین قد 183 سانتیمتر، بلندقدترین تیم آسیایی حاضر در جام جهانی 2018 روسیه است. آنها همچنین با میانگین بیش از 26 سال جوانترین ترکیب را در بین پنج تیم آسیایی راهیافته به این تورنمنت معتبر دارند.

آیا میدانستید؟

امیر عابدزاده، پسر احمدرضا عابدزاده است، کسی که در جام جهانی 1998 دروازهبان ایران بود. امیر عابدزاده و کسپر اشمایکل تنها دروازهبانهایی هستند که پبش از این پدرشان نیز در جام جهانی دروازهبان بودهاند.

 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی