۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ویدئوچک که قرار بود به فوتبال کمک کند تا در شرایط عادلانه‌تری برگزار شود، تبدیل به کابوس تیم‌های کوچک شد.

پرونده| ویدئوچک، یار دوازدهم تیم‌های بزرگ
به گزارش  خبرورزشی،  انگار فیفا کمک‌ داور ویدئویی را فقط برای حمایت از تیم‌های بزرگ به یاری داوران فراخوانده است.
در همین بازی ایران و پرتغال که اگر در شرایط عادلانه برگزار می‌شد، حذف پرتغالی‌ها از جام جهانی را به همراه داشت، به وضوح دیدیم VAR نقش یار دوازدهم را برای یاران کریس رونالدو ایفا می‌کرد.
روی صحنه منجر به پنالتی برای پرتغال، داور با این که به چشم خود دیده بود کریس رونالدو پایش را به پای بازیکن ایران زده و خودش را زمین انداخته، تقاضای ویدئوچک کمک‌داور ویدئویی را پذیرفت و یک پنالتی بادآورده به کریس اهدا کرد. همان پنالتی‌ای که علیرضا بیرانوند مهارش کرد تا قصه او از کارتن‌خوابی در میدان آزادی تا مهار پنالتی بهترین بازیکن جهان، یادآور قصه مرد سیندرلایی باشد.
اما در نقطه مقابل، وقتی مدافع پرتغال روی مهدی طارمی آوار شد، داور حتی رغبت نکرد آن صحنه را دوباره ببیند و کمک‌داور ویدئویی هم اصراری به پخش لحظه خطا نداشت. حالا بماند که وقتی کمک‌داور ویدئویی ضربه عمدی رونالدو به صورت پورعلی‌گنجی را مستحق کارت قرمز تشخیص داد، داور با وجود تماشای چند باره صحنه، به یک اخطار بی‌فایده بسنده کرد.
پنالتی علیه پرتغال را هم داور مجبوری گرفت.
اصلاً بیایید اتفاقات بازی ایران و پرتغال را فراموش کنیم. بیایید از فیفا بپرسیم آیا هدفش از به خدمت گرفتن تکنولوژی همین بوده است که ویدئوچک یار دوازدهم تیم‌های بزرگ باشد؟
اینگونه به نظر می‌رسد که فیفا می‌خواهد هر کجا داوران به اشتباه علیه تیم‌های بزرگ سوت زدند، با ویدئوچک جلوی اشتباه را بگیرد و در عوض هر کجا اشتباه به نفع تیم‌های بزرگ بود، قضاوت را به داور بسپارد و تکنولوژی را تبدیل به یک ابزار کمکی اختیاری کند.
این‌گونه می‌شود که کمک‌داور ویدئویی به جای آن که در خدمت عدالت باشد، به ابزاری علیه جذابیت فوتبال تبدیل می‌شود و ماهیت این ورزش هیجانی را نشانه می‌گیرد.
فیفا می‌گفت: تکنولوژی به خدمت تیم داوری درمی‌آید تا جلوی خطای انسانی گرفته شود، اما در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اصلاً چنین چیزی ندیدیم.
پرتغال، اسپانیا، برزیل، آلمان و لابد در ادامه هر تیم پرستاره دیگری که پیروزی‌اش به خطر بیفتد، از این تکنولوژی سود می‌برند تا اسپانسر‌ها از حذف ستاره‌ها متضرر نشوند.
تردیدی نیست که ادامه این روند، فوتبال را از هیجان می‌اندازد و فیفا یک روز ناچار خواهد شد تمام راه رفته را برگردد.
شاید بهترین حرف همان باشد که کارلوس کی‌روش به زبان آورد؛ «برای همه VAR است و برای ما WAR (جنگ)»! بله فیفا خواسته یا ناخواسته با VAR به جنگ هرگونه شگفتی‌آفرینی در فوتبال می‌رود.
کارشناسان داوری پاسخ می‌دهند
کمک‌داور ویدئویی به فوتبال کمک می‌کند؟
از وقتی سیستم کمک‌داور ویدئویی وارد فوتبال شده، شرایط روانی خاصی روی داوران و کمک‌داوران ایجاد کرده و حرف و حدیث‌های زیادی هم به وجود آورده است. در همین بازی ایران و پرتغال داور دو بار اشتباه تأثیرگذار داشت که هر بار توسط کمک‌داور ویدئویی تشخیص داده شد و از چشم داور دور مانده بود. اینکه آیا کمک‌داور ویدئویی می‌تواند به فوتبال کمک کند یا نه؟ سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان داوری کشورمان مطرح کردیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.
محسن ترکی: سیستم ویدئویی اقتدار داور را می‌گیرد
محسن ترکی، کارشناس داوری در این خصوص گفت: سیستم کمک‌داور ویدئویی بلای جان داوری شده و این سیستم اقتدار داور را می‌گیرد و شخصیت داوری را زیر سؤال می‌برد. تنها حسن داور ویدئویی، کمک به سلامت بازی‌هاست و پنالتی‌هایی که از این مسیر به دست آمده، بیشتر شده است، ولی در اصل ماهیت فوتبال را زیر سؤال می‌برد. به طور مثال پنالتی‌ای که داور برای ایران گرفت، پنالتی واقعی نبود و به دل خودمان هم نچسبید. حالا بازیکنان در برخورد‌ها با دقت بیشتری رعایت می‌کنند، چون می‌دانند فیلم‌ها و صحنه‌ها رصد می‌شود.
نوید مظفری: از سیستم ویدئویی خسته شده‌ایم!
نوید مظفری، کارشناس داوری به خبرنگار ما گفت: سیستم VAR یا همان کمک‌داور ویدئویی خسته کننده شده است، چون فقط جذابیت بازی را می‌گیرد. درست است که با این سیستم یک پنالتی برای ما گرفته شد، اما یک بار هم به ضرر ما پنالتی گرفته شد. به نظرم این سیستم داوری اصلاً جالب نیست و من مخالف این موضوع هستم که از طریق سیستم کامپیوتری صحنه‌ها بررسی شود و سپس داور بازی را نگه دارد و تصمیم‌گیری کند. جالب است سیستم VAR فقط برای کارت قرمز استفاده می‌شود که برای رونالدو فقط کارت زرد در پی داشت!
محسن قهرمانی: سیستم ویدئویی هم کامل رعایت نمی‌شود
محسن قهرمانی، کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: داوران در جام جهانی قضاوت سختگیرانه‌ای نسبت به تیم‌های آسیایی داشتند و این را در بازی‌های ایران و کره جنوبی شاهد بودیم. هدف از سیستم ویدئو چک رعایت عدالت در فوتبال است، ولی مثلاً در بازی ایران مقابل پرتغال داور باید یک پنالتی دیگر برای ما می‌گرفت و اگر از روی ویدئو چک صحنه را می‌دیدند، مطمئناً داور آن را اعلام می‌کرد، ولی نمی‌دانم چرا این اتفاق نیفتاد. روی هم رفته بعضی وقت‌ها سیستم ویدئو چک هم حق را به حقدار نمی‌دهد.
غلامعلی همیراد: من مخالف سیستم VAR هستم
غلامعلی همیراد، کارشناس داوری فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: من مخالف سیستم VAR یا همان کمک‌داور ویدئویی هستم، چون به نظرم همان‌قدر که به عدالت فوتبال کمک می‌کند، همان‌قدر هم از جذابیت بازی‌ها می‌کاهد و اعتماد به نفس داوران را از بین می‌برد. در بازی ایران مقابل پرتغال داور مجبور شد ۳ الی ۴ بار سراغ ویدئوچک برود و متوجه شود که اشتباه کرده است. او در ابتدا هر دو پنالتی‌های بازی را ندید، ولی پس از بررسی صحنه اعلام پنالتی کرد؛ لذا این سیستم هم داور را دچار استرس می‌کند و هم جذابیت فوتبال را کم می‌کند.
محمد فنایی: کمک‌داور ویدئویی پنالتی‌ها را تشخیص می‌دهد
محمد فنایی، کارشناس داوری کشورمان که در فینال جام جهانی ۱۹۹۴ حضور داشت، در این خصوص گفت: وقتی داوری، چون انریکه کاسرس تمرکز بالایی از خودش نشان نمی‌داد، این کمک‌داور ویدئویی بود که به کمک بازی آمد. مثلاً خطا روی رونالدو توسط عزت‌اللهی درست بود، ولی داور تشخیص نداد و این سیستم کمک‌داور ویدئویی بود که به او کمک کرد همچنین پنالتی ایران توسط سیستم VAR گرفته شد در حالی که داور صحنه را ندیده بود لذا می‌توان گفت: این سیستم بعضاً به داد داوران می‌رسد و اشتباهات تأثیرگذار آن‌ها را نمایان می‌سازد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی