نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

نبرد غیرمستقیم استقلال و پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات که پیش‌بینی می‌شد به خاطر بسته بودن پنجره نقل و انتقالات سرخ‌ها، سرد و بی‌روح باشد، یک‌بار دیگر پای وزارت ورزش را به دعوا‌های سرخابی کشاند.

پرونده| لطفاً جاخالی بدهید
به گزارش خبرورزشی،  این اولین بار نیست که سرخابی‌ها در تقابل‌های مستقیم و غیرمستقیم سراغ وزارت ورزش می‌روند. از یک‌طرف پرسپولیسی‌ها عادت کرده‌اند هر وقت اتفاقی خلاف خواسته‌شان رخ می‌دهد، به صفحه وزیر ورزش و حتی بعضاً به صفحه رئیس جمهور هجوم ببرند و از طرف دیگر، استقلالی‌ها هم تا تقی به توقی می‌خورد، جلوی ساختمان وزارت ورزش صف می‌کشند و مستقیم سراغ وزیر می‌روند. انگار هیچ‌یک از دو باشگاه، مدیرعامل و سرپرست و هیئت مدیره ندارد و تمام تصمیم‌گیری‌هایش را شخص وزیر انجام می‌دهد! در واقعیت اصلاً این‌گونه نیست، ولی از آنجایی که مردم وزیر ورزش را رئیس مجمع سرخابی‌ها می‌دانند، بقیه را دور می‌زنند و هرچه فریاد دارند، سر وزارتخانه می‌کشند. صدالبته وزارت ورزش هم در ایجاد این باور بی‌تأثیر و کم‌تقصیر نبوده است. وقتی وزیر ورزش بعضاً به جای پرداختن به موضوع کلان ورزش درباره استقلال و پرسپولیس حرف می‌زند و پسرش فیلم کری‌خوانی برای استقلالی‌های وزارتخانه را منتشر می‌کند، معلوم است که طرفداران دو تیم هم تصور می‌کنند باید به وقت مشکلات، سراغ وزیر بروند.
اما وزیر چگونه می‌تواند پای خودش را از این دایره بیرون بکشد؟ شاید یک راه حل واگذاری استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی باشد، همان کاری که در دوره وزارت محمود گودرزی به شکل جدی پیگیری شد، اما به سرانجام نرسید... اگر بخش خصوصی سرخابی‌ها را اداره کند، دیگر وزارت ورزش پاسخگوی هر اتفاقی از اشتباه داوری علیه تیم‌ها یا ناکامی آن‌ها در آسیا و حتی کم‌کاری‌شان در فصل نقل و انتقالات نیست.
صدالبته فعلاً اراده‌ای برای این واگذاری نیست و باید سراغ راه‌های دیگری رفت. یک دوره وزارت ورزش می‌خواست سایپا و ایران‌خودرو را به حمایت مالی استقلال و پرسپولیس مجاب کند. دوره دیگری بحث واگذاری آن‌ها به دو وزارتخانه مطرح بود، دو وزارتخانه‌ای که پول داشته باشند و بدون منع قانونی، بتوانند به استقلال و پرسپولیس کمک کنند. وزارت ورزش با این که متولی دو باشگاه است، مجوز قانونی برای حمایت مالی مستقیم از آن‌ها ندارد.
حالا هم بحث تفویض اختیار وزیر به دیگران مطرح است. این که وزیر ورزش مجموعه اختیارات خود درخصوص این دو باشگاه را به اشخاص حقیقی یا حقوقی منتقل کند و دیگر هر ترکشی به سمت وزارتخانه پرتاب نشود.
هر یک از این راه‌ها می‌تواند وزارت ورزش را از محاکمه بابت کمبود‌ها و اشتباهات استقلال و پرسپولیس نجات بدهد. البته تمام دلایل هواداران استقلال برای اعتراض به وزیر ورزش و وزارتخانه‌اش، عملکرد ضعیف مدیران مجموعه آبی نیست. استقلالی‌ها معتقدند وزارت میان استقلال و پرسپولیس فرق می‌گذارد. آن‌ها به همکاری سیاسیون با پرسپولیس بر سر ماجرای ریزاسپور استناد کرده و می‌گویند چرا مشابه چنین حمایتی از استقلال نمی‌شود؟ کاری به پاسخ دقیق این سؤال نداریم، اما تجربه نشان داده این تجمع‌های اعتراضی معمولاً نتیجه مثبتی دربر ندارد. بعضاً خط و ربطی پشت این صف‌کشی‌هاست و عده‌ای بقیه را برای این‌گونه اعتراض‌ها تحریک می‌کنند و بقیه موارد هم که طرفداران به صورت خودجوش به صحنه می‌روند، خیلی زود ماجرا فراموش می‌شود. جلوی این تجمع‌ها را فقط باید با یک استراتژی درست گرفت، چیزی شبیه واگذاری سرخابی‌ها و خروج آن‌ها از زیر چتر دولت!
مسئولان و کارشناسان پاسخ می‌دهند
چرا وزارت ورزش باید متولی سرخابی‌ها باشد؟
شرایط دو تیم پرسپولیس و استقلال زیاد هم راضی‌کننده نیست. تا پرسپولیسی‌ها خوب یارگیری می‌کنند، استقلالی‌ها به وزارت ورزش حمله‌ور می‌شوند و تا استقلالی‌ها سر و شکل می‌گیرند، پرسپولیسی‌ها وزارت ورزش را متهم می‌کنند. اینکه اصلاً چرا وزارت ورزش باید متولی سرخابی‌ها باشد و اجازه ندهد این دو تیم به بخش خصوصی و مردم واگذار شوند، سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان و کارشناسان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
محمدرضا داورزنی: ما هم دوست داریم سرخابی‌ها به کمک دولت وابسته نباشند
محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش و جوانان، در این خصوص گفت: ما هم دوست داریم. طی دو سال گذشته کاری کردیم که دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به کمک دولت نیازی نداشته باشند و یک نگاه اقتصادی در این دو باشگاه به وجود آوریم. در طرح جامع باشگاه‌ها باید ابتدا انگیزه و امکانات را فراهم کنیم تا بحث خصوصی هم بیاید کمک کند کار را در دست بگیرد. تیم‌های دولتی صرفاً نباید هزینه کنند. باید جا‌هایی که هزینه کرده‌اند، برگشت هم داشته باشد. وقتی نگاه اقتصادی در استقلال و پرسپولیس به وجود آید، قطعاً بی‌نیاز از دولت و وزارت ورزش خواهند شد.
امیررضا واعظی‌آشتیانی: این کار اشکالی ندارد اما...
امیررضا واعظی‌آشتیانی، معاون پیشین وزارت ورزش و مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال، در این خصوص گفت: من مخالف این نیستم که دو تیم استقلال و پرسپولیس دولتی نباشند یا وزارت ورزش نظارتی روی آن‌ها نداشته باشد، اما متأسفانه کار وزارت ورزش از نظارت گذشته و مدیریت دو باشگاه بر اساس خردمندی و هوشمندی انتخاب و هدایت نمی‌شود. هیچ هدف‌گذاری هم برای سرخابی‌ها تعریف نشده و این منطقی نیست که وقتی می‌شود بر اساس قانون تجارت این دو باشگاه را کنترل و هدایت کرد و موفق هم بود، این کار انجام نشود. تا وقتی سرخابی‌ها بر اساس قانون تجارت فعالیت نکنند، شرایط بدتر از قبل خواهد شد.
حسن زمانی: باید بستر‌های مناسب آماده باشد
حسن زمانی، عضو هیئت‌مدیره باشگاه استقلال، در این خصوص گفت: به هر حال شرایط دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از مدت‌ها قبل طوری بوده که زیر نظر دولت و وزارت ورزش قرار داشته‌اند و در یکی، دو سال اخیر هم تمامی تلاش‌ها برای کاهش بدهی‌ها، کسب درآمد‌ها و موفق بودن سرخابی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی وزارت ورزش و شخص وزیر دارند از دو تیم حمایت می‌کنند و تا جایی که شده، کمک کرده‌اند و برای درآمدزایی از طریق اسپانسر‌ها و... اقداماتی هم خود باشگاه‌ها انجام می‌دهند. در شرایط فعلی قطعاً ما نیاز به کمک دولت داریم و مستقل شدن استقلال و پرسپولیس مستلزم ایجاد بستر‌های مناسب است.
جعفر کاشانی: من هم دوست دارم سرخابی‌ها از دولت جدا شوند
جعفر کاشانی، رئیس هیئت‌مدیره باشگاه پرسپولیس، در این خصوص به خبرورزشی گفت: ورزش جایگاه مهمی در جوامع مختلف دارد مخصوصاً ورزش قهرمانی که اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. من هم معتقدم ورزش‌های قهرمانی به خصوص فوتبال باید با استفاده از طرح‌های ملی و حمایت ویژه مسئولان دولتی شکل واقعی خود را پیدا کند و خصوصی شود و دیگر تحت مالکیت دولت نباشد. باید بخش خصوصی را فعال کرد و از آن حمایت نمود تا دوام بیاورد و روی پا‌های خودش بایستد. تا وقتی بخش خصوصی نتواند وارد ورزش قهرمانی شود، ورزش ما همین شرایط را خواهد داشت و با جهش بلند رو به سوی موفقیت نخواهد توانست گام بردارد.
بیژن ذوالفقارنسب: همین امروز باید از دولت جدا شوند
دکتر بیژن ذوالفقارنسب، کارشناس فوتبال و مشاور وزارت ورزش که سال‌ها سابقه همکاری با پرسپولیس و استقلال را داشته است، گفت: این دو تیم از ۳۰ سال پیش از انقلاب خصوصی بودند و پس از انقلاب بود که دولت صاحب آن شد. به نظرم دولت و وزارت ورزش باید هرچه سریع‌تر سرخابی‌ها را به بخش خصوصی واجد شرایط واگذار کند تا راه‌های پیشرفت آن‌ها را فراهم نماید و این عاقلانه‌ترین کار است. در خصوص بدهی‌های دو باشگاه هم می‌شود مذاکره کرد. این همه پایداری دولت نسبت به مالکیت سرخابی‌ها حتماً دلیلی دارد و مسئول انباشت بدهی‌های پرسپولیس و استقلال فقط دولت است که فقط با واگذاری به بخش خصوصی می‌توان آن‌ها را نجات داد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی