۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

اگر واقعاً استقلال به دادگاه عالی ورزش شکایت کند، سرفصل تازه‌ای در دعوا‌های حقوقی فوتبال ایران باز می‌شود و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک سایرین هم راه CAS را درپیش بگیرند.

به گزارش خبرورزشی، استقلال در شکایت به دادگاه عالی ورزش مصمم است. لااقل ظاهر قضیه که این را می‌گوید. امیرحسین فتحی که در همان اولین روز‌های حضورش در استقلال وعده داد نمی‌گذارد سوپرجام به پرسپولیس برسد و با شعار «سازمان لیگ و کمیته استیناف حق ندارند بدون برگزاری بازی به پرسپولیس جام بدهند» هواداران استقلال را به برگزاری شهرآورد اضافی در قالب سوپرجام امیدوار کرد، حالا دنبال پس گرفتن جامی است که با امضای رئیس هیئت مدیره استقلال به پرسپولیس تقدیم شد.
عباسی‌ملکی در جلسه شورای تأمین، در نامه‌نگاری با فدراسیون فوتبال و در مکالمه تلفنی با سازمان لیگ تأکید کرد استقلال حاضر نیست در تاریخ تعیین شده برای سوپرجام به مصاف پرسپولیس برود، چون اصلاً در این تاریخ در ایران حضور ندارد، ولی استقلالی‌ها می‌گویند پرسپولیس تنها در صورتی باید برنده سوپرجام می‌شد که داور به زمین می‌رفت و سوت بازی را می‌زد. آن وقت اگر استقلال به میدان نمی‌آمد، بازنده اعلام می‌شد. آن‌ها معتقدند سوپرجام را سازمان لیگ لغو کرد، نه باشگاه استقلال و حالا مدعی کشاندن شکایت‌شان به دادگاه CAS هستند. دادگاهی که معمولاً در دعوای داخلی ورود نمی‌کند.
صدالبته قانون این اجازه را به استقلال می‌دهد. در آیین‌نامه داخلی این موضوع پیش‌بینی شده که اگر باشگاهی یا اشخاص حقیقی و حقوقی به آرای کمیته‌های اخلاق یا انضباطی معترض بودند و با جواب کمیته استیناف هم قانع نشدند، می‌توانند به دادگاه عالی ورزش بروند، اما آیا استقلال واقعاً به این دادگاه می‌رود؟ وزارت ورزش به عنوان متولی هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، چنین اجازه‌ای به مدیران مجموعه آبی می‌دهد؟
اگرچه بعد از داستان‌های اتهام پرسپولیسی بودن به وزیر ورزش، وزارت ورزش تلاش کرده از تمام این موارد دور بماند و دخالت مستقیم در دعوا‌های سرخابی نداشته باشد و حتی از داغ شدن تنور این جنگ‌های زرگری و مجادله‌های کلامی که به فضای دوقطبی قرمز و آبی دامن می‌زند، استقبال می‌کند، اما بعید است به خاطر خاستگاه مشترک سرخابی‌ها این پرونده به دادگاه CAS کشیده شود.
با این همه، استقلال قصد عقب‌نشینی ندارد. آن‌ها نمی‌خواهند بپذیرند یک جام را به همین راحتی به رقیب دیرینه واگذار کرده‌اند. استقلالی‌ها معتقدند از اولش هم برگزاری بازی در آن تاریخ اشتباه بود و فدراسیون نباید با این فاصله کم، پس از پایان جام جهانی و به پایان رسیدن دوره استراحت ملی‌پوشان که تیم‌ها هنوز درگیر بدنسازی بودند، سوپرجام را برگزار می‌کرد.
آن‌ها می‌خواهند از حداکثر توان‌شان برای از ارزش انداختن جامی که قرار است به پرسپولیس اهدا شود، بهره ببرند.
اما اگر واقعاً استقلال به دادگاه عالی ورزش شکایت کند، سرفصل تازه‌ای در دعوا‌های حقوقی فوتبال ایران باز می‌شود و بعید نیست در آینده‌ای نزدیک سایرین هم راه CAS را درپیش بگیرند.
مسئولان و کارشناسان پاسخ می‌دهند
آیا شکایت استقلال به دادگاه CAS منطقی است؟
پس از اعلام رأی کمیته استیناف درخصوص سوپرجام که منجر به ۳ بر صفر بازنده شدن تیم استقلال تهران شد، مسئولان این باشگاه تهدید کرده‌اند که قصد دارند به دادگاه بین‌المللی عالی ورزش (CAS) شکایت کنند و به قول معروف احقاق حق نمایند. اما این که شکایت به CAS توسط استقلالی‌ها منطقی خواهد بود، سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان و کارشناسان مطرح کردیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.
حسین عبداللهی: استقلالی‌ها اگر دوست دارند بروند سراغ CAS!
عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: این بستگی به خود استقلالی‌ها دارد که بروند به دادگاه CAS شکایت کنند. حال این دادرسی چقدر زمان می‌برد، مشخص نیست. در آیین‌نامه‌های انضباطی ما هم پیش‌بینی شده که بعد از صدور احکام در ارکان قضایی فدراسیون فوتبال، این موارد فقط در دادگاه CAS قابل پیگیری است و استقلالی‌ها می‌توانند به آنجا شکایت کنند و اگر رأی ما را عادلانه نمی‌دانند، امکان پیگیری شکایت در دادگاه CAS وجود دارد و آنجا طرح دعوی کنند.
اصغر حاجیلو: برای گرفتن حق استقلال هر کاری می‌کنیم
سرپرست تیم استقلال در این خصوص به ما گفت: رأی کمیته استیناف اصلاً خوشایند ما و حتی هواداران پرسپولیس نیست. من مطمئن هستم طرفداران پرسپولیس هم از این خبر خوشحال نشدند و دوست داشتند شهرآورد در قالب سوپرجام برگزار شود و نتیجه آن جوانمردانه رقم بخورد. حالا هم اگر مسئولان باشگاه تصمیم دارند به دادگاه CAS شکایت کنند، قطعاً مورد حمایت تمام استقلالی‌ها است چرا که می‌خواهیم احقاق حق کنیم و ما این رأی را قبول نداریم و از هر طریق قانونی که بشود حق استقلال را گرفت، اقدام می‌کنیم.
آرش شکرریز: کار استقلالی‌ها نمایشی است
کارشناس حقوقی و وکیل بین‌المللی فوتبال در این خصوص گفت: هر تصمیمی که در ارکان قضایی فدراسیون فوتبال گرفته شود، نهایتاً تا یک ماه قابل اعتراض در دادگاه CAS است. احکام دادگاه عالی ورزش به دلیل قوانین حاضر در آیین‌نامه کمیته انضباطی و اساسنامه فدراسیون فوتبال برای ما پذیرفته، قطعی و الزامی است، اما اعتراض باشگاه استقلال به دادگاه CAS به نظر می‌رسد در توجیه و اغنای هواداران‌شان و نمایشی باشد و از نظر حقوقی رأی صادر شده توسط استیناف به طور کامل قانونی است.
حمیدرضا گرشاسبی: استقلالی‌ها بروند شکایت کنند
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: برای باشگاه پرسپولیس که موضوع سوپرجام با توجه به صدور رأی از سوی کمیته استیناف تمام شده است. این که آقای فتحی قصد دارد به دادگاه CAS شکایت کند، خودش می‌داند. بگذارید مدیران استقلال هر چه می‌خواهند بگویند چرا که کمیته استیناف هم رأی خود را داده و ما منتظر تحویل جام به باشگاه پرسپولیس هستیم. استقلالی‌ها در بازی سوپرجام حاضر نشدند و هم کمیته انضباطی و هم کمیته استیناف رأی را به سود ما دادند، حالا استقلالی‌ها بروند به CAS شکایت کنند.
مهدی دادرس: استقلالی‌ها خودشان را خسته می‌کنند
 عضو کمیته استیناف فدراسیون فوتبال به خبرورزشی گفت: این حق قانونی استقلالی‌هاست که بروند به دادگاه CAS شکایت کنند، اما من می‌گویم بهتر است خودشان را خسته نکنند. البته طبیعی است که مدیران استقلال، چون تحت فشار هواداران خود هستند، این صحبت‌ها را مطرح کنند، اما وقتی کمیته انضباطی و کمیته استیناف حکم خود را صادر می‌کنند، آیا بهتر نیست از آن تمکین کرد؟ وقتی نماینده باشگاه استقلال در جلسه شورای تأمین می‌نویسد و امضا می‌کند که استقلال مقابل پرسپولیس بازی نمی‌کند دیگر دنبال چه هستند؟

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی