نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرمربی جوان و آلمانی پاری‌سن‌ژرمن به روزنامه اکیپ گفت: لیورپول یکی از تیم‌های است که می‌تواند لیگ قهرمانان اروپا را ببرد.

خبرورزشی/کارن فیروزی؛ توماس توخل، سرمربی جوان و آلمانی پاری‌سن‌ژرمن، که تیمش امشب باید در دیداری حساس در لیگ قهرمانان اروپا به مصاف لیورپول برود، روز گذشته گفت‌وگوی مفصلی با روزنامه اکیپ داشته و درباره کمبود‌های تیمش برای موفقیت در لیگ قهرمانان صحبت کرده است. در زیر بخشی از این گفتگو را از نظر می‌گذرانید.
*از اینکه پاری‌سن‌ژرمن ابتدای همین فصل ۲۰۱۸ با شما تماس گرفت، تعجب کردید؟
بله.
*چه چیزی به آن‌ها گفتید؟
گفتم مطمئن هستید؟ (می‌خندد) مطمئن هستید که من را خوب می‌شناسید؟ مطمئن هستید که من را به عنوان مربی می‌خواهید؟
*بایرن‌مونیخ هم شما را می‌خواست، درست است؟
بله ولی با بایرنی‌ها تماسی نداشتم. پیشنهاد آن‌ها خیلی دیر رسید؛ موقعی که دیگر با پاری‌سن‌ژرمن توافق کرده بودم. به هر حال اگر منتظر فرصتی هم بودم که بخواهم بیرون از آلمان مربیگری کنم باید از این پیشنهاد پاری‌سن‌ژرمن استقبال می‌کردم.
*قبل از اینکه با پاری‌سن‌ژرمن تمام کنید با کسی هم مشورت کردید؟
بله قطعاً. از شرایط درونی باشگاه کسب اطلاع کردم، چون نمی‌شود فقط از لحاظ ساختار بیرونی و تماس مسئولان یک پیشنهاد را بررسی کرد. خوشحال بودم که مسئولان باشگاه با من روراست بودند و نظرشان که به دنبال یک رهبر بودند تا سبک بازی خاصی ارائه کند را شفاف به من گفتند. خب، من هم به خودم گفتم: «به آن‌ها اعتماد کن و برو».
*قبل از اینکه امضا کنید، شناختی هم ازلیگ یک داشتید؟
در آلمان شناخت بسیار خوبی از تیم‌هایی مثل مارسی، لیون و موناکو داریم. تیم ملی فرانسه و تیم ملی زیر ۲۱ ساله‌هایش را هم خیلی خوب می‌شناسیم. از توانایی بازیکنان فرانسوی آگاهی کامل داریم. پس خیلی نگرانی بابت آینده نداشتم.
*قبل از اینکه با پاری‌سن‌ژرمن توافق کنید، چه تصویری از این تیم در ذهن داشتید؟
برای من همه چیز در تابستان ۲۰۱۷ تغییر کرد. به خودم گفتم: «باشگاه نیمار، کاوانی و امباپه را در خط حمله دارد؟ واقعاً چنین اتفاقی افتاده است؟» این موضوع را به دوستانم هم گفتم. در عرض چند هفته آن‌ها بهترین مهاجمان دنیا را برای خودشان خریدند. وووااوو! پاری‌سن‌ژرمن تیم دیوانه‌ای است. از آن زمان به بعد نگاه ما نسبت به این تیم عوض شده است. باشگاه کمپ آموزشی بسیار مناسبی دارد که این موضوع برای من خیلی خوب است. شما می‌توانید از همین کمپ برای ساختن تیمی منسجم استفاده کنید و منتظر باشید تا در سطح بالا از آن بهره ببرید.
*وقتی به این تیم پیوستید در کنار دیگر مسئولان درگیر خریدن بازیکن در بازار نقل و انتقالات شدید یا فقط تمرکزتان را روی بازیکنان فعلی گذاشته بودید؟
روی هر دو... مهم است که آدم روی هر دو جنبه کار کند. موضوع اساسی داشتن یک برنامه دقیق است. اینکه تو می‌خواهی چه کار کنی و چطور به بهترین شکل شرایط را مهیا کنی. به هر حال نقل و انتقالات دشواری‌های خودش را داشت و هر روز هم پیچیده‌تر شد. برای باشگاهی مثل ما هر بازیکنی که می‌خواهیم قیمتش خیلی بالا می‌رود. کار سختی است. اگر هم قرار باشد بازیکنی را بخری باید آنقدر مستعد و توانمند باشد که توسط گروه پذیرفته شود. پس باز هم کار سختی است. در کنار این‌ها باید با محیط جدید، زبان جدید و بازیکنان جدید هم سازگار می‌شدم؛ خب، با این اوصاف تابستان بسیار پرمشغله‌ای را طی کردم.
*در پاریس خیلی‌ها از لیگ قهرمانان صحبت می‌کنند؟ فکر می‌کنید پاری‌سن‌ژرمن برای بردن لیگ قهرمانان در این فصل ساخته شده است؟
برای همین فصل؟
*بله.
اتفاقات زیادی می‌تواند بیفتد... لیگ قهرمانان فقط یک رقابت که مربوط به مباحث تاکتیکی باشد نیست، بیشتر یک رقابت نسل‌هاست. رئال‌مادرید نسلی دارد که بلد است چطور مسابقات بزرگ را ببرد و چطور تحت فشار مقاومت کند. به نظر من باید همین مسائل را پیاده کرد: اگر هر روز خوب کار کنیم، اگر به عنوان تیم خوب زندگی کنیم، باید برای بازی‌های بزرگ آماده شویم. حالا اگر بیش از اندازه حواس‌مان را به بخش مهم این رقابت‌ها ندهیم احتمالاً بتوانیم بهتر هم کار کنیم. این روز‌ها تمرکزمان روی بازی‌های مرحله گروهی است، چون گروه بسیار سختی هم داریم. تیم ما بسیار محدود شده و امیدوارم که اسیر مصدومیت نشویم. رئال تقریباً در یک‌چهارم حذف شده بود، رئال تقریباً در نیمه‌نهایی حذف شده بود ولی در پایان، آن‌ها لیگ قهرمانان اروپا را بردند. حالا به قرعه هم نگاه کنید. سال پیش پاریس صدرنشین گروه شد و به رئال خورد ولی بایرن‌مونیخ دوم شد و به بشیکتاش خورد. بعد از ۵ دقیقه ترک‌ها یک کارت قرمز گرفتند و تمام، بایرن به یک چهارم نهایی رسید.
*به نظر شما فصل پیش پاری‌سن‌ژرمن چه چیزی برای موفقیت در لیگ قهرمانان کم داشت؟
چیز زیادی نبود. خب، این نظر من است که از بیرون داشتم به این تیم نگاه می‌کردم و این نظر کاملاً با نظر کسی که داخل باشگاه است متفاوت است. شرایط چه بوده و یا چه جوی حاکم بوده است؟ آیا همه آمادگی این را داشته‌اند که ۹۰ دقیقه تمام وجودشان را بگذارند؟ خب قضاوت کردن از بیرون کار سختی است ولی به هر حال من نظرم را گفتم. فکر می‌کنم در هر دو باری که به بارسا و رئال خوردند خیلی به این تیم‌ها نزدیک بودند ولی شاید باز هم همان تجربه رئالی‌ها که می‌دانند باز هم دست آخر در این بازی‌ها آن‌ها هستند که قهرمان می‌شوند به کارشان آمد. بازی رفت را پاری‌سن‌ژرمن می‌توانست ببرد. بازی برگشت را با اعضای کادر فنی‌ام با هم دیدیم، چون برای‌مان جذاب بود. حس کردیم پاری‌سن‌ژرمن قانع نشده که می‌تواند رئال را ببرد و صعود کند، درست برعکس بازیکنان رئال‌مادرید.
*شما امید زیادی به ستاره‌های تیم‌تان مثل نیمار، بوفون، کاوانی و یا امباپه بسته اید. به نظرتان یک بازیکن می‌تواند فراتر از یک تیم باشد؟
تیم همیشه از همه بازیکنانی که آن را تشکیل داده‌اند قوی‌تر است. برای من این‌طوری است و حس دیگری ندارد.
*و با این طریق می‌تواند برنده لیگ قهرمانان اروپا شد؟
(می‌خندد) باز هم لیگ قهرمانان! به نظرم برای بردن لیگ قهرمانان مهم داشتن فرهنگی است که بازیکنان را بزرگتر کند. امیدوارم چند بازیکن ما توپ طلا را ببرند. ولی در شرایط روتین و معمولی این‌طور نیست که باشگاه هدفی را برتر از دیگری قرار بدهد.
*در رختکن شما با زبان فرانسوی صحبت می‌کنید؟
بله، سعی می‌کنم هر چند که بعضی وقت‌ها خیلی سخت است. کمی انگلیسی‌ها قاطی اش می‌کنم و جواب می‌دهد.
*به نظر شما تیم‌هایی که بیشترین بخت را برای فاتح لیگ قهرمانان اروپا دارند کدام تیم‌ها هستند؟
تیم‌های زیادی هستند و لیورپول یکی از آنهاست. در فوتبال و البته برای من سخت‌ترین چیز این است که بعضی از چیز‌ها توضیح دادنی نیستند. آن‌ها همین طوری رخ می‌دهند. بالاخره یک روز یک بازی بزرگ را می‌بری و برای خودت می‌توانی کارنامه‌ای بسازی. باید آگاه بود که این لحظه زیاد دور نیست و نباید از دستش داد. رئال به ما نشان داده چطور لیگ قهرمانان اروپا را ببریم. برای بردن لیگ قهرمانان تجربه داشتن در آن تورنمنت خیلی خیلی مهم است. خب واضح است که پاری‌سن‌ژرمن هم حالا در این عرصه کمبود تجربه دارد. وقتی تجربه نداشته باشی چالش برایت سخت‌تر می‌شود پس باید ذهنیتت را عوض کنی. مطمئناً شرایط برای ما به عنوان پاریس، تیمی که بازیکنان بزرگی دارد متفاوت‌تر از شرایط برای تیمی مثل دورتموند است. با این حال در لیگ قهرمانان تو با تیم‌هایی روبه‌رو می‌شوی که در این عرصه تجربه دارند. پس باید مرحله به مرحله جلو برویم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی