۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک در خصوص عملکرد کاروان ایران در آرژانتین با خبرورزشی به گفت و گو پرداخت.

به گزارش خبرورزشی، سومین دوره المپیک جوانان با درخشش ایرانی‌ها در آرژانتین تمام شد. کاروان ایران این بار با صعود ۱۷ پله‌ای هفتم جدول رده‌بندی شد. نتیجه‌ای که همه را راضی کرد حتی مسئولان کمیته ملی المپیک را. اما بین مدال‌های رنگارنگ جوانان، مدال برنز ژیمناستیک بیشتر از همه خودنمایی می‌کند تا حدی که شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک می‌گوید: «ژیمناستیک گل کاشت.»
* صعود ۱۷ پله‌ای کاروان ایران در المپیک جوانان با ۱۴ مدال، نتیجه راضی کننده‌ای است؟
به نظر من تعداد ۱۴ مدال و رده هفتمی در جدول رده‌بندی، فراتر از انتظار بود. هرچند ظرفیت ورزش ایران بالاتر از این است، اما برای همین تعداد مدال هم مربیان، فدراسیون و کادر سرپرستی زحمت زیادی کشیده‌اند.
* در بین مدال‌ها، بعضی رشته‌ها هم با مدال خودی نشان دادند، نه؟
به جز رشته‌های سنتی مثل کشتی، وزنه برداری و تکواندو که همیشه مدال می‌گیرند، ژیمناستیک با مدالش گل کاشت.
* این نتیجه نشان می‌دهد با کمی کار روی ورزشکاران پایه در المپیک یا رقابت‌های جهانی مدال‌شان تداوم پیدا می‌کند.
قاعدتاً این‌طور است، اما یادمان نرود، انتظارمان را منطقی تعریف کنیم. در رشته‌های رکوردی باید ببینیم فاصله رکورد‌های جوانان با بزرگسالان چقدر است. شاید یک ورزشکار قهرمان جوانان جهان شود، اما قرار نیست در رقابت با بزرگسالان هم مدال بگیرد. حالا که یوسفی طلای سنگین‌وزن المپیک جوانان را گرفته، اول باید دید چطور می‌تواند سهمیه المپیک را بگیرد و بعد هم آیا در المپیک مدال می‌گیرد یا نه؟ فاصله رکوردش چقدر است. چگونگی حمایت از ورزشکاران به فدراسیون و خود ورزشکار برمی‌گردد.
* اما این هم درست نیست ورزشکارانی که تا اینجا آمده‌اند رها شوند، نه؟
دقیقاً فدراسیون‌ها باید برای ورزشکاران موفق پایه برنامه داشته باشند، اما اینکه بگوییم روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا در المپیک ۲۰۲۰ توکیو مدال بگیرند، درست نیست چراکه قرار نیست همه جوانان در المپیک اصلی مدال بگیرند. کیمیا علیزاده در المپیک نانجینگ طلا گرفت و در ریو برنز، اما قاعده کلی نیست و بعضی‌ها استثنا هستند. در کل دنیا ۲۸ نفر از قهرمانان المپیک جوانان نانجینگ چین سهمیه المپیک ۲۰۱۶ ریو را گرفتند، شاید تعدادی از المپیک آرژانتین هم به المپیک ۲۰۲۰ برسند و شاید هم وارد المپیک ۲۰۲۴ شوند.
* با سیر صعودی کاروان‌جوانان در المپیک جوانان، باید انتظار شرایط بهتری داشت؟
در این دوره کاروان ایران از تعداد بیشتری ورزشکار و رشته برخوردار بود. از جمع ۴۹ ورزشکار یک‌سوم دختران بودند. با اینکه در المپیک جوانان رقابت صرف نیست و بیشتر بچه‌ها آنجا آموزش‌های مختلف می‌بینند. حتی به دختران آشپزی آموزش می‌دهند با این حال کاروان هم خوب نتیجه گرفت. شک نکنید برای دوره بعد تعداد سهمیه‌های ایران بیشتر از این هم می‌شود.
* ورزشکاران بعضی رشته‌ها که مدال نگرفتند، یعنی ضعیف بودند؟
در بعضی رشته‌ها مثل قایقرانی، ورزشکاران ایرانی با فاصله کم مدال نگرفتند. آن‌ها اگر کمی شانس می‌آوردند مدال می‌گرفتند. فدراسیون‌های دوومیدانی، بوکس، پینگ‌پنگ و... باید بیشتر روی ورزشکاران پایه کار کنند. هرچند امین احمدیان در پینگ‌پنگ خیلی خوب کار کرد.
* کمیته ملی المپیک کار برای المپیک ۲۰۲۰ را شروع کرده؟
فدراسیون‌ها کارشان را برای سهمیه شروع کرده‌اند چراکه مثل بازی‌های آسیایی نیست و همه به شرط سهمیه می‌توانند پا به المپیک بگذارند. کمیته هم طبق روال همیشه از فدراسیون‌ها حمایت می‌کند؛ یعنی با اختصاص بودجه به آنها. هرچند بعضی رشته‌ها به خاطر پخش مستقیم و اسپانسر شرایط بهتری دارند، اما بعضی رشته‌ها هم نه.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی