۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

پدیده مسابقات المپیک جوانان آرژانتین به خبرورزشی گفت: متأسفانه در ایران به ژیمناستیک زیاد توجه نمی‌شود. اسپانسر نداریم و کسی از ما حمایت نمی‌کند، ضمن اینکه هیچ‌یک از وسایل ما استاندارد نیست.

بهلول‌زاده‌: خوشحالم در تاریخ ژیمناستیک ماندگار شدم
خبرورزشی/فتح‌الله فتحی؛ رضا بهلول زاده تنها ژیمناست ایرانی در المپیک جوانان آرژانتین، اسمش را در تاریخ ژیمناستیک ایران ثبت کرد؛ با مدال برنز خرک حلقه. مدالی که به رؤیای دیرینه ژیمناستیک ایران رنگ واقعیت داد. نابغه ژیمناستیک ایران بعد از صعود به جمع ۸ ژیمناست برتر، در فینال خرک حلقه با رقبای چینی و روسی مسابقه داد و با سومی نامش را در دنیای ژیمناستیک ماندگار کرد.
بهلول زاده در گفتگو با خبرورزشی از چگونگی ورودش به ژیمناستیک تا مدال برنز المپیک جوانان، برنامه‌های آینده اش و اینکه آرزو دارد با رهبر ملاقات کند حرف زد.
* خودتان را معرفی کنید، چند سال داری و اهل کجا هستی؟
رضا بهلول‌زاده، ۱۷ سال دارم، ساکن شهرقدس تهران، سال آخر دبیرستان هستم، ریاضی را دوست دارم و می‌خواهم تا مهندسی ادامه بدهم.
* چطور وارد ژیمناستیک شدی؟
چهار سالم بود که با تشویق پدر و مادرم رفتیم باشگاه برای ثبت‌نام در کلاس رزمی، مربی باشگاه گفت: سن من برای آموزش ورزش‌های رزمی کم است و بهتر است بروم ژیمناستیک، پدرم بلافاصله مرا در کلاس آموزش ژیمناستیک ثبت‌نام کرد و من زیر نظر استاد مسعود جودی تمریناتم را شروع کردم و هر روز که گذشت علاقه‌ام به ژیمناستیک بیشتر شد.
* چند سال است ژیمناستیک کار می‌کنی؟
۱۴ سال است ژیمناستیک کار می‌کنم. سال ۱۳۸۵ اولین مسابقه‌ام را در سطح منطقه و پس از آن در مسابقات آموزشگاه‌های کشور انجام دادم و در تمامی رده‌های سنی عناوین اول تا سوم را کسب کردم. سپس در مسابقات انتخابی نوجوانان شرکت کردم و بعد از دو سال به تیم‌های نوجوانان و جوانان دعوت شدم و تا به امروز در خدمت تیم ملی هستم.
* سطح فنی مسابقات چطور بود؟
از اسمش معلوم بود. سطح کمی و کیفی بازی‌ها خیلی بالا بود و از هر کشور یک نماینده حضور پیدا کرده بود. ۳۶ ژیمناست بودیم و در فینال ۸ نفر برتر خرک حلقه حضور داشتند. حریف روسی قهرمان اروپا و ژیمناست چینی نفر اول قهرمانی آسیا بود. حریف ژاپنی هم به فینال راه پیدا کرد، اما به دلیل سقوط از روی وسیله نتوانست به مدال دست پیدا کند.
* فکر می‌کردی مسافر المپیک جوانان باشی؟
در مسابقات چمپیون‌شیپ آسیا توانستم سهمیه المپیک جوانان را بگیرم، اما با تصمیم کادر فنی و فدراسیون بعد از جاکارتا به دلیل اختلاف کم من و حریفم قرار شد بین من و الفتی انتخابی برگزار و آماده‌ترین نفر به المپیک جوانان بوینوس‌آیرس اعزام شود. به همین خاطر دو بار انتخابی زدیم که در نهایت من برای اعزام انتخاب شدم.
* چرا برنز؟
اختلاف امتیازات در ژیمناستیک خیلی کم است، یک لغزش و یا یک فرود نامناسب به راحتی رنگ مدالت را تغییر می‌دهد، البته بعضی از داوران امتیازات را سلیقه‌ای می‌دادند که این موضوع به ضرر ما تمام شد. با اینکه کسب مدال نقره دور از دسترس نبود، اما به خاطر ضعف داوری و اختلاف نظر داوران رنگ مدالم تغییر کرد و برنزی شدم.
* اولین ژیمناستیک‌کاری هستی که توانستی مدال المپیک جوانان را بگیری، چه احساسی داری؟
خیلی خوشحالم، چون برای اولین بار است چنین مدال ارزشمندی در ژیمناستیک آن هم در المپیک برای کشورم به دست می‌آید و به خود می‌بالم این مدال به نام من ثبت شد. به هر حال بعد از ماه‌ها تمرین سخت و نفسگیر و آسیب‌دیدگی زیادی که داشتم موفق شدم چنین مدال ارزشمندی را برای ورزش ایران به خصوص ژیمناستیک به دست آورم. امیدوارم با این مدال توانسته باشم جواب زحمات خانواده‌ام، کادر فنی، فدراسیون ژیمناستیک و مربی عزیزم آقای مسعود جودی را داده باشم.
* مسیر سختی را برای مدال المپیک طی کردی؟
کسب مدال تنها کار من نبود و استادم آقای مسعود جودی هم در این راه بسیار به من کمک کرد. متأسفانه در ایران به ژیمناستیک زیاد توجه نمی‌شود. اسپانسر نداریم و کسی از ما حمایت نمی‌کند، ضمن اینکه هیچ‌یک از وسایل ما استاندارد نیست. به همین خاطر از وزیر ورزش تقاضا دارم برای ژیمناستیک ایران تجهیزات استاندارد و به‌روز تهیه کنند تا بتوانیم خودمان را به رقبا برسانیم.
* شناختی از حریفانت داشتی؟
روی حریفان آسیایی شناخت خوبی داشتم، اما از رقبای اروپایی و آمریکایی نه. به همین دلیل با تهیه فیلم مسابقات جهانی و اروپایی آن‌ها با کمک مربی‌ام آنالیزشان کردیم.
* روزی چند نوبت تمرین داشتی؟
روزانه چهار ساعت تمرین سخت و فشرده داشتم تا برای مصاف با رقبا آماده باشم. امیدوارم این مدال باعث شود تا از این پس توجه بیشتری به این رشته داشته باشند.
* در چند وسیله مسابقه دادی؟
۶ وسیله کار کرده‌ام و در المپیک جوانان هم به فینال ۶ وسیله رسیدم ولی به علت آسیب‌دیدگی نتوانستم در همه وسیله‌ها مدال کسب کنم و فقط در خرک حلقه به مدال برنز رسیدم.
* فکر می‌کنی بتوانی المپیک توکیو را هم تجربه کنی؟
چراکه نه! آرزوی هر ورزشکاری رسیدن به مدال المپیک است و من هم از این قاعده مستثنی نیستم و امیدوارم بتوانم ابتدا مجوز مسابقات جهانی آلمان و بعد انتخابی المپیک را کسب کنم. مطمئنم اگر مسئولان حمایت کنند، ما می‌توانیم سهمیه المپیک را هم به دست آوریم.
* پاداش گرفتی؟
به جز پاداشی که کمیته ملی المپیک پای سکو داد، هنوز هیچ پاداش دیگری نگرفته‌ام.
* برای آینده چه برنامه‌ای داری؟
تلاش می‌کنم بتوانم در مسابقات جهانی و انتخابی المپیک توکیو حضور پیدا کنم و برای کشورم افتخارآفرینی کنم.
* تمرینات را از کی شروع می‌کنی؟
هنوز معلوم نیست منتظرم تا فدراسیون برنامه اردو‌ها را اعلام کند. فعلاً مشغول خواندن درس‌های عقب افتاده‌ام هستم، چون در یک ماه مانده به المپیک جوانان مدرسه نرفتم و خیلی از درس‌هایم عقب هستم.
* به فوتبال علاقه داری؟
زیاد اهل فوتبال نیستم، اما به استقلال و بارسلونا خیلی علاقه دارم و بازی‌های این دو تیم را تماشا می‌کنم.
* بزرگترین آرزویت چیست؟
هفته پیش در برنامه رکورد سیما مدال برنز المپیک جوانان بوینوسآیرس را به رهبر هدیه کردم و می‌خواهم ایشان را از نزدیک ملاقات کنم و با دستان خودم این مدال را به ایشان تقدیم کنم.
* حرف پایانی؟
جا دارد از مسئولان کمیته ملی المپیک، فدراسیون ژیمناستیک، مربی عزیزم، مسئولان آموزش و پرورش و مسئولان ورزش شهر قدس که مراسم استقبال خیلی خوبی برای من و مربی‌ام گرفتند، تشکر کنم.
تمجید رئیس فدراسیون از نابغه ژیمناستیک
درگاهی: بهلول زاده رکود ژیمناستیک را شکست
زهرا اینچهدرگاهی رئیس فدراسیون ژیمناستیک با تمجید از کسب مدال برنز رضا بهلول زاده در المپیک جوانان بوینوس‌آیرس می‌گوید‌: «بعد از رکودی که ژیمناستیک ایران را در سال‌های گذشته گرفته بود با سرعت بالایی تیم‌های جوانان و ملی را در یک سال گذشته تشکیل دادیم و میانگین سنی را پایین آوردیم.»
رئیس فدراسیون ژیمناستیک ادامه می‌دهد‌: «از شهریور سال گذشته با یک فراخوان مسابقات انتخابی را برگزار کردیم و تیم‌های ملی تشکیل شدند. حتی خاطرم هست خانواده رضا بهلول زاده آن زمان می‌گفتند پسرمان به دلیل شرایط نامساعد دلسرد شده و قصد دارد ژیمناستیک را کنار بگذارد. ما سعی کردیم هیچ ورزشکاری در کشور از قلم نیفتد.»
او به انتخابی نماینده اعزامی به المپیک جوانان اشاره می‌کند‌: «مهدی الفتی سهمیه المپیک جوانان را برای ژیمناستیک ایران گرفت، اما در جاکارتا زانویش آسیب دید و بهلول زاده به المپیک جوانان اعزام شد که موفق شد اولین مدال ایران را در ژیمناستیک و در وسیله خرک حلقه کسب کند.»
درگاهی درباره پشتوانه‌سازی برای آینده تیم ملی حرف می‌زند: «خوشحالم بگویم ما بهلول زاده در ژیمناستیک زیاد داریم که به زودی به تیم ملی راه پیدا می‌کنند. باید میانگین سنی تیم ملی را پایین نگه داریم و نوجوانان نخبه را تحت حمایت قرار بدهیم تا پروسه رسیدن به تیم ملی طی شود.»
رئیس فدراسیون ژیمناستیک می‌گوید‌: «برنز بهلول زاده باعث خودباوری در جامعه ژیمناستیک شد. حالا دیگر کسی نمی‌گوید ما در رشته‌های پایه نمی‌توانیم مدال‌آوری کنیم.»
درگاهی برای المپیک توکیو هم برنامه دارد و ادامه می‌دهد‌: «تعدادی از جوانان ما از دی‌ماه وارد تیم ملی می‌شوند. یک مشاور و مربی قهرمان‌ساز و شناسنامه‌دار هم برای همراهی تیم ملی به کادرفنی اضافه می‌شود که قهرمانان زیادی را به ژیمناستیک دنیا معرفی کرده است. اگرچه کمی دیر است برای کسب سهمیه المپیک توکیو اقدام شود، اما ناامید نیستیم و برای المپیک ۲۰۲۴ هدف‌گذاری می‌کنیم.»
سلیمانی‌: بهلول زاده روز به یادماندنی رقم زد
کسب مدال برنز رضا بهلول زاده در المپیک جوانان روز به یادماندنی را برای ژیمناستیک ایران رقم زد. محسن سلیمانی دبیر فدراسیون ژیمناستیک می‌گوید‌: قبل از آغاز مسابقات تصور می‌کردیم بهلول زاده نهایتاً بتواند در دو ماده خرک حلقه و دارحلقه فینالیست شود. با اینکه هیچ کس باور نمی‌کرد ژیمناستیک بتواند مدال المپیکی کسب کند، او با تلاش و راهنمایی خوب مربی اش مدال برنز را به گردن آویخت و تحسین همه مسئولان و رؤسای فدراسیون‌ها و هیئت‌های استانی را برانگیخت و جامعه ژیمناستیک را خوشحال کرد.
 

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی