نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تجربه ثابت کرده تا الزامی برای فوتبال ایران وجود نداشته باشد، دست به رفع ایرادات و نواقص نمی‌زند.

به گزارش خبرورزشی، وقتی مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا به بهانه دیدار برگشت لیگ قهرمانان آسیا وارد تهران شدند، از سرعت عمل فدراسیون فوتبال در بازسازی استادیوم آزادی شگفت‌زده شدند چراکه تعداد ایرادات زیاد بود و زمان تعیین شده برای رفع این ایرادات هم به یک ماه نمی‌رسید. این نشان می‌دهد ظرفیت وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال و شاید بهتر است اذعان کنیم شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی برای برطرف کردن نقاط ضعف استادیوم‌های فوتبال بالاست، اما مشکل اینجاست که این الزام برای دیگر استادیوم‌ها وجود ندارد و تجربه ثابت کرده تا الزامی برای فوتبال ایران وجود نداشته باشد، دست به رفع ایرادات و نواقص نمی‌زند. استادیوم‌های ایراددار که برای بازی‌های لیگ برتر مورد استفاده قرار می‌گیرد کم نیستند. نمونه اش استادیوم تختی تهران. استادیومی که در هفته‌های اخیر میزبان تیم‌های استقلال و پرسپولیس در بازی با سایپا بود. چمن این استادیوم افتضاح است. استادیوم نقش جهان اصفهان نیز با وجود اینکه زمان زیادی را برای بازسازی سپری کرد، باز هم دچار ایرادات اساسی است که یکی از آن‌ها راه‌های منتهی به پارکینگ استادیوم است تا جایی که در بازی سپاهان – سایپا منجر به این شد که تماشاگران وقت زیادی از بازی را در مسیر پارکینگ طی کنند. استادیوم سردار جنگل رشت هم دارای ایرادات اساسی است و...
برای بهبود وضعیت این استادیوم‌ها هم باید کنفدراسیون فوتبال آسیا وارد عمل شود؟ یعنی کنفدراسیون فوتبال آسیا باید قدر سرمایه‌های ملی ما را بداند و ما باید نسبت به امکانات ورزشی که میلیارد‌ها تومان برای آن هزینه کرده‌ایم، بی‌تفاوت باشیم؟
کنفدراسیون فوتبال آسیا حتماً به سازمان لیگ برتر برای ایجاد الزامات مد نظر این کنفدراسیون توسط باشگاه‌های لیگ برتری گوشزد کرده و حتماً اجرای این الزامات را یکی از شروط صدور مجوزی حرفه‌ای برای باشگاه قرار داده است، اما مشکل اینجاست که اجرای این الزامات از سوی باشگاه‌ها جدی گرفته نمی‌شود و سازمان لیگ برتر هم بی‌تفاوت است و به راحتی به تیم‌ها مجوز میزبانی می‌دهد. کنفدراسیون فوتبال آسیا وقتی ایرادات استادیوم آزادی را برای برگزاری دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان دید، به فدراسیون فوتبال متذکر شد اگر ایرادات برطرف نشود، این دیدار را در کشور ثالث برگزار می‌کند و این جا بود که وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال موضوع را جدی گرفتند و شبانه‌روز در پی رفع ایرادات بودند و دیروز گزارش شد تا ساعاتی پیش از برگزاری دیدار فینال کارگران مشغول کار بودند. فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا در ایران است و سازمان لیگ برتر هم نماینده فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود و طبیعی است رفع ایرادات استادیوم‌ها را شرط حضور تیم‌ها در لیگ برتر و دریافت مجوز حرفه‌ای قرار بدهد، اما مشکل این جاست که سازمان لیگ برتر هیچ الزامی برای تیم‌ها به منظور رفع ایرادات به وجود نمی‌آورد و اگر هم الزامی تعیین کند این الزام جدی نیست. اگر بتوانیم در دیگر شهر‌ها هم وجود کنفدراسیون فوتبال آسیا را حس کنیم و استادیوم‌ها را همانند آزادی بازسازی کنیم حتی می‌توانیم درخواست میزبانی جام ملت‌های آسیا را مطرح کنیم. از همه مهمتر چرا وقتی استادیوم‌های ما ساخته می‌شود الزامات جهانی را در آن رعایت نمی‌کنیم؟ براساس اظهارات یکی از کارشناسان این‌طور نیست که رعایت موارد قانونی در ساخت استادیوم هزینه‌های جانبی برای سازنده داشته باشد. اتفاقاً رعایت موارد مد نظر فیفا و فدراسیون‌های قاره‌ای جلوی تکرار هزینه‌ها را می‌گیرد و از سویی به خاطر زیبایی‌های بصری باعث لذت تماشاگر از حضور در استادیوم می‌شود.
مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
چرا ورزشگاه‌ها را خودمان استانداردسازی نمی‌کنیم؟
ضرب‌الاجلی که کنفدراسیون فوتبال آسیا برای‌مان تعیین کرد باعث شد مسئولان وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال دست به کار شده و در اقدامی ضربتی و فوری ورزشگاه آزادی را استانداردسازی و آن را مهیای برگزاری بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس و کاشیما کنند. در حالی که اگر فشار AFC و فیفا نبود ورزشگاه آزادی حالا حالا‌ها استانداردسازی نمی‌شد و مشکلات ادامه پیدا می‌کرد. به همین بهانه با تنی چند از مسئولان و کارشناسان هم‌صحبت شدیم و از آن‌ها پرسیدیم چرا خودمان ورزشگاه‌ها را استانداردسازی نمی‌کنیم و کار به جایی می‌رسد که ما را مجبور به انجام این کار می‌کنند؟ این پاسخ‌ها را بخوانید.
حسن کریمی: ما مدت‌هاست که این کار را انجام می‌دهیم
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی، در این خصوص گفت: ما سال‌هاست روند بازسازی ورزشگاه آزادی را شروع کرده‌ایم و دائم در حال تعمیر و نگهداری هستیم، فقط به خاطر فینال لیگ قهرمانان آسیا مجبور شدیم سرعت بیشتری به کار بدهیم. الزامات AFC ۲۴ مورد بود، ولی ما ۶۲ مورد را بازسازی کردیم که یکی از پرهزینه‌ترین بازسازی‌ها بود و از اسفندماه گذشته شروع شد. مرمت و بازسازی ورزشگاه آزادی با فینال لیگ قهرمانان به پایان نمی‌رسد و تا مدت‌ها ادامه خواهد داشت.
مسعود سلطانی‌فر: ۲ سال است که استارت زده‌ایم
وزیر ورزش و جوانان، در این خصوص گفت: بازسازی ورزشگاه آزادی چندین ماه است که آغاز شده و خودم شخصاً روند این کار را پیگیری می‌کنم و این کار فقط مختص به فینال لیگ قهرمانان نیست و ما باید همیشه این سرمایه ملی را حفظ کنیم و سایر ورزشگاه‌ها را هم به روزرسانی کنیم و به استاندارد‌های لازم برسانیم. ورزشگاه آزادی ۴۴ ساله است و باید هم تعمیرات اساسی شود. ۲ سال است که ما استارت زده‌ایم و در طول بازی‌های ملی و لیگ دیده‌اید که سکو‌ها را به تدریج مرمت کرده‌ایم، اما برگزاری فینال کار ما را سرعت بخشید.
مهدی تاج: وزارت ورزش به این مسائل رسیدگی جدی می‌کند
رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: خدا را شکر که در ورزشگاه آزادی کاری ماندگار انجام شده است و بازسازی ورزشگاه آزادی یک اتفاق بزرگ است. اصولاً ورزشگاه‌های فوتبال کشور در اختیار وزارت محترم ورزش و جوانان است و آن‌ها هم بر اساس شرایط فنی، مالی و... اقدام به بازسازی آن‌ها می‌کنند، ولی فینال لیگ قهرمانان باعث شد تا کاری بزرگ و عزمی ملی صورت بگیرد و همه دست به دست هم بدهیم و ورزشگاه آزادی را آماده کنیم. من واقعاً از شرایط ورزشگاه لذت بردم این امکانات که نصب شده سال‌های سال برای‌مان خواهد ماند.
سهیل مهدی: بازسازی‌ها نباید منوط به الزامات باشد
مسئول کمیته صدور مجوز حرفه‌ای سازمان لیگ، در این خصوص گفت: ورزشگاه آزادی ورزشگاه خوبی است، ولی باید از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجهیز می‌شد. بازسازی و آماده شدن ورزشگاه آزادی تبدیل به یک الگو خواهد شد چه از لحاظ امکانات و چه از لحاظ افرادی که فینال را برگزار کردند. به هر حال ناظرانی از کنفدراسیون فوتبال آسیا آمدند و مواردی را مطرح کردند و برای برگزاری فینال باید این موارد رعایت می‌شد و خوشحالم که ورزشگاه آزادی در کاری شبانه‌روزی آماده شد و من امیدوارم در سایر ورزشگاه‌های کشورمان هم این اتفاق رخ بدهد. ما باید پیش از الزامات بین‌المللی ورزشگاه‌های خودمان را آماده کنیم.
غلامرضا بهروان: باید همه ورزشگاه‌ها مرمت شوند
عضو کمیته صدور مجوز حرفه‌ای، در این خصوص به خبرورزشی گفت: قبول دارم که ما خودمان باید پیش از این که الزام شود و AFC و فیفا مجبورمان کنند اقدام به بازسازی ورزشگاه‌های خودمان کنیم. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ بار‌ها نامه زده و خواهان مرمت و بازسازی ورزشگاه‌ها شده، ولی هر بار با پاسخ‌هایی، چون بودجه نداریم و امکانات نداریم مواجه شده‌ایم. این خیلی بد است که در نهایت ما را مجبور به این کار کنند. شاید اتفاق خوبی که برای ورزشگاه آزادی رخ داد بهانه‌ای شود تا سایر ورزشگاه‌های کشورمان هم مورد توجه قرار بگیرند و روزی نرسد که دوباره ما را مجبور به این کار کنند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی