۰
شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۲
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

لیبرتادورس را امروز با فوتبال خشن و پرتنش آمریکای جنوبی یا به نوعی آمریکای لاتین می‌شناسیم.

خبرورزشی /جهانگیر کوثری: لیبرتادورس یعنی آزادگران، آزادی‌خواهان، رهبران استقلال‌طلب جنگ‌های استقلال که به تجلیل و بزرگداشت آنان نام لیبرتادورس را بر قهرمان باشگاه‌های آمریکای لاتین یا جنوبی گذاشته‌اند. جامی که از سال ۱۹۶۰ یعنی ۵۸ سال پیش شکل گرفت و امروز مرکز جنجال فوتبال قدرت‌های بزرگ این قاره است. آرژانتین، برزیل، اروگوئه، شیلی، پاراگوئه، اکوادور و... با نمایندگان خود به این جام یورش می‌برند و آن زمان، جنگ واقعی درمی‌گیرد. گرمیو برزیل، ایندپندنت آرژانتین، پنارول اروگوئه، دانشجویان لاپلاتا آرژانتین، بوکاجونیورز و ریورپلات همه از آرژانتین که روی تیم‌هایشان بیشتر از تیم ملی تعصب دارند.
لوکه در پاراگوئه مرکز کونمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی) است، اما حرارت در آرژانتین و برزیل بیشتر است. قهرمانان جام جهانی نیز از این قاره می‌آیند. ۹ قهرمانی در جام جهانی از بین ۱۰ کشور این قاره، ۴ قهرمانی المپیک، ۲۲ قهرمانی قاره‌ای، ۳ قهرمانی باشگاه‌های جهان و ستاره‌های بزرگ جاودانه و ورزشکاران قرن، مارادونا، پله، مسی و یک لشکر ستاره بی‌بدیل. مکزیکی‌ها هم وارد این میدان پرتنش شده‌اند. سال ۲۰۱۷ گرمیو برزیل قهرمان این جام شد و امسال جنگ داخلی بین بوکاجونیورز و ریورپلات است. بازی رفت ۲-۲ مساوی شده و حالا امنیت و تأمین جانی برای مهمان وجود ندارد تا قهرمان پنجاه و نهمین دوره شناخته شود. این فینال در (هر دو بازی) بوینس‌آیرس برگزار می‌شود. بازی رفت در ورزشگاه آلبرتو آماندو به میزبانی بوکاجونیورز برگزار شد و بازی برگشت قرار بود در ورزشگاه مونومنتال آنتونیو وسپوکیو لیبرتی انجام گیرد که به دلیل حملات طرفداران در قبل از آغاز بازی به بعد موکول شد. برنده این دیدار به عنوان نماینده کونمبول به امارات در سال ۲۰۱۸ محل تعیین قهرمان باشگاه‌های جهان راه می‌یابد. آرژانتینی‌ها رؤیا‌های سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی خود را با این تیم‌ها پیوند زده‌اند. انگار از زمان استقلال آمریکا در سال ۱۷۷۶ در آمریکای جنوبی نیز موج جاه‌طلبی‌ها و خودطلبی! باقی مانده است. آزادی‌خواهان لاتین دوران سخت و پر از تلاطم و قتل عام‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند. استعمارگران اسپانیایی و پرتغالی بدجوری این لاتین‌های پرحرارت و احساساتی را درهم شکسته‌اند. با ظهور سیمون بولیوار در این قاره انگار شخصیت از دست رفته لاتین‌ها دوباره احیا شده و قد راست کرده‌اند.
دستیابی به آرزو‌های دیرین با بولیوار اکثر جوانان را به سمت نیرو‌های چپ سوق داد، اما آن هم نتوانست به خواسته‌های آنان جامه عمل بپوشاند، اما امروزه فوتبال یکی از پدیده‌های اتکا و دلدادگی جوانان آرژانتین شده و به دلیل تجمع طیف‌های مختلف جامعه، شکل سیاسی و تعرضی به خود گرفته و ورزشگاه‌ها به مکان احقاق خواسته‌های آنان تبدیل شده است. بُعد گرفتن فوتبال و تعصبات افراطی در قالب رایت‌ها و پرچم‌ها و ابزار‌های اغواکننده به جایی رسیده که حتی نزاع‌های گروهی که منجر به مرگ انسان‌ها می‌شود نیز برای هدف پیروزی و قهرمانی تیم محبوب خود بی‌اهمیت شده است. بیش از ۳۰۰ کشته در نزاع‌های فوتبالی تماشاگران طی ۴۰ سال اخیر بر این ادعا‌ها صحه می‌گذارد که حالا فوتبال به پدیده‌ای خطرناک تبدیل شده است و می‌تواند حادثه ریورپلات و بوکاجونیورز به یک فاجعه عمومی تبدیل شود. در این مورد بیشتر خواهیم نوشت.
ادامه دارد....

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی