نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ژردان شکیری که حالا تبدیل به یک ستاره محبوب در لیورپول شده در مصاحبه با «گاردین» از گل‌هایی که به منچستریونایتد زد، حواشی در فوتبال ملی و خاطره حضورش در بایرن‌مونیخ می‌گوید.

شکیری: همه گفتند ممنون حالا تو یک اسطوره‌ای خبرورزشی/ شهراد باغستانی: ستاره‌ای که با گل‌هایش باعث شد ژوزه مورینیو از کار در باشگاه منچستریونایتد برکنار شود از علاقه‌اش به بیشتر بازی کردن، گل‌هایی که به منچستریونایتد زد و ارتباطش با کشور‌های سوئیس و کوزوو می‌گوید. ژردان شکیری وینگر سوئیسی لیورپولی‌ها که این روز‌ها به‌دلیل گلزنی برابر یونایتد به شدت محبوب شده در گفت‌و‌گویی با نشریه «گاردین» شرکت کرده است.

از برخورد‌ها شگفت‌زده شدم
«بیگ شَک در ساختمان است.» ویرجیل فان‌دایک، مدافع هلندی لیورپول روز یک‌شنبه بعد از ورود ژردان شکیری به رختکن لیورپول این‌طور از بازیکنی که با گل‌هایش باعث پیروزی تیم برابر منچستریونایتد شد، استقبال کرد. «این تأثیر بزرگی داشت.» شکیری از تأثیر گل‌های پیروزی‌بخشی که برای لیورپول برابر دشمن دیرینه زد در محبوبیتش می‌گوید و ادامه می‌دهد: «من می‌توانم این را از آدم‌هایی که اینجا (ملوود، زمین تمرینی لیورپول) کار می‌کنند ببینم.» همه مشغول ضبط پیام تبریک کریسمس برای هواداران لیورپول هستند، اما ژردان به‌دلیل گل‌هایی که برابر منچستریونایتد به ثمر رساند در محاصره کارمندان قرار گرفته است. او اضافه می‌کند: «ما آن شب جشن کریسمس داشتیم، اما همه برای تشکر پیش من آمده بودند. کاملاً شگفت‌زده شدم. همه به من می‌گفتند: «ممنونیم، ممنونیم، حالا تو یک اسطوره شدی!» شنیدن این خیلی خوب بود و آن روز احساس خیلی خوبی داشتم، اما من کسی هستم که هر روز به جلو نگاه می‌کند. این یک بازی لیگ برتر با ۳ امتیاز بود.»

اخراج مورینیو تقصیر من نبود!
یورگن کلوپ به خوبی تعیین می‌کند که در هر بازی بازیکنانش چه کاری انجام دهند، اما اینکه ستاره سوئیسی ۲ مرتبه برابر منچستریونایتد گل بزند غیرقابل پیش‌بینی بود. گل‌هایی که در نهایت به اخراج ژوزه مورینیو انجامید. شکیری درباره اخراج مورینیو هم می‌گوید: «من پیام‌های زیادی از دوستانم درباره اتفاقی که افتاد، داشتم. ابتدا پیام‌های خوبی درباره بازی با یونایتد بود، بعد از آن وقتی که خبر برکناری مورینیو آمد پیام‌هایی هم با این مضمون که «این تقصیر تو است!» به من رسید، اما گاهی اوقات فوتبال به این شکل است. من فکر نمی‌کنم فقط برای اینکه ما آن بازی را بردیم یونایتد تصمیم گرفت مربی‌اش را عوض کند. دلایل دیگری هم بودند، اما این بدین معنی است که آن بازی در تاریخ می‌ماند و من هم همیشه در تاریخ خواهم ماند.» شکیری درباره شیرینی گل‌هایی که زده هم اظهار داشت: «خیلی خوشحالم به تیم کمک کردم. این مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین چیز است که روی بازی به این مهمی تأثیر داشته باشم. قبل از آن می‌دانستم رقابت بزرگی بین لیورپول و منچستریونایتد وجود دارد، اما زدن ۲ گل بسیار زیباست. هرگز این بازی را فراموش نخواهم کرد. این یک روز ویژه نه تنها برای من بلکه برای باشگاه بود و اینکه به صدر جدول برسیم هم همیشه خوب است.»

شکیری: همه گفتند ممنون حالا تو یک اسطوره‌ای

می‌بینید که در زمین خوشحال هستم
ژردان شکیری نخستین بازیکن لیورپول است که به‌عنوان جانشین برابر یونایتد به میدان رفته و ۲ گل به ثمر رسانده. او بعد از بازی مقابل یونایتد به ۵ گل زده رسید، آماری که فصل‌های اول و دوم در استوک‌سیتی در کل فصل به آن نرسیده بود. این بازیکن ۲۷ ساله در مقایسه شرایطی که در استوک‌سیتی داشته و شرایط فعلی‌اش در لیورپول تحت هدایت یورگن کلوپ می‌گوید: «این تیم و مربی به من همه‌چیز دادند. شما می‌توانید در زمین ببینید که من بسیار خوشحال هستم و شاید بهترین فوتبالم را ارائه کنم. من بازیکنی هستم که همیشه می‌خواهم پیشرفت کنم و این حرکت مناسبی برای من بوده است.» شکیری درباره اینکه در بسیاری از بازی‌ها به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان می‌رود هم بیان کرد: «هر بازیکنی می‌خواهد بازی کند و این کاملاً طبیعی است. هر بازیکنی هم وقتی که روی نیمکت می‌نشیند ناراضی است که این هم خیلی طبیعی است، اما این فوتبال است، فقط ۱۱ بازیکن می‌توانند بازی را شروع کنند و مربی هم برای هر بازی برنامه‌ای دارد. من می‌خواستم دوباره در لیگ قهرمانان بازی کنم، جایی که قبلاً بازی کرده بودم و خیلی دلم برای آن تنگ شده بود. بنابراین دوباره خواستم و شانس دوباره بازی کردن در لیگ قهرمانان با لیورپول عالی بود.»

والدینم به من افتخار می‌کنند
حضور در انگلیس برای فاطمه و ایسن والدین ژردان خیلی عالی بود چراکه آن‌ها شیفته فوتبال انگلیس هستند و همچنین به پسرشان افتخار می‌کنند که دوباره در تیمی در سطح بایرن‌مونیخ و اینترمیلان بازی می‌کند. شکیری در این‌باره هم توضیح می‌دهد: «والدینم بازی برابر یونایتد را در سوئیس از طریق تلویزیون دیدند و گفتند وقتی من گل زدم دیوانه‌وار خوشحال شدند. آن‌ها به اینکه من در یک باشگاه سطح بالا بازی می‌کنم، افتخار می‌کنند. والدینم می‌خواستند در انگلیس بمانم برای اینکه عاشق فوتبال در اینجا و احساسی که مردم به فوتبال دارند، هستند. این برای آن‌ها بسیار مهم بود که در لیگ برتر بمانم. من خیلی به داستان زندگی‌ام افتخار می‌کنم. برای برخی از تیم‌های بسیار بزرگ بازی کرده‌ام. این یک رؤیا برای هر بازیکنی است که چنین دوران حرفه‌ای داشته باشد، بنابراین من به این خیلی افتخار می‌کنم.»

شکیری: همه گفتند ممنون حالا تو یک اسطوره‌ای

داستان سوئیس و کوزوو
ایسن و فاطمه همراه با ۳ پسرشان کوزوو را ترک کردند، پسر‌هایی که همگی در تیم جوانان بازل بازی کردند. ژردان از ۴ سالگی قبل از شروع جنگ در سوئیس بود. پدرش وقتی به سوئیس آمدند در رستوران به کار ظرفشویی مشغول شد، پیش از آنکه کاری در زمینه ساخت‌و‌ساز پیدا کند. مادرش هم تمیزکار بود و ژردان هم در این کار به او کمک می‌کرد. این پیش‌زمینه خانوادگی هر بار که ستاره لیورپول در زمین حضور پیدا می‌کند با اوست. ژردان در این‌باره هم توضیح می‌دهد: «شما می‌توانید گذشته من را در کفش‌های فوتبالم ببینید که پرچم روی آن نقش بسته. بسیاری از مردم این را اشتباه درک کرده‌اند. من در کوزوو متولد شدم و در سوئیس بزرگ شدم. بعضی‌ها فکر می‌کنند من همه توانم را برای سوئیس نمی‌گذارم برای اینکه پرچم کوزوو روی کفش‌هایم است، اما این کاملاً اشتباه است. این بخش بزرگی از گذشته زندگی من است و همیشه با من خواهد بود. پرچم سوئیس روی پای چپ من است چراکه با آن گل می‌زنم، اما برابر یونایتد یک مرتبه با پای راست و یک مرتبه با پای چپ گلزنی کردم، یکی از هرکدام! من پرچم‌های بزرگی پشت کفش‌هایم در جام جهانی داشتم. پرچم‌ها حالا کوچک‌تر شده‌اند، اما آنجا هستند.»

شکیری: همه گفتند ممنون حالا تو یک اسطوره‌ای

تنش با صرب‌ها
فدراسیون فوتبال صربستان به دلیل همین پرچم کوزوو روی کفش ژردان شکیری بعد از گلزنی دقیقه آخر برابر تیم ملی کشورشان در جام جهانی به فیفا شکایت کردند. او ۱۰ هزار فرانک سوئیس جریمه شد برای اینکه پس از گلزنی نشان عقاب روی پرچم آلبانی را نشان داد. ماه گذشته هم یورگن کلوپ برای جلوگیری از تنش در سفر به بلگراد برای دیدار با ستاره‌سرخ او را همراه تیم نبرد. شکیری در این‌باره هم می‌گوید: «من این تصمیم را درک کردم. او می‌خواهد تمرکز بیشتر روی بازی باشد و این تنها دلیل تصمیمش بود. انتخاب درستی هم بود چرا که تنش زیادی وجود دارد حتی زمانی که من برای لیورپول بازی کنم.»

من در بهترین بایرن‌مونیخ تاریخ بودم
در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ژردان شکیری باید همراه لیورپول به مونیخ برود و برابر بایرن بازی کند. تیمی که همراه آن ۲ مرتبه قهرمان بوندس‌لیگا شد، لیگ قهرمانان اروپا را برد و ۲ مرتبه به قهرمانی جام‌حذفی رسید. همچنین در سوپرجام اروپا، سوپرجام آلمان و جام جهانی باشگاه‌ها هم با بایرنی‌ها به قهرمانی رسید. خیلی از قهرمانی‌ها هم زمانی به دست آمد که یورگن کلوپ سرمربی دورتموند بود. شکیری درباره روز‌های حضورش در بایرن هم می‌گوید: «ما تنها یک تیم خیلی خوب نبودیم و مثل یک خانواده بزرگ بودیم. هر بازیکنی می‌خواست خیلی خوب بازی کند و فکر می‌کنم ما بهترین تیم در تاریخ باشگاه بایرن‌مونیخ بودیم.» ژردان شکیری بخشی از تیم‌های قهرمان بوده چراکه بعد از هت‌تریک قهرمانی همراه بازل در سوپرلیگ سوئیس همراه بایرن هم ۲ مرتبه متوالی قهرمان شد یعنی ۵ قهرمانی پشت‌سر هم در لیگ‌های سوئیس و آلمان. اگرچه این نوار چند سالی هست که پاره شده، اما ژردان امیدوار است دوباره با لیورپول طعم قهرمانی در لیگ را بچشد.

شکیری: همه گفتند ممنون حالا تو یک اسطوره‌ای

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی