۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرمربی آلمانی استقلال بر این باور است که جنبه‌های شخصیتی برای دروازه‌بان بسیار حائز اهمیت است. دروازه‌بان بودن فقط این نیست که ۲۰ سیو توپ داشته باشید.

پرونده| از «منم» ناصر حجازی تا درگیری بیرانوند با شجاع
به گزارش خبرورزشی ، قبل از اینکه تیم ملی بخواهد به جام جهانی برود در بازی با ازبکستان، حسینی توپ را در اختیار داشت ولی کسی صدایش را نمی‌شنید. شاید این یکی از مشکلاتی بود که کی‌روش او را به جام جهانی نبرد. جنبه‌های شخصیتی برای دروازه‌بان بسیار حائز اهمیت است. دروازه‌بان بودن فقط این نیست که ۲۰ توپ سیو کنید. مهم‌تر از آن، این است که بتواند شرایط بازی را کنترل کند که این مسئله با صحبت‌کردن با مدافعان میسر می‌شود.
مطلبی که در بالا خواندید مصاحبه شفر با یکی از خبرگزاری هاست که بیانگر اهمیت صحبت کردن دروازه‌بان با مدافعان در جریان بازی است که برداشت‌های مختلفی از آن شده است و شاید بر همین اساس در آینده نمایش جدیدی را از حسینی شاهد باشیم. دروازه‌بانی که هم‌اکنون در اردوی تیم ملی در دوحه به سر می‌برد و به نظر می‌رسد مسافر امارات باشد.
در گذشته‌های دور، روی توپ‌های مستقیم که روی دروازه ارسال می‌شد دروازه‌بان هنگام خروج با صدای بلند می‌گفتم منم، به این خاطر که دروازه‌بان با مدافعان قاطی نکند! اما با گذشت زمان و با پیشرفت فوتبال، دروازه‌بان متوجه شد که در کنار منم، باید با خط دفاعی تیمش صحبت کند و حتی به‌عنوان مدافع آخر از دروازه خارج شده و به خط دفاعی تیمش به‌خصوص روی توپ‌های عمقی حریف کمک کند. دروازه‌بان در چینش دیوار دفاعی با خط دفاعی اش حرف می‌زند و آگاهی‌ای که می‌تواند به مدافعان بدهد یک آگاهی درست است. به این خاطر که در نقطه آخر خط دفاعی تیمش ایستاده و به فضا تسلط دارد. در حالی که مدافعان فضای پشت سر خود را نمی‌بینند و آگاهی محیطی آن‌ها محدود است.
در بین دروازه‌بان‌های گذشته، مرحوم ناصر حجازی در مدیریت خط دفاعی تیمش عالی بود به طوری که حتی روی ضربات کرنر از خط دروازه بیرون می‌آمد و مدافعان تیمش را ارنج می‌کرد. البته حرف‌های شفر بدین معنی نیست که دروازه‌بان مدام با خط دفاعی تیمش صحبت کند که در این صورت تمرکز لازم برای دروازه‌بانی را از دست می‌دهد. به واقع دیدگاه شفر مدیریت خط دفاعی تیم و همچنین دادن آگاهی به مدافعان است. در این چالش‌ها شاهد درگیری بین دروازه‌بان و مدافعان هستیم. نمونه اش این اتفاق بار‌ها و بار‌ها در پرسپولیس رخ داده است. درگیری علیرضا بیرانوند با شجاع خلیل زاده و شایان مصلح. مشکل این‌جاست که صحبت کردن و مدیریت کردن، گاهی اوقات جای خود را به پرخاشگری می‌دهد. برخی از دروازه‌بانان ما با چهره‌های برافروخته با مدافعان صحبت می‌کنند و گویی وقتی مدافع اشتباه می‌کند باید با او تند صحبت کنند. در حالی که مدافع هم همانند سایر بازیکنان در بازی خود مرتکب اشتباه می‌شود. به همین خاطر است که گاهی و در بعضی صحنه‌ها مدافع از کوره در می‌رود و با دروازه‌بان جر و بحث می‌کند.
اما نکته‌ای که شفر بدان اشاره کرده در فوتبال روز دنیا یک نکته مهم و حیاتی است. با توجه به اینکه تیم‌ها با چهار دفاع بازی می‌کنند و خط دفاع عمق دارد دروازه‌بان اول یک سوئیپر است و بعد دروازه‌بان. این هماهنگی تنها با صحبت کردن دروازه‌بان با خط دفاعی به وجود می‌آید. صحبت کردن در فوتبال آدابی دارد و آنچه از سوی مربیان حرفه‌ای به بازیکنان گفته می‌شود حمایت در زمین و روحیه دادن به هم است که در فوتبال ایران آنچه بیشتر به چشم می‌آید غر زدن سر هم بعد از خراب کردن توپ است که این رفتار نه تنها گره‌ای از مشکلات را باز نمی‌کند بلکه منجر به دعوا‌هایی در زمین می‌شود که اصلاً به نفع تیم در همان بازی و در آینده نیست.
کارشناسان و سنگربانان اسبق تیم ملی پاسخ می‌دهند
حرف زدن دروازه‌بان با مدافعان می‌تواند ملاک دعوت به تیم ملی باشد؟
سیدحسین حسینی، سنگربان استقلال مورد انتقاد وینفرد شفر قرار گرفته که زیاد با مدافعان صحبت نمی‌کند و به قول معروف در طول ۹۰ دقیقه صدایش درنمی‌آید و این را در بازی تیم ملی مقابل ترینیداد و توباگو با چشم دیده است، اما اینکه شفر آیا حسینی را به همین دلیل در استقلال نیمکت‌نشین کرده و در کل آیا صحبت کردن با مدافعان می‌تواند دلیل دعوت شدن به تیم ملی باشد؟ سؤالی است که آن را با تنی چند از سنگربانان اسبق تیم ملی مطرح کردیم؛ این پاسخ‌ها را بخوانید.
منصور رشیدی: اوفارل می‌گفت صدایت باید به طبقه دوم هم برسد
سنگربان تیم ملی و استقلال در دهه ۵۰، به خبرورزشی گفت: کی‌روش یا هر مربی دیگری حق دارد به این دلیل یک سنگربان را دعوت نکند. یادم هست اوفارل در سال ۵۳ و بازی‌های آسیایی به من می‌گفت طوری با مدافعان صحبت کن و فریاد بزن که کسانی که در طبقه دوم ورزشگاه هم نشسته‌اند صدایت را بشنوند. این یک اصل در فوتبال و دروازه‌بانی است و اکثر دروازه‌بان‌های جهان را هم ببینید مرتباً در حال صحبت کردن با مدافعان و هماهنگ کردن خط دفاعی هستند. بله حرف زدن دروازه‌بان با مدافعان می‌تواند ملاک دعوت باشد و یا یک مربی را مجاب کند که از او درون دروازه بهره ببرد.
وحید قلیچ: صحبت کردن با مدافعان یک اصل است
سنگربان ملی‌پوش پرسپولیس در دهه ۶۰، به خبرورزشی گفت: قطعاً یک دروازه‌بان باید علاوه بر برتری‌های فنی، از تجربه کافی هم در بازی‌های بزرگ برخوردار باشد. این یک نکته مهم است که دروازه‌بان در طول بازی با مدافعان و هافبک‌ها صحبت کند و به عنوان آخرین فردی که پشت مدافعان خودی را می‌بیند و فضا‌ها را تشخیص می‌دهد مدافعان را آگاه کند و حتی به عنوان یک مدافع آخر عمل کرده و خروج‌های خوبی داشته باشد. حرف زدن با مدافعان یکی از اصولی است که سنگربانان باید در کار خود لحاظ کنند و دروازه‌بانانی که با مدافعان در طول بازی حرف می‌زنند در پوشش‌ها بهتر عمل می‌کنند.
سعید عزیزیان: بعید می‌دانم دلیلش این موضوع باشد
سنگربان پیشین تیم ملی و سرخابی‌ها در این خصوص به خبرورزشی گفت: غیر ممکن است که یک مربی در سطح ملی یا لیگ برتر به خاطر این موضوع کسی را نخواهد. به هر حال اگر چنین ضعفی هم وجود داشته باشد می‌توان با توصیه و جلسات مختلف توجیهی آن را برطرف کرد. یک دروازه‌بان می‌داند باید با مدافعان مرتباً در حال صحبت باشد و موقع کرنرها، ضربات ایستگاهی و... از پشت سر آن‌ها را هماهنگ و توجیه کند، اما اینکه کسی را به این دلیل به تیم ملی دعوت نکنند و یا در باشگاهی نیمکت نشین کنند امکان‌پذیر نیست.
بهروز سلطانی‌: باید دلیل دیگری داشته باشد
سنگربان تیم ملی و پرسپولیس در دهه ۶۰، به ما گفت: حسینی دروازه‌بان بسیار خوبی است و از لحاظ فنی توانایی‌های بالایی دارد. او در جایگیری‌ها خوب و در خروج‌ها به موقع عمل می‌کند و بسیار باهوش است، اما اینکه شفر گفته یکی از ضعف‌هایش عدم صحبت کردن با مدافعان است را قبول ندارم. اگر چه یک دروازه‌بان باید مرتباً با مدافعان در حال صحبت باشد و آن‌ها را در جایگیری‌ها و مسائل فنی دیگر توجیه کند و، چون ضعف‌ها را خوب می‌بیند به آن‌ها بگوید. در فوتبال اروپا هم می‌بینید سنگربانان با مدافعان در حال صحبت و هماهنگی هستند، اما فکر نمی‌کنم به همین دلیل یک دروازه‌بان نیمکت‌نشین شود و قطعاً دلایل دیگری داشته است.
کریم بوستانی: حرف‌های شفر منطقی نیست
دروازه‌بان اسبق تیم ملی، در این خصوص به خبرورزشی گفت: به اعتقاد من حرف‌های شفر در این خصوص منطقی نیست. نمی‌توان کسی را به دلیل حرف نزدن با مدافعان خط زد یا دعوت نکرد یا نیمکت‌نشین کرد. اگر چه دروازه‌بانی که چنین خصوصیاتی داشته باشد و با مدافعان خوب حرف بزند و خط دفاعی را رهبری کند قطعاً موفق می‌شود، ولی هستند بعضی دروازه‌بانانی که الکی فقط داد و بیداد می‌کنند و حرف‌های‌شان فنی نیست. به نظرم احمدرضا عابدزاده در این خصوص بی‌نظیر بود و واقعاً به عنوان یک لیدر و رهبر تیم را هدایت می‌کرد. در کل من حرف‌های شفر را درباره حسینی قبول ندارم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی