نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تیم ملی خودش را مهیای جام ملت‌های آسیا می‌کند و انصافاً پس از دو دوره حضور در جام جهانی این توقع را داریم که در جام ملت‌ها هم موفق عمل کند و با کارلوس کی‌روش باتجربه به جام برسد.

به گزارش خبرورزشی، دو نگاه نسبت به تیم ملی در جام ملت‌های آسیا وجود دارد. منتقدان می‌گویند تیم ملی حتماً باید در جام ملت‌های آسیا قهرمان شود. آن‌ها برای خود دلایل محکمی دارند. می‌گویند ۸ سال از حضور کارلوس کی‌روش در تهران می‌گذرد و این همه زمان برای شناخت از تیم ملی و تقویت آن و تصاحب جام کافی بوده است. از سویی باور‌ها بر این است تیم ملی در بهترین شرایط خود به سر می‌برد و یک تیم خوب در داخل زمین دارد و یک تیم خوب روی نیمکت، به‌طوری که خود کی‌روش می‌گوید برای انتخاب لیست نهایی و همچنین ارنج تیم دچار سرگیجه می‌شود. منتقدان می‌گویند تیم کارلوس کی‌روش جام جهانی را پشت سر گذاشته و ترکیب این تیم دست‌نخورده باقی مانده و از همه مهم‌تر در سال‌های اخیر از بهترین امکانات سود برده و با توجه به ناکامی در دوره قبلی بهانه‌ای برای قهرمان نشدن در امارات باقی نمی‌ماند.
این اظهار البته با واکنش‌هایی هم همراه بوده. نمونه اش مهدی طارمی که می‌گوید آن‌هایی که می‌گویند ما باید قهرمان شویم چرا خودشان تیم ملی را قهرمان نکردند؟ این حرف، طعنه به مربیان گذشته تیم ملی است. برخی هم هستند که برای تشویق تیم ملی به قهرمانی در جام ملت‌ها این حرف را می‌زنند. نمونه اش وزیر ورزش و جوانان که می‌گوید امیدوار هستیم تیم ملی بعد از ۴۲ سال در جام ملت‌ها قهرمان شود.
اما موافقان تیم ملی به گونه دیگری حرف می‌زنند. آن‌ها می‌گویند کارلوس کی‌روش هم استراتژی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را قهرمانی تعریف کرده و در یادداشتی که در صفحه شخصی اش منتشر کرده نوشته ملی‌پوشان باید بدانند نایب‌قهرمانی در جام ملت‌ها یعنی ناکامی و فقط باید اول شویم، اما بایدی در فوتبال وجود ندارد. اگر در فوتبال بایدی وجود داشت برزیل در خاکش از آلمان ۷-۱ شکست نمی‌خورد و آلمان به عنوان قهرمان جام جهانی ۲۰۱۴ در جام جهانی ۲۰۱۸ در خاک روسیه از کره‌جنوبی شکست نمی‌خورد و از صعود به دور دوم بازی‌ها باز نمی‌ماند. پس هیچ بایدی در فوتبال وجود ندارد. کما اینکه فرانسه‌ای که در جام جهانی ۲۰۱۸ قهرمان شده شاید در جام جهانی بعدی روی سکو نرود.
کدام‌یک از دو دیدگاه درست است؟ شاید بهترین پاسخ به این سؤال، احترام به هر دو دیدگاه باشد.
تیم ملی باید برای قهرمانی در جام ملت‌ها تلاش کند و بعد از ۴۲ سال جام قهرمانی آسیا را برای فوتبال به ارمغان بیاورد. هر تیم دیگری هم جای ایران بود با بازی‌های خوبی که در جام جهانی به نمایش گذاشت و همچنین حضور در رنکینگ نخست آسیا برای قهرمانی در جام ملت‌ها می‌جنگید. اگر تیمی که در رنکینگ فیفا در رتبه نخست آسیا قرار دارد برای قهرمانی در جام ملت‌ها برنامه‌ریزی نکند پس چه تیمی باید این کار را انجام دهد؟ این دیدگاه دست‌کم قابل تحمل است و از سویی این را هم باید بپذیریم در فوتبال فقط یک تیم نیست که داعیه قهرمانی دارد و بقیه تیم‌ها هم برای قهرمانی تلاش می‌کنند و زحمت می‌کشند. آن‌ها هم سابقه خوبی در فوتبال آسیا دارند و با بهترین تدارک به میدان می‌آیند.
قهرمانی در جام ملت‌های آسیا رخداد فوق العاده‌ای خواهد بود. حال که کی‌روش دومی در جام ملت‌ها را ناکامی تعریف کرده باید بدون دغدغه باشیم و از تیم ملی حمایت کنیم. این بهترین پیام برای شاگردان کارلوس کی‌روش است: «برای قهرمانی بجنگید». «باید قهرمان شویم» بار روانی زیادی روی تیم ایجاد می‌کند. شاید که باید در این شرایط نیمه پر لیوان را دید. بار روانی‌ای که منتقدان برای تیم ملی ایجاد کرده‌اند شاید برای شاگردان کارلوس کی‌روش ایجاد انگیزه کند. هر نتیجه‌ای برای تیم ملی در جام ملت‌های آسیا رقم بخورد فوتبال ادامه خواهد داشت.
کارشناسان و مربیان پیشین تیم ملی پاسخ می‌دهند
توقع قهرمانی جام ملت‌ها از تیم ملی منطقی است یا نه؟
تیم ملی خودش را مهیای جام ملت‌های آسیا می‌کند و انصافاً پس از دو دوره حضور در جام جهانی این توقع را داریم که در جام ملت‌ها هم موفق عمل کند و با کارلوس کی‌روش باتجربه به جام برسد. اینکه توقع قهرمانی جام ملت‌ها از تیم ملی منطقی است یا نه، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
مرتضی محصص: فاکتور‌های قهرمانی را داریم
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: به اعتقاد من تیم ملی بیشتر فاکتور‌های قهرمانی در جام‌ملت‌های آسیا را دارد. ما هم کادر فنی خوب و باتجربه‌ای داریم و هم از بازیکنان توانایی بهره می‌بریم و می‌توانیم با تکیه بر همین دو فاکتور اساسی قهرمان آسیا شویم. ایران می‌تواند شگفتی‌ساز جام‌ملت‌ها شود و پس از ۴ دهه به جام برسد. در حال حاضر نمی‌توان قاطعانه گفت کره، ژاپن، استرالیا و... قهرمان می‌شوند، چون ایران این بار می‌تواند معادلات را بر هم بریزد. در صورت انجام یکی، دو بازی دوستانه هماهنگ‌تر در جام ملت‌ها حاضر خواهیم شد.
جلال چراغپور: جزو شانس‌های اول قهرمانی هستیم
سرمربی اسبق تیم ملی، در این خصوص گفت: شاید جام ملت‌ها آخرین شانس کی‌روش برای ماندن در فوتبال ایران باشد لذا از این مسابقات کمال استفاده را خواهد کرد تا نتیجه بگیرد. البته اینکه ما حتماً قهرمان آسیا می‌شویم ادعای درستی نیست، چون در فوتبال نمی‌شود پیش‌بینی کرد که کدام تیم حتماً قهرمان می‌شود. سایر تیم‌های آسیایی خودشان را مهیای این مسابقات کرده‌اند. باید دید ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا با چه میزان تغییری راهی جام ملت‌ها خواهند شد سپس می‌شود درباره شانس ایران بهتر اظهار نظر کرد اگرچه ما هم جزو بخت‌های اول قهرمانی هستیم.
ناصر ابراهیمی: در فوتبال «باید» وجود ندارد
سرمربی اسبق تیم ملی در این خصوص به خبرورزشی گفت: در فوتبال کلمه «باید» وجود ندارد و نمی‌توان قاطعانه گفت قهرمان می‌شویم، اما اینکه توقع داشته باشیم تیم ملی بهترین بازی‌ها را انجام دهد منطقی است، چون بازیکنان خوبی داریم و کارلوس کی‌روش هم به قدر کافی در فوتبال ایران کار کرده و بازیکنان را خوب می‌شناسد و از توان فنی و پتانسیل بالای بچه‌ها خبر دارد. کی‌روش هرچه خواسته برایش فراهم شده لذا دیگر نباید بهانه‌جویی کند و باید از همین ابزار موجود استفاده کرده و تیم را به سمت قهرمانی سوق دهد.
محمود یاوری: بعید می‌دانم بتوانیم قهرمان شویم
سرمربی پیشین تیم ملی در این خصوص به خبرورزشی گفت: با توجه به برگزاری مسابقات جام ملت‌های آسیا در یک کشور عربی من بعید می‌دانم عرب‌ها حاشیه‌ساز نشوند. تیم‌های عربی کاری می‌کنند که ایران به فینال نرسد و شده با هم تبانی می‌کنند تا ما نتیجه نگیریم، اما به هر حال کی‌روش ثابت کرده می‌تواند از لایه لایه این مشکلات عبور کند و مربی بسیار باتجربه‌ای است و ما هم توان فنی بالایی داریم و داشتن توقع قهرمانی از تیم ملی خواسته زیادی نیست، اما همان‌طور که گفتم باید در نظر گرفت که بازی در کشور عربی، چون امارات چقدر می‌تواند برایمان سخت باشد.
بیژن ذوالفقارنسب: توقعات از تیم ملی خیلی بالاست
مربی تیم ملی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه در این خصوص گفت: به اعتقاد من ما در این دوره از مسابقات شرایط متفاوتی نسبت به دوره‌های قبلی داریم. توقعات از تیم ملی بالا رفته و همه به فکر قهرمانی در جام ملت‌های آسیا هستند. تیم ملی به نوعی پوست‌اندازی کرده و با چندین تغییر راهی جام ملت‌ها می‌شود. به نظرم ما از فاکتور‌های خوبی برای درخشش در آسیا برخوردار هستیم و می‌توانیم به موفقیت برسیم. اینکه قاطعانه حرف از قهرمانی بزنیم کار درستی نیست، ولی می‌توان بدون ادعا رفت و قهرمان شد، چون توانایی بالایی داریم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی