نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

جام ملت‌های آسیا دقیقاً یک هفته دیگر آغاز می‌شود و تیم ملی فوتبال کشورمان به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی باید مقابل سایر رقبا صف‌آرایی کند.

بزرگان استقلال محروم از جام ملت‌ها
خبرورزشی/مهدی همدانی: پیش از آغاز هر تورنمنت بزرگی، انتخاب بازیکنان حاضر در آن در زمره بزرگ‌ترین چالش کادر فنی هر تیمی تلقی می‌شود و کاملاً بدیهی است که در هر انتخاب، چند بازیکن سرشناس و پرطرف‌دار با قلم قرمز سرمربی مواجه شده و مسابقات را از دست بدهند. جام ملت‌های آسیا و تیم ملی ایران هم از قاعده فوق مستثنی نیست به همین خاطر پیش از آغاز اغلب ادوار تورنمنت مذکور همواره شاهد کنار گذاشته شدن بازیکنانی بوده‌ایم که خیلی‌ها توقع داشتند آن‌ها را در معیت تیم ملی ببینند. حالا به بهانه در پیش بودن جام ملت‌ها بد نیست که نگاهی به تاریخ این مسابقات انداخته و به اتفاق هم نام بازیکنان بزرگ استقلال که هر کدام به دلایل مختلفی غیر از مصدومیت، یک یا چند دوره از جام ملت‌ها را از دست داده‌اند را مرور کنیم
مصدومیت یا اختلاف؟
ناصر حجازی فقید از جمله چهره‌های مطرح استقلال است که جام ملت‌های ۱۹۷۶ را از دست داد (البته حجازی در آن مقطع عضو تیم شهباز بود) اگرچه می‌گویند ناصرخان به دلیل مصدومیت نتوانست تیم ملی را در جریان سومین قهرمانی متوالی خودش در آسیا همراهی کند، اما عده‌ای از اعضای آن تیم مدعی‌اند که اختلافات ایجاد شده میان حجازی و کادر فنی باعث شد تا این دروازه‌بان بزرگ قید حضور در جام ملت‌ها را بزند. اتفاقی که هشت سال بعد پیش از آغاز جام ۱۹۸۴ سنگاپور به شکلی دیگر برای رضا نعلچگر رخ داد و ناصر ابراهیمی سرمربی وقت تیم ملی در آستانه مسابقات روی نامش قلم قرمز کشید.
جام غایب‌ها
جام ملت‌های ۱۹۸۸ قطر را باید به نوعی برای فوتبال ایران «جام غایب‌ها» تلقی کرد، چون بسیاری از ستارگان آن زمان ما به خاطر اختلاف با کادر فنی وقت قید حضور در مسابقات فوق را زدند. از جمع استقلالی‌ها هم عبدالعلی چنگیز و برادران بیانی به تیم ملی نرفتند. نکته جالب توجه و حائز اهمیت اینکه اغلب ستارگان غایب در آن زمان عضو تیم‌های باشگاهی قطری بودند و مسابقات تیم ملی ایران در جام ملت‌ها را از نزدیک و البته با حسرت از روی سکو‌ها تماشا می‌کردند. اتفاق تلخی که می‌توانست برای فوتبال ما رخ ندهد اما...
قلعه‌نویی و زرینچه پشت چراغ قرمز
استقلال در جام ملت‌های ۱۹۹۶ امارات هم چند غایب بزرگ داشت. محمد مایلی‌کهن سرمربی وقت تیم ملی به خاطر انتخاباتش رابطه گرمی با هواداران آبی نداشته و مورد انتقاد آن‌ها بود. مایلی‌کهن در میانه میدان کریم باقری، حمید استیلی و علیرضا منصوریان را به امیر قلعه‌نویی ترجیح داد و کاپیتان استقلال حتی به عنوان یار ذخیره هم راهی امارات نشد. از طرف دیگر، بهزاد غلامپور و جواد زرینچه نیز دو بازیکن سرشناسی بودند که بر روی نام‌شان قلم قرمز کشیده شد. اتفاقی که در آن زمان خیلی‌ها تأکید داشتند مسائل غیرفنی هم در وقوعش دخیل بوده است.
ناکامی نیکبخت
علیرضا نیکبخت واحدی به رغم درخشش فراوان در عرصه باشگاهی، نتوانسته تیم ملی را در هیچ تورنمنت مهمی همراهی کند. او قبل از آغاز جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان جزو سه نفر آخری بود که از جمع ملی‌پوشان کنار گذاشته شد. البته نیکبخت تنها نبود، چون جواد نکونام و علی انصاریان هم همدرد او شده بودند.
دروازه‌بانان بیرون گود
... و بالاخره اینکه طی دو دوره اخیر جام ملت‌های آسیا، دروازه‌بانان استقلالی از حضور در این تورنمنت محروم شده‌اند. مهدی رحمتی با تصمیم عجیبی که زمستان سال ۹۱ گرفت عملاً خودش را علاوه بر ۲ جام جهانی، از جام‌های ملت‌های آسیا طی سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵ نیز محروم کرد. در کنار رحمتی باید به حسین حسینی هم اشاره داشت که چند روز قبل از اردوی تیم ملی خط خورد و به ایران برگشت. نکته اینجاست که طی سه دوره گذشته جام ملت‌ها (البته با احتساب مسابقاتی که چند روز دیگر در امارات آغاز می‌شود) سهم استقلال از دروازه‌بانان ملی‌پوش فقط یک محسن فروزان در دوره قبلی بود و بس.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی