نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

آنچه کیفیت این دوره را از جام ملت‌های آسیا را با بقیه دوره‌ها متمایز می‌کند سیل حضور مربیان خارجی در تیم‌هاست،

جام هفدهم، جام مربیان نامدار جهان
به گزارش خبرورزشی، هفدهمین دوره جام ملت‌های آسیا در حالی آغاز شد که این مسابقات برای اولین بار با حضور ۲۴ تیم برگزار می‌شود. به اذعان بسیاری از کارشناسان افزایش تعداد تیم‌ها و ورود تیم‌های ضعیف به بازی‌ها بر کیفیت و جذابیت این مسابقات اثر منفی خواهد گذاشت، اما آنچه کیفیت این دوره را با بقیه دوره‌ها متمایز می‌کند سیل حضور مربیان خارجی در تیم‌هاست، به گونه‌ای که از ۲۴ تیم حاضر در مسابقات ۲۰ تیم سرمربی خارجی دارند و تنها ۴ تیم با مربی بومی خود وارد مسابقات شده‌اند؛ استرالیا، کره شمالی، ژاپن و ترکمنستان ۴ تیمی هستند که با مربیان بومی وارد جام ملت‌های آسیا شده‌اند. در ادامه مروری داریم بر ۲۴ مربی حاضر در جام ملت‌های آسیا.
گروه اول
امارات؛ آلبرتو زاکرونی (ایتالیا)
مربی مطرح ایتالیایی که از بزرگترین مربیان جهان به حساب می‌آید چند سالی هست که در آسیا مربیگری می‌کند. سرمربی اسبق میلان ایتالیا که با تیم ملی ژاپن سابقه قهرمانی در آسیا را دارد حالا در امارات میزبان بازی‌ها به دنبال عملکردی موفق در ۶۵ سالگی است.
تایلند؛ میلان رایرواچ (صربستان)
مربی ۶۵ ساله صربستانی که سابقه بازی در تیم‌هایی، چون ستاره سرخ بلگراد و تیم ملی یوگسلاوی را دارد پس از هدایت تیم ملی الجزایر از سال ۲۰۱۷ هدایت تایلند را بر عهده گرفته تا این تیم را در جام ملت‌های آسیا در مسیر موفقیت حرکت دهد.
بحرین؛ میروسلاو سوکوپ (اسلواکی)
بحرین هم از جمله تیم‌هایی است که از مربی بلوک شرق اروپا روی نیمکت خود بهره می‌برد. سوکوپ اسلواک از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ هدایت تیم یمن را بر عهده داشت و از سال ۲۰۱۶ به بحرین آمده است. این مربی سابقه هدایت تیم‌های زیر ۱۸ سال تا ۲۱ سال جمهوری چک و تیم زیر ۲۰ سال مصر را هم در کارنامه خود دارد.
هند؛ استفان کنستانتین (انگلیس)
هندی‌ها که در چند سال اخیر پای چهره‌های شاخص فوتبال را به لیگ‌شان باز کرده‌اند با استخدام مربی ۵۶ ساله انگلیسی به دنبال ماجراجویی در جام ملت‌های آسیا هستند. کنستانتین سابقه مربیگری در تیم‌های ملی نپال، مالاوی، سودان، روآندا و... را دارد و چه در دوران بازی و چه مربیگری چهره‌ای سرشناس در فوتبال انگلیس نبوده است. او از سال ۲۰۱۵ در تیم ملی هند حضور دارد.
گروه دوم
استرالیا؛ گراهام آرنولد (استرالیا)
یکی از ۴ تیمی که از مربی بومی استفاده می‌کند مدافع عنوان قهرمانی مسابقات است. این مربی ۵۵ ساله که بازیکن سابق تیم ملی فوتبال این کشور است پس از جام جهانی جانشین ون‌مارویک در تیم ملی استرالیا شد تا از عنوان قهرمانی این تیم در آسیا دفاع کند.
اردن؛ دیتال بورکلمنس (بلژیک)
اردنی‌ها از یک مربی بلژیکی استفاده می‌کنند تا در کنار فوتبال قدرتی خود، نمایش فانتزی و دیدنی بلژیک را هم آمیخته کنند. ویتال بورکلمنس ۵۵ ساله از سال ۲۰۱۸ هدایت اردن را بر عهده گرفته و هدفش موفقیت با این تیم در جام ملت‌هاست.
فلسطین؛ نورالدین ولدعلی (الجزایر)
ولدعلی ۴۶ ساله مربی الجزایری تیم ملی فلسطین که پیش از این مدیر فنی این تیم بود از سال ۲۰۱۸ سرمربی فلسطین شده و کار دشواری در این دوره از جام ملت‌ها دارد.
سوریه؛ برند اشتانگه (آلمان)
مربی ۷۰ ساله آلمانی که سابقه مربیگری در تیم ملی آلمان غربی، المپیک آلمان غربی و زیر ۲۱ سال آلمان غربی و تیم‌هایی، چون هرتابرلین، لایپزیک و... را دارد پس از مربیگری در تیم‌های عمان، عراق و سنگاپور حالا با یک تیم دیگر آسیایی به جام ملت‌های آسیا آمده است.
گروه سوم
چین؛ مارچلو لیپی (ایتالیا)
یکی از بزرگترین مربیان جهان که سابقه قهرمانی با ایتالیا در جام جهانی را دارد حالا در جام ملت‌های آسیا با چین به دنبال قهرمانی است. لیپی پس از حضور در لیگ چین هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده گرفته و پس از قهرمانی با گوانگژو در آسیا حالا با تیم ملی این کشور هم هدفی مشابه دارد.
کره جنوبی؛ پائولو بنتو (پرتغال)
بنتو هموطن کارلوس کی روش مربی ۴۹ ساله کره جنوبی است که پس از جام جهانی هدایت کره را بر عهده گرفته و یکی از تیم‌های پرقدرت این دوره را ساخته است. سرمربی سابق تیم ملی پرتغال و اسپورتینگ لیسبون کار سختی برای تحقق آرزوی طولانی مدت قهرمانی آسیا برای کره جنوبی دارد.
فیلیپین؛ اسون گوران اریکسون (سوئد)
مربی مطرح فوتبال جهان که سابقه هدایت تیم‌های ملی انگلیس و مکزیک و تیم‌های باشگاهی لاتزیو، منچسترسیتی، رم، بنفیکا، سامپدوریا و... را دارد و تیم ناشناخته فیلیپین کار دشواری دارد و اگر بتواند در این تیم نتیجه بگیرد در ۷۰ سالگی بار دیگر شایستگی هایش را به رخ کشیده است.
قرقیزستان: الکساندر کریستین (روسیه)
قرقیزستان با استفاده از یک مربی روس سعی کرده سبک فوتبال روسیه را به تیم کشورش نزدیک کند. مربی ۴۰ ساله روس پس از سال‌ها مربیگری در تیم‌های باشگاهی حالا با قرقیزستان به دنبال موفقیت در آسیاست.
گروه چهارم
ایران: کارلوس کی‌روش (پرتغال)
مربی پرتغالی فوتبال ایران که هشتمین سال حضورش در تیم ملی را تجربه می‌کند یک قهرمانی آسیا در کارنامه‌اش خالی است تا روز‌های پرافتخار خود در ایران را تکمیل کند. دستیار فرگوسن در منچستر و سرمربی اسبق پرتغال در ۶۵ سالگی به چیزی جز قهرمانی آسیا راضی نیست.
عراق: سرکو کاتانچ (اسلوونی)
مربی ۵۵ ساله اسلوونیایی که سابقه بازی در تیم‌های ملی یوگسلاوی و اسلوونی را دارد پس از مربیگری در تیم‌های ملی گرجستان، مقدونیه، اسلوونی و امارات از چند ماه پیش هدایت عراق را بر عهده گرفت تا این تیم را بار دیگر به جمع ۴ تیم برتر آسیا برساند.
ویتنام: هانگ سئوپارک (کره‌جنوبی)
ویتنامی‌ها از یک مربی کره‌ای استفاده کرده‌اند. پارک ۶۰ ساله که سابقه هدایت تیم زیر ۲۳ سال کره‌جنوبی را دارد از سال ۲۰۱۷ در ویتنام مشغول به کار شده تا این تیم را از گروه چهارم به مرحله بعد بفرستد.
یمن: یان کوزیان (اسلواکی)
مربی ۶۰ سال اسلواک که در تیم ملی چکسلواکی هم بازی کرده به مدت دو سال هدایت تیم اسلواکی را هم بر عهده داشته و از سال ۲۰۱۸ به یمن آمده تا در این تیم عربی شایستگی‌هایش را نشان دهد.
گروه پنجم
عربستان: خوان آنتونیو پیتزی (آرژانتین- اسپانیا)
پیتزی به همراه هکتور کوپر تنها مربیان از قاره آمریکا در جام ملت‌های آسیا هستند. این مربی ۵۰ ساله بزرگ شده اسپانیاست و حتی در تیم ملی این کشور هم بازی کرده است. سرمربی سابق تیم‌های لیون فرانسه و والنسیای اسپانیا از تیم ملی شیلی به عربستان آمده تا این تیم را از بحران خارج کند.
قطر: فیلیکس سانچز (اسپانیا)
سانچز ۴۳ ساله که با مشورت ژاوی هدایت تیم ملی قطر را بر عهده گرفته پس از مربیگری در تیم جوانان بارسلونا از سال ۲۰۱۳ در قطر مربیگری کرده و از سال ۲۰۱۷ سرمربی تیم بزرگسالان قطر شده است.
لبنان: میودراگ رادولوویچ (مونته‌نگرو)
این مربی ۵۱ سال از سال ۲۰۱۵ هدایت تیم لبنان را بر عهده دارد و با توجه به اینکه چند سالی است در این تیم حضور دارد آن‌ها را به خوبی مهیای حضور در جام ملت‌های آسیا کرده است.
کره‌شمالی: یونگ جون کیو (کره‌شمالی)
کره‌شمالی از دیگر تیم‌هایی است که از مربی بومی استفاده می‌کند. کیم ۳۵ ساله پس از هدایت تیم‌های پایه کره‌شمالی از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ در نهایت سرمربی تیم بزرگسالان این کشور شد تا به دوران رخوت فوتبال کره‌شمالی پایان دهد.
گروه ششم
ژاپن: هاجیمه موریان (ژاپن)
ژاپنی‌ها هم با یک سرمربی بومی وارد جام ملت‌های آسیا شده‌اند. این مربی ۵۰ ساله پس از جام جهانی سکاندار چشم‌بادامی‌ها شد و تیم قدرتمندی را روانه بازی‌ها کرد تا خیلی‌ها از ژاپن به عنوان شانس نخست قهرمانی یاد کنند.
عمان: پیم وربیک (هلند)
مربی مطرح هلندی که سابقه مربیگری در تیم‌هایی، چون کره‌جنوبی و استرالیا را دارد و به خوبی از جو فوتبال آسیا آگاه است، از سال ۲۰۱۶ هدایت عمان را بر عهده گرفته تا تیمی خطرناک برای این بازی‌ها بسازد.
ترکمنستان: یازگولی ککدی‌اف (ترکمنستان)
ترکمنستان هم از یک مربی بومی روی نیمکت خود استفاده می‌کند. هدایت این تیم بر عهده ککدی‌اف ۴۲ ساله است که پس از یک دوره سه ساله مربیگری در این تیم بار دیگر از سال ۲۰۱۷ هدایت ترکمن‌ها را بر عهده گرفته است.
ازبکستان: هکتور کوپر (آرژانتین)
ازبکستان هم از جمله تیم‌هایی است که یک سرمربی مطرح را روی نیمکت خود دارد. هکتور کوپر ۶۳ ساله آرژانتینی از تیم ملی مصر راهی ازبکستان شده تا این تیم را که اکثراً در جام ملت‌ها ناکام بوده به سمت موفقیت هدایت کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی