نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

در جام ملت‌های آسیا (امارات ۲۰۱۹) فوتبال تهاجمی و هماهنگ‌تری را پیاده کرده‌ایم و مقابل یمن هم در فاز حمله عالی بودیم و این هم نشأت گرفته از بازی‌های خوب ما در جام جهانی روسیه بود.

به گزارش خبرورزشی، تیم ملی در اولین دیدارش در جام ملت‌های آسیا برابر یمن فوتبال مالکانه‌ای به نمایش گذاشت. با وجود اینکه حریف تیم خیلی قدرتمندی نبود تیم کارلوس کی‌روش اصلاً به دنبال این نبود که در منطقه یک‌سوم دفاعی توپ گیری کند و این کار را در منطقه یک‌سوم دفاعی حریف انجام می‌داد. تیم ملی در بازی با یمن تغییر سبک داد و البته یمن بهترین حریف بود که تیم ملی تغییر سبک بازی را تمرین کند.
در بازی با یمن، توپ و میدان در اختیار تیم ملی ایران بود. شاگردان کارلوس کی‌روش هر وقت اراده می‌کردند به بازی سرعت می‌دادند و هر وقت اراده می‌کردند بازی را از سرعت می‌انداختند. حملات تیم ملی نه روی توپ‌های بلند بود و نه ضد‌حمله بلکه روی بازی ترکیبی پدید می‌آمد.
تیم ملی اگر چه در جام جهانی چاره‌ای نداشت دفاعی فوتبال کند، اما در دوره قبل جام ملت‌ها و حتی در برابر تیمی، چون امارات هم دفاعی فوتبال کرد. توپ را به حریف می‌داد و فضا را در اختیار می‌گرفت و بعد از توپ گیری در منطقه یک‌سوم دفاعی دست به حملات سریع می‌زد.
فوتبالی که تیم ملی در بازی با یمن به نمایش گذاشت همان بازی همیشگی تیم‌هایی، چون ژاپن و کره‌جنوبی است. این‌ها در دیدار‌هایی دفاعی بازی خواهند کرد که حریف به مراتب قدرتمندتر از آن‌ها باشد، اما ایران در همه سال‌های اخیر دفاعی فوتبال کرد، اما به نظر می‌رسد این بار کارلوس کی‌روش و تیم ملی برای قهرمانی در جام ملت‌ها به دنبال تغییر سبک هستند.
آیا تیم ملی با همین سبک ادامه خواهد داد و آیا قادر است در برابر تیم‌های قدرتمند همین‌گونه فوتبال کند؟
شاید تیم ملی در بازی‌های بعدی و در جدال با تیم‌های قوی‌تر به اندازه بازی با یمن صاحب موقعیت نشود، اما اگر با همین سبک فوتبال کند صاحب موقعیت برای رسیدن به گل خواهد شد. از سویی بیشتر از بازی با یمن تحت فشار قرار می‌گیرد و اینجا تنها لازم است بعد از، از دست دادن توپ تبدیل به یک تیم تدافعی شود.
فوتبال ایران از گذشته تا به امروز خصوصیت تهاجمی داشته و همواره از بازیکنان خلاق در ترکیب بهره می‌برده و حال که زیر نظر کارلوس کی‌روش دفاع تیمی را خوب آموخته بهترین فرصت برای تغییر سبک است که استارت آن در بازی با یمن خورد. در جام ملت‌ها اصلاً نیازی نیست سردار آزمون و مهدی طارمی ابتدا به دفاع فکر کنند و بعد حمله، چراکه حریف نه اسپانیاست و نه پرتغال. مهدی طارمی و سردار آزمون البته در جام ملت‌ها باید به دفاع هم فکر کنند، اما بعد از حمله، چون همان‌طور که در بازی با یمن دیدیم سبک بازی تیم ملی تغییر کرده است.
قدیم می‌گفتند بهترین دفاع در فوتبال حمله است. اگر ایران در برابر تیم‌های قوی دست به حمله بزند و به گل برسد آن‌وقت دفاع کردن برای ایران راحت‌تر خواهد شد. تیمی که نتیجه را پیش است با خیال آسوده دفاع خواهد کرد، اما در شرایط مساوی ممکن است هر لحظه گل شکست را پذیرا باشد. تیم ملی در جام ملت‌ها به میزانی که حمله می‌کند خط دفاعی را آسوده می‌کند، چون در چنین وضعیتی حریف دفاع می‌کند نه حمله.
وقتی حریف اسپانیا و پرتغال نیست، لزومی ندارد تیم ملی پرتعداد و همه‌جانبه دفاع کند آن هم از دقیقه یک تا نود. حالا حریفان ما باید در برابرمان دفاع کنند. آن‌ها نسبت به بازی برابر ایران باید همان نگاهی را داشته باشند که ما در جام جهانی داشتیم. شاید بهتر است تیم ملی در بازی‌های آتی به شیوه‌های مختلف برای رسیدن به گل فکر کند.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا تیم ملی می‌تواند با این تاکتیک تهاجمی تا پایان جام برود؟
 سبک بازی تیم ملی در جام ملت‌های آسیا (استرالیا ۲۰۱۵) نشأت گرفته از نوع بازی ما در جام جهانی برزیل بود و مقابل بحرین، قطر و امارات بسته بازی کردیم، ولی در جام ملت‌های آسیا (امارات ۲۰۱۹) فوتبال تهاجمی و هماهنگ‌تری را پیاده کرده‌ایم و مقابل یمن هم در فاز حمله عالی بودیم و این هم نشأت گرفته از بازی‌های خوب ما در جام جهانی روسیه بود. حالا آیا تیم ملی می‌تواند با این تاکتیک تهاجمی تا پایان جام برود، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
مرتضی محصص: با همین روش خوب جلو می‌رویم
کارشناس فوتبال و رئیس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: ما هم از لحاظ فنی تیم برتر میدان بودیم و هم از لحاظ همبستگی و وحدت تیمی و آمادگی ذهنی شرایط بهتری داشتیم. میل به خواستن باعث شد چنین نتیجه‌ای رقم بخورد. تاکتیک کی‌روش مقابل یمن عالی بود و ما با همین سبک بازی می‌توانیم رقبا را به وحشت بیندازیم. خط میانی تیم ملی عالی کار می‌کند و در دفاع و حمله موفق هستیم و با همین روش خوب جلو خواهیم رفت.
غلامحسین پیروانی: باید همین‌طور هجومی بازی کنیم
سرمربی اسبق تیم امید کشورمان در این خصوص گفت: خط حمله ایران واقعاً قدرتمند است و شما دیدید مدافعان یمن یارای مقابله با حملات ما را نداشتند. شاید در جام جهانی مجبور شدیم مقابل اسپانیا و پرتغال بسته بازی کنیم، ولی کی‌روش در جام ملت‌ها خصوصیات تهاجمی تیم ملی را متحول کرده و قطعاً مقابل ویتنام و عراق هم همین‌طور بازی خواهیم کرد، چون این روش به خوبی جواب می‌دهد. بچه‌ها سنگ‌تمام گذاشتند و هماهنگی فنی خوبی با یکدیگر دارند.
بیژن ذوالفقارنسب: نوع تاکتیک‌ها باید براساس رقبا باشد
کارشناس فوتبال و مربی پیشین تیم ملی در این خصوص گفت: استراتژی که تیم ملی در بازی با یمن داشت، عالی بود. حملات ما طوری بود که حریف را خسته کردیم و در بهترین زمان هم گل اول را به ثمر رساندیم. بچه‌ها باید تمرکز خود را حفظ کنند و برای بازی با ویتنام و عراق آماده شوند. قطعاً کی‌روش برای هر بازی تفکرات تاکتیکی خودش را دارد، ولی در کل تیم ملی وقتی تهاجمی بازی می‌کند، برای همه خوشایندتر است. می‌توانیم ویتنام را هم پرگل ببریم، ولی شرایط بازی با عراق کمی فرق خواهد کرد.
فرشاد پیوس: می‌توانیم با بازی هجومی تا فینال برویم
کاپیتان اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: در فاز حمله بی‌نظیر بودیم. اگرچه یمن توان حمله نداشت و فقط دفاع می‌کرد، ولی بچه‌ها خوب حمله می‌کردند و خوب گل می‌زدند. قطعاً تاکتیک تهاجمی کی‌روش جواب می‌دهد و ما با بازی تهاجمی می‌توانیم هر خط دفاعی را دچار مشکل کنیم. قطعاً مقابل ویتنام هم باید به موقع حمله کنیم و به موقع جمع شویم. می‌شود این روند را ادامه داد و تا فینال رفت و امیدوارم این اتفاق رخ دهد. ما مقابل عراق هم باید تهاجمی بازی کنیم و تمام امتیازات ممکن را به دست آوریم.
هادی طباطبایی: سرعت بالای تیم ملی باید تداوم داشته باشد
سنگربان اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: بازی با یمن را می‌توان یک بازی تدارکاتی خوب قلمداد کرد. بچه‌ها در فاز تهاجمی راه‌های مختلفی را برای رسیدن به گل پیاده کردند و ۵ گل هم به ثمر رساندیم. به نظرم استراتژی تیم ملی در جام ملت‌ها خوب است. ما نباید هیچ حریفی را دست‌کم بگیریم و باید هر بازی در دفاع و حمله منسجم باشیم و با میل به بردن وارد بازی‌ها شویم. سرعت بازی تیم ملی بسیار بالا بود و در تمام خطوط منسجم کار کردیم و به نظر من باید با همین روش در بازی‌های بعدی به میدان برویم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی