نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

یکی از مهم‌ترین مشکلات فوتبال ایران، عدم ثبات مدیران است و استقلال نیز طی یک دهه اخیر آن را با تمام وجود احساس کرده است.

خبرورزشی/مهدی همدانی: چالش «عکس ۱۰ سال قبل» را در حیطه ورزش دنبال کرده‌اید؟ البته با این تفاوت که به جای دیدن عکس‌های گذشته، عملکرد‌ها طی یک دهه را باید بررسی کرد! افراد مشهور از ورزشکاران گرفته تا سیاستمداران و حتی اهالی سیاست وارد این چالش شده و به آن واکنش نشان داده‌اند؛ روی همین اصل بد ندیدیم به بهانه همین چالش سراغ استقلال برویم و ببینیم آبی‌های پایتخت از فروردین ۸۷ تا امروز چه اتفاقاتی را از سر گذرانده‌اند و چه بر آن‌ها رفته است. 
قهرمانی‌های دوگانه لیگ
استقلال طی ۱۰ سال اخیر دو بار قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفته است. اتفاقی که اولین بار در اردیبهشت سال ۸۸ رخ داد و شاگردان امیر قلعه‌نویی در یک روز فراموش‌نشدنی با یک گل از سد پیام مشهد گذشتند تا به لطف ناکامی ذوب‌آهن در اهواز مقابل فولاد، عنوان قهرمانی هشتمین دوره لیگ برتر را مال خود کنند. این اتفاق چهار سال بعد نیز دوباره در دومین ماه بهار رخ داد و استقلال بار دیگر همراه امیر قلعه‌نویی به لطف برتری در اهواز با کاپ قهرمانی دوازدهمین دوره لیگ برتر عکس یادگاری گرفت. اتفاقی که پس از آن دیگر برای استقلالی‌ها تکرار نشد.
هت‌تریک در جام حذفی
دست استقلال طی یک دهه گذشته از جام حذفی هم کوتاه نمانده است. در خرداد سال ۸۷ امیر قلعه‌نویی بازگشت خودش به این تیم را با فتح جام حذفی باشکوه کرد و در اسفند سال ۹۰ پرویز مظلومی توانست با قهرمانی در جام حذفی اولین و آخرین جام خود به عنوان سرمربی را جشن بگیرد. به این روند باید قهرمانی آبی‌پوشان پایتخت در بهار همین امسال را نیز اشاره کرد؛ اتفاقی که پس از برتری مقابل خونه‌به‌خونه در خرمشهر رخ داد و وینفرد شفر با اتکا به همان جام قراردادش را به بهترین شکل ممکن تمدید کرد. البته در این فصل دیگر امکان فتح مجدد جام حذفی برای استقلال وجود ندارد، چون این تیم چند ماه قبل در این چارچوب مغلوب سایپا و از گردونه مسابقات فوق حذف شد.
مربیان دوگانه
استقلال در این یک دهه مربیان زیادی هم به چشم دیده است؛ از فیروز کریمی که بهار سال ۸۷ هدایت آبی‌پوشان را برعهده داشت و اخراج شد تا امیر قلعه‌نویی و پرویز مظلومی که هر کدام در دو مقطع سرمربی این تیم شدند. به این اسامی باید صمد مرفاوی، علیرضا منصوریان و البته وینفرد شفر را هم اضافه کرد. ناگفته پیداست که قلعه‌نویی موفق‌ترین مربی استقلال طی یک دهه اخیر محسوب می‌شود، چون تیم با هدایت او توانسته علاوه بر فتح جام حذفی، دو بار قهرمانی در لیگ برتر را نیز جشن بگیرد. وینفرد شفر و پرویز مظلومی نیز هر کدام با یک قهرمانی در جام حذفی رتبه‌های بعدی را مال خود کرده‌اند. البته شفر شانس دارد تا در این فصل قهرمانی لیگ برتر را هم به دست آورد.
رفت و آمد مربیان
یکی از مهم‌ترین مشکلات ایران، عدم ثبات مدیران است و استقلال نیز طی یک دهه اخیر آن را با تمام وجود احساس کرده است. علی فتح‌ا... زاده در تابستان سال ۸۷ از مقام خودش عزل شد، ولی سه سال بعد دوباره مدیرعامل شد و تا سال ۹۳ این پست را مال خود کرده بود. امیررضا واعظی‌آشتیانی، بهرام افشارزاده، رضا افتخاری و امیرحسین فتحی نیز سایر مدیران استقلال طی یک دهه اخیر بوده‌اند. البته در تابستان سال ۹۵ استقلال برای مقطعی ۴۸ ساعته صاحب مدیرعاملی به نام «رضا حسنی‌خو» شد، مدیری که چهارشنبه به عنوان سرپرست باشگاه برگزیده شد و جمعه شب از سمت خودش کناره‌گیری کرد!
خاطرات تلخ لیگ
استقلال کنار قهرمانی‌هایی که طی یک دهه اخیر داشته، روز‌های تلخی را نیز در لیگ برتر سپری کرده است. تلخ‌ترین خاطره مربوط به بهار سال ۸۷ می‌شود، مقعطی که استقلال عنوان سیزدهمی رقابت‌های لیگ برتر در فصل ۸۷-۸۶ را به دست آورد، عنوانی نازل که برای اولین و آخرین بار رخ داد. به این ناکامی بزرگ باید پنجمی و ششمی در لیگ‌های سیزدهم و چهاردهم را نیز افزود. استقلال در فصل ۸۹-۸۸ هم عنوان سومی را به دست آورد و امیررضا واعظی‌آشتیانی مدیرعامل اسبق باشگاه بعداً طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که این مقام «پاک‌ترین» عنوان استقلال طی ادوار برگزاری لیگ برتر بوده است!
از نیمه‌نهایی آسیا تا کابوس العین
حضور در لیگ قهرمانان آسیا هم طی این سال‌ها روز‌های بسیار پرفراز و نشیبی را برای استقلالی‌ها رقم زده است. از دوران خوشی که همراه امیر قلعه‌نویی تا مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان فصل ۲۰۱۳ پیش رفتند تا فاجعه تلخی به نام العین که در بهار سال ۲۰۱۷ (خرداد سال ۱۳۹۶) به وقوع پیوست و علیرضا منصوریان پس از آن دیگر هرگز در استقلال نتوانست کمر راست کند. استقلال با وینفرد شفر نیز تا مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان بالا آمد، اما یکسری اشتباهات سریالی باعث شد تا مقابل السد قطر مقهور شده و از گردونه مسابقات حذف شود. اتفاقی که تابستان همین امسال رخ داد و تیم را دچار بحرانی کوچک کرد.
خداحافظی ستارگان
استقلال طی سال‌هایی که مد نظر ماست، بازیکنان بزرگ و خبرساز هم کم از دست نداده است. از مهره‌هایی همچون سرور جپاروف و مامه بابا تیام که ترجیح دادند فوتبال خود را در جایی غیر از استقلال ادامه دهند تا بزرگانی مانند فابیو جان‌واریو، امیرحسین صادقی، فرهاد مجیدی، رضا عنایتی و... که کلاً فوتبال را کنار گذاشتند. البته کنار تمام موارد فوق، باید یادی از لئوناردو پادوانی هم کرد، مدافعی که اسفند سال گذشته در جریان بازی با فولاد به شدت مصدوم شد و کارش به جراحی‌های سنگین کشید. حالا پادوانی در برزیل روند درمانی‌اش را دنبال می‌کند و قطعاً کم‌لطفی برخی افراد را نخواهد بخشید.
دلتنگی برای اسطوره‌ها
چهره‌هایی بزرگ و بی‌تکرار طی ۱۰ سال گذشته نه تنها از استقلال بلکه از دنیای فانی رفته و به دیار باقی شتافته‌اند. نه تنها استقلالی‌ها بلکه همه فوتبال ایران در بهار سال ۹۰ سوگوار پرواز آخر ناصرخان حجازی شدند و در پاییز سال ۹۵ نیز با چشمانی اشکبار منصورخان پورحیدری را تا خانه ابدی مشایعت کردند. در این میان غلامحسین مظلومی و رضا احدی هم از جمع‌مان پر کشیدند. در عین حال باید یاد کرد از کامبیز جمالی، بیوک جدیکار، عارف قلی‌زاده و... که همگی طی این یک دهه مسافر ابدیت شدند. روحش‌شان شاد و یادشان گرامی.
پنجره‌های بسته
از اوایل دهه هفتاد بحث بر سر خصوصی‌سازی استقلال (و البته پرسپولیس) بود، ولی هرگز محقق نشده است. وعده‌ای که شاید (تأکید می‌کنیم شاید) طی ۵ سال آینده نیز محقق نشود. از سال ۸۷ تا همین دیروز انواع و اقسام روش‌ها و وعده‌ها برای خصوصی‌سازی آبی‌ها ارائه شده، ولی همه چیز در حد همان وعده‌ها باقی ماند و خبری از عمل نشد! کنار وعده‌های خصوصی‌سازی، استقلال به لطف مشکلات مالی، محرومیت از پنجره‌های نقل و انتقالات زمستانی در سال ۹۵ را هم تجربه کرد. البته پنجره‌هایی که به روی خودکفایی مالی باشگاه باز شود، سال‌هاست که برای استقلال و پرسپولیس بسته است.
آینده روشن است
... و بالاخره می‌رسیم به آینده. تا به حال هر چه نوشتیم از ۱۰ سال گذشته بود، ولی امیدواریم حداقل طی یک سال آینده شاهد وقوع اتفاقات بهتری برای استقلال باشیم. این تیم بالغ بر ۵ سال است که قهرمان لیگ برتر نشده، اما این فصل هنوز می‌تواند امیدوار باقی بماند. از طرف دیگر، لیگ قهرمانان آسیا نیز در پیش است و شاگردان شفر به رغم حضور در گروهی دشوار، می‌توانند بار دیگر الهلال و العین را کنار بزنند و راهی مراحل حذفی مسابقات فوق شوند. اتفاقاتی که می‌تواند آینده‌ای روشن برای آبی‌ها رقم بزند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی