نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

۳۰ بهمن فاز اول موزه تاریخ ورزش ایران در خیابان سئول راه‌اندازی می‌شود و به همین دلیل چهار ستاره ورزش ایران به کمیته ملی المپیک رفتند تا مدال هایشان را تقدیم کنند.

روز تاریخی برای ۴ قهرمان
به گزارش خبرورزشی، سناریوی جمع‌آوری مدال‌ها، کاپ‌ها و یادمان های قهرمانان دیروز کلید خورد. ۳۰ روز قبل از راه‌اندازی فاز اول موزه تاریخ ورزش ایران. با تحویل کاپ قهرمانی، مدال و لباس آرش میراسماعیلی، بهداد سلیمی، مجتبی عابدینی و احسان حدادی به مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک. در حالی که ۳۰ بهمن فاز اول موزه تاریخ ورزش ایران در خیابان سئول راه‌اندازی می‌شود، چهار ستاره ورزش ایران به کمیته ملی المپیک آمدند تا وسایل‌شان را بدهند. آن‌ها در راهروی دوم ساختمان کمیته ملی المپیک از اولین ویترین دیدن کردند و با رسیدن بهداد سلیمی در سالن کنفرانس کمیته جمع شدند. مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش اولین نفری بود که صحبت را شروع کرد. او این‌طور می‌گوید: «ورزشکاران آرزوی راه‌اندازی موزه تاریخ ورزش را داشتند و خیلی از دوستان تلاش کردند، اما به دلایل مختلف راکد مانده بود. با آمدن صالحی‌امیری به کمیته به خاطر علاقه خودش کمیته‌ای را راه‌اندازی کردیم و برای نتیجه سریع‌تر، موزه ورزش و المپیک و پارالمپیک را دوشنبه‌ها داشتیم و هماهنگی‌هایش برای راه‌اندازی فاز اول آن حداکثر تا یک ماه آینده است.» به گفته او قرار شد موزه در دو مرحله و در سه طبقه ساختمان کمیته ملی المپیک راه‌اندازی شود و مرحله دوم با احداث ساختمانی جدید نزدیک فاز نهایی به بهره برداری می‌رسد. علاوه بر کاپ‌ها و مدال‌ها، مدارک تأییدیه، وسایل و لباس قهرمانان هم، هر چند ماه یک بار به نمایش گذاشته می‌شود.
وزیر ورزش درباره شروع کار با حضور چهار قهرمان می‌گوید: «وسایل قهرمانان معمولاً در خانه‌هایشان می‌ماند و خاک می‌خورد و ما خواستیم تا این افتخارآفرینی‌ها را همه مردم ببینند و لذت ببرند. به همین خاطر فراخوانی دادیم تا قهرمانان هرچه در آسیا، جهانی و المپیک‌ها گرفته‌اند هدیه کنند تا به مرور در موزه به نمایش درآید. با این روش تاریخ ورزش را به نسل جدید نشان می‌دهیم. برای شروع کار بعد از فراخوان، دیروز بهداد سلیمی، آرش میراسماعیلی، مجتبی عابدینی و احسان حدادی آمدند.»
او معرفی را از آرش میراسماعیلی شروع کرد: «میراسماعیلی ورزشکار بااخلاقی است. در آتن به خاطر حفظ ارزش‌ها برابر حریف رژیم اشغالگر قدس حاضر نشد و شانس مدال المپیک را از دست داد که تاریخ، حرکت او را فراموش نمی‌کند. او کاپ طلای جهانی اش را آورده بود.
بهداد سلیمی؛ چهره شناخته‌شده وزنه برداری است که همیشه افتخار‌آفرین بوده و اگر ناداوری نبود در المپیک ریو طلا می‌گرفت. با اینکه او بعد از قهرمانی بازی‌های آسیایی خداحافظی کرده، اما امیدواریم دوباره برگردد و افتخار‌آفرین شود. بهداد مدال طلای جهانی ۲۰۱۱ پاریس را هدیه کرد.
مجتبی عابدینی؛ هنوز افسوس ضربه آخر المپیک ریو او را می‌خوریم که اگر می‌زد مدال می‌گرفت. او قول داده در توکیو مدال بگیرد. عابدینی لباسش که با آن سهمیه المپیک گرفته و در دو دوره المپیک با آن مسابقه داده، را آورده بود.
حدادی؛ خوشرنگ‌ترین مدال دوومیدانی را از المپیک لندن گرفت و قول داده در المپیک ۲۰۲۰ مدال خوشرنگ را بگیرد. او ورزشکار خوش‌اخلاق و جوانمردی است. احسان دوبنده‌ای که با آن در جاکارتا چهارمین مدال طلای بازی‌های آسیایی را گرفت و طرح رستم روی آن نقش بست، هدیه داد.»
وزیر ورزش امیدوار است بقیه ورزشکاران هم وسایل و مدال‌هایشان را به موزه بدهند.
سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک هم خوشحال است دیروز روز تاریخی شده: «اولین مدال‌ها برای این چهار نفر ثبت شده است. روزی که تاریخی می‌شود.»
رئیس کمیته المپیک امیدوار است موزه ورزش هم‌تراز با نام ایران باشد: «از اول کار بعضی کارشناسان تدوین تاریخ شفاهی ورزش کار را پیگیری کردند که محصول آن در موزه به نمایش درمی آید تا نسل جدید احساس غرور کند. مهم این است که فقط شی‌محور نیست و از ابزار جدید هم استفاده می‌شود تا موزه‌ای هم‌تراز با نظام جمهوری اسلامی برپا شود. سندی هم به ورزشکاران داده می‌شود.»
روز تاریخی برای ۴ قهرمان
میر‌اسماعیلی: پسرم ناراحت شد
آرش میراسماعیلی درباره کاپی که به موزه هدیه کرده، می‌گوید: «کاپ طلای جهانی‌ام را آورده‌ام. وقتی آن را می‌آوردم پسرم با ناراحتی نگاه می‌کرد، اما به او قول دادم به موزه بیاورم. از مسئولان ورزش بابت راه‌اندازی موزه تشکر می‌کنم چراکه موزه حلقه مفقوده ورزش بود.»
روز تاریخی برای ۴ قهرمان
سلیمی: مدال بچه‌ها در خانه‌هایشان خاک می‌خورد
بهداد سلیمی قهرمان بازی‌های آسیایی که از ورزش خداحافظی کرده هم مدال طلایش را هدیه کرد. او می‌گوید: «مدال طلای ۲۰۱۱ جهانی پاریس را آوردم که بابت رکوردشکنی‌ام برایم خاطره‌انگیز بود.»
او از راه‌اندازی موزه هم خوشحال است: «خیلی خوشحالم از راه‌اندازی این موزه. لازمه ورزش بود تا مدال بچه‌ها که در خانه‌هایشان خاک می‌خورد در مو‌زه باشد و مردم ببینند.»
روز تاریخی برای ۴ قهرمان
عابدینی: موزه به نوجوانان و جوانان انگیزه می‌دهد
مجتبی عابدینی کاپیتان تیم ملی شمشیربازی لباسش را هدیه داده. او می‌گوید: «راه‌اندازی موزه به نوجوانان و جوانان انگیزه می‌دهد. من لباسی را می‌دهم که ۱۰ سال آن را در مسابقات مختلف پوشیده‌ام و دو سهمیه المپیک گرفته‌ام. لباسی که برایم خیلی خاطره‌انگیز بود و با آن به دو دوره المپیک رفتم.»
روز تاریخی برای ۴ قهرمان
حدادی: نشد مدالم را هدیه دهم
احسان حدادی پرتابگر دیسک نفر چهارم بود که دوبنده اش را به موزه داد. هرچند دلش می‌خواست مدالش را بدهد، اما نشد: «دوست داشتم مدال المپیکم را بدهم، اما دادم به محک. قرار شد یک خیر ۵۰۰ میلیون آن را بخرد و بعد به من برمی‌گرداند و من هم به موزه می‌دهم. لباسم با طرح رستم یادگاری از من به موزه ورزش است که با آن روی سکوی بازی‌های آسیایی رفتم. قطعاً تکرار مدال خیلی سخت است. خیلی خوشحالم. راه‌اندازی این موزه انگیزه‌ای می‌شود تا جلو بروند و پرچم کشورمان را بالا ببرند و من هم دلم می‌خواهد در المپیک ۲۰۲۰ مدال بگیرم.»
در این مراسم شهردار منطقه ۲، محمود خسروی‌وفا، اشرفی رئیس و دبیرکل کمیته پارالمپیک هم بودند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی