۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

تیم ملی تا به این جای کار ۹ گل زده و گل نخورده که طبیعتاً هم در فاز حمله آمار خوبی است و هم در دفاع، اما آمار همیشه بیانگر حقایق نیست.

پرونده| موقعیت بدهیم جام از دست می‌رود
به گزارش خبرورزشی ، تیم ملی در بازی با ویتنام، عراق و عمان فرصت‌های زیادی به حریف داد که عملکرد خوب علیرضا بیرانوند و بی‌دقتی مهاجمان حریف در زدن ضربه نهایی موجب شد دروازه ایران بسته بماند. بهترین فرصت حریف برای باز کردن دروازه ایران در بازی با عمان اتفاق افتاد که تیم حریف صاحب ضربه پنالتی شد، اما علیرضا بیرانوند این ضربه را مهار کرد تا تیم ملی به بازی برگردد و همه شرایط را به سود خود تغییر دهد.
میزان حملاتی که روی دروازه ایران در بازی با ویتنام، عراق و عمان خلق شد بیشتر از حملاتی بود که در بازی با تیم‌هایی، چون آرژانتین، نیجریه، پرتغال و اسپانیا روی دروازه تیم ملی به وجود آمد. به واقع در جام جهانی به اندازه جام ملت‌ها به حریف فرصت ندادیم.
این اتفاق دلایل مختلفی دارد. تیم ملی در جام ملت‌ها در بیشتر بازی‌ها ۱-۴-۱-۴ بازی کرد. سیستم تهاجمی که در جام جهانی بازی نشد. تیم ملی در جام ملت‌ها باز بازی می‌کند و طبیعتاً این فضا به حریفان اجازه خلق موقعیت روی دروازه ایران را می‌دهد. تیم ملی در جام جهانی ۱۱ نفره دفاع کرد. اگر به یاد داشته باشید مهدی طارمی و سردار آزمون در بازی‌های جام جهانی تا دروازه خودمان عقب می‌کشیدند و حتی در برخی صحنه‌ها مجبور بودند روی خط در منطقه یک‌سوم دفاعی بازی کنند، اما در جام ملت‌ها این‌طور نیست. در بازی با عمان بیشتر فرصت‌ها نصیب سردار آزمون و مهدی طارمی شد و این‌ها به خاطر بازی این دو مهاجم در منطقه یک سوم دفاعی حریف بود.
اشتباهات فردی هم در خلق موقعیت‌ها روی دروازه ایران تأثیر‌گذار بود. سیدمجید حسینی در بازی با عمان روی یک پاس بلند جا ماند و مجبور به خطا روی بازیکن عمان شد. در حالی که او اگر در این صحنه هوشیار‌تر عمل می‌کرد دروازه ایران با چالش مواجه نمی‌شد. در بازی‌های دیگر هم شاهد اشتباهات فردی از سوی دیگر مدافعان بودیم.
این موضوع به تنش‌هایی که در اردوی تیم ملی نیز وجود دارد برمی‌گردد. اختلافاتی که بر سر حمایت از تیم ملی به وجود آمده تمرکز را از ملی‌پوشان گرفته است. دیروز هم دیدید که ملی‌پوشان در حمایت از کارلوس کی‌روش پست مشترکی را به اشتراک گذاشتند. نه فقط اشتباهات فردی در خط دفاعی بلکه در بازی با عمان دیدیم مهاجمان ما نیز فرصت‌های زیادی را از دست دادند.
می‌توان به بی‌پروایی تیم ملی هم اشاره کرد. ملی‌پوشان در جام جهانی به خاطر ترسی که از حریفان داشتند محتاط فوتبال می‌کردند، اما امروز این چنین نیست و نکته مهم در این بین آنالیزی است که حریفان از ما دارند. همان‌طور که ما حریفان را آنالیز می‌کنیم حریفان نیز ما را آنالیز می‌کنند.
هر آنچه هست تیم ملی در سایه تغییر سبک و ارائه بازی تهاجمی باید در خط دفاعی هوشیارتر باشد. اشتباهات در بازی‌های نیمه‌نهایی و حتی نهایی قابل جبران نخواهد بود. از سویی همیشه اتفاقات به سود ما نخواهد بود. در بازی با عمان مهار پنالتی از سوی علیرضا بیرانوند ما را به بازی برگرداند. اگر عمان پنالتی را گل می‌زد به یقین به دفاع می‌رفت و در ادامه کار برای ما به منظور جبران نتیجه سخت می‌شد.
اشتباهات خط دفاعی به هر بهانه‌ای در مراحل بعدی ممکن است تاوان سنگینی برای ما داشته باشد. با از دست دادن فرصت‌ها از ایران امتیاز نمی‌گیرد، اما موقعیت دادن به حریف ممکن است به بهای از دست دادن جام تمام شود.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
چرا به نسبت جام جهانی، تیم ملی راحت به حریفان آسیایی موقعیت می‌دهد؟
تیم ملی در بازی با ویتنام، یمن، عراق و عمان آنقدری به رقبا موقعیت گلزنی داد که در ۲ دوره جام جهانی مقابل بزرگانی، چون آرژانتین، اسپانیا، پرتغال، نیجریه و... موقعیت نداده بود. حالا چرا ما به تیم‌های سطح پایین جام ملت‌های آسیا اینقدر راحت موقعیت می‌دهیم؟ سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و ملی‌پوشان پیشین مطرح کردیم، این پاسخ‌ها را بخوانید.
بیژن ذوالفقارنسب: سبک بازی ما تغییر کرده است
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: طبیعتاً تیم ما نسبت به جام جهانی، فوتبال متفاوت‌تری را ارائه می‌دهد. ما در جام جهانی مقابل تیم‌هایی، چون پرتغال و اسپانیا قرار گرفتیم و در جام ملت‌ها مقابل تیم‌هایی، چون عراق، عمان و... طبیعی است شکل بازی ما تغییر خواهد کرد و کادر فنی بر اساس رقبایی که داریم سبک بازی تیم ملی را انتخاب می‌کند در حال حاضر هم معلوم نیست مقابل چین چطور بازی خواهیم کرد، اما آنچه مهم است عملکرد تیم ملی و کادر فنی عالی بوده است.
غلامرضا فتح‌آبادی: نمی‌شود از خط دفاعی ایراد گرفت
مهاجم تیم ملی در دهه ۶۰، در این خصوص به خبرورزشی گفت: تیم ملی نسبت به حضور در جام جهانی سبک بازی خود را تغییر داده است. مسلماً ما مقابل یمن و عراق و ویتنام قرار نبوده دفاعی بازی کنیم یا بازی با عمان که برای‌مان حیاتی بود. برای این که در جام ملت‌ها قهرمان شوی باید ۹۰ دقیقه تهاجمی بازی کنی و در دفاع و حمله انسجام لازم را داشته باشی. رقبا روی ضد حملات موقعیت پیدا می‌کنند، ولی مهم این است که خط دفاعی تیم ملی با هماهنگی کامل این ضد حملات را ناکام می‌گذارد. نمی‌شود از خط دفاع تیم ملی ایراد گرفت، چون تا حالا گل نخورده‌ایم.
محمدرضا زادمهر: جام ملت‌ها با جام جهانی فرق می‌کند
مهاجم اسبق تیم ملی، در این خصوص گفت: باید قبول کنیم حریفان ما بیکار ننشسته‌اند و می‌روند و به خوبی تیم ملی را آنالیز و ضعف‌ها و نقاط قوت ما را پیدا می‌کنند. ما در جام جهانی مقابل بزرگانی، چون پرتغال، اسپانیا، آرژانتین و... باید بسته بازی می‌کردیم و اجازه استفاده از فضا‌ها را به رقبا نمی‌دادیم، ولی در جام ملت‌های آسیا باید حمله و فقط باید برای برد بازی کنیم و طبیعتاً وقتی جلو می‌کشیم بعضی وقت‌ها روی ضد حملات دچار مشکلاتی می‌شویم که خدا را شکر تا اینجای کار در خنثی کردن موقعیت‌های رقبا موفق بوده‌ایم.
ابراهیم قاسم‌پور: برای قهرمان شدن باید در حمله هم خوب بود
هافبک اسبق تیم ملی، در این خصوص گفت: این طبیعی است که تیم ملی در جام جهانی و در مصاف با بزرگان فوتبال جهان با سبک متفاوت‌تری نسبت به جام ملت‌های آسیا بازی کند اگر چه در جام ملت‌ها هم بازی به بازی بهتر می‌شویم. تیم ملی در جام ملت‌ها برای مساوی بازی نمی‌کند و برای قهرمان شدن باید همان‌طور که در دفاع انسجام داریم در حمله هم با اقتدار ظاهر شویم. فوتبال همین است چرا باید فکر کنیم تیم‌های آسیایی نباید مقابل ایران صاحب موقعیت شوند؟
حمید درخشان: تاکتیک‌ها فرق می‌کند
کاپیتان اسبق تیم ملی، در این خصوص به ما گفت: شرایط بازی در جام جهانی با بازی در جام ملت‌های آسیا فرق می‌کند و قطعاً تاکتیک‌های مد نظر کادر فنی تیم ملی در جام جهانی کاملاً با سبک بازی در جام ملت‌ها فرق دارد. ما در جام ملت‌ها نیازی نداریم دفاعی بازی کنیم و در یک‌سوم ابتدایی زمین خودمان تجمع کنیم. قطعاً حمله می‌کنیم، چون عیار رقبای آسیایی ما با رقبای جهانی فرق دارد و البته تیم‌های آسیایی هم دست و پا بسته نیستند و ضد حملاتی را طراحی می‌کنند، ولی مهم این است که ما چطور بتوانیم این ضد حملات را خنثی کنیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی