نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کارشناس فوتبال ایران، گفت: شباهت بازی دیروز تیم ملی ایران و ژاپن با دیدار پرسپولیس مقابل کاشیما آنقدر زیاد است که اگر با دید فنی نگاه کنید انگار یک بازی دو بار تکرار شده است.

به گزارش خبرورزشی، تیم ملی فوتبال ایران در دیدار نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا مقابل ژاپن متحمل شکست ۳ بر صفر شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
جلال چراغپور در مورد دیدار مقابل ژاپن صحبت‌های زیر را انجام داد:
* از نگاه کلی ما از ژاپن عقب افتاده‌ایم
وی در مورد اینکه بعد از دیدار رفت پرسپولیس مقابل کاشیما در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس اعلام کرد برای سومین بار وارد دام ژاپنی‌ها شدیم و آیا این قصه بار دیگر برای تیم ملی فوتبال ایران تکرار شد، گفت: اصل موضوع به صورت کلان این است که از فوتبال ژاپن عقب افتاده‌ایم. فرقی نمی‌کند که رویارویی ما در جام ملت‌های آسیا یا لیگ قهرمانان آسیا است. در واقع مربی هم فرقی نمی‌کند چه کسی است. هر مربی برای ایدئولوژی خودش به ابزار نیاز دارد. مربیان تیم ملی ابزارشان را از بازیکنان آن کشور انتخاب می‌کنند، اما مربیان باشگاهی این فرصت را دارند که از بازیکنانی با شکل‌های فوتبالی خارج از آن کشور خرید کنند. به عنوان مثال دو ظرف وجود دارد که در یک ظرف می‌توان از بیرون هم مایع ریخت که ظرف باشگاه است و یک ظرف هم ملی است که ثابت است. البته در ظرف ملی هم با انتخاب بازیکنانی که به خارج از کشور ترانسفر شده‌اند می‌توان رنگ فوتبال دیگر کشور‌ها را هم مشاهده کرد مثل حضور سامان قدوس و اشکان دژاگه که در جای دیگری فوتبالیست شده‌اند.
* یک موضوع مهم در فوتبال سواد بازی فوتبالیست‌ها است
چراغپور افزود: وقتی این ظرف یکپارچه می‌شود به موضوع مهمتری می‌رسیم. این موضوع مهم دانش در گردش بین فوتبالیست‌ها است. نام این موضوع سواد بازی است. سواد بازی به زیرساخت بازیکنان باز می‌گردند. بازیکنانی که تا ۱۵-۱۶ سالگی خودشان بازی کردند و به طور مثال در شهرستان‌ها رشد کردند. مثلا این بازیکنی مثل مهدی طارمی فیزیک بهتری نسبت به بقیه داشته و با طی مسیری توانسته به تیم ملی برسد. او حالا با بازیکنی رو‌به‌رو شده که از ۶ سالگی تحت آموزش بوده است. گل اول بازی دیروز را دیدید که حریف روی اولین فرصت سر زدن به گل رسید.
* در معماری فوتبال از ژاپن عقب افتاده‌ایم
کارشناس فوتبال ایران خاطرنشان کرد: وقتی یک مربی برای تیمی انتخاب می‌شود او بر اساس شناختش از داشته‌هایی که دارد تیم خود را درست می‌کند. این مثل ساختمان سازی است که به آن معماری می‌گویند. ما در معماری فوتبال از ژاپن عقب افتادیم. مقابل ۱۰۰ هزار هوادار خودی مقابل ژاپن می‌بازیم و مقابل ۲۰ هزار هوادار هم این اتفاق تکرار می‌شود. با هر مربی دیگری هم به ژاپن می‌بازیم. همان سالی که می‌گویند قوی‌ترین تیم ملی ایران را داشتیم به ژاپن باختیم که مجبور شدیم به دیدار پلی اف و بازی با استرالیا برویم. وقتی تمام این مسائل را کنار هم می‌گذاریم به این نتیجه می‌رسیم که در بازی دیروز که ما به ژاپن باختیم عناصر باخت درون تیم‌مان وجود داشت، اما امیدوار بودیم به خاطر ۵ بازی که قبل از این دیدار انجام داده بودیم مربی تیم ما با توجه به ابزاری که در اختیار دارد متوجه شده باشد که در چه چیزی ضعیف‌تر هستیم.
* استراتژی بازی با چین برگشت به عقب بود
وی افزود: مربی ما متوجه این مسئله شده بود. او استراتژی که برای بازی با چین انتخاب کرد برگشت به عقب بود. استراتژی بازی با چین برای ۱۲ سال قبل بود. این استراتژی برای زمانی بود که محمد خاکپور در دفاع راست سر خود را که بلند می‌کرد توپ را برای B Zone پشت محوطه جریمه ارسال می‌کرد که علی دایی آنجا حضور داشت و با سر گل می‌زد. این تاکتیک ۲۰-۱۵ سال قبل بود. این تاکتیک را در بازی با چین انجام دادیم که با رسیدن به پیروزی جواب داد. ما بازی آسانی را بردیم و به زمین نرفتیم که فوتبال کوچک بازی کنیم.
* اتفاقات بازی با کاشیما دقیقا در بازی با ژاپن تکرار شد
چراغپور در ادامه خاطرنشان کرد: در مقابل، ژاپن این شانس را داشت که بازی ما مقابل چین را ببیند. آن‌ها مهندسی معکوس کردند. شما می‌گویید آنالیز ما هم می‌گوییم آنالیز کردند. آن‌ها دیدند ما توپ را از دفاع می‌زنیم یا اینکه گلرمان توپ را بلند می‌فرستد. چه کسی از این توپ‌ها استفاده می‌کند؟ یک مهاجم نوک حضور دارد و یک مهاجم هم بعدا از پشت به او اضافه می‌شود. برای مهاجم نوکی که فرار می‌کند دو مدافع مرکزی را به عنوان یار گیر و یکی را به عنوان پوششی گذاشت. دقیقا عین این جریان را در بازی پرسپولیس کاشیما مشاهده کردیم که آنجا یک نفر را برای گرفتن منشا و یک نفر را برای حرکت با علیپور گذاشتند. در آن بازی منشا دیگر نتوانست سر بزند و در نهایت هم ما در آن بازی ژاپن را نبردیم. شباهت بازی دیروز با دیدار مقابل کاشیما آنقدر زیاد است که اگر با دید فنی نگاه کنید انگار یک بازی دو بار تکرار شده است. در آن بازی اجازه دادند توپ‌های بلند را بزنیم و سپس تمام توپ‌ها را کنترل کردند در این بازی هم اجازه دادند زیر توپ بزنیم و مالکیت‌مان کم شود. دلیل مالکیت ۶۱ به ۳۹ درصد ژاپن چه بود؟ آن‌ها اجازه نمی‌دادند ما با توپ بازی کنیم. از طرف دیگر استراتژی بازی با چین هم به ما مزه داده بود و همه توپ‌ها را برای سردار آزمون ارسال می‌کردیم. در مقابل آزمون هم به بازیکن مستقیمش کاپیتان ژاپن به جز یک صحنه که نزدیک بود به گل برسیم برتری فنی نداشت.
* ایران kick and rush بازی می‌کند
وی افزود: موضوع سوم در مورد این بازی این است که فوتبال از دو نوع GAME تشکیل شده است. یکی بازی بزرگ است که ما به آن شکل فوتبال بازی می‌کنیم. جمع شدن همه تیم و ارسال توپ بلند برای یک نفر است. یک مورد هم miniature game یا minor tactical بازی کوچک است. مدت‌ها است که فوتبال بزرگ در دنیا به شکل مدرنتری در آمده است. این فوتبالی که ما بازی می‌کنیم را انگلیس ۲۵ سال قبل بازی می‌کرد. این فوتبال بد نیست. به آن kick and rush بزن و برو می‌گویند. سال‌هاست زمان این فوتبال گذشته است. اگر یادتان باشد وینفرد شفر بعد از یک بازی گفت آن‌ها kick and rush می‌کنند. این همان بازی است که تیم ملی انجام داد. این بازی را ما انجام می‌دهیم و خیلی آسان است. چرا که روح بازیکنان ما قدرتمند است و با پا‌های بلندشان خوب ضربه می‌زنند. در مقابل فوتبال کوچک را خوب بازی نمی‌کنند.
* دیروز اسیر فوتبال کوچک شدیم
چراغپور در ادامه خاطرنشان کرد: در تیم ما بازیکنی مثل وحید امیری فوتبال کوچک را خوب بازی می‌کند، اما فردی مثل مهدی ترابی نمی‌تواند این کار را انجام دهد و دریبل می‌زند. دریبل زدن فوتبال کوچک نیست. در مقابل بلژیک در جام جهانی ژاپن فوتبال کوچک را بازی کرد. فوتبال کوچک ۵ شکل دارد. مثلا ۱-۲-۱، ۲-۲، ۲-۱-۱، ۱-۱-۲ و ۱-۳ پنج شکل این نوع فوتبال است. این فوتبال کوچک در درون خودش توپ‌های خاص خودش را دارد. در گل سوم بازی دیروز کسی که از کنار رامین رضائیان فرار کرد و گل زد از یک ترکیب ۱-۲-۱ فرار کرد. این یک مینور تاکتیکال بود. بچه‌های ما، چون این نوع فوتبال کوچک به فوتبال‌مان وارد نشده برای دفاع مقابل آن بی سواد هستند. تجمع با فوتبال کوچک مقابله نمی‌کند. فوتبال کوچک دفاع خودش را می‌خواهد. این دفاع را باید از ۸-۹ سالگی آموزش داد و بازیکنان راه مقابله با آن را حفظ کنند. اگر این مسائل را وارد فوتبالمان کردیم ما هم در ۵ سال آینده به چرخه گمشده فوتبال باز می‌گردیم و می‌شویم ژاپن یا قطر. قطر هم الان فوتبال کوچک را بسیار خوب بازی می‌کند. دیروز ما اسیر فوتبال کوچک شدیم.
* فوتبال از برنامه‌ها کارشناسان مثل قارچ سبز شده ضربه می‌خورد
کارشناس فوتبال ایران در ادامه تأکید کرد: یک مسئله مهم این است که ما یاد گرفتیم از کاه کوه بسازیم و این کار را برنامه‌های فوتبالی تلوزیون می‌کند. یکی از ضربه‌هایی که فوتبال می‌خورد از همین برنامه‌های کارشناسی و بی نهایت زیاد صدا و سیما با جمع کثیر کارشناس مثل قارچ سبز شده است. خیلی جالب است که همه جور صحبت در مورد فوتبال می‌کنند و یک کلمه که می‌شنوند با آن برنامه می‌سازند. این اتفاقات در ابتدا باعث التهاب جامعه می‌شود که بعد از هر باخت بی نهایت ناراحت شود. جامعه حقیقت را نمی‌بیند چرا که این کارشناسان ابن الوقت اجازه نمی‌دهند حرف حقیقی فوتبال بیان شود. خیلی جالب است که دیروز یک ربع بعد از باخت همه تغییر موضع دادند!
* بازیکنان هیجان بیش از حد معمول داشتند
وی یادآور شد: تیم ملی دیروز بسیار عصبی بود. آن‌ها بیش از حد هیجان زده بودند. نمی‌دانم شاید در جلسه قبل از بازی بیش از اندازه آن‌ها را هیجان زده کرده بودند. هیجان بازیکنان در بازی دیروز بیش از حد معمول بود. گل اول را روی هیجان بیش از حد بود که بازیکنان ما روی سر داور ریختند و اعتراض می‌کردند که چرا به بازیکن ژاپن کارت تذکری نمی‌دهد غافل از اینکه همان بازیکن برخواست و از توپ یک موقعیت گل ساخت. این مسابقات تمام شد و به تاریخ پیوست ما دیگر باید در مورد ۲۰۲۲ صحبت کنیم. هفت بازیکن این تیم پیر شدند. این قائله به تاریخ پیوست بیائید ساعت‌های اولیه مقدماتی جام جهانی را استارت بزنیم.
*ژاپن با استراتژی جام وارد مسابقات شد
کارشناس فوتبال ایران در پاسخ به این سوال که ژاپن در بازی‌های قبل خیلی قدرتمند نشان نداده بود و بسیاری از کارشناسان با هیجان زیاد قبل از بازی از قطعیت پیروزی تیم ملی صحبت می‌کردند، گفت: ژاپن به صورت سیستماتیک می‌دانند با کی بازی دارند و با چه روشی قرار است بازی کنند. استراتژی بازی ما را کی‌روش بازی به بازی تعریف می‌کرد. او قبل از بازی با یمن می‌گفت این بازی برای ما فینال است. آیا بازی با یمن فینال است؟ او در حال تعریف استراتژی ۹۰ دقیقه‌ای بود. حالا اگر شما استراتژی جام را برای خودتان تعریف کنید وضعیت چطور است. ژاپن این کار را کرده بود. ژاپن می‌دانست باید چه کند. قبل از این هم گفتم ژاپن به صورت مخفیانه و موذیانه و خطرناک جلو می‌آید. متاسفانه کارشناسانی که در برنامه‌های مختلف در تلوزیون هستند و در برنامه‌های مختلف برای جذب مخاطب جایزه می‌دهند و التماس می‌کنند که به ستاره فلان شماره پیام بدهند حرف فوتبال هم می‌زنند و چیز‌هایی می‌گویند که روی ذهن مردم تاثیر می‌گذارد. این مسائل بالاخره تاثیر گذار است. وقتی تلوزیون یک کشور از مسئله‌ای برداشت می‌کند قطعا روی ذهن مخاطب تاثیر می‌گذارد و مردم فکر می‌کنند راحت قهرمان می‌شویم و ژاپن را شکست می‌دهند.
* تفکر ۸ ساله به یک دیوار سنگلاخ رسید
وی در مورد حضور ۸ ساله کی‌روش در فوتبال ایران و اینکه برخی طرفدار و برخی مخالف او هستند، گفت: چه طرفدار او باشند و چه مخالف باشند با فرد مخالف هستند. ما باید فوتبالمان را بررسی کنیم. در بررسی فوتبالمان باید بگوییم یک تفکر بعد از ۸ سال به یک دیوار سنگلاخ رسید که می‌بینیم این فوتبال نمی‌تواند از این دیوار نفوذ کند. در این هشت خیلی صبر کردیم. دوره قبل مقابل عراق حذف شدیم و گفتیم مهرداد پولادی اخراج شد و داور استرالیایی فلان کرد. در جام جهانی ۲۰۱۴ به خاطر خوب باختن خوشحالی کردیم. تلوزیون و مجری‌هایش طوری القا کردند که مردم به خاطر باخت خوب شادی کردند. دنیا از این مسئله متعجب شد که آیا باختن شادی دارد؟ ما می‌گفتیم خوب باختیم. مثل این بود که یک نفر سر یک نفر را ببرد و آن فرد شادی کند و بگوید خوب می‌بُرد. تلوزیون با توجیهات قوی هر بار توجیه کرد و گفتند بچه‌ها زحمت کشیدند، گلادیاتور هستند و چیزی از ارزش آن‌ها کم نمی‌شود. الان هم ۳ تا از ژاپن خوردیم می‌گوییم چیزی از ارزش ما کم نمی‌شود.
*دیگر تفکر ۸ ساله کی‌روش بس است
چراغپور در پایان خاطرنشان کرد: تکلیف تیم ملی چیست. تیم ملی ما قسمتی از فوتبال روز دنیا را بازی می‌کند، اما قسمت‌های زیادی از آن را بازی نمی‌کند. از ۸ نوع حالت فوتبال درون زمین ما فقط دو نوع را بازی می‌کنیم. در مقابل ژاپن را نگاه کنید. ما بلند بازی کردیم بلند جواب دادند، کوتاه بازی کردیم تا ۶ قدم ما کوتاه بازی کرد. پرس کردیم از پرس خارج شد عقب جمع شدیم بلند سانتر کرد. با هر روشی مواجهه کرد، اما فوتبال ما اینطور نیست. باید به این فوتبال یک تفکر جدید وارد شود. آخر بازی وقتی به نیمکت نگاه می‌کردیم همه بازنشسته‌ها را می‌دیدیم. تعویض‌های ما دیگر تاکتیکی نیست و سنتی است. پژمان منتظری بیرون است. احسان حاج صفی دیگر دیده نمی‌شد. سردار آزمون ۷۰ دقیقه خوب است. علیرضا جهانبخش فقط ۴۵ دقیقه دیده شد. مسعود شجاعی فقط دیگر برای مصاحبه کنار کی‌روش می‌رود. تیم ملی باید نو شود. مردم می‌گویند باید فوتبال بهتری بازی کرد. همه این مسائل یک پیام دارد که این تفکر بزرگ که بالای تیم ملی به نام کی‌روش است دیگر بعد از ۸ سال کافی است. خود کی‌روش هم دیشب آهنگ خواهند و نام آن را پایان راه گذاشت.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

ارزیابی شما از تغییراتی که تاکنون قلعه‌نویی در سیستم تیم ملی داده؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی