۰
چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۷
۰ |
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

باخت تیم ملی برابر ژاپن از یک اشتباه بچگانه و به زعم برخی سایت‌های خارجی خنده‌دار آغاز شد.

به گزارش خبرورزشی ، دیروز برخی از سایت‌های خارجی نوشتند اگر می‌خواهید در فوتبال یک اتفاق خنده‌دار ببینید صحنه گل اول تیم ملی ژاپن برابر ایران را تماشا کنید. جایی که بعد از برخورد بازیکن ایران و ژاپن بازیکن حریف دنبال توپ می‌دود، اما ۵-۶ بازیکن ما که روی هم صد‌ها بازی ملی داشتند از حرکت می‌ایستند تا بازیکن ژاپن سانتر کند و توپ تبدیل به گل شود، اما بازیکنان ایران تصور می‌کردند داور گوش به فرمان آنهاست و، چون صدای خود را بالا برده‌اند پس داور استرالیایی سوت می‌زند!
اعتراض به داور فقط در فوتبال نیست. بهداد سلیمی هم به تصمیم هیئت ژوری معترض می‌شود. آن هم در مسابقات المپیک. در کشتی عبد ولی به میز رئیس تشک کشتی لگد می‌زند. در والیبال سعید معروف داد و بیدا می‌کند و علاوه بر درخواست ویدئوچک سر داور را از روی سکو پایین می‌کشد. در بسکتبال هم اعتراض به داور را دیدیم. همچنین در شمشیربازی که شمشیرباز ما به چراغ الکترونیکی معترض می‌شود. فرهنگ اعتراض به داور که روز به روز شدیدتر می‌شود از کجا وارد ورزش شده است؟ اعتراضی که پیروزی در بازی با ژاپن و قهرمانی در جام ملت‌های آسیا را از ما گرفت! اشتباهات کارلوس کی‌روش به جای خود. او در بازی با ژاپن تیم ملی را دفاعی چید و در یک کلام چینش بدی داشت، اما اگر اعتراض به داور نبود چه بسا ایران بازی را می‌برد و اگر قرار بود نتیجه بازی را واگذار کند با ۳ گل نمی‌باخت. البته که در لیگ برترمان این‌طور است. نه فقط در لیگ برتر بلکه در لیگ یک و لیگ ۲ هم این‌چنین است. بازیکنان تیم‌ها مدام با داور صحبت می‌کنند و بیشتر این صحبت‌ها اعتراض‌آمیز است. صحبت با داوران گاهی از سوی مربیان تیم‌ها به جنجال کشیده می‌شود و جالب اینکه در خیلی از صحنه‌ها روی خطا‌های عادی، طبیعی و واضح هم با داور صحبت می‌شود. شاید این ایده و این تفکر در لیگ برتر جواب دهد، اما می‌بینید که در بازی‌های بین‌المللی چه ضربه‌ای به ما می‌زند. داور خارجی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. از سویی داور خارجی با ویدئوچک بازی را دنبال می‌کند. چرا ما ظرفیت باخت نداریم؟ سردار آزمون با دست توی صورت بازیکن ژاپن می‌زند. احسان حاج‌صفی گردن او را می‌گیرد. بازیکنان ما مدام با داور صحبت می‌کردند! تصور کنید هیچ‌یک از این اتفاقات رخ نمی‌داد. نتیجه چه می‌شد؟ گل اول را نمی‌خوردیم و از همه مهم‌تر تیم همانند نیمه اول با تمرکز به بازی خود ادامه می‌داد. روزی که تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۴ صعود کرد امیر قلعه‌نویی گفت تیم ملی به خاطر حضور ۶ بازیکن استقلال در ترکیب تیم ملی با تفکر استقلال به جام جهانی صعود کرد! آیا حالا باید گفت تیم ملی با تفکر تیم‌های لیگ برتری در جام ملت‌ها حذف شد؟
چرا این همه داد و بیداد؟ البته کارلوس کی‌روش هم روی نیمکت این‌طور بود. مدام به داور اعتراض می‌کرد، اما دستاورد اعتراض او از دست دادن دو جام بوده است. حتی با نظر به اینکه همه اشتباهات داوری علیه ما بود اگر به داوری اعتراض نمی‌کردیم برای بازی تمرکز داشتیم و شاید در این شرایط نتیجه را جبران می‌کردیم. فوتبال ما به اعتراض و یک اشتباه باخت! آن هم چه باختی. حالا حسرت قهرمانی ما در جام ملت‌ها ۴۷ ساله می‌شود. باید به این باور برسیم که اعتراض و اعتراض دستاوردش از دست دادن دو جام بوده است و امید که دست‌کم از این پس از این اشتباه بزرگ درس بگیریم و درست رفتار کنیم. قهرمان اعتراض بودن کافی است. فرهنگ‌مان را تغییر بدهیم. تا چه وقت قرار است اعتراض کنیم؟ یک دوره تیم ملی آرژانتین نماد اعتراض بود. آن‌ها هم هفت، هشت نفری با هر سوت سر داور بازی می‌ریختند. البته آن‌ها زمانی این کار را انجام می‌دادند که ضعیف بودند و زورشان در زمین به حریف نمی‌رسید، اما متأسفانه ما حتی وقتی قوی‌تر هم هستیم اعتراض می‌کنیم.
مسئولان، صاحب‌نظران و پیشکسوتان ورزش پاسخ می‌دهند
چرا ورزشکاران ایرانی با داوران کلنجار می‌روند؟
اتفاقی که روی گل اول ژاپن به ایران رخ داد بسیار عجیب و باور نکردنی بود. ۵ بازیکن ما به سراغ داور رفتند و از توپ غافل شدند و ژاپنی‌ها به راحتی توانستند گل اول را به ثمر برسانند. کلنجار رفتن با داور خصلت نادرستی است که اکثر ورزشکاران و مربیان ایرانی در تمامی رشته‌های ورزشی انجام می‌دهند و بار‌ها هم چوب این حرکات اشتباه را خورده‌ایم. چه در فوتبال، چه در کشتی و چه در وزنه‌برداری و اینکه چرا ورزشکاران ما در مسابقات برون‌مرزی این‌قدر با داوران کلنجار می‌روند، سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
مصطفی هاشمی‌طبا: برای پنهان کردن ضعف‌های خودمان است
رئیس پیشین سازمان تربیت بدنی، در این خصوص به خبرورزشی گفت: ما مدت‌هاست که در فوتبال باخته‌ایم و این فقط به جام ملت‌ها برنمی‌گردد. در تمام رشته‌های ورزشی هم دنبال درگیری و حاشیه‌سازی با داور هستیم. به جای مسائل فنی می‌رویم سراغ ضعف‌های داور. همان‌طور که یک فوتبالیست یا کشتی‌گیر در اجرای مهارت‌هایش بعضاً اشتباه می‌کند داور هم می‌تواند اشتباهاتی داشته باشد، ولی مربی ما بازیکن ما و... با داور کلنجار می‌روند تا ضعف‌های خودشان را نادیده بگیرند. کی‌روش وقتی تمرکزش روی پاداش‌هاست و یا بازیکنی که فقط به پول و فضای مجازی فکر می‌کند آخرش همین نتیجه فاجعه‌آمیز رقم می‌خورد.
جلال چراغپور: شاید از کی‌روش یاد گرفته بودند
کارشناس فوتبال کشورمان در این خصوص گفت: نمی‌دانم در کلاس توجیهی بازیکنان تیم ملی چه پروسه‌ای طی شده که این‌قدر بداخلاق و عصبی بودند. چرا در صحنه گل ۵ بازیکن به سمت داور یورش بردند؟ چرا سردار آزمون، رضاییان، حاج‌صفی و... به ژاپنی‌ها حمله می‌کردند؟ من معتقدم شاید این رفتار‌ها برگرفته از شخصیت خود کی‌روش باشد، چون این مربی هم در برخورد‌های خود بسیار هجومی و عصبی ظاهر می‌شد و همه این‌ها دست به دست هم داد تا چنین سرنوشتی برای تیم ملی مقابل ژاپن رقم بخورد.
آرش میراسماعیلی: خوب روانشناسی نمی‌شوند
قهرمان پیشین جودوی جهان، در این خصوص به خبرورزشی گفت: ابتدا باید به بازیکنان تیم ملی خسته نباشید گفت که زحمت خودشان را کشیدند، اما خب شاید کم‌تجربگی و آن اشتباه فردی عجیب باعث این اتفاق شد. من معتقدم نه تنها در فوتبال بلکه در سایر رشته‌های ورزشی هم ما خوب روانشناسی نمی‌شویم و وقتی از حریف جلو می‌افتیم خوب کار می‌کنیم، ولی وقتی از حریف عقب می‌افتیم یاد نگرفته‌ایم چطور به بازی برگردیم در حالی که اکثر تیم‌های بزرگ دنیا برای زمانی که عقب می‌افتند هم برنامه دارند. به نظرم باید ورزشکاران ما خوب توسط روانشناسان مهیای مسابقات شوند.
سعید مظفری‌زاده: نیاز به یک دگرگونی فرهنگی داریم
 کارشناس داوری فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: کارشناسان بار‌ها این مسائل را به بازیکنان گوشزد می‌کنند و به بازیکنان تیم ملی هم متذکر شده بودیم که این حرکات را انجام ندهند، ولی گویا از تمرینات گذشته درس نمی‌گیریم. متأسفانه در فوتبال داخلی ما هم اعتراض به داوری وجود دارد و یک بازیکن و یا مربی به این حرکت اشتباه و غلط عادت کرده است. سالیان درازی است که کلنجار رفتن با داور به ورزش ما و فوتبال ما آسیب زده و مانع رسیدن به موفقیت شده است. ما نیاز به یک دگرگونی فرهنگی و انضباطی داریم تا این رفتار‌های لطمه زننده را کنار بگذاریم.
مرتضی کرمانی‌مقدم: زمان ما بحث روانشناسی وجود نداشت
مهاجم اسبق تیم ملی در این خصوص به ما گفت: زمان ما که بحث روانشناسی ورزش و این‌طور مسائل وجود نداشت و بعضاً اتفاقاتی در زمین می‌افتاد که از عدم آگاهی ما در این خصوص نشأت می‌گرفت. اما شرایط حالا فرق کرده و کنار هر تیم یک یا چند روانشناس حضور دارد و از لحاظ روحی – روانی روی بازیکنان کار می‌کند. من واقعاً برایم باورنکردنی بود که تیم ملی روی گل اول مقابل ژاپن آن اشتباه عجیب را انجام داد و ۵ بازیکن بازی را رها کردند و به سمت داور رفتند! به نظرم ما باید این مسائل را ریشه‌ای حل کنیم و مشکلات فوق فقط به فوتبال برنمی‌گردد و در سایر رشته‌ها هم همین طوری هستیم.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی