نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ورزش بانوان در همدان جایگاه خود را به دست آورده و ورزشکاران بار‌ها بر قله‌های افتخار ایستاده‌اند تاجایی که ۲۸ درصد مدال‌آوری بانوان ایران در رقابت‌های آسیا متعلق به بانوان همدانی است.

نقش پررنگ بانوان درجهش ورزش همدان

به گزارش خبرورزشی ، قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران ستم‌شاهی ورزش در بخش بانوان جایگاهی نداشت و بانوان به‌سختی می‌توانستند در عرصه‌های ورزشی فعالیت کنند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی حضور بانوان ایرانی با حجاب اسلامی در عرصه‌های مختلف ورزشی جان گرفت و شاهد پیشرفت چشم‌گیر ورزش بانوان و هویت بخشی انقلاب اسلامی به جایگاه زنان در تمامی عرصه‌ها بودیم.

حکومت ستم‌شاهی طاغوت قصد داشت همه چیز از جمله ورزش را نیز با افکار کشور‌های غربی آمیخته کند و بانوان بیشتر وسیله‌ای در دست حکومت برای پیشبرد اهداف بودند و ورزش نیز به چند رشته که به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید محدود بود، اما با پیروزی انقلاب اسلامی زنان توانستند راه خود را در دیگر رشته‌ها نیز پیدا کنند و با کمک حجاب اسلامی پا به عرصه‌های بین‌المللی بگذارند.

طراحی لباس‌های اسلامی برای بانوان و جداسازی فضای ورزشی بانوان و آقایان از تحولات ورزش بانوان در بعد از انقلاب بود؛ ضمن آن‌که بانوان در بسیاری از رشته‌های ورزشی فعالیت خود را آغاز کردند و دیگر خبری از محدودیت‌های انتخاب رشته ورزشی در قبل از انقلاب وجود نداشت.

ایران در زمینه حضور بانوان با حجاب اسلامی در مسابقات بسکتبال اولین کشوری بود که لباس‌ها را طراحی کرد و توانست پس از تلاش‌های زیاد موافقت فیبا را برای حضور بانوان با پوشش اسلامی اخذ کند.

بیش از ۳۵هزار مربی و ۱۶هزار داور زن

قبل از انقلاب ۹ مربی و ۷ داور زن در کشور وجود داشت و ۷ رشته ورزشی در حوزه زنان فعال و تنها یک مجموعه ورزشی متعلق به زنان بود، اما پس از پیروزی انقلاب و در زمان کنونی بیش از ۳۸ رشته ورزشی فعال در حوزه زنان وجود دارد و بیش از ۳۵هزار مربی و ۱۶هزار داور زن در کشور فعالیت می‌کنند و بیش از ۳۰ مجموعه ورزشی مختص زنان است.

در پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، همدان، نیز ورزش بانوان پیش از انقلاب جایگاهی نداشت و بانوان به‌سختی می‌توانستند در عرصه‌های ورزشی حاضر شوند، اما امروز در ۴۰ سالگی انقلاب حضور بانوان همدانی در عرصه‌های ورزشی پیشرفت چشم‌گیری داشته و بانوان همدانی طی ۴۰ سال اخیر بار‌ها بر قله‌های موفقیت ایستاده‌اند.

ایجاد فضا‌های ورزشی ویژه بانوان یکی از اقدامات مثبت بعد از انقلاب اسلامی بود به طوری که امروز در همدان نیز شاهد احداث استخر اختصاصی بانوان هستیم و فضا‌های ورزشی موجود نیز طوری طراحی شده‌اند که محدودیت برای حضور بانوان ندارد.

در بحث ورزش همگانی نیز بانوان همدان پابه‌پای آقایان حضور فعالی دارند و بانوان همدانی همایش‌های مختلف ورزشی از جمله ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی‌های زیادی را در طول سال برگزار می‌کنند.

اما در بخش ورزش قهرمانی کافی است به چند ماه گذشته بازگردیم جایی که بانوان همدانی در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۸ جاکارتا پرچم کشورمان را بر تارک آسیا نشاندند، بانوان کشورمان در این رقابت‌ها درمجموع ۱۸ مدال کسب کردند.

سهم بانوان همدانی از این تعداد ۵ مدال بود به طوری که ۲۸ درصد سهم مدال‌آوری بانوان ایران در این رقابت‌ها متعلق به بانوان همدانی بود.

پیروزی انقلاب اسلامی نشان داد که حجاب به‌هیچ‌وجه محدودیت نیست و بانوان همدانی در عرصه‌های مختلف برون‌مرزی با حجاب اسلامی حضور پیدا می‌کنند و مدال‌های رنگارنگی را برای کشورمان به ارمغان می‌آفرینند.

امروز بانوان همدانی در اکثر رشته‌های ورزشی همچون جودو، قایقرانی، تکواندو، هاکی، هندبال، کاراته و تمامی رشته‌ها در کشورمان حرف برای گفتن دارند و خانواده‌ها نیز با توجه به فضای حاکم به راحتی اجازه فعالیت دخترانشان در فضا‌های ورزشی را می‌دهند چیزی که در دوران ستم‌شاهی به‌هیچ‌وجه وجود نداشت و بیشتر دختران و زنان ابزار پیشبرد اهداف برای دوران طاغوت بودند.

همچنین اکثر هیئت‌های ورزشی استان همدان در بخش بانوان فعال است و نایب‌رئیس بانوان دارند که خود این موضوع نشان از اهمیت سیاست‌گذاران ورزش کشور به امر ورزش بانوان دارد.

فتح قله اورست از سوی بانوان ورزشکار ایرانی نیز یکی از نقاط عطف ورزش بانوان بوده که امروز در همدان نیز رضوان سلماسی به‌عنوان یکی از بانوانی شناخته می‌شود که قله اورست را فتح کرده و این بانوی همدانی از افتخارات ورزش استان و کشورمان محسوب می‌شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به اهمیت ورزش بانوان اظهار داشت: توجه به ورزش بانوان موجب افزایش روحیه نشاط و شادابی و تضمین سلامت جامعه و تربیت نسلی پویا و سالم می‌شود؛ همچنین حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی بیانگر توانمندی و استعداد این گروه از جامعه است و با تقویت رشته‌های مختلف ورزشی باید به ارتقای سلامت جسمی و روحی جامعه کمک کنیم.

محسن جهانشیر افزود: بانوان همدان در میادین مختلف ورزش صاحب جایگاه بوده و حضور ورزشکاران در رقابت‌های بین‌المللی پررنگ و افتخارآفرین بوده که جای خوشحالی دارد، اما نباید به این تعداد بسنده کرد و باید بانوان استان حضوری پررنگ‌تری در میادین مختلف داشته باشند.

وی با اشاره به جایگاه و نقش انقلاب اسلامی در پیشرفت ورزش زنان گفت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی موانع زیادی برای رشد ورزش زنان وجود داشت، اما با تلاش‌های صورت گرفته کم‌کم ورزش زنان جایگاه خود را بعد از انقلاب پیدا کرد.

جهانشیر خاطرنشان کرد: امروز شاهد مدال‌آوری ورزشکاران زن در رویداد‌های بین‌المللی هستیم به‌طوری‌که از ۷ مدال کسب‌شده ورزشکاران همدانی در بازی‌های آسیایی ۵ مدال متعلق به بانوان بود که این نقطه عطفی برای ورزش بانوان کشور و استان است.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان با اشاره به بانوان افتخارآفرین همدانی در بازی‌های آسیایی بیان کرد: در بازی‌های آسیایی جاکارتا ۲۰۱۸ مریم کرمی در قایقرانی نشان‌های نقره و برنز، مریم امیدی پارسا در قایقرانی ۲ مدال نقره و مه‌لقا جام بزرگ در تیراندازی نشان برنز را کسب کردند که نشان از توانمندی بانوان همدانی در ورزش قهرمانی دارد.

وی عنوان کرد: همچنین در بازی‌های پاراآسیایی ۲۰۱۸ نیز زهرا نجاتی عارف دیگر بانوی همدان نیز به همراه تیم والیبال نشسته کشورمان به مدال نقره و عنوان نایب‌قهرمانی رسید.

جهانشیر با اشاره به حضور بانوان همدانی در بخش ورزش همگانی گفت: امروز نیمی از جامعه ورزش استان همدان را بانوان تشکیل می‌دهند و در تمامی عرصه‌های ورزشی حضور پرشور و فعال دارند و از یک مادر که محور سلامت خانواده است تا یک کودک همدانی در امر ورزش فعالیت دارد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان همدان یادآور شد: در بخش ورزش همگانی با تلاش‌های هیئت ورزش‌های همگانی استان همدان در بحث برگزاری انواع همایش‌ها و مسابقات امروز بانوان همدانی در همایش‌های ویژه بانوان از جمله ورزش صبحگاهی و پیاده‌روی حضور بسیار پرشور و فعالی دارند که تمام این‌ها از برکت نظام جمهوری اسلامی ایران فراهم‌شده است.

یکی از کارشناسان ورزش بانوان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه همدان قبل از انقلاب در بخش بانوان تعطیل بود، اظهار داشت: بعد از پیروزی انقلاب نیمی از سهمیه ورزش همدان را در مسابقات المپیک بانوان ورزشکاری مثل آرزو حکیمی و مه‌لقا جام‌بزرگ کسب کردند که نشان از پیشرفت چشمگیر ورزش بانوان در عمر ۴۰ ساله انقلاب در دیار بوعلی سینا دارد.

زهرا محبی‌پور افزود: در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز ۱۱ درصد از مدال‌های بانوان ایرانی را بانوان ورزشکار همدانی به دست آوردند و امروز بانوان همدانی در تمامی عرصه‌های ورزش قهرمانی حرف برای گفتن دارند.

وی بابیان اینکه حجاب مانعی برای افتخارآفرینی ورزشکاران ما نبوده گفت: مه‌لقا جام‌بزرگ در چهارمین دوره بازی‌های کشور‌های اسلامی به‌عنوان پرچم‌دار کاروان ایران در این مسابقات انتخاب شد و با حجاب اسلامی که داشت به دنیا نشان داد که حجاب در هیچ امر از جمله ورزش محدودیت نیست.

محبی‌پور خاطرنشان کرد: همچنین در سال ۹۱ نیز رهبر معظم انقلاب از جام بزرگ به خاطر داشتن حجاب اسلامی تقدیر و تشویق کردند.

این کارشناس امور ورزشی در بخش بانوان با بیان اینکه بانوان همدانی از استعداد‌های بی‌نظیری برخوردار هستند، بیان کرد: حضور دختران همدانی را در امر ورزش باید به فال نیک گرفت و این انتظار هم از مدیران دستگاه ورزش می‌رود که حمایت‌های خود را از بخش ورزش بانوان چندین برابر کنند.

وی عنوان کرد: اگر مدال‌های بانوان در مسابقات آسیایی گذشته نبود بی‌شک ایران چنین جایگاهی را در پایان مسابقات کسب نمی‌کرد و باید این نگاه نسبت به شرایط فعلی پررنگ‌تر شود.

یکی از شهروندان همدانی نیز با اشاره به استقبال بانوان همدانی به ورزش اظهار داشت: امروز دختران همدانی از سنین پایین در مدارس به ورزش روی می‌آورند و این حرکت خوبی بود که آموزش‌وپرورش از ابتدا ورزش را در ذهن کوکان ترسیم می‌کند.

الهام بخشی‌زاده افزود: خوشبختانه فضا برای حضور دختران در امر ورزش در جمهوری اسلامی و شهر همدان به خوبی فراهم است و بانوان بدون محدودیت در اکثر رشته‌های ورزشی می‌توانند فعالیت کنند.

وی با درخواست از مدیران دستگاه ورزش گفت: تنها ضعفی که در این میان حس می‌شود رشد زیرساخت‌های ورزشی اختصاصی برای بانوان است که خوشبختانه با راه‌اندازی استخر ویژه بانوان در همدان و برنامه‌ریزی مسئولان برای ساخت سایر فضا‌های اختصاصی ورزشی برای بانوان این مشکلات امیدواریم حل شود.

بخشی‌زاده خاطرنشان کرد: پدران و مادران امروز نگاه مثبتی به امر ورزش دارند و حساسیت گذشته نسبت به ورزش دختران وجود ندارد و فرهنگ‌سازی در این زمینه به خوبی صورت گرفته و شرایط برای ورزش دختران نیز در دوران ۴۰ ساله انقلاب اسلامی به خوبی فراهم‌شده است.

در پایان گفتنی است با نگاهی به موفقیت‌های اخیر ورزش ایران بعد از سال‌های پیروزی انقلاب اسلامی به‌وضوح می‌توان به ارتقا و پیشرفت ورزش کشور پی برد؛ زنان ایرانی آن‌چنان پله‌های ترقی را طی کردند که ضمن مدال‌های متعدد در بازی‌های آسیایی و عرصه‌های بین‌المللی موفق به کسب مدال المپیکی هم شدند. در استان همدان نیز بانوان همدانی قدم‌به‌قدم مردان برای رشد ورزش و افتخارآفرینی تلاش می‌کنند و از جایگاه ارزنده‌ای نیز برخوردار هستند که امیدواریم با توجه بیشتر مدیران ارشد دستگاه ورزش این جایگاه روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین مربی دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی