نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

باشگاه‌های ما مدام علیه داوران بیانیه می‌دهند. یکی پس از دیگری به بهانه مشکلات داوری و احتمالاً تصور می‌کنند با این بیانیه‌ها مشکلات داوری حل می‌شود!

به گزارش خبرورزشی ، باشگاهی که علیه داور بیانیه می‌دهد می‌داند بازی و امتیاز از دست رفته برنمی‌گردد، اما می‌خواهد از داوران برای بازی‌های بعدی پوئن بگیرند. پوئن نه بدین معنی که داور در بازی بعدی به نفع آن‌ها سوت بزند، بلکه مراقب باشد علیه آن‌ها سوت نزند. مشکل حل نشده! و البته نخواهد شد چراکه مشکل داوری ایران بیانیه نیست و این بیانیه‌ها مشکلات داوری را بیشتر و بیشتر خواهد کرد.
این بیانیه‌ها احساس امنیت و آرامش را از داوران گرفته است. به سبب این بیانیه‌ها داوران با استرس وارد میدان می‌شوند و داوری که به استرس وارد میدان شود حتماً اشتباه می‌کند و حتماً اشتباه او تأثیر‌گذار خواهد بود. تیم با یک اشتباه داور می‌خواهد همه امتیازات از دست رفته را روی داور تلمبار کند! مربی هم اشتباه می‌کند، همچنین بازیکن. آن‌ها انتظار ندارند با یک اشتباه همه چیز روی سر آن‌ها خراب شود.
اشتباهات داوری در فوتبال ایران وجود دارد و برخی از این اشتباهات روی نتایج بازی‌ها تأثیر‌گذار بوده، اما اشتباه داوری را بیانیه‌ها کم نمی‌کند! همچنین کمک‌داوران پشت دروازه که سایت فدراسیون فوتبال در هفته‌های ابتدایی از آن‌ها به عنوان کمک‌داوران اضافی یاد می‌کرد! مشکل داوری را تنها سیستم کمک‌داور ویدئویی کم می‌کند؛ و از همه مهمتر اینکه باشگاه‌ها فضا را برای داور ملتهب نکنند. آیا شده یک بار از خود بپرسیم چرا علیرضا فغانی بازی‌های سنگین بین‌المللی را به راحتی سوت می‌زند، اما در لیگ برتر گاهی اشتباه می‌کند و با دنیایی از هجمه روبه‌رو می‌شود. بی‌شک به این خاطر است که فضای بازی در لیگ برتر ایران مسموم است. گاهی حتی سوت آغاز بازی زده نشده اعتراض به داوری آغاز شده است! این دیگر در هیچ فوتبالی و هیچ لیگی نمونه ندارد. هنوز بازی استقلال- تراکتورسازی آغاز نشده باشگاه استقلال در مورد داوری این دیدار اظهار نظر کرده است. آن‌ها می‌گویند نکند به خاطر اشتباهات داوری علیه باشگاه تراکتورسازی در بازی با نساجی در بازی با استقلال داور به سود تبریزی‌ها سوت بزند. سؤال اینجاست این یقین از کجا برای استقلال به دست آمده است. بر فرض که داور بازی نساجی- تراکتورسازی به ضرر تراکتورسازی سوت زده است آیا باید داور بازی این تیم با استقلال به سود تراکتورسازی بگیرد؟ مگر قرار است اشتباه با اشتباه جبران شود؟
داور باید صحنه‌ها را به دقت دنبال کند و در لحظه تصمیم‌گیری کند. این بدین معنی است که باید روی صحنه تمرکز داشته باشد، اما گوش او مدام غرغر بازیکنان را می‌شنود. گاهی هم مربیان از کنار خط! آیا در چنین وضعیتی داور تمرکز لازم را برای قضاوت صحیح خواهد داشت؟
اما با این همه بیانیه‌ای که باشگاه‌ها می‌دهند کمیته انضباطی و کمیته اخلاق در خواب است. در فوتبال حرفه‌ای اگر چنین بیانیه‌هایی از سوی باشگاه‌ها صادر شود حتی برای شخصی که بیانیه را تنظیم کرده جریمه و محرومیت در نظر می‌گیرند به این خاطر هدف این بیانیه‌ها نشانه گرفتن سلامت فوتبال است. همه تیم‌ها هم از داوری متضرر شده‌اند و هم از سود برده‌اند. تیمی که می‌گوید فقط از اشتباهات داوری متضرر شده است خود را به راه دیگری زده است و تنها عوام‌فریبی می‌کند و این را در خلوت با خود تکرار می‌کند!
به جای این هم غر زدن و بیانیه‌نویسی باید به فدراسیون فوتبال کمک کنیم که سیستم VAR را خریداری و وارد فوتبال ایران کند. این داوران همه موجودیت فوتبال ایران هستند و به جای اینکه به آن‌ها بها داده شود با تخریب باشگاه‌ها روبه‌رو هستند!
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
مشکل داوری ایران را بیانیه حل می‌کند یا VAR؟
در هفته هفدهم رقابت‌های لیگ برتر اتفاقات زیادی رقم خورد و اکثر تیم‌ها درست یا غلط نسبت به داوری‌ها معترض بودند و باشگاه‌هایی، چون پرسپولیس، تراکتورسازی، فولاد، سپاهان، نساجی و. بیانیه‌ها و یا اعتراض نامه‌هایی را صادر کردند و خطاب به فدراسیون فوتبال و کمیته داوران خواهان احقاق حق خود شدند. اینکه آیا این بیانیه‌ها مشکل داوری ما را حل خواهد کرد یا وجود سیستم (VAR) کمک‌داور ویدئویی حلال مشکلات خواهد بود، سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
فریدون اصفهانیان: دارند استرس داوران را زیاد می‌کنند
 رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، در این خصوص گفت: صادر شدن این بیانیه‌ها تحت هیچ شرایطی به صلاح فوتبال ایران نیست و باعث می‌شود داوران دچار استرس شوند. عملکرد کمیته داوران مشخص است و ما وظایف خود را به شکل خوبی انجام می‌دهیم. کلاس‌های زیادی برگزار کرده و مدرسان بین‌المللی خوبی هم آورده‌ایم و اگر هم اشتباهاتی صورت می‌گیرد کاملاً سهوی است. من می‌دانم که سیستم کمک داور ویدئویی بسیار خوب و لازم است، اما با قیمتی که این سیستم داشت، نتوانستیم آن را از خارج خریداری کنیم. بیانیه دادن مشکلی را حل نمی‌کند و فقط بر مشکلات می‌افزاید.
علیرضا فغانی: بیانیه‌ها هیچ کمکی نمی‌کند
داور بین‌المللی فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: ما توجهی به بیانیه‌های صادر شده نداریم. گاهی برخی تیم‌ها با دادن بیانیه قصد دارند تمرکز ما را به هم بریزند، ولی ما داوران تمرکزمان را روی کارمان می‌گذاریم و می‌دانیم که با این کار‌ها قصد وارد کردن فشار به داوران را دارند به همین دلیل سعی می‌کنیم توجهی به این مسائل نداشته باشیم و شخصاً به همکارانم توصیه می‌کنم، تمرکزشان روی کار خودشان باشد. این بدعتی است که گذاشته شده و می‌خواهند داوران را تحت تأثیر قرار دهند و بیانیه‌ها کمکی به داوری‌ها نمی‌کند.
نوید مظفری: VAR خوب است، ولی بیانیه کمکی نمی‌کند
کارشناس داوری فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: این همه اعتراض به داوری‌ها و صدور بیانیه‌ها اصلاً خوب نیست. مثلاً در همین بازی فولاد- پرسپولیس ۲۲ بازیکن در زمین حضور داشتند و ۳۰ نفر به داور اعتراض می‌کردند. وقتی پوشش تصویری مسابقات بسیار بد است حتی از طریق تلویزیون هم نمی‌توان تشخیص داد که پنالتی درست بوده یا نه، پس چطور این همه آدم معترض هستند؟ تصمیم کرمانشاهی در اعلام پنالتی درست بود، چون هیچ صحنه تلویزیونی وجود ندارد که عکس آن را ثابت کند. مشخص است اگر سیستم تلویزیونی مناسب و VAR داشتیم، می‌شد ضریب اشتباهات را کم کرد، ولی حالا که نداریم این بیانیه‌ها فقط مشکلات را دوچندان می‌کند.
ایرج عرب: VAR باشد این اتفاقات رقم نمی‌خورد
 سرپرست باشگاه پرسپولیس در این خصوص گفت: ما از فدراسیون می‌خواهیم سیستم کمک‌داور ویدئویی (VAR) را هرچه زودتر راه‌اندازی کند. وقتی VAR نداشته باشیم همین می‌شود که می‌بینید. اگر سیستم کمک‌داور ویدئویی راه بیفتد همه مشکلات داوری حل خواهد شد و اشتباهات به حداقل خواهد رسید و این همه حاشیه به وجود نمی‌آید. باشگاه پرسپولیس هم آماده هرگونه همکاری در این زمینه با فدراسیون است. بله می‌دانیم حاشیه‌ها زیاد شده، ولی ما هم حق و حقوق خودمان را مطالبه می‌کنیم و قطعاً با VAR تیم‌ها به حق خود می‌رسند.
ایوب بهتاج: هم داور وسط نمی‌بیند هم داور پشت دروازه؟
مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی در این خصوص گفت: بیانیه داده‌ایم، چون خواهان رعایت انصاف هستیم و می‌خواهیم در فوتبال پاک حقی از کسی ضایع نشود. هیچ وقت بیشتر از حق خود را هم نخواستیم و هرگز هم در مقابل حقوق باشگاه سکوت نخواهیم کرد. این اشتباهات داوری باعث شده تیم ما در طول فصل جایگاه حقیقی خود را نداشته باشد. باید این مشکل حل شود و فدراسیون و کمیته داوران هم پاسخگو باشند. چطور می‌شود در بازی با نساجی هم داور و هم داور پشت دروازه نزدیک به صحنه باشند، ولی پنالتی حتمی ما را تشخیص ندهند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی