نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

این روز‌ها برخی بازیکنان فوتبال کشورمان راهی لیگ کشور بلژیک شده‌اند و البته باشگاه شارلوا به واسطه مالکان ایرانی‌اش شرایط را برای جذب استعداد‌های فوتبال ما فراهم کرده است.

خبرورزشی/آرمین زمانی؛ برای مدت زمانی طولانی مقصد لژیونر‌های فوتبال ایران باشگاه‌های آلمانی بود. آلمان تبدیل به مقصدی محبوب بین بازیکنان ایرانی شده و بسیاری از استعداد‌های جوان وقت فوتبال ایران در این کشور تبدیل به ستارگانی نامدار شدند. از میان این بازیکنان می‌توان به وحید هاشمیان و علی دایی اشاره کرد. درخشش آن‌ها به قدری بود که باشگاه بایرن‌مونیخ به سراغ‌شان آمد. مهدی مهدوی‌کیا دیگر ستاره‌ای بود که در آلمان به شدت چهره شد. مهدی در زمان حضورش در هامبورگ چهره‌ای بسیار محبوب شد و هنوز فریاد‌های «متی» گفتن هواداران هامبورگ از خاطر فوتبال‌دوستان پاک نشده است. این بازیکن نامش در تیم منتخب تاریخ این باشگاه نیز قرار دارد و هنوز هم با باشگاه آلمانی در ارتباط است.
تغییر مسیر به سمت کشور‌های عربی
بعد از چند سال، اما مقصد لژیونر‌های ایرانی تغییر کرد. حضور در کشور ماشینی و منظمی مثل آلمان با تمرین‌های سخت باشگاه‌های آلمانی همراه بود و درآمد آنچنانی نیز به همراه نداشت. همین موضوع باعث شد بازیکنان ایرانی به سمت کشور‌های عربی گرایش پیدا کنند. کشور‌های عربی چندین خصوصیت داشتند؛ به ایران نزدیک بودند، پول خوبی می‌دادند، لیگ‌شان چندان حرفه‌ای نبود و تمرینات‌شان هم چندان جدی و سخت برگزار نمی‌شد. همین خصوصیات باعث شد تا لژیونر‌های ایرانی به طور گسترده به سمت امارات و قطر حرکت کنند و چندین چند سال با انجام بازی‌های راحت، پول‌های کلانی به دست بیاورند. دیگر سفر به اروپا به جز چند مورد معدود به فراموشی سپرده شده بود، اما یک ایراد بزرگ وجود داشت. بازیکنان نه تنها در لیگ‌های عربی از نظر فنی پیشرفت نمی‌کردند بلکه افت شدیدی هم گریبانگیرشان می‌شد.
بازی در اروپا؛ بلیت حضور در تیم ملی
روند حضور ستارگان ایرانی در لیگ‌های عربی تا زمان روی کار آمدن کی‌روش در تیم ملی ادامه داشت تا اینکه مشخص شد مربی پرتغالی تیم ملی به لیگ‌های عربی اعتقاد چندانی ندارد و البته قانون ممنوعیت بازی در لیگ امارات باعث شد تا یکی از مقصد‌های محبوب لژیونر‌ها نیز با بن‌بست روبه‌رو شود. در همین دوران بود که بازیکنان شاغل در اروپا با وجود نیمکت‌نشین بودن به تیم ملی دعوت شدند و هر بازیکن جدیدی هم که به اروپا رفت، شانس بالاتری برای حضور در تیم ملی پیدا کرد و کمتر بازیکن شاغل در لیگ‌های عربی شانس حضور در تیم ملی را تجربه می‌کرد. همین موضوع باعث شد بازیکنان ایرانی دوباره به فکر حضور در اروپا بیفتند.
زندانی به نام روسیه
اولین دروازه‌ای که برای حضور مجدد ستارگان ایرانی به اروپا باز شد، روسیه بود. یکی از اولین بازیکنانی که قدم به روسیه گذاشت علیرضا حقیقی بود و در ادامه بازیکنانی نظیر سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی، رضا شکاری و میلاد محمدی به امید پیشرفت و حضور در تیم‌های بزرگ اروپایی راهی تیم‌های مختلف روسی شدند، اما طولی نکشید که مشخص شد روسیه زندانی بزرگ برای بازیکنان ایرانی است. باشگاه‌های روسی کمتر علاقه‌ای برای فرستادن ستاره‌هایشان به اروپا نشان می‌دادند و بازیکنان به خاطر داشتن قرارداد با این باشگاه‌ها مانند برده‌هایی برای تیم‌های روسی بودند. نمونه آن میلاد محمدی است که به اعتراف خود این بازیکن با وجود ابراز علاقه باشگاه نیوکاسل انگلیس به جذب این مدافع، مخالفت احمدگروزنی باعث منتفی شدن این انتقال شد. دیگر بازیکنی که بار‌ها قصد رفتن به اروپا را داشت، اما با مخالفت روبین کازان روبه‌رو شد سردار آزمون بود. آزمون در پنجره نقل و انتقالات زمستانی فاصله چندانی با پیوستن به ولورهمپتون نداشت، اما سنگ‌اندازی‌های باشگاه روسی در نهایت باعث شد طرف انگلیسی سردار را فراموش کند و مهاجم تیم ملی کشورمان یک بار دیگر در روسیه بماند و این بار به زنیت برود.
بلژیک، دروازه جدید ورود به اروپا؟
در این میان چند فصلی است که دروازه‌ای جدید به اروپا باز شده است. لیگ بلژیک چند صباحی است که به لژیونر‌های ایرانی روی خوش نشان داده است. اولین بازیکنی که حضور در بلژیک را تجربه کرد، کاوه رضایی بود که با هدف حضور در تیم ملی به بلژیک و تیم شارلوا رفت و درخشش این مهاجم به قدری بود که بروژ بلژیک را مجاب کرد یک فصل بعد با شکستن رکورد نقل و انتقالات بلژیک این مهاجم ایرانی را به خدمت بگیرد. درخشش رضایی، چراغ سبزی برای سایر بازیکنان ایرانی بود و قلی‌زاده، نورافکن و همین اواخر یونس دلفی دیگر بازیکنانی بودند که با امید درخشش در بلژیک به شارلوا رفتند. در این میان قلی زاده برای شارلوا یک ستاره شده است و دلفی به محض ورود به بلژیک وارد ترکیب ثابت شارلوا شد. البته در این میان بازیکنان جوانی مثل نورافکن و محمد نادری با ناکامی در بلژیک به ایران برگشتند و بازیکنانی مثل رضاییان و پورعلی‌گنجی با حضوری کوتاه‌مدت در لیگ بلژیک دوباره به قطر رفتند. به نظر می‌رسد لیگ بلژیک می‌تواند آلمانی جدید برای ستاره‌های ایرانی باشد و باید منتظر ماند و دید آیا ستارگان ایرانی بعد از درخشش در بلژیک شانس حضور در لیگ‌های معتبرتر اروپا را پیدا خواهند کرد؟
لژیونر‌های پیشین پاسخ می‌دهند
بلژیک می‌تواند دروازه ورود استعداد‌های ایرانی به فوتبال حرفه‌ای اروپا باشد؟
 این روز‌ها برخی بازیکنان فوتبال کشورمان راهی لیگ کشور بلژیک شده‌اند و البته باشگاه شارلوا به واسطه مالکان ایرانی‌اش شرایط را برای جذب استعداد‌های فوتبال ما فراهم کرده است. ما سابقاً هم در لیگ بلژیک بازیکنانی، چون مهدوی، ترابیان، یزدانی، امامی‌فر و... را داشتیم، ولی نتوانستند از آنجا راهی تیم‌های بزرگ اروپایی شوند. به همین بهانه با تنی چند از لژیونر‌های پیشین کشورمان هم‌صحبت شدیم و از آن‌ها پرسیدیم آیا بلژیک می‌تواند دروازه ورود استعداد‌های ایرانی به فوتبال حرفه‌ای اروپا باشد؟ این پاسخ‌ها را بخوانید.
محمدرضا مهدوی: بلژیک دروازه ورود به فوتبال اروپاست
بازیکن اسبق تیم ملی که در تیم شارلوا توپ زده، در این خصوص گفت: فوتبال بلژیک دروازه ورود به فوتبال اروپاست به شرطی که ما راه و رسم فوتبال حرفه‌ای را بلد باشیم. زمانی که ما به بلژیک رفتیم فوتبال ایران به واقع آماتور بود، ولی حالا این شرایط می‌تواند برای جوانان فوتبال کشورمان مثل قلی‌زاده، رضایی، دلفی و... مهیا باشد که با تلاش و کوشش و داشتن یک زندگی حرفه‌ای در آنجا موفق شوند و به تیم‌های بهتر و بزرگتر اروپایی بروند. لیگ بلژیک یک لیگ پویا و قابل رشد است.
علی موسوی: همه چیز به خود بازیکن بستگی دارد
مهاجم اسبق تیم ملی که در تیم‌های بایرلورکوزن و فورتنا کلن آلمان بازی کرده، در این خصوص گفت: این بستگی به خود بازیکن دارد که با تلاش و کوشش زیاد خودش را با فوتبال حرفه‌ای اروپا وفق دهد. بلژیک لیگ خوبی دارد و اگر واقعاً بازیکنی توان و استعداد کافی داشته باشد می‌تواند پیشرفت کند. قطعاً بازیکنان مستعد و جوان ما هم با رعایت اصول حرفه‌ای و تمرین و ممارست می‌توانند راه خود را در این لیگ پیدا کنند و موفق شوند. اگر کسی در اروپا موفق نمی‌شود دلیلش را باید در خودش جست‌وجو کند.
سیروس دین‌محمدی: لیگ بلژیک بهتر از لیگ روسیه است
هافبک اسبق تیم ملی که در تیم ماینتس آلمان بازی کرده است، در این خصوص گفت: شک نکنید لیگ بلژیک صد درجه بهتر از لیگ‌های روسیه و کشور‌های عربی است و در فوتبال اروپا از اعتبار لازم هم برخوردار است. به طور حتم اگر یک بازیکن در لیگ بلژیک بدرخشد به خوبی دیده می‌شود و می‌تواند پله‌های ترقی را طی کند. من خودم با نورافکن صحبت کردم و گفتم این درست است که قرضی به استقلال برگشته‌ای، اما باید دوباره به بلژیک برگردی و توانایی‌هایت را ثابت کنی تا موفق شوی و بتوانی به تیم‌های بزرگتر اروپایی بروی.
فراز فاطمی: در بلژیک خوب دیده می‌شوند
مهاجم اسبق تیم ملی که سابقه بازی در تیم اگالو یونان را دارد، به خبرورزشی گفت: من هم معتقدم استعداد‌های فوتبال ایران به خوبی در لیگ بلژیک دیده می‌شوند به شرطی که اولاً از لحاظ روحی- روانی خودشان را تقویت کنند و دوم این که زبان آن کشور را یاد بگیرند و در نهایت این که با انگیزه و پرتلاش تمرین کنند و قطعاً در بلژیک موفق خواهند شد. قبلاً لیگ بلژیک کیفیت زیادی نداشت، ولی حالا خیلی پیشرفت کرده و تیم ملی بلژیک هم جزو بهترین تیم‌های دنیاست و این نشان می‌دهد فضا برای پیشرفت وجود دارد.
محمد مؤمنی: حرفه‌ای زندگی کنند موفق می‌شوند
مهاجم اسبق تیم ملی که در ارزروم اسپور ترکیه و سالونیک یونان بازی کرده است، در این خصوص گفت: به طور حتم حضور در لیگ بلژیک می‌تواند کمک زیادی به یک بازیکن برای اثبات توانایی‌هایش بکند. لیگ بلژیک دروازه ورود استعداد‌های فوتبال ایران به فوتبال حرفه‌ای اروپا خواهد بود به شرطی که بازیکنان ما راه و رسم فوتبال حرفه‌ای را هم دنبال کنند و زندگی حرفه‌ای داشته باشند. باید قبول کرد که بازی در تیم‌های عربی به مراتب کیفیتی پایین‌تر از حضور در بلژیک و فوتبال اروپا دارد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی