نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

کمیته فنی در فوتبال ایران داستان طول و درازی دارد. کمیته‌ای که هیچ وقت با استقبال مربیان در باشگاه‌ها مواجه نشده و همیشه حاشیه به همراه داشته و در آخر هم این کمیته‌ها منحل می‌شوند.

به گزارش خبرورزشی، مهم‌ترین و شاید هم تأثیرگذارترین جمله را در مورد کمیته فنی یکی از مردان پرافتخار فوتبال ایران گفته است؛ علی پروین که گفته بود کمیته فنی یعنی کشک!
باشگاه استقلال هم این فصل برای کمک به شفر کمیته فنی تشکیل داد و پرویز مظلومی سخنگوی این کمیته شده بود. جلسات کمیته فنی در دور رفت هر از گاهی برگزار می‌شد و پرویز مظلومی هم در مورد نتایج جلسات این کمیته صحبت می‌کرد و حتی در برخی جلسات هم شفر حاضر می‌شد، اما چند هفته‌ای است که این کمیته محو شده و شاید باید اذعان کنیم منحل شده است. در روز‌های اخیر وقتی در تمرینات استقلال خبرنگاران از شفر در مورد کمیته فنی می‌پرسیدند او دستیاران خود را نشان می‌داد و می‌گفت این‌ها اعضای کمیته فنی تیم من هستند.
بی‌تعارف حق را باید به شفر داد. کمیته فنی در تیم وقتی در چارت حرفه‌ای سرمربی نفر اول کادر فنی تیم برشمرده می‌شود چه ضرورتی برای تشکیل دارد؟ به سرمربی می‌گویند head coach یعنی بالاترین مربی. تشکیل کمیته فنی در فوتبال ایران به دفعات نشان داده موجب تعدد تفکرات در تیم می‌شود و بی‌جهت نیست که مورینیو می‌گوید فوتبال یک ورزش ساده است و اگر قرار باشد درگیر تفکرات متعدد شود راه خود را گم خواهد کرد.
این سرمربی است که باید پاسخگوی نتایج تیم باشد، بنابراین باید به او اجازه داد هر ایده‌ای که دارد در تیم پیاده کند. مربی ایده‌های خاص خودش را دارد و هر یک از اعضای کمیته فنی هم با تفکرات خاص در کمیته فنی حاضر می‌شوند و تضاد در تفکرات همیشه حاشیه به وجود آورده است! کمیته فنی، اما هیچ گاه نتوانسته در فوتبال ایران مؤثر واقع شود، چون کسانی عضو کمیته فنی می‌شوند که حتی موقعیت سرمربی را تجربه نکرده‌اند. نمونه اش در کمیته فنی تیم استقلال، امیدرضا روانخواه هم حضور داشت. بازیکن اسبق استقلال و مربی تیم نیروی‌زمینی که البته از نظر فنی و اخلاقی قابل احترام است، اما چه کمکی می‌تواند به شفر داشته باشد در حالی که شفر در تیم‌های ملی و باشگاهی متعددی حضور داشته است؟ یک بار بحث کمیته فنی را علی فتح‌ا... زاده با ناصر حجازی فقید مطرح کرد که سرمربی تیم خطاب به مدیر‌عامل گفت اگر کمیته فنی تشکیل می‌دهی که اعضای آن بکن‌باوئر، بیلاردو و پلاتینی باشند در خدمت هستم! او که در اتاق علی فتح‌ا... زاده این حرف‌ها را مطرح می‌کرد در پایان و در حالی که از اتاق خارج می‌شد گفت کرویف هم قبوله!
اینکه مدیر‌عامل باشگاه تصمیم بگیرد حتی به صورت رسمی برای خود مشاوران فنی به خدمت بگیرد به دور از اشکال است و خیلی از مدیران اتاق فکر دارند، اما تشکیل کمیته فنی و رودررو کردن آن‌ها با سرمربی اشتباه محض است و همان‌طور که اشاره شد تنها برای تیم حاشیه ایجاد می‌کند و این چالش تجربه ثابت کرده به انحلال کمیته فنی می‌انجامد.
یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید آشپز که دو تا شد آش یا شور می‌شود یا بی‌نمک. باید به دفعات از خود سؤال کنیم آیا باشگاه‌های سرشناس کمیته فنی دارند؟ کمیته فنی به سرمربی کمک می‌کند یا اینکه تمرکز سرمربی را به‌هم می‌ریزد؟ پاسخ این سؤالات یک بار برای همیشه مشکل کمیته فنی را در فوتبال باشگاهی ایران حل خواهد کرد. هر چند در تیم ملی باز هم این سرمربی است که بالاترین عضو کادر فنی است و بر تیم‌های پایه هم نظارت می‌کند.
به یاد داشته باشیم مربی تمرکز و آرامش می‌خواهد نه آقابالاسر.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا تشکیل کمیته فنی در باشگاه‌های لیگ برتری ضرورت دارد؟
سابقه نشان داده وجود کمیته فنی در باشگاه‌های بزرگ طی چند دهه گذشته نتوانسته برای آن‌ها مؤثر واقع شود و پس از مدتی، اختلاف بین اعضای کمیته فنی و سرمربیان یا مدیران باعث شده حواشی زیادی به وجود آید و کمیته فنی هم در نهایت منحل شود و سرخابی‌های پایتخت هم این روز‌ها را زیاد دیده‌اند. حالا اینکه آیا تشکیل کمیته فنی در باشگاه‌های لیگ برتری ضرورت دارد یا نه، سؤالی است که آن را با تنی چند از کارشناسان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این پاسخ‌ها را بخوانید.
بهتاش فریبا: هدف ما کمک به حل مشکلات است
عضو کمیته فنی باشگاه استقلال در این خصوص گفت: کمیته فنی قطعاً می‌تواند کمک‌حال مدیرعامل و سرمربی تیم باشد. ما هم در استقلال آمدیم که به فتحی و شفر کمک کنیم و البته این را هم می‌دانیم که در نهایت حرف اول و آخر را سرمربی تیم و مدیرعامل باشگاه خواهند زد. هدف اصلی ما دیدن ضعف‌ها و دادن ایده‌ها برای حل مشکلات است و یار و یاور تیم هستیم. قطعاً کمیته فنی نقطه مقابل سرمربی نیست و اکثر باشگاه‌های اروپایی هم کمیته فنی دارند و نظرات مؤثری در خصوص کاهش ضعف‌ها می‌دهند و به نظر من در استقلال هم سعی داریم کمک‌حال تیم باشیم.
علی جباری: کمیته فنی نمی‌تواند کمکی بکند
کاپیتان اسبق استقلال در این خصوص گفت: به اعتقاد من کمیته فنی نتوانست کمکی به سرمربی استقلال بکند، چون شفر ترجیح می‌داد از مشاوران اطراف خودش کمک بگیرد و علناً همکاری خاصی با کمیته فنی نداشته است. اگر کمیته فنی به معنی واقعی در باشگاه‌های لیگ برتری وجود داشته باشد خوب است و در بسیاری از موارد می‌تواند کمک‌حال تیم باشد، ولی وقتی شرح وظایف به خوبی تعریف نمی‌شود و سرمربی تیم هم کمیته فنی را قبول نداشته باشد و فقط به ظاهر همکاری کند اتفاق مثبتی نخواهد افتاد.
محمد پنجعلی: شاید حواشی را بیشتر هم بکند
کاپیتان اسبق پرسپولیس در این خصوص گفت: به نظر من با شرایطی که باشگاه‌های ما دارند وجود کمیته فنی نمی‌تواند هیچ کمکی بکند و اتفاقاً حواشی را بیشتر خواهد کرد. مخصوصاً در تیم‌های بزرگی که سرمربیان خارجی دارند و کمیته فنی و سرمربی نمی‌توانند روابط خوبی با یکدیگر برقرار کنند. آقای پروین سال‌ها قبل گفت که کمیته فنی هیچ‌کاره است و از لفظ خاصی هم استفاده کرد و قطعاً شرایط نادرست باشگاهداری در فوتبال ایران، جایی برای ثبات کمیته فنی ایجاد نخواهد کرد.
مجید جهانپور: آب کمیته فنی و سرمربی در یک جوی نمی‌رود
کارشناس فوتبال کشورمان و مربی اسبق تیم ملی در این خصوص گفت: باشگاه‌های بزرگ به خاطر ساختار حرفه‌ای که دارند از افراد باتجربه و کارآمد به عنوان اعضای کمیته فنی بهره می‌برند و کار کمیته فنی هم دخالت در کار سرمربی نیست و فقط ضعف‌ها و مشکلات تیم را دیده و به هیئت مدیره و مدیرعامل انتقال می‌دهد، اما متأسفانه در فوتبال ایران هیچ‌وقت آب سرمربی و اعضای کمیته فنی در یک جوی نرفته است و اگر هم سرمربی قبول کند که با کمیته فنی همکاری داشته باشد ظاهری است و شکل واقعی به خود نمی‌گیرد.
محمود کلهر: باید این فرهنگ در فوتبال ما جا بیفتد
هافبک پیشین پرسپولیس در این خصوص به خبرورزشی گفت: من معتقدم باید این فرهنگ در فوتبال ما جا بیفتد که باشگاه‌ها دارای کمیته فنی باشند. البته قدرتی که به کمیته فنی می‌دهند نباید بیشتر از سرمربی تیم باشد و کمیته فنی همواره باید نقش حمایتی و مشاوره‌ای ایفا کند. متأسفانه در فوتبال ما تعاملی در این خصوص وجود ندارد و کمیته فنی و سرمربی همسو نبوده‌اند، ولی در کل معتقدم فوتبال ما باید به مرحله‌ای از پیشرفت برسد که همه باشگاه‌ها کمیته فنی داشته باشند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

بهترین تیم هفته ۲۴؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی