نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

براساس آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال رئیس کمیته باید قاضی باشد، اما آیا کمیته اخلاق می‌تواند به ماجرای کمیته انضباطی ورود کند و احکام صادره از سوی این کمیته را مورد ارزیابی قرار دهد؟

به گزارش خبرورزشی ، دروازه‌بان استقلال به این نکته اشاره داشت که رئیس کمیته انضباطی دوشغله است و در برخی رفتار‌ها دو گانه عمل می‌کند و این حرف‌ها البته بی‌پاسخ نماند. اسماعیل حسن زاده هم گفته مهدی رحمتی از او خوشش نمی‌آید. رئیس کمیته انضباطی همچنین دیواری کوتاه‌تر از رسانه‌ها پیدا نکرده و آوار را بر سر رسانه‌ها خراب کرده است.
سال‌های سال است در این فوتبال فوتبالی‌ها با هم درگیر می‌شوند و هر آنچه دل تنگشان می‌خواهد بر زبان می‌آورند و بعد از آشتی می‌گویند تقصیر رسانه هاست در حالی که اگر رسانه‌ها نبودند فوتبال این همه محبوب و درآمدزا نمی‌شد و در حد یک ورزش معمولی باقی می‌ماند؛ مانند سپک‌تاکرا.
اما اظهارات مهدی رحمتی و اسماعیل حسن زاده از زوایای مختلف قابل بررسی است. واقعیت این است که اسماعیل حسن زاده دو شغله نیست. او هفته‌ای سه، چهار ساعت در کمیته انضباطی حاضر می‌شود در حالی که اگر ریاست کمیته انضباطی شغل بود اسماعیل حسن زاده باید هفته‌ای بیش از ۴۰ ساعت در ساختمان فدراسیون فوتبال حاضر می‌شد. اسماعیل حسن زاده که رئیس یکی از شعب دادگاه خانواده در شهرزبیا است از سوی قوه قضاییه به فدراسیون فوتبال معرفی شده است. براساس آیین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال رئیس کمیته باید قاضی باشد، اما آیا کمیته اخلاق می‌تواند به ماجرای کمیته انضباطی ورود کند و احکام صادره از سوی این کمیته را مورد ارزیابی قرار دهد؟
واقعیت این است که کمیته اخلاق در حالت عادی این کار را انجام نمی‌دهد مگر اینکه از سوی کمیته انضباطی خلافی رخ دهد و باشگاهی علیه این کمیته شکایت کند. در گذشته‌ای نه چندان دور برخی اعضای رده بالای کمیته‌ها در کار خود مرتکب تخلف شدند که با شکایت باشگاه‌ها این‌ها حتی از فدراسیون فوتبال اخراج شدند.
کمیته اخلاق براساس قانون می‌تواند به تخلفات صورت گرفته در حوزه فوتبال رسیدگی کند. ملموس‌ترین پرونده در ماه‌های اخیر ماجرای مدیر تیم ملی بود؛ افشین پیروانی که از سوی همین کمیته اخلاق به مدت پنج سال از حضور در فوتبال محروم شد. هر چند در ادامه این حکم از سوی کمیته استیناف نقض شد.
کمیته انضباطی ممکن است مثل هر کمیته‌ای مرتکب اشتباه و حتی تخلف شود که شکایت باید به کمیته اخلاق ارائه شود؛ البته با ارائه مدارک منطقی و مستند. واقعیت این است طرح مشکلات در رسانه‌ها کمکی به حل ماجرا نخواهد کرد، چون رسانه‌ها تنها مشکلات را منعکس می‌کنند و قاضی نیستند که موضوع را واکاوی و در نهایت رأی باب دلخواه شاکی را صادر کنند.
مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
آیا کمیته اخلاق می‌تواند رئیس کمیته انضباطی را احضار کند؟
* متن سیدمهدی رحمتی، کاپیتان استقلال علیه اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی مبنی بر اینکه او دوشغله است و کمیته اخلاق باید احضارش کرده و توضیح بخواهد با واکنش رئیس کمیته انضباطی همراه شد. اما اینکه آیا کمیته اخلاق می‌تواند رؤسای سایر کمیته‌ها از جمله کمیته انضباطی را احضار یا دعوت کند سؤالی است که آن را با تنی چند از مسئولان و صاحب‌نظران مطرح کردیم. این توضیحات را بخوانید.
عبدالرحمن شاه‌حسینی: آن‌ها به صورت موازی حرکت می‌کنند
کمیته اخلاق و کمیته انضباطی رکن‌های قضایی فدراسیون فوتبال هستند که می‌توانند در مسائل و تخلفات ورود کرده و برحسب حوزه اختیارات خود تصمیم‌گیری کنند، اما اینکه آیا می‌توانند سایر مسئولان و ارکان اصلی فدراسیون را هم چه به عنوان مطلع و چه به عنوان متهم احضار کنند بله این اختیارات را دارند و هرجا تخلفی شده و توسط هر شخصی هم باشد ورود خواهند کرد و این دو به صورت موازی در حرکت هستند. البته تخلفات مجرمانه اهالی فوتبال توسط قوه قضاییه رسیدگی می‌شود.
هوشنگ نصیرزاده: کمیته اخلاق حق احضار دارد
کمیته اخلاق حوزه اختیارات گسترده‌ای دارد و در واقع باید مراقبت کند از رفتار‌های بیرونی بازیکنان و مسئولان و به تخلفات رسیدگی کند. کمیته اخلاق می‌تواند رؤسای سایر کمیته‌ها را احضار کند و در خصوص پرونده‌هایی که در آن تخلف و تعارض با منافع فوتبال محرز شده تحقیقات لازم را به عمل آورد و اگر هم لازم شد احکام مهمی را صادر نماید. اگرچه این حرف رحمتی درباره دوشغله بودن رئیس کمیته انضباطی اشتباه است، چون رئیس کمیته بودن شغل محسوب نمی‌شود.
مهدی دادرس: ما بالاترین مرجع رسیدگی هستیم
در فدراسیون فوتبال رؤسای کمیته‌ها تعامل و همکاری زیادی با هم دارند، چون همگی برای یک هدف در فوتبال کار می‌کنیم. کمیته استیناف بالاترین مرجع رسیدگی به مسائل انضباطی و شکایت‌هاست و کمیته‌های دیگر نمی‌توانند رؤسا را احضار کرده و توضیح بخواهند و مثلاً رئیس کمیته انضباطی یا هر کمیته‌ای را برای ادای توضیحات احضار کنند، چون رؤسای کمیته‌ها شرایط این‌چنینی ندارند و چنین چیزی مطرح نیست.
غلامحسین زمان‌آبادی: می‌تواند رسیدگی کند
تا جایی که من می‌دانم کمیته اخلاق می‌تواند چه به عنوان متهم و چه به عنوان مطلع از افراد دعوت کند تا برای حل پرونده‌ها سؤالاتی را برای‌شان مطرح کند. مثلاً اگر یک مقام مسئول کاری خارج از حیطه وظایف کمیته خود انجام داده باشد کمیته اخلاق ورود می‌کند و پس از بررسی‌های لازم اگر تخلفی صورت گرفته با مسئولان فدراسیون آن را مطرح می‌کند تا تصمیمات نهایی اتخاذ شود. اما اگر مسائل مربوط به داخل فوتبال باشد قضیه فرق خواهد کرد.
حسین عبداللهی: کمیته اخلاق می‌تواند ورود کند
کمیته اخلاق به تمام تخلفات بیرون از جریان مسابقه رسیدگی می‌کند. طبق آیین‌نامه فدراسیون فوتبال رؤسای کمیته‌ها جزو مقامات رسمی محسوب می‌شوند و البته کمیته اخلاق می‌تواند اگر پرونده و یا موضوعی مطرح شد رؤسای کمیته‌ها را دعوت کند و در خصوص آن پرونده بررسی‌های لازم را انجام دهد و این جزو وظایف و اختیارات قانونی کمیته اخلاق محسوب می‌شود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

نتیجه بازی استقلال - شمس‌آذر قزوین؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی