۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال گفت: امیر قلعه‌نویی قهرمانی‌های متعدد در کارنامه‌اش دارد و به او لقب ژنرال داده‌اند، پس گذشت او چه می‌شود؟ آیا ما در دین و مرام‌مان گذشت کردن نداریم؟

به گزارش  خبرورزشی، علیرضا سهرابی درباره حاشیه‌هالی اخیر این کمیته و صحبت‌های امیر قلعه‌نویی در مورد ۴ داور مبنی بر اینکه از آن‌ها نمی‌گذرد، صحبت‌های زیر را انجام داد.
 آقای سهرابی از کمیته داوران پرحاشیه چه خبر؟
اتفاقا کمیته داوران کاملا آرام و خوب است و من فکر می‌کنم همه ما باید با رفتار خود آرامش را به این کمیته برگردانیم.
بخشی از برگرداندن آرامش به کمیته داوران بستگی به تصمیمات این کمیته دارد.
من در کلاس‌های آموزشی که اخیرا برگزار شد به همه داوران اعلام کردم که آرامش را باید از خودمان شروع کنیم و به آن‌ها گفتم زمانی که یک شخصی را با کارت قرمز یا زرد جریمه می‌کنیم اگر در چهره خود آرامش داشته باشید این آرامش به تیم‌ها هم القا می‌شود و مثلا اگر در پاسخگویی و انتقادات تحمل انتقادات را بالا ببریم و در پاسخگویی بشاش باشیم آرامش تزریق می‌شود. من از همه افرادی که در جامعه داوری هستند اعم از آن‌ها که با ما به عنوان ناظر یا داور کار می‌کنند یا کارشناسانی که با رسانه‌ها صحبت می‌کنند این انتظار را داریم که به جای پاسخ‌ها و انتقاد‌های تند که شرایط را بدتر می‌کند، اجتناب کنند.
زمانی که داوران با سوت‌های اشتباه خود زحمات یک تیم را به باد می‌دهند، از باشگاه‌ها چه توقعی دارید؟ به طور مثال در همین هفته باشگاه پدیده نسبت به داوری در بازی با تراکتور گلایه داشت و بیانیه داد.
مشکل ما همین بیانیه‌ها شده است و اینکه کار داورانی که ۹۰ و چند دقیقه در زمین می‌دوند با یکی دو صحنه کارشناسی می‌شوند. اتفاقا من بازی پدیده و تراکتور را شب گذشته بررسی کردم. اینکه یک داور در یکی دو صحنه دچار خطا می‌شود ملاک این می‌شود که یک باشگاهی مدعی شود، چون داور در این یکی دو صحنه سوت اشتباه زده ما باید بازی را دو بر یک می‌بردیم. این نگاه واقعا غیرمنصفانه است. چه کسی تضمین داده اگر داوری نقطه پنالتی را نشان دهد آن پنالتی گل می‌شود. ما به نظر کارشناسان احترام می‌گذاریم، اما اگر صحنه‌ای داور به اشتباه سوت می‌زند حداقل از سه کارشناس باید دو نفر آن‌ها این موضوع را تائید کند. این روش بیانیه دادن چه چیزی را حل می‌کند.
یکی از موارد حاشیه‌ای که این هفته با آن روبرو شدیم صحبت‌های امیر قلعه‌نویی در مورد محسن ترکی، ممبینی، اشکان خورشیدی و علیرضا فغانی است. کمیته داوران در مورد این صحبت چه واکنشی می‌خواهد داشته باشد؟
ما قطعا در این خصوص انجام وظیفه خواهیم کرد، اما یک سؤال دارم. آیا کار امیر قلعه‌نویی به عنوان کسی که زمانی دوستان استقلالی او را ژنرال خطاب می‌کردند، کار منصفانه‌ای است؟ آیا این صحبت امیر قلعه‌نویی فایده‌ای در روند داوری‌ها دارد؟ ما باید در قبال این صحبت چه بگوییم. محسن ترکی مدتی است که داوری را کنار گذاشته و مشغول زندگی خودش است و گهگداری برای ما ناظری می‌کند. فرض کنیم در یک سالی با یک سوت اشتباه باعث شده قهرمانی تیم آقای قلعه‌نویی از بین برود. آیا بر سر زبان انداختن او یا ممبینی مشکلی از امیر قلعه‌نویی حل می‌کند او که اکنون تیمش در کورس قهرمانی است. آیا اگر او این صحبت‌ها را نمی‌کرد از بزرگی‌اش کم می‌شد. امیر قلعه‌نویی قهرمانی‌های متعدد در کارنامه‌اش دارد و به او لقب ژنرال داده‌اند، پس گذشت او چه می‌شود؟ آیا ما در دین و مرام‌مان گذشت کردن نداریم؟ آیا او اینقدر بزرگ نیست که به چنین مسائلی ورود نکند.
حالا واکنش کمیته داوران چیست؟ آیا قبول دارید وقتی امیر قلعه‌نویی به نشانه اعتراض سکوت اختیار کرد و در نشست‌های خبری حاضر نشد از طرف سازمان لیگ و فدراسیون هیچ واکنشی نشان داده نشد و همین باعث صحبت‌های دیروز او نسبت به این ۴ داور شد؟
من قطعا با امیر قلعه‌نویی صحبت خواهم کرد و از او می‌پرسم اگر گفتن این حرف‌ها سیاستی است که او جو را به هم بزند اصلا سیاست منصفانه‌ای نیست، اما اگر او به خاطر ناراحتی این حرف را زده است باز هم کار درستی نیست. من حتما با امیر قلعه نویی صحبت می‌کنم. از سایر داوران هم میخواهم که پاسخی به این اظهارات ندهند. من به ترکی نمی‌توانم دستوری حرفی بزنم، اما می‌توانم به بقیه بگویم که سکوت کنند. حرف زدن فضا را متشنج‌تر می‌کند. این راهم بگویم که اگر سازمان لیگ برخوردی با قلعه نویی نداشته در حیطه وظایف من نیست ما با قلعه نویی صحبت می‌کنیم اگر او بگوید همینی که هست و البته بعید می‌دانم او چنین چیزی بگوید ما هم دیگر با او مماشات نمی‌کنیم و قطعا از کمیته داوران می‌خواهیم که با قلعه نویی برخورد کند. من به داوران هم گفته ام اگر کسی احترام شما را نگه نمی‌دارد دلیلی ندارد که آن‌ها تحمل کنند. در مورد قلعه نویی هم تاکید می‌کنم قرار باشد کنار زمین احترام نگه ندارد به داوران گفته ام حتی در مرحله اخطار و تذکر هم قرار نگیرند و مستقیم برخورد کنند. قرار باشد به داوران احترام گذاشته نشود ما هم احترام نمی‌گذاریم. من به داوران در جلسه آموزشی گفته ام بخشی از بی احترامی‌هایی که می‌شود مقصر خودمان هستیم. دلیلی ندارد هر بازیکن و مربی سر داور فریاد می‌کشد تحمل کنند که در نهایت مجبور شوند آن‌ها هم فریاد بکشند. داور با بی احترامی‌ها باید مستقیم برخورد و فرد خاطی را اخراج کند. با کسی هم مماشات نخواهیم کرد. ما انتظار داریم همان طور که احترام بزرگان فوتبال را نگه می‌داریم آن‌ها هم سعه صدر داشته باشند. اگر ما از داور تازه کار یا حتی درجه سومی استفاده می‌کنیم به جای پرخاش کردند و انتقاد‌های تند صبور باشند تا روند داوری‌ها به سمت جلو حرکت کند.
اتفاقا این هفته در بازی سایپا و نفت مسجد سلیمان داور با شجاعت علی دایی را که کنار زمین همیشه به داوران اعتراض دارد اخراج کرد.
من خودم از داوران خواستم در برابر قانون مماشات با هیچ کسی نداشته باشند. علی دایی بزرگ است و شهریار فوتبال ایران است و بزرگ من است، اما در برابر قانون همه برابر هستند. من به داوران گفته ام نیاز نیست سر کسی فریاد بکشید و عصبانی شوید از ابزار خود برای برخورد استفاده کنید. وقتی با همه یکنواخت برخورد شود اعتراض‌ها هم کمتر می‌شود.
 بگذریم. از داور دربی چه خبر؟
داور دربی انتخاب شده است، اما تا زمانی که خود فدراسیون صلاح نداند نامش اعلام نمی‌شود.
 برای دربی خود شما ناظر ویژه هستید؟
من خودم در ورزشگاه حاضر می‌شوم. همه جا دربی برگزار می‌شود که از آن لذت برده شود. ما باید فرهنگ سازی این را داشته باشیم که تیم‌ها همان اندازه که به برد فکر می‌کنند جنبه باخت هم داشته باشند. همه تیم‌ها مسلح می‌آیند و شانس و تقدیر هم در نتایج دخیل است. ما باید طاقت باخت را هم داشته باشیم. شما دیدید که در هفته‌ای که گذشت دو تیم استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا در داوری ضربه خوردند آیا این دو تیم می‌توانند این داوران را اعدام کنند؟ تنها کاری که دو باشگاه می‌توانند انجام دهند اعتراض به‌ای اف سی است.
کمیته داوران فدراسیون هم بابت این قضیه با‌ای اف سی نامه نگاری می‌کند؟
خیر اصلا در حیطه وظایف ما نیست بلکه هر باشگاهی می‌تواند اعتراض خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا ارسال کند که البته آن هم اتفاقی نمی‌افتد در نهایت داور خاطی محروم می‌شود و یا درجه اش تنزل پیدا می‌کند.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی