نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟
۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

ورزش ایران در سال ۹۷ شاهد حاشیه‌هایی بود که در صورت کم‌توجهی به رفع آن‌ها در درازمدت می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

خبرورزشی/حسین واحدی‌پور*: ورزش ایران سال ۹۷ را در تب و تاب جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه آغاز کرد. هر چند این دیدار‌ها در خرداد شروع می‌شد، اما از ابتدای سال خبر‌های ورزش را تحت تأثیر خود قرار داده بود. بازی‌های خوب تیم ملی برابر مراکش، اسپانیا و پرتغال نیز مزید بر علت شد که بازار فوتبال همچنان گرم بماند.
در مردادماه بازی‌های آسیایی جاکارتا در صدر اخبار ورزش قرار گرفت و در مجموع کاروان ایران با کسب ۲۰ مدال طلا، ۲۰ نقره و ۲۲ برنز در رده ششم آسیا ایستاد، اما در این دوره مدال طلای بانوان در کبدی درخشش خاصی داشت.
دیگر رویداد مهم ورزش در سال ۹۷ باز هم به فوتبال برمی‌گردد و آن جام ملت‌های آسیا در امارات بود که حضور مقتدرانه تیم ملی تا نیمه‌نهایی و سرانجام یک باخت بحث‌برانگیز برابر ژاپن پایان ماجرا بود.
اما در همین سال ۹۷ فوتبالی‌ها و فوتسالی‌ها با قهرمانی بانوان و آقایان در آسیا و نایب‌قهرمانی پرسپولیس در باشگاه‌های آسیا افتخارآفرین بودند.
از سوی دیگر در ورزش‌های ملی کشتی‌گیران در سال ۹۷ در ۳۴ رقابت برون‌مرزی و بین‌المللی شرکت کردند که ماحصل این حضور در مجموع ۸۰ مدال طلا، ۳۷ نقره و ۵۶ برنز بود، اما در این رقابت‌ها آنچه می‌تواند قابل ذکر باشد، دومین قهرمانی پی‌درپی فرنگی‌کاران جوان در رقابت‌های جهانی، قهرمانی نوجوانان در مسابقات جهانی، قهرمانی آزاد و فرنگی در بازی‌های آسیایی، قهرمانی آزاد و فرنگی در المپیک ۲۰۱۸ نوجوانان آرژانتین، قهرمانی مسابقات نونهالان آسیا که برای اولین بار برگزار شد و قهرمانی آزادکاران نوجوان در جهان پس از ۲۲ سال بود.
در وزنه برداری پولادمردان ایران شاید مهم‌ترین موفقیت‌شان رکودشکنی سهراب مرادی باشد که موفق شد پس از ۱۹ سال با مهار وزنه ۴۱۰ کیلوگرمی ضمن دریافت مدال طلای بازی‌های آسیایی رکورد جهان را به نام خود ثبت کند.
حضور بانوان در رقابت‌های وزنه برداری آسیا برای اولین بار خبر خاصی بود که از وزنه برداری در سال ۹۷ به گوش رسید.
در والیبال ایران سال ۹۷ را با رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال در سال ۹۷ آغاز کرد. دومین رویداد مهم این رشته مسابقات جهانی در شهریورماه بود که چندان موفقیتی نصیب ایران نشد و تنها قهرمانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا موفقیت پررنگ ملی‌پوشان ایران بود، اما حضور پررنگ بانوان والیبالیست در رقابت‌های برون‌مرزی در سال ۹۷ چشمگیر بود.
ورزشکاران جانباز و معلول نیز همپای دیگر ورزشکاران در مسابقات آسیایی و جهانی درخشش قابل توصیفی داشتند. به گونه‌ای که قهرمانی، چون زهرا نعمتی در مسابقات آسیایی جاکارتا در جمع آسیایی‌ها و پارا آسیایی حضور داشت.
حاشیه‌های سال ۹۷
ورزش ایران در سال ۹۷ شاهد حاشیه‌هایی بود که در صورت کم‌توجهی به رفع آن‌ها در درازمدت می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
حذف زهرا نعمتی به دلیل بی‌برنامگی کاروان ایران، دستگیری یک رئیس فدراسیون به دلیل ناآگاهی از ساده‌ترین قوانین اردویی مسابقات، مشکلات اخلاقی یک بازیکن فوتبال و باخت عجیب فوتبال به میانمار، حذف دوچرخه‌سواران به دلیل پارگی زنجیر و لاستیک دوچرخه از جمله این آبروریزی‌ها بوده که می‌طلبد مسئولان به اهمیت مدیریت پشت صحنه ورزش توجه اساسی کنند.
حاشیه دیگری که ورزش ایران را دچار مشکل بزرگی کرد، مسئله حذف بازنشسته‌ها بود.
قانونی که به نام منع به‌کارگیری بازنشستگان تصویب و در ورزش به صورت ضرب‌الاجل به اجرا گذاشته شد، بسیاری از فدراسیون‌ها را همچون فوتبال تا مرز تعلیق پیش برد، در صورتی که با قدری درایت، مسئولان ورزش می‌توانستند به سادگی از این سد عبور کنند. همچنان که در مورد فوتبال برای تاج گواهی ایثارگری کارساز شد، می‌توانست برای ضیایی در والیبال هم مؤثر باشد.
دیگر حاشیه ورزش در سال ۹۷ استعفای رسول خادم از ریاست فدراسیون کشتی بود.
در ظاهر جریان استعفای خادم به عدم حمایت‌های مالی گره خورد، اما پس از آن در پشت صحنه تقاضای او به همکاری کردن دستگاه دیپلماسی کشور جهت رفع مشکل رودررو شدن قهرمانان ایرانی با صهیونیست‌ها آشکار شد.
خادم معتقد بود وزارت خارجه، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با همراهی کشور‌های دوست مذاکره‌ای با کمیته بین‌المللی المپیک برای حل مشکل روبه‌رو شدن ورزشکاران ایران با ورزشکاران رژیم اشغالگر قدس داشته باشند.
حالا، بهار از راه رسیده و نسیم هستی رو به ما دارد، خانواده «خبر ورزشی» در سال ۹۸ از پیشگاه ایزد منان، سالی نکو و سراسر پیروزی برای ورزش کشورمان مسئلت دارند و برای همه قهرمانان، ورزشکاران، مسئولان ورزشی و خوانندگان ورزشی‌مان در سال نو شعف و شادی، سعادت و سلامت آرزومندند.
 
* صاحب امتیاز روزنامه خبرورزشی

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرسنجی

صعودکننده به مرحله بعد جام حذفی؟

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی