۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

با اعلام محرومیت مدیران سازمان لیگ، دعوا و اختلاف بین کمیته اخلاق و فدراسیون فوتبال علنی شده است.

خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ آرای کمیته اخلاق در سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر نمی‌شود و بالاجبار کمیته اخلاق آرای خود را به سایت‌ها و خبرگزاری‌ها می‌دهد و در واکنش به آرای صادره سایت رسمی فدراسیون فوتبال در برابر کمیته اخلاق جبهه می‌گیرد. همین دیروز بعد از اینکه کمیته اخلاق رأی محرومیت حیدر بهاروند و سعید فتاحی را اعلام کرد امیرمهدی علوی سخنگوی فدراسیون فوتبال بیانیه داد و گفت آرای صادره از سوی کمیته اخلاق تا زمانی که از سوی کمیته استیناف قطعی و در سایت رسمی فدراسیون فوتبال منتشر نشود، معتبر نیست.
آنچه مسلم است کمیته اخلاق صرف‌نظر از اینکه الان ریاست آن برعهده مرتضی تورک است یکی از کمیته‌های زیرمجموعه فدراسیون فوتبال و ارکان قضایی به‌شمار می‌رود و این در اساسنامه فدراسیون فوتبال وجود دارد و نمی‌توان گفت آرای صادره از سوی این کمیته غیرقانونی است و وجاهت ندارد. از سویی به یقین مرتضی تورک انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال است و این‌طور نیست که مرتضی تورک خود راه خیابان سئول را در پیش گرفته باشد!
همه این‌ها به کنار؛ فدراسیون فوتبال خطاب به باشگاه‌ها می‌گوید بیانیه ندهید و اخلاق را رعایت کنید. حال سؤال اینجاست آیا دعوای فدراسیون فوتبال و کمیته اخلاق، اخلاقی است؟ آیا در شرایطی که فدراسیون فوتبال رأی صادره از سوی کمیته اخلاق را زیر سؤال می‌برد فردا باشگاه‌ها به رأی صادره از سوی ارکان قضایی فدراسیون فوتبال احترام خواهند گذاشت؟ این یک مسئله داخلی است و نباید علنی می‌شد و به بیرون درز پیدا می‌کرد و این دعوا حتماً به استقلال فدراسیون فوتبال ضربه خواهد زد.
فدراسیون فوتبال رأی کمیته اخلاق در مورد حیدر بهاروند و سعید فتاحی را قبول ندارد، چون بر این عقیده است امنیت در استادیوم فولاد‌شهر بر‌عهده فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برتر نبوده، اما نظر کمیته اخلاق چیز دیگری است. دود این اختلاف به یقین به چشم فوتبال خواهد رفت. دیروز در این باره قصد داشتیم با مرتضی تورک، رئیس کمیته اخلاق صحبت کنیم که گفت نمی‌خواهم در این باره حرفی بزنم و نمی‌توانم در این باره صحبتی داشته باشم. سمامی دیگر عضو کمیته اخلاق هم به تلفن ما جواب نداد.
آنچه مسلم است در برگزاری بازی نهایی جام‌حذفی اتفاقات زشتی رخ داد که توانمندی فدراسیون فوتبال را در برگزاری یک مسابقه زیر سؤال برد؛ طبیعتاً باید کمیته‌ای به این اتفاقات رسیدگی می‌کرد و رأیی صادر می‌کرد. از سویی بار‌ها و بار‌ها گفته می‌شود کمیته انضباطی به اتفاقات داخل زمین رسیدگی می‌کند و کمیته اخلاق به اتفاقاتی که خارج از زمین فوتبال رخ می‌دهد. حال شاید رأی صادره از سوی کمیته اخلاق در مورد این پرونده عادلانه نبوده باشد که حیدر بهاروند و سعید فتاحی می‌توانند با اعتراض به رأی صادره باعث ارجاع پرونده به کمیته استیناف شوند که ظاهراً این اتفاق هم رخ داده است. در چنین شرایطی ایستادگی و حتی تقابل فدراسیون فوتبال با کمیته اخلاق جای سؤال دارد!
مسئولان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
دعوای کمیته اخلاق و سازمان لیگ چه سرانجامی دارد؟
غلامرضا رفیعی: حکم کمیته اخلاق قابل اجرا و الزام‌آور است
حقوقدان و وکیل بین‌المللی فوتبال در این خصوص گفت: هیچ‌کس نمی‌تواند حتی اگر کمیته اخلاق یا کمیته دیگری صلاحیت ذاتی برای ورود به این موضوع را نداشته باشد از اجرای حکم یا قرار صادره جلوگیری کند. اگر کسی جلوی اجرای حکم کمیته اخلاق را بگیرد خودش مستلزم تحت تعقیب قرار گرفتن توسط این کمیته است. کمیته اخلاق یک رکن قضایی است و هر رأی، حکم یا دستور موقتی که صادر می‌شود تا زمانی که توسط کمیته استیناف لغو یا نقض نشده باشد برای همه در فوتبال ایران الزام‌آور است.
حیدر بهاروند: رأی کمیته اخلاق وجاهت قانونی ندارد
رئیس سازمان لیگ برتر در واکنش به رأی کمیته اخلاق گفت: من همچنان در محل کارم حضور دارم و رأیی که صادر شده برای خودشان است و وجاهت قانونی ندارد و اجرا هم نخواهد شد. مگر می‌شود تأخیر در برگزاری یک مسابقه ۵ سال محرومیت در پی داشته باشد؟ آیا افرادی که قبلاً مسابقات را با تأخیر برگزار می‌کردند محروم شده‌اند؟ بازهم می‌گویم این افراد هیچ تسلطی به قوانین فیفا و AFC ندارند و من هم به زودی حرف‌هایم را در مورد این آقایان به فوتبالی‌ها خواهم زد و این رأی را هم اجرا نخواهم کرد.
امیرمهدی علوی: انتشار رأی قبل از قطعیت اعتباری ندارد
سخنگوی فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: از آنجایی که مسئول برگزاری مسابقه فینال جام حذفی و مقامات اجرایی در سازمان لیگ، کمیته اخلاق را صالح به رسیدگی ندانستند لذا در جلسه کمیته اخلاق حضور پیدا نکردند و می‌گویند و معتقد هستند فقط کمیته انضباطی صلاحیت رسیدگی به پرونده فینال جام حذفی را دارد لذا قرار است این موضوع در کمیته استیناف بررسی شود و به زودی هم موارد مشخص خواهد شد به همین دلیل انتشار هرگونه رأی قبل از قطعیت و ابلاغ به افراد و انتشار آن در سایت فدراسیون فوتبال اعتباری ندارد.
سعید فتاحی: خود کمیته اخلاق تخلف کرده است
رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ در این خصوص گفت: براساس ماده ۵۱ آیین‌نامه کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال آرای این کمیته با نامه دبیرکل فدراسیون از طریق دبیرخانه باید ابلاغ شود. اعلام رأی از طریق فضای مجازی و سایت‌ها فاقد اعتبار قانونی است. براساس همین ماده و ماده ۲۶ که در آن به صراحت اعلام شده اعضا و کارکنان این کمیته باید از محتویات پرونده تحقیق‌ها و تصمیم‌های اخذ شده محافظت کنند و اگر تخلفی انجام دهند از سوی کمیته انضباطی تعلیق خواهند شد. من هم معتقدم کمیته اخلاق تخلف کرده و رئیس این کمیته باید آیین‌نامه‌ها را رعایت می‌کرد.
محمود اسلامیان: کمیته استیناف در حال بررسی موضوع است
عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در این خصوص گفت: محرومیت فتاحی موقتی بوده و کمیته استیناف در حال رسیدگی پرونده فینال جام حذفی و احکام صادر شده است. ضمن اینکه ما نباید به راحتی با آبروی افراد بازی کنیم و منظور من پرونده محرومیت آقای کفاشیان است که ابهاماتی وجود دارد و مراحل آن طی نشده و کمیته استیناف دارد به آن رسیدگی می‌کند. ما باید اینکه می‌گویند آبروی مؤمن مثل خون است را رعایت کنیم و نباید اجازه دهیم در یک بحث فوتبالی و قراردادی آبروی افراد زیرسؤال برود.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی