۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه

حساس‌ترین دیدار هفته دوم لیگ برتر در تبریز و بین دو تیم تراکتور و پرسپولیس برگزار می‌شود.

خبرورزشی/ امیرعباس واسعی؛ در آن سوی مرز‌ها بهترین بازی‌ها، بازی‌های حساس و یا به عبارت ساده‌تر دیدار‌های بزرگ است. به طور مثال در لالیگا همیشه جدال رئال و بارسا جذاب‌ترین بازی از آب درمی آید به طوری که می‌شود ساعت‌ها در مورد آن صحبت کرد، اما در فوتبال باشگاهی ایران این‌طور نیست. معمولاً دیدار‌های حساس بیشتر حاشیه دارد تا متن و بی‌تعارف وقتی پای بازی بزرگ به میدان می‌آید، استرس وجود همه را فرامی‌گیرد که نکند اتفاقات خاصی رخ دهد! بازیکنان و مربیان هم همیشه عملکرد ضعیف خود را با حساسیت بازی توجیه می‌کنند و در چنین بازی‌هایی نباختن مهم‌تر از بردن است؛ گویی باخت در چنین بازی‌هایی عار است! و البته بیشتر از ترس افشا شدن ضعیف‌هایشان و در نتیجه از دست دادن موقعیت‌های مالی است.
این یک فرهنگ متفاوت است. فرهنگی که در فوتبال ایران بیشتر بار منفی دارد تا بار مثبت. دیدید فصل گذشته بازی پرسپولیس - سپاهان هم با حاشیه‌هایی همراه بود و حتی سازمان لیگ به همین بهانه دیدار پرسپولیس - سپاهان در فینال سوپرجام را برگزار نکرد و اذعان کرد هر تیمی که در لیگ برتر و جام حذفی قهرمان شده، در سوپرجام هم جام برای اوست و بازی برگزار نمی‌شود! همه این‌ها به خاطر حواشی‌ای بود که در داخل زمین رخ داد و البته روی سکو‌ها و بیرون از استادیوم هم دیدید که چه شد. حتی ماشین خبرنگار و عکاس را هم به آتش کشیدند.
امیدواریم دیدار تراکتور - پرسپولیس این‌چنین نشود. دو تیم بخشی از بهترین‌های فوتبال ایران را در اختیار دارند. هر دو تیم مدعی قهرمانی هستند و طبیعی است انتظار این باشد که بهترین بازی را از خود به نمایش بگذارند. کسی با برد در این دیدار قهرمان لیگ برتر نخواهد شد و کسی با باخت در این بازی جام را از دست نخواهد داد و شکست در این دیدار به هیچ‌وجه برای هیچ یک از دو تیم نتیجه افتضاحی نیست. هم‌اکنون هم برد تراکتور محتمل است و هم پرسپولیس؛ پس نکته آزاردهنده باخت نیست. آنچه می‌آزارد، نمایش ضعیف دو تیم در زمین است. اگر دو تیم ارائه‌گر بازی زیبایی در زمین باشند، بی‌شک تماشاگران روی سکو‌ها به وجد خواهند آمد و دیگر فرصت کار‌های دیگر پیدا نمی‌کنند و در هیجان بازی غرق می‌شوند. تماشاگر از بازی زیبا به وجد می‌آید و قطعاً اگر در پایان بازی تیمش برنده شود، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجد و اگر ببازد به بهانه اینکه تیمش ارائه‌گر بازی خوبی بوده، آنقدر عصبانی نیست که دست به رفتار‌های ناهنجار بزند.
تیم‌های مهم به فوتبال ادای دین نمی‌کنند. برای تغییر وضعیت، هرکس در مجموعه باید از خود شروع کند. مربی باید دستور به بازی تهاجمی بدهد. بازیکن باید در پی اجرای دستورات تاکتیکی باشد و... در این صورت می‌شود در بازی‌های حساس باشگاهی ایران زیباترین بازی‌ها را دید. بازی‌هایی با حملات فراوان و حتی گل‌های متعدد؛ و نکته مهم‌تر اینکه در بازی‌های حساس آسیب رساندن تماشاگران به هم چه معنایی می‌تواند داشته باشد و اصلاً چه ضرورتی دارد؟ چرا در این بین باید سر و کله عده‌ای خونی شود و برخی ماشین‌ها آسیب ببینند؟ فوتبال یک بازی است و شاید باید این‌طور گفت تماشاگری که ظرفیت باخت را ندارد، نباید پای خود را به استادیوم بگذارد. هیچ تیمی در فوتبال جهان نیست که همیشه برنده شود. باید برای تبحر و توانمندی تیم حریف هم احترام قائل بود.
کارشناسان و صاحب‌نظران پاسخ می‌دهند
چرا بازی‌های برزگ در فوتبال ایران زیبا نمی‌شود؟
جلال چراغپور: اندیشه‌ها در فوتبال ما تغییر کرده است
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: اندیشه‌ها در فوتبال ما تغییر کرده است. متأسفانه مدیران ما آمدند با فوتبال کاری کردند که حالا نمی‌توانند آن را کنترل کنند. می‌خواستند اوقات فراغت برای جامعه درست کنند، اما آنقدر اغراق کردند که حالا خودشان هم مانده‌اند و حواشی و... کل فوتبال ما را گرفته است. قبلاً فوتبال کم‌حاشیه‌تر و تکنیکی‌تر بود، ولی حالا بازیکنان تحمل تمرینات پرفشار را ندارند و فقط به مسائل مالی فکر می‌کنند. فوتبال در گذشته زیبا و ساده بود، ولی حالا آنقدر پیچیده‌اش کرده‌اند که دیگر هیچ جذابیتی ندارد و بازی‌های بزرگ ما هم بی‌کیفیت‌تر شده است. واقعیت این است که ما مسیر درستی را برای هدایت فوتبال نرفتیم.
حسن حبیبی: ایجاد حساسیت‌های کاذب دلیل اصلی است
سرمربی اسبق تیم‌های ملی کشورمان، در این خصوص به ما گفت: من فکر می‌کنم عدم مدیریت صحیح مسابقات بزرگ و ایجاد حساسیت‌های کاذب دلیل اصلی به حاشیه کشیده شدن بازی‌های بزرگ است. آنقدری که بازی را برای هواداران بزرگ می‌کنند، کیفیت فنی آن را بالا نمی‌برند و استرس و حواشی زیاد باعث می‌شود مربیان و بازیکنان نتوانند تمرکز اصلی خودشان را روی بازی بگذارند و کیفیت واقعی بازی خودشان را نشان دهند؛ لذا بازی از لحاظ فنی دچار افت می‌شود.
بیژن ذوالفقارنسب: خیلی‌وقت است لذت نمی‌بریم
کارشناس فوتبال کشورمان، در این خصوص گفت: متأسفانه سال‌هاست که این شراط در فوتبال ما حاکم شده و به جای اینکه از بازی‌های بزرگ از جمله جدال سرخابی‌ها و رویارویی‌های بزرگ دیگر، چون پرسپولیس و استقلال با سپاهان و تراکتور و... لذت ببریم همه نگران این هستیم که مبادا اتفاق خاصی رقم بخورد و حواشی زیاد مانع زیبا شدن آن می‌شود. شاید یکی از دلایل اصلی به حاشیه رفتن این بازی‌ها مسئولان تیم‌ها و عوامل برگزارکننده بازی‌ها باشند که نمی‌توانند حواشی را کنترل کنند و با اشتباهات مدیریتی خود شرایط را بدتر می‌کنند و اجازه نمی‌دهند بازی با آرامش برگزار شود.
عبدالعلی چنگیز: مشکل اصلی مدیران ما هستند
مهاجم اسبق تیم ملی و استقلال، در این خصوص گفت: کیفیت پایین کارایی برخی مدیران باشگاه‌ها باعث شده فوتبال و در کل تیم‌های پرطرفدار ما آسیب جدی ببینند. در همه جای دنیا مردم و هواداران از فوتبال لذت می‌برند و در بازی‌های بزرگ هم شاهد کیفیت فنی بالایی از سوی تیم‌ها هستیم و هم اوج هیجان هواداران را می‌بینیم، ولی در فوتبال ایران رفتن به استادیوم عذاب‌آور شده و بازی‌ها هم پر از دعوا و حاشیه و... شده است. باید فوتبال دست فوتبالی‌ها باشد و مدیران قوی در رأس کار قرار بگیرند تا بتوانند آرامش را به فوتبال برگردانند.
حمید درخشان: حواشی پدر فوتبال را درآورده است
کاپیتان اسبق تیم ملی و پرسپولیس، در این خصوص گفت: متأسفانه حواشی در فوتبال ایران زیاد شده و فصل گذشته هم که به اوج خودش رسید. برخی تماشاچیان به جای لذت بردن از فوتبال به جان هم می‌افتند و با فحاشی و... بازی را به حاشیه می‌کشند. برخی رفتار‌ها از سوی مدیران، مربیان و بازیکنان هم در تشدید این حواشی مؤثر است. ظاهراً کار‌های خوبی در حال انجام است تا آرامش به فوتبال برگردد چرا که ادامه این روند قطعاً فوتبال ما را به سراشیبی خواهد برد لذا باید با کار‌های فرهنگی حواشی را از فوتبال دور کرد.

وب‌گردی و دیدنی‌های ورزش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربازدید امروز

آخرین خبرها

منهای ورزش

بازرگانی